abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86971853
Ik heb sinds kort een huurwoning en daar zit een moederhaard. Ik heb nooit eerder te maken gehad met een moederhaard. Gisteren probeerde ik het aan de praat te krijgen, maar ik wist echt niet hoe dat moest doen. Ik heb de stekker erin gedaan en dacht dat ie dan vanzelf zou opwarmen, maar zo werkt het blijkbaar niet. :@ Kan iemand mij uitleggen hoe ik de moederhaard aan de praat krijg? Want ik wil de verwarming aan hebben. Ik heb rechtsbovenin een draaiknop gezien, maar voor de rest zag ik niet bepaalde functies.
pi_86972059
Een moederhaard is meestal gewoon een gaskachel die ook een waterpomp heeft. Gaskachels krijg je aan door de knop van de waakvlam in te drukken en dan zit er naast meestal nog een knop om een bougie mee te laten vonken zodat de waakvlam aan gaat. Daarna kan je de thermostaat gewoon gebruiken die erop zit (draaiknop? )

Soms is de bougie (weet niet of het zo heet) kapot en dan kan je de waakvlam evt met een lucifer aansteken.

Maar heb je geen foto van het ding met de knoppen?
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_86972306
Ik heb geen foto nu nee. Heb even gegoogled om eem plaatje te vinden van zo een apparaat, maar niet iets gevonden. Ik kan je wel zeggen dat het een oud ding is en het merk is AWB. Zal proberen een foto te maken.
  woensdag 29 september 2010 @ 10:39:18 #4
249105 BillsGate
Kijkt links en rechts
pi_86972339
Als ik me even onze oude moederhaard weer voor de geest haal... :X

Begin met de gasaanvoer. Er lopen een aantal pijpen naar je moederhaard, waarvan er één een gaspijp is. Soms zit vlakbij de haard een kraantje / draaiknop. Zorg dat die open staat (tegen de klok in is open).

Als het goed is, heeft de moederhaard ergens een klepje / deurtje wat je open kunt doen. