abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 20:08:05 #1
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_87334115
Sporen van subtiele censuur op sociale media ten gunste van makelaarsvereniging NVM zijn te vinden wanneer wordt gezocht op de tag "NVM" op de social bookmarking site NuJij.nl, zoals deze screenshot laat zien:

20101008_Screenshot-nujij by droomeconoom, on Flickr

In de linker kolom staan de berichten die het meest recent op NuJij.nl zijn geplaatst. In de rechter kolom staan de "best gewaardeerde" berichten. Normaal gesproken scoren berichten die recenter zijn en meer stemmen hebben ontvangen, hoger in de kolom "best gewaardeerd" berichten. In dit geval heeft er waarschijnlijk een handmatige ingreep plaatsgevonden door de NuJij.nl redactie waardoor het meest recente bericht uit de linker kolom niet in de rechter kolom verschijnt, ondanks het feit dat het meer stemmen kreeg van bezoekers en recenter van datum is dan het artikel dat nu het predicaat "best gewaardeerd" krijgt.

Het artikel "Betrapt: NVM liegt!" raakt hierdoor ondergesneeuwd in de grote bulk aan minder populaire berichten en oudere berichten. En over een paar dagen ziet niemand meer iets van deze subtiele censuur, want dan is het bericht van nature al verouderd. Had NuJij.nl het bericht gewoon weggehaald, dan was deze censuur behoorlijk opgevallen, maar nu gaat een bericht dat de NVM minder goed uitkwam, onopmerkelijk naar de achtergrond.

Stond er dan iets onoirbaars in dit bericht? Welnee, slechts een omschrijving van een bericht op Jaap.nl dat aantoonde dat de makelaarsvereniging NVM sjoemelde met cijfers. Dit bericht is ook te vinden op http://blog.jaap.nl/2010/10/nvm-liegt.html

Nu is bekend dat de NVM niet alleen een groot advertentiebudget heeft, maar ook teksten levert aan media met de bedoeling om de berichtgeving te beïnvloeden ("persberichten"). Daarom vraag ik me af: Voelt de NuJij.nl redactie de druk van een adverteerder, of voelt zij zich in haar hemd gezet omdat ze op haar andere pagina, nu.nl, vaak te klakkeloos de persberichten van de NVM overneemt? In ieder geval is NuJij.nl minder "social media" dan dat de bezoeker zou verwachten!

Tenslotte geeft dit wel aan wat de (directe of indirecte) invloed van makelaarsvereniging NVM op de berichtgeving in de media over de woningmarkt!
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_87334158
Zo echt wel.
pi_87334251
Sterkte TS
Huh?
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 20:12:01 #4
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_87334302
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 20:11 schreef Donders het volgende:
Sterkte TS
Waarom, niks is lekkerder dan je gelijk aantonen :-)

Ik vermoed namelijk al jaren dat de NVM op vreemde manier met de media omgaat. Nu zijn er een keer andere sporen dan slechte statistieken of wereldvreemde berichten waarvan men kan zeggen "het is geen leugen, het is een kweste van definitie".
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_87334481
Fascisme in actie. Kutvolk.
pi_87334853
Er zijn veel bedrijven die imago-deskundigen in dienst hebben om dit soort zaken te beïnvloeden. Is ook zeker de moeite waard natuurlijk.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 20:40:07 #7
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_87335564
Het kan ook zomaar zijn dat de "best gewaardeerd"-index periodiek wordt geüpdatet, ik zou het later nog eens checken.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 20:53:05 #8
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_87336158
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 20:40 schreef eleusis het volgende:
Het kan ook zomaar zijn dat de "best gewaardeerd"-index periodiek wordt geüpdatet, ik zou het later nog eens checken.
Nee, dat is niet het geval en dat leidt ik hieruit af:

- Oudere berichten met minder stemmen staan wel in de "best gewaardeerd"-index
- Voor andere tags en in andere rubrieken staan jongere berichten in de "best gewaardeerd"-index
- Het artikel stond eerst wel in de "best gewaardeerd"-index, en is daar later abrupt verdwenen

Mijns inziens is er dus een "handmatige" actie geweest van een redacteur om dit artikel naar de achtergrond te doen verdwijnen.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 20:53:47 #9
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_87336185
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 20:25 schreef PietjePuk007 het volgende:
Er zijn veel bedrijven die imago-deskundigen in dienst hebben om dit soort zaken te beïnvloeden. Is ook zeker de moeite waard natuurlijk.
Ja, er zit nogal wat geld bij die makelaars, ondanks de crisis. Of zouden ze het lenen :-)
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 21:19:06 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_87337529
Zeker interessant!
Sowieso zijn ze vaak actief in de social media. VEH doet er ook van alles mee.
The End Times are wild
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 04:46:43 #11
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_87349212
In de rechter kolom komen normaal alleen artikelen van nu.nl .

