quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 19:32 schreef Fixers het volgende:Ik heb een jaren 30 (huur)woning waar al een tijd geleden centrale verwarming is aangelegd. Heel fijn, maar die ketel hangt op een vreselijk onhandige plaats op de overloop. Zodanig dat de doorloop nogal is versmald en zo hoog (1,6 meter van de grond) dat het een stootgevaar vormt.
Dat kun je eventueel opvangen door een wandje langs de ketel te plaatsen tot op de vloer, heb je gelijk geen hoek meer waar je je aan kunt stoten.
quote:
De situatie:
[
afbeelding ]
Deur achteraan rechts is de badkamer. De ruimte tussen de hoek van het traphek en CV ketel is minder dan een meter (horizontaal gemeten). Op de foto lijkt het meer, door de groothoek lens. Het beeld vertekend nogal, met een wasmand in je handen zal je flink moeten opletten bijvoorbeeld.
Minder dan een meter zeg je, maar hoe groot is het dan precies?
99 cm is ook minder dan een meter maar nog altijd breed genoeg, ze hoeven tenslotte geen rekening te houden met het feit dat je er naast langslopen ook nog grote voorwerpen continue meeneemt.
Ook is het geen vluchtroute, immers deze gang komt alleen uit op de badkamer.
quote:
Vooraanzicht van de ketel en leidingen:
[
afbeelding ]
Die hoek waar ik en mijn partner al een keer tegenaan zijn gelopen heb ik maar even rood omcirkelt. De ketel hangt in totaal zo'n 75 cm vanaf de muur. In het hoekje zit en houten koof van z'n 6x25 cm. Geen idee nog waar dat ding voor dient.
Misschien is de koof wel voor de standleiding cq ventilatie t.b.v. Toilet en/of keuken.
Wel zou je de ketel bij wijze tegen de koof kunnen plaatsen en de leidingen aan de andere kant dan heb je wat meer ruimte, een en ander ten aanzien van de minimale maten vermeld in het installatie voorschrift.
quote:
Wat wil ik nu:
Ik wil de ketel het liefst het hoekje om hebben. Zodat deze tegen de korte muur van de overloop komt te hangen (in het vooraanzicht rechts) alwaar deze een veel kleiner obstakel vormt.
Ook dat behoort tot de mogelijkheden, mits de minimaal benodigde afstand vermeld in het installatie voorschrift gehandhaafd wordt.
quote:
Wat wil ik nu weten:
is dit goed te doen zonder een nieuwe dakdoorvoer te maken, kan je die pijpen zomaar verlengen?
In het installatie voorschrift staan de maximale leiding lengte maten vermeld voor zowel horizontale als verticale delen.
Gezien de geringe afstand zal dit echter geen moeilijkheden opleveren, maar waarom niet gewoon de rookgas en luchttoevoer mee verplaatsen?
quote:
Wat kost zoiets of is dit iets waar de woningbouw volledig voor opdraait?
Geheel afhankelijk van bedrijf tot bedrijf en zwart of wit.
Het zijn in ieder geval kosten waar jezelf voor opdraait.
De woningbouwvereniging gaat echt geen ketel van ruim 9 jaar kosteloos verplaatsen, dit terwijl er al die jaren daarvoor geen probleem was.
quote:
Naar mijn idee is die ketel gewoon ondoordacht opgehangen, waardoor het een obstakel vormt in de doorloop naar de badkamer.
Ook dat is maar een mening, de installateur krijgt de opdracht en bij de meeste wbv betekent dat zo goedkoop en zo snel mogelijk.
quote:
De ketel zelf is ongeveer 9,5 jaar ingebruik, als ik dan toch bezig ben kan ik er bij de woningbouw er gelijk op aansturen dat ze 'm vervangen als ze toch bezig zijn?
Kan je proberen, maar ik verwacht eerder dat ze denken dat mens is gek, een ketel gaat zeker bij een wbv minimaal 15 jaar mee of er moeten echt flinke onkosten aan zitten.