Sporen van subtiele censuur op sociale media ten gunste van makelaarsvereniging NVM zijn te vinden wanneer wordt gezocht op de tag "NVM" op de social bookmarking site NuJij.nl, zoals deze screenshot laat zien:
20101008_Screenshot-nujij by
droomeconoom, on Flickr
In de linker kolom staan de berichten die het meest recent op NuJij.nl zijn geplaatst. In de rechter kolom staan de "best gewaardeerde" berichten. Normaal gesproken scoren berichten die recenter zijn en meer stemmen hebben ontvangen, hoger in de kolom "best gewaardeerd" berichten. In dit geval heeft er waarschijnlijk een handmatige ingreep plaatsgevonden door de NuJij.nl redactie waardoor het meest recente bericht uit de linker kolom niet in de rechter kolom verschijnt, ondanks het feit dat het meer stemmen kreeg van bezoekers en recenter van datum is dan het artikel dat nu het predicaat "best gewaardeerd" krijgt.
Het artikel "Betrapt: NVM liegt!" raakt hierdoor ondergesneeuwd in de grote bulk aan minder populaire berichten en oudere berichten. En over een paar dagen ziet niemand meer iets van deze subtiele censuur, want dan is het bericht van nature al verouderd. Had NuJij.nl het bericht gewoon weggehaald, dan was deze censuur behoorlijk opgevallen, maar nu gaat een bericht dat de NVM minder goed uitkwam, onopmerkelijk naar de achtergrond.
Stond er dan iets onoirbaars in dit bericht? Welnee, slechts een omschrijving van een bericht op Jaap.nl dat aantoonde dat de makelaarsvereniging NVM sjoemelde met cijfers. Dit bericht is ook te vinden op
http://blog.jaap.nl/2010/10/nvm-liegt.htmlNu is bekend dat de NVM niet alleen een groot advertentiebudget heeft, maar ook teksten levert aan media met de bedoeling om de berichtgeving te beïnvloeden ("persberichten"). Daarom vraag ik me af: Voelt de NuJij.nl redactie de druk van een adverteerder, of voelt zij zich in haar hemd gezet omdat ze op haar andere pagina, nu.nl, vaak te klakkeloos de persberichten van de NVM overneemt? In ieder geval is NuJij.nl minder "social media" dan dat de bezoeker zou verwachten!
Tenslotte geeft dit wel aan wat de (directe of indirecte) invloed van makelaarsvereniging NVM op de berichtgeving in de media over de woningmarkt!