Ik heb meerdere keren gehoord en gelezen dat het niet goed is om ze te verwijderen. Ze zitten er niet voor niets tenslotte.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 12:42 schreef Heikje het volgende:
Bij mij wouden ze het gaan doen toen ik 5 was, maar toen kreeg ik de dag van te voren mn eerste epilepsie aanval en vonden ze het te gevaarlijk. Ik heb ze dus nog steeds.
Nope, nergens last van.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 12:46 schreef Ratelslangetje het volgende:
[..]
Ik heb meerdere keren gehoord en gelezen dat het niet goed is om ze te verwijderen. Ze zitten er niet voor niets tenslotte.
Heb je er last van nu op latere leeftijd?
Eindelijk eens een positief verhaal bij een volwassene!quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 08:40 schreef Deisyy het volgende:
Mijn amandelen zijn verwijderd toen ik 28 was, ik had ook van die verhalen gehoord dat het heel erg pijnlijk kon zijn bij volwassenen, maar dat vond ik persoonlijk 100% meevallen.
De volgende dag at ik alweer een berehap![]()
Een paar daagjes rustig aan gedaan vanwege de narcose en veel gedronken, that's all.
Succes
quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 10:35 schreef porsche1 het volgende:
Afgelopen 4 mei zijn mijn keel amandellen eruit gehaald. Heel veel pijn deed het. Water drinken deed pijn, ijs wou ik niet. Ik had ook een soort opgezwollen bal in het begin van mijn keel. Dus als ik verkeerd slikte kreeg ik ongeveer geen adem.
Ik 1.5 week niks mogen doen.
Om deze redenen ga ik binnenkort naar de dokter en wil ik ze het liefst eruit hebbenquote:Op zaterdag 2 oktober 2010 13:38 schreef DanseMacabre het volgende:
Ik heb geen dikke amandelen maar d'r zitten wel gaten in en ik word er ziek van. Algehele malaise.
En van die prut die er uit komt.
Oh das wel beter, in een ziekenhuis (proberen te) slapen is niets.quote:Op zondag 3 oktober 2010 09:45 schreef -XX- het volgende:
Ik mag diezelfde dag nog naar huis van 't ziekenhuis.
Ik werd jaren niet serieus genomen, m'n medische dossier staat vol met die onzin. Ze waren niet opgezwollen dus kreeg ik gewoon neusspray. Nu bij een nieuwe huisarts kreeg ik de eerste keer neusspray en de tweede keer een doorverwijzing naar de KNO-arts.quote:Op zondag 3 oktober 2010 10:57 schreef IrCute het volgende:
[..]
Om deze redenen ga ik binnenkort naar de dokter en wil ik ze het liefst eruit hebben
Geloof me, als je amandelen eruit zijn gehaald dank je de eerste week God op je blote knietjes voor de uitvinding van zetpillenquote:
Rust is het beste medicijn. In dit geval betekent dat; zo veel mogelijk slapen. Vloeilbaar voedsel en zo weinig mogelijk praten.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 16:10 schreef -XX- het volgende:
[..]
![]()
![]()
Ik hoop echt dat ik niet zo lang moet wachten totdat ik weer wat kan doen.Het liefst dezelfde dag nog gewoon naar school, maar dat zal niet lukken.
Nee.quote:Op maandag 4 oktober 2010 14:57 schreef Beije het volgende:
[..]
Geloof me, als je amandelen eruit zijn gehaald dank je de eerste week God op je blote knietjes voor de uitvinding van zetpillen
Sterkte met het herstel, gelukkig heb je de operatie achter de rugquote:Op dinsdag 9 november 2010 10:09 schreef -XX- het volgende:
Zooo.... gisteren om 15:30 lag ik op de operatietafel!
En een uur later werd ik wakker in de uitslaapkamer. De pijn viel me toen nog alles mee...![]()
Alleen na een paar uur werd ik kotsmisselijk van alle pijnstillers die ze me hadden gegeven.
