abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87296549
Ik heb een jaren 30 (huur)woning waar al een tijd geleden centrale verwarming is aangelegd. Heel fijn, maar die ketel hangt op een vreselijk onhandige plaats op de overloop. Zodanig dat de doorloop nogal is versmald en zo hoog (1,6 meter van de grond) dat het een stootgevaar vormt.

De situatie:

Deur achteraan rechts is de badkamer. De ruimte tussen de hoek van het traphek en CV ketel is minder dan een meter (horizontaal gemeten). Op de foto lijkt het meer, door de groothoek lens. Het beeld vertekend nogal, met een wasmand in je handen zal je flink moeten opletten bijvoorbeeld.

Vooraanzicht van de ketel en leidingen:

Die hoek waar ik en mijn partner al een keer tegenaan zijn gelopen heb ik maar even rood omcirkelt. De ketel hangt in totaal zo'n 75 cm vanaf de muur. In het hoekje zit en houten koof van z'n 6x25 cm. Geen idee nog waar dat ding voor dient.

Wat wil ik nu:
Ik wil de ketel het liefst het hoekje om hebben. Zodat deze tegen de korte muur van de overloop komt te hangen (in het vooraanzicht rechts) alwaar deze een veel kleiner obstakel vormt.

Wat wil ik nu weten:
is dit goed te doen zonder een nieuwe dakdoorvoer te maken, kan je die pijpen zomaar verlengen? Wat kost zoiets of is dit iets waar de woningbouw volledig voor opdraait? Naar mijn idee is die ketel gewoon ondoordacht opgehangen, waardoor het een obstakel vormt in de doorloop naar de badkamer. De ketel zelf is ongeveer 9,5 jaar ingebruik, als ik dan toch bezig ben kan ik er bij de woningbouw er gelijk op aansturen dat ze 'm vervangen als ze toch bezig zijn?
pi_87297026
Als je dat ding verplaatst zonder toestemming van de woningbouw heb je een hoop gezeik als hij een keertje niet werkt.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_87297337
Ik ga het zowoezo niet zelf doen. Als ik het doe dan laat ik de klus uitvoeren door de WBV of waarschijnlijker het CV onderhoudsbedrijf, er is een contract bij Feenstra. Maar ik wil graag weten wat zoiets moet kosten; 300 euro, 500 euro? Zijn de kosten geheel of gedeeltelijk voor de woningbouw?

Ik kan wel een beetje klussen en wil best wat aanpakken. Maar aan waterleidingen, CV-installaties en gasfitten ga ik echt niet beginnen. Dat laat ik over aan een vakman.
pi_87297717
Misschien is een stukje hoger tegen dak aan wel een makkelijkere / goedkopere oplossing ;)
Wand waar hij nu tegenaan zit is toch buitenmuur :? Dus dan kan de rookafvoer evt ook haaks naar buiten ;)
pi_87297978
Wie de locatie van dat ding heeft bepaald nomineer ik bij deze als idioot van de maand.
pi_87299412
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:04 schreef Netherlander het volgende:
Wie de locatie van dat ding heeft bepaald nomineer ik bij deze als idioot van de maand.
:Y Misschien nog makkelijker om van het trapgat een hoekje af te halen en te dichten met stevig stuk plaat, vervolgens leuninkje aanpassen en klaar is kees :)
pi_87299898
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:35 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