Jouw kritiek heeft inmiddels in dit specifieke geval geholpen. Als je wilt kan ik je zo 8 andere voorbeelden aanleveren van de Chinese redactie van nujij.nl
pi_87349291
Welkom in de wereld, TS

(ik ben ook maar in dienst van de NVM om dit te posten hoor ;) )
pi_87351505
Wat betreft de NVM, geloof de helft van wat je ziet en geloof niets van wat je hoort.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_87353801
Ik vraag me wel eens af hoe veel geld er wordt betaald voor dat soort sluikse reclame.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 23:03:22 #15
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_87368948
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 04:46 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
In de rechter kolom komen normaal alleen artikelen van nu.nl .

Jouw kritiek heeft inmiddels in dit specifieke geval geholpen. Als je wilt kan ik je zo 8 andere voorbeelden aanleveren van de Chinese redactie van nujij.nl
Volgens mij kunnen er op NuJij.nl ook geen links meer worden geplaatst naar jouw site.... Je paste niet in het NVM straatje...
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 23:06:28 #16
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_87369033
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 11:09 schreef xenobinol het volgende:
Wat betreft de NVM, geloof de helft van wat je ziet en geloof niets van wat je hoort.
En het is niet eens zo erg dat er liegende mensen zijn. Maar wat erg is, is dat er concentratie is van macht over welke informatie burgers voorgeschoteld krijgen.

Het gaat niet om nujjij.nl, maar Sanoma Media beheert ongelofelijk veel media-producten waar de NVM flink in adverteert (zo'n beetje het halve tijdschriftenrek bij de Bruna). En het is niet eens alleen Sanoma Media. Ook het Wegener concern (Gelderlander, Brabants Dagblad, de Stentor, Tubantia, etc.) heeft forse financiele banden met de NVM. Zo zijn Wegener en de NVM samen eigenaar van Funda.

Zo bezien is Ger Hukker hard op weg om de Nederlandse Berlosconi te worden.

Analoog aan het economische kartel, is er dus kennelijk kartelvorming wanneer het gaat om maatschappelijke informatievoorziening. Zoals een vrije markt alleen kan functioneren bij wetgeving die economische kartelvorming verbiedt, heeft de informatiemaatschappij wetten nodig die de concentratie van media macht verbiedt. Dit is niet alleen van essentieel belang voor onze democratie, maar ook het functioneren van de vrije markt staat op het spel wanneer burgers slecht geïnformeerd worden.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 23:11:58 #17
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_87369196
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 12:48 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik vraag me wel eens af hoe veel geld er wordt betaald voor dat soort sluikse reclame.
Kennelijk hebben ze diepe zakken gevuld vóór 2008.
pi_87396220
nu.nl is gewoon hardstikke commercieel. Met genoeg geld kun je zelfs op hun voorpagina laten publiceren dat varkens kunnen vliegen :')
pi_87807411
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 23:03 schreef droom_econoom8 het volgende:
Volgens mij kunnen er op NuJij.nl ook geen links meer worden geplaatst naar jouw site.... Je paste niet in het NVM straatje...
Terecht. Die stemmingmakende, populistische, huilsite hoort zelfs niet eens op internet thuis. :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  donderdag 21 oktober 2010 @ 20:38:47 #20
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_87808017
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 20:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Terecht. Die stemmingmakende, populistische, huilsite hoort zelfs niet eens op internet thuis. :D
Al die woonbladen van Sanoma en Wegener, dat is pas populisme. Al die TV programma's over verbouwen en over de woningmarkt, dat is pas populisme. Populisme gesponsord door de makel-leugenaartjes.

Ik vind www.huizenmarkt-zeepbel.nl een enorm goede site!
pi_87808965
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 20:38 schreef droom_econoom8 het volgende:
Ik vind www.huizenmarkt-zeepbel.nl een enorm goede site!
Dat zegt meer over jou dan over die site. ;)
pi_87810622
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 20:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat zegt meer over jou dan over die site. ;)
hear... hear... :')
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_87810771
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 21:30 schreef xenobinol het volgende:
hear... hear... :')
Jij wist het ook al he... :D
pi_87832713
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 20:16 schreef Salvad0R het volgende:
Fascisme in actie. Kutvolk.
Wat wil je met het nieuwe rechtse Kabinet olv Rutte }:|
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 15:34:44 #25
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_87833305
nujij.nl is ook van Sanoma.

Ik heb inmiddels van nujij begrepen dat http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl inderdaad is geblokkeerd na klachten van makelaars.

Zo werkt dat....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')