Dus ik heb zo'n beetje 5x bloed gekotst! Geen pretje...![]()
Dus ik moest een nachtje blijven. Beroerd geslapen....
Nu zit ik thuis, aan veel water, ijs, sapjes, vla etc,....
Alleen het slikken doet me nu erg pijn. Maar al met al vind ik het (tot nu toe) meevallen.
Het wordt vast nog wel erger de pijn, maar ik hoop het niet!
Gelukkig kan ik me nog wel verstaanbaar maken.
Jij gaat van die dingen houden als je geopereerd bent!quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:33 schreef DanseMacabre het volgende:
Gelukkig krijg ik geen zetpillen in het ziekenhuis.
Chips?quote:Op vrijdag 12 november 2010 12:25 schreef manda-rijn het volgende:
's Ochtends is de pijn inderdaad het heftigst, dit komt omdat je 's nachts in je slaap amper slikt, in tegenstelling tot wat je overdag doet.
Bij mij was het (toen ik 18 was) allemaal heel erg droog 's ochtends, maar de pijn vond ik meevallen. Niet meer dan anders met een flinke keelontsteking. Alleen het slikken vond ik erg lastig, maar ook het praten omdat de boel dus wel flink was gezwollen (ook deel van mijn tong). Ik heb een paar dagen niks gezegd omdat ik steeds moest kokhalzen van de zwelling. Eten ging redelijk, mits vloeibaar of van die chipitochips waar ik eerst op ging zuigen zodat het een papje werd
Later ging kaas ook wel, boterhamworst deed echt zeer toen die aan mijn wond bleef kleven en ik het niet weg kreeg.
Het mooie bij mij was. Ik gaf er geen neuk om, ik was totaal niet zenuwachtig. Vond 't juist wel leuk.quote:Op woensdag 10 november 2010 15:55 schreef DanseMacabre het volgende:
Ben nog niet zenuwachtig. Duurt nog ruim een maand. Ik denk de avond daarvoor wel.
Ik zag er ook erg op tegenop, vooral na alle horror verhalen van mensen die wekenlang pijn hadden. Ik heb er welgeteld 3 dagen last van gehad. De pijn was vergelijkbaar met een heftige keelontsteking. Kon de 1e dag vloeibaar eten en de dag erna al vast voedsel. En dat zonder pijnstillers.quote:Op maandag 6 december 2010 23:19 schreef DanseMacabre het volgende:
Nee, volgende week vrijdag pas. Ik zie er echt heel erg tegenop.
Dit is niet m'n eerste operatie, ben twee keer poliklinisch aan m'n ogen geholpen, dat was echt twee dagen last.
Ik vind t ook niks om een nacht te blijven. Maar ach, dat moet maar.
Wat dat maar waar, géén pijn na een tonsillectomie... Ik zeg nogmaals: zetpillenquote:Op donderdag 9 december 2010 13:57 schreef DanseMacabre het volgende:
Ik droomde vannacht dat ik geholpen was en dat het helemaal geen pijn deed. Toen werd ik wakker.
Laat je niet bang maken, zoals ik al zei, misschien valt het bij jou ook wel mee. Als je ooit een heftige keelontsteking hebt meegemaakt is de pijn eigenlijk hetzelfde als dat. Gewoon veel ijsjes eten en als je echt teveel pijn hebt zetpillen nemen.quote:
3 keer ontstoken ofzo.quote:Op dinsdag 14 december 2010 22:00 schreef piepkuiken21 het volgende:
wanneer kom je in aanmerking? ik heb al 3 weken lang constant grote amandelen en ben dit jaar al 11 dagen ziek geweest naar aanleiding van die dingen
Zoveel anders is het dan ook niet die operatie. Het herstel blijft precies hetzelfde.quote:Op dinsdag 14 december 2010 18:35 schreef Kim_81 het volgende:
Gisteren zijn mijn tonsillen verwijderd met de zogeheten coblatietechniek!Hierbij word radiofrequente energie toegepast.Coblatie veroorzaakt een lage temperatuur moleculaire desintegratie, wat resulteert in een minimale weefselbeschadiging naar de omliggende gebieden.