:Y Misschien nog makkelijker om van het trapgat een hoekje af te halen en te dichten met stevig stuk plaat, vervolgens leuninkje aanpassen en klaar is kees :)
Ik zou zeker die optie goed bekijken, hoewel je natuurlijk ook genoeg hoogte boven de trap moet houden. Ik heb het thuis ook gedaan, een hoekje maken boven een trapgat om ruimte te winnen. En het werkt behoorlijk goed (maar de situatie is niet echt vergelijkbaar verder). Verplaatsen van de cv kost toch best wat, ik schat toch een goede dag werk voor een vakman. Het maakt wezenlijk niet uit voor hem of er nou een nieuwe cv moet worden geplaatst of de oude vervangen. En wat is een redelijk uurtarief? 60 euro per uur, 70 euro per uur?
pi_87300286
Een stukje trapgat afdichten is geen goed plan. Ik stoot al mijn hoofd als ik niet een beetje buk met het op en aflopen van de trap, ik ben nogal lang. Mijn partner is een stukje kleiner, zij loopt met hoofd/schouder tegen de ketel als ze niet heel goed oplet. Voor mij hangt dat ding op ooghoogte, ik zie 'm dus wel hangen. Maar ben al ook een keer ertegenaan gelopen.
pi_87300493
Woningbouw om een andere ketel vragen geef ik niet veel kans. Gemiddelde leeftijd van zo'n ding is wel een jaar of 15.
pi_87300586
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 19:32 schreef Fixers het volgende:
Ik heb een jaren 30 (huur)woning waar al een tijd geleden centrale verwarming is aangelegd. Heel fijn, maar die ketel hangt op een vreselijk onhandige plaats op de overloop. Zodanig dat de doorloop nogal is versmald en zo hoog (1,6 meter van de grond) dat het een stootgevaar vormt.
Dat kun je eventueel opvangen door een wandje langs de ketel te plaatsen tot op de vloer, heb je gelijk geen hoek meer waar je je aan kunt stoten.
quote:
De situatie:
[ afbeelding ]
Deur achteraan rechts is de badkamer. De ruimte tussen de hoek van het traphek en CV ketel is minder dan een meter (horizontaal gemeten). Op de foto lijkt het meer, door de groothoek lens. Het beeld vertekend nogal, met een wasmand in je handen zal je flink moeten opletten bijvoorbeeld.
Minder dan een meter zeg je, maar hoe groot is het dan precies?
99 cm is ook minder dan een meter maar nog altijd breed genoeg, ze hoeven tenslotte geen rekening te houden met het feit dat je er naast langslopen ook nog grote voorwerpen continue meeneemt.
Ook is het geen vluchtroute, immers deze gang komt alleen uit op de badkamer.
quote:
Vooraanzicht van de ketel en leidingen:
[ afbeelding ]
Die hoek waar ik en mijn partner al een keer tegenaan zijn gelopen heb ik maar even rood omcirkelt. De ketel hangt in totaal zo'n 75 cm vanaf de muur. In het hoekje zit en houten koof van z'n 6x25 cm. Geen idee nog waar dat ding voor dient.
Misschien is de koof wel voor de standleiding cq ventilatie t.b.v. Toilet en/of keuken.
Wel zou je de ketel bij wijze tegen de koof kunnen plaatsen en de leidingen aan de andere kant dan heb je wat meer ruimte, een en ander ten aanzien van de minimale maten vermeld in het installatie voorschrift.
quote:
Wat wil ik nu:
Ik wil de ketel het liefst het hoekje om hebben. Zodat deze tegen de korte muur van de overloop komt te hangen (in het vooraanzicht rechts) alwaar deze een veel kleiner obstakel vormt.
Ook dat behoort tot de mogelijkheden, mits de minimaal benodigde afstand vermeld in het installatie voorschrift gehandhaafd wordt.
quote:
Wat wil ik nu weten:
is dit goed te doen zonder een nieuwe dakdoorvoer te maken, kan je die pijpen zomaar verlengen?
In het installatie voorschrift staan de maximale leiding lengte maten vermeld voor zowel horizontale als verticale delen.
Gezien de geringe afstand zal dit echter geen moeilijkheden opleveren, maar waarom niet gewoon de rookgas en luchttoevoer mee verplaatsen?
quote:
Wat kost zoiets of is dit iets waar de woningbouw volledig voor opdraait?
Geheel afhankelijk van bedrijf tot bedrijf en zwart of wit.
Het zijn in ieder geval kosten waar jezelf voor opdraait.
De woningbouwvereniging gaat echt geen ketel van ruim 9 jaar kosteloos verplaatsen, dit terwijl er al die jaren daarvoor geen probleem was.
quote:
Naar mijn idee is die ketel gewoon ondoordacht opgehangen, waardoor het een obstakel vormt in de doorloop naar de badkamer.
Ook dat is maar een mening, de installateur krijgt de opdracht en bij de meeste wbv betekent dat zo goedkoop en zo snel mogelijk.
quote:
De ketel zelf is ongeveer 9,5 jaar ingebruik, als ik dan toch bezig ben kan ik er bij de woningbouw er gelijk op aansturen dat ze 'm vervangen als ze toch bezig zijn?
Kan je proberen, maar ik verwacht eerder dat ze denken dat mens is gek, een ketel gaat zeker bij een wbv minimaal 15 jaar mee of er moeten echt flinke onkosten aan zitten.
pi_87303937
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:59 schreef klipper het volgende:
Ook dat is maar een mening, de installateur krijgt de opdracht en bij de meeste wbv betekent dat zo goedkoop en zo snel mogelijk.
Inderdaad. Hoe makkelijker de leidingen naar de installatie zijn te leggen, hoe beter. En een afvoerpijp luistert ook redelijk nauw. Ik denk dat TS bot zal vangen bij de wbv, een meter doorgang is op zich namelijk geen ramp; het is in ieder geval breder dan een deur. Ik zou gewoon iets net voor de hoek timmeren en duidelijk (rood) markeren als ik er iedere dag aan dat ding stoot.

