FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Hoe werkt een differentieel
Yoda87woensdag 6 oktober 2010 @ 17:51
Eigenlijk zou dit in een linkdump thuis horen, maar ik kon in PTA geen linkdump vinden. In dit oudere filmpje word heel mooi de werking van een differentieel uitgelegd. Ik kon het mijn mede PTA'ers het niet onthouden.


http://www.autojunk.nl/2010/10/hoe-werkt-een-differentieel
gebrokenglaswoensdag 6 oktober 2010 @ 17:52
ok. Denk niet dat je het PTA'ers uberhaupt hoeft uit te leggen.
Robin__woensdag 6 oktober 2010 @ 17:58
:')!
Sounddragonwoensdag 6 oktober 2010 @ 18:48
Ik vinnum tof :Y
Yoda87woensdag 6 oktober 2010 @ 19:25
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 17:52 schreef gebrokenglas het volgende:
ok. Denk niet dat je het PTA'ers uberhaupt hoeft uit te leggen.
Maar de manier waarop is wel geweldig. Dit kan je een kind van 3 laten zien en die snapt dan nog hoe het werkt.
#ANONIEMwoensdag 6 oktober 2010 @ 20:15
Heel cool nostalgisch filmpje!
2cvwoensdag 6 oktober 2010 @ 21:26
Briljant ! Iets voor [Centraal] Het eenvoudige auto-onderhoudsvragen topic ?
arnold-dwoensdag 6 oktober 2010 @ 21:49
Leuk filmpje, en super simpel eigenlijk :)
Bartholomeuswoensdag 6 oktober 2010 @ 22:36
Kinderen van tegenwoordig spelen met Lego. En die hebben ook differentiëlen :P
mylifeisgreywoensdag 6 oktober 2010 @ 22:47
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 17:51 schreef Yoda87 het volgende:
Eigenlijk zou dit in een linkdump thuis horen, maar ik kon in PTA geen linkdump vinden. In dit oudere filmpje word heel mooi de werking van een differentieel uitgelegd. Ik kon het mijn mede PTA'ers het niet onthouden.


http://www.autojunk.nl/2010/10/hoe-werkt-een-differentieel
ik heb een vraagje erover, en ik heb geen zin om zelf na te denken.

stel ik heb een achteras, met 2 wielen, en een aandrijflijn.

vervolgens houd ik de wielen in de lucht, en ik draai aan de aandrijflijn met 2 omwenteling per seconde.
dat resulteerd in dat beide wielen gaan draaien met 1 omwenteling per seconde.

dan houdt ik het linkerwiel vast, zodat alleen het andere wiel nog draait.
aandrijflijn draait ik dan 2 omwentelingen per seconde
hoe snel draait dan het rechterwiel???? 2 omwentelingen per seconde???

ik wil het weten!!!, en precies!!! :D
of een formule, iets van:
omwentelingenaandrijfas=omwentelingen-rechter-wiel+omwentelingen-linker-wiel

klopt dat?
2cvwoensdag 6 oktober 2010 @ 22:49
Aantal omwentelingen links + aantal omwentelingen rechts = aantal omwentelingen van de aandrijfas x de vertraging
Barcaconiawoensdag 6 oktober 2010 @ 22:51
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 22:36 schreef Bartholomeus het volgende:
Kinderen van tegenwoordig spelen met Lego. En die hebben ook differentiëlen :P
Kinderen van tegenwoordig spelen heul niet meer met echte Lego! Vroeger hadden we echte lego mèt differentielen!
Gaaf filmpje trouwens, maar ik ken het principe al.
mylifeisgreywoensdag 6 oktober 2010 @ 22:56
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 22:49 schreef 2cv het volgende:
Aantal omwentelingen links + aantal omwentelingen rechts = aantal omwentelingen van de aandrijfas x de vertraging
ah interessant.
dankje:)


ik vraag me altijd af of het niet slim is voor offroad op allebei de wielen een 'vrijloop' te doen itt tot een differentieel
dus dat elk wiel minstens zo snel draait als de aandrijflijn * x
waarom wordt dat niet gedaan? of wordt dat gedaan?
enige nadeel is dat je niet achteruit kan rijden en op de motor kan afremmen lijkt me, en dat het misschien duurder/minder stevis oid is
maar misschien heeft het wel voordelen itt difflock
2cvwoensdag 6 oktober 2010 @ 22:58
Een vrijloop is niet grappig op een helling naar beneden.
Barcaconiawoensdag 6 oktober 2010 @ 22:59
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 22:56 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