Ook zou de pijn en de kans op nabloedingen minder zijn. Dit is een vrij nieuwe techniek waar nog niet veel KNO-artsen gebruik van maken. Zelf werk ik op de OK en hoorde al van anesthesisten dat patienten geholpen met de coblatietechniek daadwerkelijk minder pijn hebben dan patienten die geholpen zijn met de ouderwetse lis-techniek. Dat betekent niet dat je helemaal geen pijn hebt, het blijft een uiterst vervelende ingreep en dan vooral de herstelperiode. Maar minder pijn is altijd beter!
Tot nu toe over de pijn niets te klagen. 't Is wel heel vervelend maar niet ondragelijk. Een tramal hier en daar en flink wat ijsjes helpen daarbij ook uiteraard!Af en toe bloed het wondbed van mijn rechter tonsil nog na, dat is dus iets om op te letten. Maar na het drinken van een flinke sloot ijswater is het vrij snel weer rustig.
Wil morgen proberen om door goed kauwen wat brood weg te krijgen zonder korsten, want zuivelproducten zijn absoluut niet fijn.Er vormt zich heel veel slijm en het plakt aan de wonden. Zacht voedsel als goed gekookte pasta moet ook naar binnen te krijgen zijn, want op alleen ijsjes en ijswater voel ik me erg slap. Maar vanavond toch nog maar even een ijsdiner dan!
Moet zeker uitgaan van een herstelperiode van 2 weken.
Dan zou ik maar snel een operatie aanvragen...quote:Op dinsdag 14 december 2010 22:01 schreef piepkuiken21 het volgende:
binnen hoeveel tijd? ik heb bijna elke maand een ontsteking
heb ik ook gepoogd maar was niet vaak ziek genoegquote:Op dinsdag 14 december 2010 22:05 schreef porsche1 het volgende:
[..]
Dan zou ik maar snel een operatie aanvragen...
Ben je in de avond geopereerd? Ik was s'ochtends geopereerd en ik mocht s'middags alweer naar huis toe.quote:Op woensdag 15 december 2010 01:17 schreef J0SIE het volgende:
Die van mij waren ook constant ontstoken. Vorig jaar in december zijn ze eruit gehaald op m'n 33e. Ik heb het zelf aangevraagd bij de huisarts, ik was er helemaal klaar mee.
Operatie/narcose e.d. vond ik niet veel voorstellen. Ik was ook helemaal niet zenuwachtig ervoor. Ik werd teruggereden naar de uitslaapkamer en ik kwam tijdens "de rit" alweer bij. Ik heb ook meteen om een telefoon gevraagd om m'n ouders te bellen. Ik was net zo verbaasd als mijn ouders dat ik een heel klein beetje kon praten.
Die nacht in het ziekenhuis was klote, weinig slapen en ik zal je de gore details besparen. Het herstel was wel vervelend. Kon heel een tijdje m'n mond niet goed open doen (lastig met tanden poetsen). Zo'n 5 dagen na de operatie vond ik het 't zwaarst, lang leve ibuprofen. Maar na 2 weken kon ik weer normaal eten. Wel dus een dikke week op vloeibaar voedsel geleefd. (Aanrader: luchtige bananenvla! Gewone vla vond ik veeeeel te stroperig. Appelmoes was ook lekker toen!)
Al met al vond ik het meevallen. Het was eventjes vervelend, maar er zijn veel ergere dingen.
