abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 oktober 2010 @ 20:36:34 #1
60702 kramer65
vs. Kramer65
pi_87144356
Hallo,

Ik heb wel eens zulke oude landkaarten gezien waarin de proporties express dan wel uit onwetendheid volledig uit proportie zijn. Dat Europa bijvoorbeeld véél groter is in verhouding tot Afrika dan dat het werkelijk is, of dat op een Europese kaart Frankrijk véél groter is dan in het echt.

Voor een stuk wat ik voor m'n blog aan het schrijven ben, ben ik nu al een tijd aan het zoeken naar een voorbeeld van zo'n kaart. Ik heb een heel aantal verschillende zoektermen gebruikt, maar kan het nergens vinden. Weet iemand toevallig van het bestaan van zo'n kaart ergens op het internet, of iemand enig idee waarop ik zou moeten zoeken?

Alle tips zijn welkom! *O*
pi_87145085
Kan je dan niet beter zoeken naar kaarten met relatieve rijkdom en/of bevolkingsdichtheid etc. ?

Dan maak je denk ik meer kans om vervormde kaarten te vinden. :)

misschien heb je hier dan wat aan?
And may flights of Demons guide you to your final rest...
  zondag 3 oktober 2010 @ 20:57:10 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_87145399
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 20:51 schreef VampiricDemon het volgende:
misschien heb je hier dan wat aan?
Leuke kaartjes :)

Maar is wat TS zoekt niet gewoon onwetendheid uit die tijd geweest?
censuur :O
pi_87145637
Ik kan me haast niet voorstellen dat hiertussen niet staat wat je zoekt.
pi_87146214
Schopje C&H :)
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zondag 3 oktober 2010 @ 21:14:17 #7
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_87146400
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 20:36 schreef kramer65 het volgende:
Hallo,
Alle tips zijn welkom! *O*
Hoi,

Mag ik je er even op attenderen dat de wereldkaart zoals wij die kennen nog volledig uit proportie is?

http://www.petersmap.com/index.html

En en een leuke is ook nog die hele oude kaart met Antarctica er en dan wel delen die nu onder 3 km ijs liggen
  zondag 3 oktober 2010 @ 21:16:10 #8
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_87146503
Gevonden:

quote:
The Piri Reis map is a pre-modern world map compiled in 1513 from military intelligence by the Ottoman-Turkish admiral and cartographer Piri Reis. The half of the map that survives shows the western coasts of Europe and North Africa and the coast of Brazil with reasonable accuracy. Various Atlantic islands including the Azores and Canary Islands are depicted, as is the mythical island of Antillia and possibly Japan. The historical importance of the map lies in its demonstration of the extent of exploration of the New World by approximately 1510, perhaps before others. It used 10 Arabian sources, 4 Indian maps sourced from Portuguese and one map of Columbus.
http://en.wikipedia.org/wiki/Piri_Reis_map

[ Bericht 5% gewijzigd door Daniel1976 op 03-10-2010 21:30:43 ]
  zondag 3 oktober 2010 @ 21:30:27 #9
177114 Demon_Hunter
Tell the truth and then run.
pi_87147382
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 21:16 schreef Daniel1976 het volgende:
Gevonden:

[qoute]
The Piri Reis map is a pre-modern world map compiled in 1513 from military intelligence by the Ottoman-Turkish admiral and cartographer Piri Reis. The half of the map that survives shows the western coasts of Europe and North Africa and the coast of Brazil with reasonable accuracy. Various Atlantic islands including the Azores and Canary Islands are depicted, as is the mythical island of Antillia and possibly Japan. The historical importance of the map lies in its demonstration of the extent of exploration of the New World by approximately 1510, perhaps before others. It used 10 Arabian sources, 4 Indian maps sourced from Portuguese and one map of Columbus.
http://en.wikipedia.org/wiki/Piri_Reis_map
[/quote]

Hier dacht ik ook al meteen aan, geniale kaar is dat!

De Piri Reis-kaart is een kaart, getekend op gazellehuid, die in 1929 door een groep historici gevonden werd. Uit onderzoek bleek dat het een echt document was dat door Piri Re'is in 1513 werd gemaakt.

Diverse zeilkaarten, ook wel portolanen genaamd, waren tijdens de Middeleeuwen in omloop, accurate kaarten waarop de meest in gebruik zijnde vaarroutes, met kustlijnen, havens, doorvaarten en baaien stonden vermeld. De meeste van deze kaarten richtten zich op de Middellandse Zee, de Egeïsche Zee en andere bekende routes. Er was een eeuwenoude traditie van zeevaart op de Middellandse Zee. Deze kennis werd verzameld en bestudeerd in de grote bibliotheek van Alexandrië (Egypte). De compilatiekaarten werden gemaakt door de geografen die daar werkten.