ah interessant.
dankje:)


ik vraag me altijd af of het niet slim is voor offroad op allebei de wielen een 'vrijloop' te doen itt tot een differentieel
waarom wordt dat niet gedaan? of wordt dat gedaan?
enige nadeel is dat je niet achteruit kan rijden lijkt me, en dat het misschien duurder/minder stevis oid is
Vrijloop? Dan doet de aandrijving niets meer.
Sper? Dat wordt op offroad al toegepast. Dan draait links en rechts dus altijd op gelijke snelheid.
2cvwoensdag 6 oktober 2010 @ 23:05
Ik denk dat hij bedoelt dat de motor/aandrijflijn een wiel wel in de ene richting aan kan drijven maar niet in de andere richting.
mylifeisgreywoensdag 6 oktober 2010 @ 23:25
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 23:05 schreef 2cv het volgende:
Ik denk dat hij bedoelt dat de motor/aandrijflijn een wiel wel in de ene richting aan kan drijven maar niet in de andere richting.
nee daar gaat het me niet om.

het gaat me om dat als je over slechte weg rijdt(gevaar om vast te komen zitten), het met een differentieel dus is dat je bijvoorbeeld 5 km per uur wilt rijden.
vervolgens gaat 1 wiel slippen, kom je stil te staan, en dat 1e wiel draait dan 10km per uur

wat ik dan voorstel is dat elk wiel minstens 5 km/uur (vooruit) moet draaien.
doormiddel van een geen diff, maar op elke as een 'vrijloop vooruit'
en als je een bocht doorgaat, dat dan het binnenste wiel 5km/uur zal draaien, en het wiel in de buitenbocht 6(ofzo), en die 1km/uur 'verschil' in de vrijloop op die as tikt
2cvwoensdag 6 oktober 2010 @ 23:30
Dan dacht ik dus precies wat jij ook dacht. Nadeel aan dat idee is dat als je achteruit wilt rijden (aandrijving draait de andere kant op) je dan stil blijft staan omdat je de wielen in maar 1 richting aan kan drijven. En op een helling naar beneden is het ook niet grappig.
T42donderdag 7 oktober 2010 @ 10:12
zo zitten ze allang niet meer in auto's ;) mis de electronica van TC en ABS enz enz :P
rechtsedirectedonderdag 7 oktober 2010 @ 10:24
ben geen PTA en absoluut niet technisch, kwam op dit filmpje uit via de actieve topics knop, wel vaak van differentieel gehoord waar wat het nu precies deed? dankzij dit dt filmpje volkomen duidelijk!!

[ Bericht 0% gewijzigd door rechtsedirecte op 07-10-2010 20:11:31 ]
Barcaconiadonderdag 7 oktober 2010 @ 10:26
Het is inderdaad wel een ontzettend goed verzonnen filmpje ja!
Yoda87donderdag 7 oktober 2010 @ 19:00
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 10:12 schreef T42 het volgende:
zo zitten ze allang niet meer in auto's ;) mis de electronica van TC en ABS enz enz :P
ABS en TC hadden ze nog niet in 1910 :9
oshirodonderdag 7 oktober 2010 @ 22:41
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 23:25 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

nee daar gaat het me niet om.

het gaat me om dat als je over slechte weg rijdt(gevaar om vast te komen zitten), het met een differentieel dus is dat je bijvoorbeeld 5 km per uur wilt rijden.
vervolgens gaat 1 wiel slippen, kom je stil te staan, en dat 1e wiel draait dan 10km per uur

wat ik dan voorstel is dat elk wiel minstens 5 km/uur (vooruit) moet draaien.
doormiddel van een geen diff, maar op elke as een 'vrijloop vooruit'
en als je een bocht doorgaat, dat dan het binnenste wiel 5km/uur zal draaien, en het wiel in de buitenbocht 6(ofzo), en die 1km/uur 'verschil' in de vrijloop op die as tikt
Moet je je even visualiseren: dan kun je niet meer achteruit rijden :D.