Per 12 juli ben ik in dienst gegaan als grafisch vormgever bij een klein bedrijf. De arbeidsovereenkomst is via een payrollbedrijf, dus een uitzendovereenkomst. De overeenkomst was voor 16 uur.
Ik heb in een korte tijd ontzettend veel gedaan voor het bedrijf. Een nieuwe website gemaakt, ontzettend veel ontwerpen, visitekaartjes, huisstijl, een tutorial. Echt heel veel dus als je kijkt naar mijn uren. Hier ging ik ook elke week ruim overheen. Dit heb ik aangegeven en er werd me verteld dat dit later wel rechtgetrokken zou worden als het rustiger zou zijn en dat ik per 1 september 20 uur betaald zou krijgen. Leek me prima dus en aangezien ik pas net begonnen was en een goede indruk wilde maken heb ik er niet al te veel problemen van gemaakt.
Nou kreeg ik 4 weken geleden ineens te horen dat het ontwerpen meer tijd en uren kostte dan ze hadden gedacht en dat ze mijn arbeidsovereenkomst per direct zouden beëindigen. Nogal een klap dus. Wel zou ik als freelancer opdrachten krijgen van hen. Zoals jullie wel begrijpen voelde ik me ontzettend belazerd en gebruikt, heb ik daarvoor nou zo hard gewerkt? Omdat ik niet wilde dat het freelance werk in gevaar kwam heb ik me maar vriendelijk opgesteld. Er werd van me verwacht dat ik die week nog "mijn uren zou maken" (ik had nog 40 overuren staan die dus niet uitbetaald zouden worden). Voor die over-uren zou ik dus vanaf 1 september meer betaald krijgen, maar aangezien per 6 september mijn arbeidsovereenkomst werd beëindigd zie ik daarvan dus vrijwel niks terug.
Ik heb mijn best gedaan en ze nog wat ontwerpen gestuurd. Hierop kreeg ik een ontzettend lompe reactie van de baas. Dat hij met 6 zeer ervaren marketing mensen er naar had gekeken en dat hij er geen glimlach van kreeg en dat iedereen de ontwerpen slecht vond. Dit mailde hij me de dag voordat ik op vakantie ging en terwijl er in de hele tijd dat ik er werkte niks dan lof over mijn werk kwam.
Het is nu 4 weken verder en ik ben een weekje terug van vakantie. Ik heb niks meer van hem gehoord en verwacht ook niet dat er freelance opdrachten gaan komen. Is er iets wat ik kan doen om de overuren toch betaald te krijgen? Ik heb sowieso pas vanaf 6 september 20 uur betaald gehad, dus daar zou ik nog wel wat van kunnen zeggen.
Ik heb geprobeerd het zo duidelijk mogelijk uit te leggen, dus ik hoop dat het te begrijpen is. Wellicht ben ik wat goed van vertrouwen geweest, maar aangezien ik al zo lang aan het zoeken was naar een vacature in mijn vakgebied was ik zo blij dat ik eindelijk wat had.