De techniek is wel degelijk heel anders! Daarbij is de pijn meteen na de operatie ook veel minder dat verschil zie je meteen op de uitslaapkamer al. Ik kan natuurlijk niet uit eigen ervaring zeggen hoe de lis-techniek voelt, de tonsillen kunnen immers maar 1x verwijderd worden. Maar ik geloof wel dat het echt minder pijnlijk is. Ook is de kans op nabloedingen minder en dat vind ik zeker een pré! Het wondbed ziet er nu al heel mooi glad uit ... wel nog die gele aanslag maar dat hoort zo, valt er vanzelf af!quote:Op dinsdag 14 december 2010 22:04 schreef porsche1 het volgende:
[..]
Zoveel anders is het dan ook niet die operatie. Het herstel blijft precies hetzelfde.
En, dat brood.Ik mocht niet naar huis voordat ik brood op had. Smerig droog brod met pindakaas, pijn dat dat deed.
Veel beterschap alvast! Hopelijk vind je het allemaal meevallen.quote:Op woensdag 15 december 2010 15:48 schreef DanseMacabre het volgende:
Ik mag me vrijdag om half tien melden. Rond elf uur gaan ze d'r uit.
Ik zou tegen half 3 geopereerd worden, maar er kwam een spoedding tussen en de anesthesist was "kwijt" (?? ja echt!). Toen ben ik ongeveer om 4 uur geopereerd.quote:Op woensdag 15 december 2010 15:10 schreef joyvke het volgende:
[..]
Ben je in de avond geopereerd? Ik was s'ochtends geopereerd en ik mocht s'middags alweer naar huis toe.
Als het goed is ben je ze nu kwijt. Weg met die ellendelingen! Nu nog even beter wordenquote:
Dikke kans dat het je stembanden zijn die een ontsteking oid er op hebben zitten. Wat zegt je HA?quote:Op vrijdag 17 december 2010 11:38 schreef piepkuiken21 het volgende:
het zijn niet m'n amandelen, maar iets anders, ik vraag me toch af of het niet toch de amandelen zijn want ik heb al 3 a 6 weken keelontsteking. Nog steeds m'n stem kwijt
dat ik een antibioticakuur moet nemen van 3 dagen. Gelukkig mag ik ook naar de KNO en maandag bloed prikkenquote:Op vrijdag 17 december 2010 13:49 schreef joyvke het volgende:
[..]
Dikke kans dat het je stembanden zijn die een ontsteking oid er op hebben zitten. Wat zegt je HA?
Dat je ons gevonden hebt en een teken van leven geeft vind ik al heel watquote:
Nee; amandelen zijn juist bacterievangers.quote:Op dinsdag 21 december 2010 19:43 schreef huhggh het volgende:
Zonder het hele topic te hebben doorgelezen:
Als je elk jaar in de winter flink verkouden bent zou het verwijderen van de amandelen (keel en/of neus) dan kunnen helpen?
Door het zuur? Ik zou voor gewoon ijs gaan, als je slijmvorming krijgt van melk kun je ook nog soja-ijs proberenquote:Op woensdag 22 december 2010 18:49 schreef DanseMacabre het volgende:
Sorbetijs van de AH probeerde ik net een hap.
Dat brandde.
quote:Op woensdag 22 december 2010 18:49 schreef DanseMacabre het volgende:
Sorbetijs van de AH probeerde ik net een hap.
Dat brandde.
Passievrucht.quote:Op woensdag 22 december 2010 18:51 schreef progje het volgende:
[..]
![]()
oh dat had ik toen niet
welke smaak heb je?
en vreemd genoeg ging chips ook goed ....
eerst een papje van maken in je mond![]()
en dan kreeg ik het wel goed weg...
sorbet is vruchtensap, zit dus zat fruitzuur in.quote:Op woensdag 22 december 2010 18:52 schreef DanseMacabre het volgende:
Sorbet is op waterbasis toch?
Waterijs wil ook niet lekker, ik ben nog steeds op zoek naar van die invriesijsjes in zo'n zakje.
