abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 11:09:41 #1
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_87201016
Overbuurjoingen heeft een loonvordering op zijn voormalige werkgever, een uitzendbureau. Deze hebben de aanzegtermijn als bedoeld in de ABU CAO artiklel 14 lid 2 niet in acht genomen, waardoor het uitzendbureau de verplichting heeft om 10 kalenderdagen (>26 weken) te betalen. Maar wat betekenen nu kalenderdagen? Is dat afhankelijk van hoeveel weekends er in die 10 dagen vallen? Je zou toch zeggen dat het om een equivalent van 10 gewerkte dagen gaat zonder dat je afhankelijk bent van toevallig daarin vallende weekends? -O-
Deze reply is uitsluitend bestemd voor geadresseerde(n). Dit bericht kan informatie bevatten die vertrouwelijk is. Indien u niet de geadresseerde bent, wordt u er hierbij op gewezen dat u geen recht hebt kennis te nemen van deze reply.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 5 oktober 2010 @ 11:17:21 #2
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_87201244
Ik begrijp je vraag niet helemaal, wellicht zijn er wat woorden weggevallen?

Anyway, kalenderdagen zijn (zoals het woord al doet vermoeden) dagen die op de kalender staan, dus ook de zaterdag en zondag. Dit in tegenstelling tot werkdagen, waarbij zaterdag en zondag niet meetellen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sjeen op 05-10-2010 11:22:31 ]
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_87201387
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 11:09 schreef EINZ het volgende:
Overbuurjoingen heeft een loonvordering op zijn voormalige werkgever, een uitzendbureau. Deze hebben de aanzegtermijn als bedoeld in de ABU CAO artiklel 14 lid 2 niet in acht genomen, waardoor het uitzendbureau de verplichting heeft om 10 kalenderdagen (>26 weken) te betalen. Maar wat betekenen nu kalenderdagen? Is dat afhankelijk van hoeveel weekends er in die 10 dagen vallen? Je zou toch zeggen dat het om een equivalent van 10 gewerkte dagen gaat zonder dat je afhankelijk bent van toevallig daarin vallende weekends? -O-
Juist werkdagen zijn afhankelijk van 't aantal weekends. Kalenderdagen zijn 10 dagen, weekend of geen weekend.
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 12:31:38 #4
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_87203608
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 11:17 schreef Sjeen het volgende:
Ik begrijp je vraag niet helemaal, wellicht zijn er wat woorden weggevallen?

Anyway, kalenderdagen zijn (zoals het woord al doet vermoeden) dagen die op de kalender staan, dus ook de zaterdag en zondag. Dit in tegenstelling tot werkdagen, waarbij zaterdag en zondag niet meetellen.
De loonvordering betreft 10 kalenderdagen. Wil dat zeggen dat hij 10 dagen uitbetaald krijgt, of 10 dagen min de weekends die hij normaal gesproken ook niet werkte?
Deze reply is uitsluitend bestemd voor geadresseerde(n). Dit bericht kan informatie bevatten die vertrouwelijk is. Indien u niet de geadresseerde bent, wordt u er hierbij op gewezen dat u geen recht hebt kennis te nemen van deze reply.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 5 oktober 2010 @ 12:43:16 #5
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_87203970
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 12:31 schreef EINZ het volgende:

[..]

De loonvordering betreft 10 kalenderdagen. Wil dat zeggen dat hij 10 dagen uitbetaald krijgt, of 10 dagen min de weekends die hij normaal gesproken ook niet werkte?
Heb je het nu over gewerkte dagen of het je het over vertragingsrente, ik begrijp je vraag nog steeds niet.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 12:47:05 #6
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_87204100
Volgens mij wil TS weten hoe hoog de ontslagvergoeding zal zijn voor het niet in acht nemen van de aanzegtermijn uit de ABU CAO?

Als je artikel 14, lid 2 gevonden heb zul je ook verder gelezen hebben? In lid 3 staat namelijk exact hoe het bedrag bepaald wordt en welke verplichtingen er voor de uitzendkracht bij komen kijken.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 13:13:02 #7
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_87205137
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 12:31 schreef EINZ het volgende:

[..]

Waarschijnlijk heeft het ermee te maken dat hij in een branche werkt die 24/7/365 doorgaat zoals transport, horeca ed. Dan wordt er vaak over kalenderdagen gesproken ipv werkdagen daar, zoals Sjeen al aanhaalde, dit alleen maar de maandag t/m vrijdag is.
Niet gewerkte dagen tellen trouwens ook niet mee
- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 13:41:02 #8
65960 sanger
pi_87206280
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 13:13 schreef numero_uno het volgende:

[..]

Waarschijnlijk heeft het ermee te maken dat hij in een branche werkt die 24/7/365 doorgaat zoals transport, horeca ed. Dan wordt er vaak over kalenderdagen gesproken ipv werkdagen daar, zoals Sjeen al aanhaalde, dit alleen maar de maandag t/m vrijdag is.
Niet gewerkte dagen tellen trouwens ook niet mee
Dat geeft niet, daar heeft TS niets mee te maken. De CAO voor uitzendkrachten gaat hier gewoon op omdat deze algemeen verbindend is verklaard. In de ABU CAO is opgenomen dat de schadevergoeding dient te bedragen:

"gelijk is aan het feitelijk loon dat de uitzendkracht gedurende de niet in acht genomen aanzegtermijn zou hebben verdiend".

Oftewel, het bedrag is het bedrag wat TS in de laatste 10 dagen voordat de aanzegtermijn inging heeft verdiend.

De uitzendonderneming mag vervangend werk aanbieden als tegenprestatie voor deze vergoeding (als ware er een echte aanzegtermijn en uitwerkperiode). TS mag dit arbeid dan niet weigeren anders vervalt de verplichting voor de uitzendorganisatie.
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 15:21:06 #9
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_87210099
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 13:41 schreef sanger het volgende:

"gelijk is aan het feitelijk loon dat de uitzendkracht gedurende de niet in acht genomen aanzegtermijn zou hebben verdiend".

Oftewel, het bedrag is het bedrag wat TS in de laatste 10 dagen voordat de aanzegtermijn inging heeft verdiend.
Kleine correctie: de overbuurjongen van TS. Maar hoezo wat hij voor de aanzegtermijn heeft verdiend? Een aanzegtermijn is toch altijd achteraf?

Dan is de vraag, nu het uzb zich niet aan deze aanzegtermijn heeft gehouden, krijgt hij dan 10 dagen uitbetaald of 10 dagen min 2 dagen weekend?

Zoals ik Sanger lees, 10 dagen.
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 16:00:45 #10
65960 sanger
pi_87211664
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 15:21 schreef EINZ het volgende:

[..]

Kleine correctie: de overbuurjongen van TS. Maar hoezo wat hij voor de aanzegtermijn heeft verdiend? Een aanzegtermijn is toch altijd achteraf?
Er wordt gekeken naar het salaris wat hij verdiende voor de aanzegtermijn inging. In de aanzegtermijn zelf verdiend hij nu niets, dus daar kunnen ze niet naar kijken.

quote:
Dan is de vraag, nu het uzb zich niet aan deze aanzegtermijn heeft gehouden, krijgt hij dan 10 dagen uitbetaald of 10 dagen min 2 dagen weekend?

Zoals ik Sanger lees, 10 dagen.
Hij krijgt uitbetaald wat hij anders in 10 kalenderdagen verdiend zou hebben. Als hij gemiddeld van de 10 kalenderdagen 6 dagen zou werken (bv. een kantoorbaan) dan zou hij dus als vergoeding ook 6 dagen betaald krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')