Voordeel wel is dat deze cv aardig bereikbaar is. Als je bij woningbezitters kijkt moet dan ding zo ver mogelijk zo donker mogelijk en zo onbereikbaar mogelijk zijn. Tijdens mijn huizenjacht heb ik constructies gezien waar je dat ding kan bereiken door een plank over het trapgat te leggen.
pi_87307541
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 20:59 schreef klipper het volgende:
--knip--
Dat zijn een hoop duidelijke antwoorden. Niet exact die ik wilde horen, ik had liever gehoord dat het natuurlijk absoluut gevaarlijk is en dat volgens de wet, het bouwbesluit, de Giveg, de kema, bouw- en woningtoezicht, de APV én de demissionaire minister-president himself die ketel gister nog verplaatst had moeten worden. Met eerlijke antwoorden kan ik verder. :s)

Ik ga nog eens objectief meten hoe groot de doorgang nu exact is. Als dat volgens gangbare ideeën acceptabel is dan laat ik het voorlopig zo en ga ik voor een simpele ombouw, of in ieder geval alleen een verticale plank van plafond tot vloer voor zichtbaarheid en afdekken van een scherpe punt. Zoals Skrn al voorsteld. Boven het trapgat is natuurlijk belachelijk. Het is er nog eentje met waakvlam. Ik heb teveel hoogte vrees om op een plank boven een trap te balaneren om mijn ketel te ontsteken of bij te vullen.

Ik snap dat ik erop moet rekenen de kosten voor een verplaatsing zelf moet betalen. Maar wat zou zoiets bij benadering moeten kosten? Exact zal het niet in te schatten zijn, maar moet ik denken in de orde van ¤ 300,- of ¤ 600,- of nog meer? Verleggen van leidingen mag ik volgens de regels van de WBV alleen laten doen door erkende bedrijven. Zwart is dus uit den boze. Het ge-etter wat ik elders heb gehad met een ketel is ook wel reden om voor een vakman te kiezen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 00:07:34 #13
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_87309550
Ik zou je het advies willen geven om de verplaatsing uit te laten voeren door de partij die het beheer doet voor je wbv. Kunnen ze nooit met het vingertje naar elkaar gaan staan wijzen als je een keer een probleem hebt.

Overigens, als je toch een berg geld kwijt gaat zijn, wellicht kun je eens kijken wat een kleinere ketel je extra gaat kosten en deze daarop inruilen. Als je dat voorstel doet bij de club die het beheer van al die ketels heeft zou je best eens mazzel kunnen hebben.

oh ja, is schuin ophangen geen optie? Schuin, wat is schuin, nee niet scheef. Denk ff aan de letter A. De muren zijn de grote schuine jongens en het liggende middenstukje is je ketel. Dan hangt dat ding in de hoek, je expansie vat er zo boven of onder en daarna een mooie koof ervoor.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_87429296
Ik snap wat je bedoeld Klusfoobje. Ik houd het allemaal in beraad. Heb van de week even wat aan de ketel tot de grond gehangen om te beoordelen of doorloop nu echt zo smak wordt. Het valt nog mee en als ik van plafond tot vloer er iets voor maak dan is het stoten-tegen-scherpe-punt probleem wel verholpen.

Het verplaats idee houd ik nog even in gedachten om te bepalen of we de uitgave het waard vinden. Als die ketel ooit vervangen gaat worden zal ik er iig zeker op aansturen om 'm gelijk op een andere plek te hangen. Zal nog wel even duren, hij heeft net een servicebeurt gehad.
pi_87432423
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 19:27 schreef Fixers het volgende:
Zal nog wel even duren, hij heeft net een servicebeurt gehad.
Je kan hem altijd een handje helpen })
pi_87433149
Kan je me vast vertellen hoe ik dat voor elkaar kan krijgen. :P

Maar dan wel pas in het voorjaar hoor... het zal opvallen als een ketel binnen een maand na een ondehoudsbeurt overlijd. En midden in het koude stookseizoen laat ik 'm liever ook niet ploffen, ik heb nog enkel glas.
pi_87436742
gewoon extra water geven :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')