Ben jij er een uit dat blik van TS?quote:Op woensdag 22 december 2010 19:36 schreef manda-rijn het volgende:
Misschien wat blokjes kaas proberen?
bij de AH te verkrijgen, staat bij de limonadequote:Op woensdag 22 december 2010 18:52 schreef DanseMacabre het volgende:
Sorbet is op waterbasis toch?
Waterijs wil ook niet lekker, ik ben nog steeds op zoek naar van die invriesijsjes in zo'n zakje.
jeetje... is het niet een idee het ziekenhuis een keertje te bellen met de vraag of dit allemaal wel normaal is?quote:Op dinsdag 28 december 2010 15:31 schreef DanseMacabre het volgende:
Nog steeds geen echte vooruitgang, heb nog steeds van die pijnscheuten in m'n linkeroor.
Ik had me dit toch heel anders voorgesteld.
quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:57 schreef piepkuiken21 het volgende:
inderdaad, zeker ook nadat er verkeerde medicijnen voorgeschreven zijn door de KNO-arts, ik ben namelijk allergisch voor penicilline
Volgens mij zijn wij dezelfde persoon. Hier ook een allergie voor penicilline, ook nog geen afspraakdatum doorgekregen en ik mag ook volgende week naar pre-op.quote:Op maandag 10 januari 2011 20:29 schreef piepkuiken21 het volgende:
nog steeds geen datum geprikt in het ziekenhuis.... donderdag mag ik naar de preoperatieve afdeling
denk het iet gezien ik niet kloon.quote:Op donderdag 13 januari 2011 02:50 schreef catzencut het volgende:
[..]
[..]
Volgens mij zijn wij dezelfde persoon. Hier ook een allergie voor penicilline, ook nog geen afspraakdatum doorgekregen en ik mag ook volgende week naar pre-op.
Kijk! Heel mooi!quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:41 schreef DanseMacabre het volgende:
Ik ben net op controle geweest en volgens de kno was de operatie hard nodig en waren mn amandelen erg ziek en vies. Alles ziet er nu goed uit en de genezing gaat snel.
Dossier is in principe eigendom van de instelling..quote:Op vrijdag 18 februari 2011 12:35 schreef DanseMacabre het volgende:
Succes!
Ik heb een medische verklaring nodig van de kno voor mijn hogeschool maar die krijg ik niet omdat, volgens de assistente van de kno mijn medische gegevens mij niet aangaan.
op dag 5 at is al andijviestamppotquote:Op zondag 6 maart 2011 22:40 schreef Janetje het volgende:
Mjah, ik doe de hele dag door tukjes tussen het water drinken door. Zal de narcose ook nog wel in meespelen. Nu de maximale dosis paracetamol. Heb al wel gegeten; broodjes in boullion geweekt (zout, au!) en wat babyvoeding geprobeerd (gatverdamme, arme baby's). Morgen dag 5 alweer, hopelijk schiet het een beetje op.
die spreek ik niet uit, ik kom uit de buurt van leidenquote:Op dinsdag 8 maart 2011 20:12 schreef DanseMacabre het volgende:
Ik heb dat bij de r, die klinkt raar. Gapen duurde echt lang voordat ik dat weer kon.
Beh, dat is naar. Ik hoop voor je dat de dag snel komt (en nog sneller voorbij gaat).quote:Op dinsdag 8 maart 2011 21:02 schreef ampburner het volgende:
Vandaag en gisteren ziekgemeld met keelontsteking en 'zeurende' amandelen.
Ik heb dit al zo vaak gehad en ik voel dat ze nog niet volledig ontstoken zijn maar zich rustig houden. hoop dat dit zo blijft.
Da's de vierde keer dit jaar. Gelukkig mogen ze er 7 april uit.
Ah, je bent al geweest dus.. Hoop dat je er net zo snel weer vanaf bent als ik.quote:Op woensdag 6 april 2011 23:02 schreef ampburner het volgende:
Morgen 10 uur melden in het ziekenhuis![]()
ik was totaal niet gespannen, totdat ik horror stories op internet ging lezen. Stom natuurlijk![]()
nou ja.