Piri Reis gebruikte verschillende bronnen en de eigen waarnemingen die hij tijdens zijn reizen deed om de kaart te kunnen tekenen. In een aantal nota’s gaf hij aan hoe hij de kaart had samengesteld. Verbazend is dat zijn kaart ook al informatie van de reis van Christoffel Columbus bevat van nog geen twintig jaar eerder.

In zijn boek Maps of the Ancient Sea Kings stelde de Amerikaan Charles Hapgood o.a. dat de weergave van Antarctica accuraat de kustlijn van 10.000 jaar geleden aangaf. Dit kan tegenwoordig bevestigd worden. Op de kaart staat inderdaad land aangegeven op de plaats waar - driehonderd jaar later - het vasteland van Antarctica werd ontdekt. De kustlijn wijkt zeer weinig af van de huidige kustlijn. In dit geval wordt de kustlijn onder het ijs bedoeld. De kaart van Piri Reis blijkt een vrijwel exacte wereldkaart te zijn, die slechts op basis van satellietfoto's of op basis van een zeer grondige en uitgebreide geografische kennis gemaakt had kunnen worden. De kaart zou volgens sommigen het bewijs zijn dat Antarctica het eigenlijke Atlantis was. Tegen de mythische ongelooflijke nauwkeurigheid valt wel in te brengen dat de Amazone er twee keer op staat, evenals een aantal eilanden in het Caraïbisch gebied. De meeste wetenschappers beweren dat de Piri Reis-kaart getekend werd volgens de voor die tijd gekende geografische kennis en giswerk. Anderen, waaronder Charles Hapgood, beschouwen deze kaart als een bewijs voor het bestaan van grootse beschavingen op Aarde voor de geschiedenis zoals wij die kennen zelfs maar zou begonnen zijn, door deze beschavingen zouden de originele kaarten zijn getekend. Sommigen, waaronder Erich von Däniken, gaan zelfs zover om te beweren dat deze beschavingen een buitenaardse oorsprong hadden.

De Piri Reis-kaart wordt bewaard in het Topkapi-paleis in Istanbul.
Minds are like parachutes. They only function when open.
  zondag 3 oktober 2010 @ 21:33:26 #10
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_87147605
Bij ons in de bieb hebben ze een zooitje oude atlassen, staat misschien ook nog wel wat interessants voor je in. Ga anders is bij je plaatselijke bieb kijken. Je zou ook in je gemeentearchief kunnen duiken voor een kaartje van jouw omgeving? Succes :).
  zondag 3 oktober 2010 @ 21:33:48 #11
60702 kramer65
vs. Kramer65
pi_87147635
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 21:00 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Ik kan me haast niet voorstellen dat hiertussen niet staat wat je zoekt.
Tja, ik had op zoiets idd wel gezocht, maar vond niet echt iets overduidelijks. Uiteindelijk ga ik denk ik maar voor deze, waarbij Europa bijna net zo groot is als Afrika. Alsnog dank voord e simpele tip!

quote:
Op zondag 3 oktober 2010 21:14 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Mag ik je er even op attenderen dat de wereldkaart zoals wij die kennen nog volledig uit proportie is?

http://www.petersmap.com/index.html

En en een leuke is ook nog die hele oude kaart met Antarctica er en dan wel delen die nu onder 3 km ijs liggen
Dat wist ik inderdaad. Het gaat in het stuk wat ik aan het schrijven ben echter over het overschatten van je eigen "belangrijkheid" (bij deze een neologisme.. ;) ). Die website die je noemt kende ik echter niet. Heb er net op zitten rondneuzen en het is idd erg interessant! Dank daarvoor!
  zondag 3 oktober 2010 @ 21:35:01 #12
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_87147708
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 21:30 schreef Demon_Hunter het volgende:
Dit wist ik dan weer niet. zit binnenkort voor mijn werk in istanbul. Vorige keer had ik geen zin on topkapi maar ik zal eens opzoek gaan naar die kaart de volgende keer
pi_87155384
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 21:35 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Dit wist ik dan weer niet. zit binnenkort voor mijn werk in istanbul. Vorige keer had ik geen zin on topkapi maar ik zal eens opzoek gaan naar die kaart de volgende keer
Leg 'm even onder 't kopieer-apparaat voor ons :D
  maandag 4 oktober 2010 @ 08:00:47 #14
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_87158719
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 21:30 schreef Demon_Hunter het volgende:
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 21:35 schreef Daniel1976 het volgende:
Zelfde hier. Ik had geen idee dat die kaart in Istanbul lag, maar ik ga er toevallig volgende week ook heen. Absoluut even die kaart gaan bekijken dus :)

Overigens als je nog op zoek bent naar oude inaccurate kaarten kun je ook bijvoorbeeld die van Ptolemaeus in gedachten houden: http://www.mlahanas.de/Greeks/Bios/MapOfPtolemy.jpg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')