Zo wat fijn!!quote:Op donderdag 7 april 2011 17:53 schreef ampburner het volgende:
dank je!
Lijkt reuze mee te vallen, ik ben nu alweer thuis. Vijf raketjes achter de kiezen, en een praatje gemaakt met de leuke zusters. De arts zegt dat ik er bovenmodaal uitzie voor iemand die net een uur uit de narcose is!
Dat je niet diclofenac mee kreeg na de ingreep..quote:Op woensdag 13 april 2011 12:21 schreef ampburner het volgende:
oww. ik heb er nog steeds last van (dag 6)
goed nieuws, though, ik ben bij de huisarts geweest en hij heeft me nieuwe pijnstillers gegeven (als vervanging van aspirine)
diclofenac
![]()
woei, binnen een half uurtje werkte het zoveel beter. veel minder pijn, ik kan het iedereen aanbevelen.
Dat was na mijn operatie ook zo. Zonder het brood dan.quote:Op woensdag 13 april 2011 13:32 schreef Eelcotje84 het volgende:
[..]
Dat je niet diclofenac mee kreeg na de ingreep..
Dat geven we standaard mee op't MST en we starten er direct na de operatie mee. We maken 's ochtends de mensen wakker om 7:00 en geven ze diclofenac (+pcm) zodat ze gewoon brood kunnen eten 's ochtends..
Hmm.. ik heb ook alleen paracetamol gekregen.quote:Op woensdag 13 april 2011 13:32 schreef Eelcotje84 het volgende:
[..]
Dat geven we standaard mee op't MST en we starten er direct na de operatie mee. We maken 's ochtends de mensen wakker om 7:00 en geven ze diclofenac (+pcm) zodat ze gewoon brood kunnen eten 's ochtends..
quote:Op woensdag 13 april 2011 19:00 schreef DanseMacabre het volgende:
Mijn KNO-arts zei dat de wonden met drie maanden helemaal genezen zijn. Een jaar voor het totale herstel. Littekenweefsel moet soepel worden.
Ik kreeg een paracetamol zetpil 2x en dat was het. Ik moest ijswater drinken (maar dat deed pijn dus dat deed ik veel te weinig) en als ik de volgende ochtend 2 boterhammen zonder korstjes op had mocht ik naar huis. Ik had 's nachts heel weinig geslapen en wilde graag naar huis. twee kleine boterhammen (veel korst afgesnedenquote:Op woensdag 13 april 2011 13:32 schreef Eelcotje84 het volgende:
[..]
Het is niet zo dat het dan drie maanden zeer doet. Last heb je er niet meer van.quote:
quote:Op donderdag 7 juli 2011 13:37 schreef DanseMacabre het volgende:
Up.
Ik heb weer tonsil stones.. Toen ik net in de spiegel keek zag ik dat m'n amandel links helemaal terug is, rechts voor een deel.
Binnenkort maar weer naar de kno om de hele zooi weer te verwijderen.
Sucks....quote:Op donderdag 7 juli 2011 13:37 schreef DanseMacabre het volgende:
Up.
Ik heb weer tonsil stones.. Toen ik net in de spiegel keek zag ik dat m'n amandel links helemaal terug is, rechts voor een deel.
Binnenkort maar weer naar de kno om de hele zooi weer te verwijderen.
Ik heb ze niet meer gehad. Mijn keel is gelukkig nog steeds schoon, geen sporen van amandelen die teruggroeien. Moet ook wel zeggen dat het echt goed weggehaald is.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 10:33 schreef heaven7 het volgende:
Ik kan ze er wel echt uitdrukken, gelukkig! Voelt altijd fris nadien maar het is wel weer erg vaak de laatste tijdMoet mn amandelen er ook echt uit hebben eigenlijk maar durf niet! Maar die stinkdingen zijn dus weg als je amandelen ook weg zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |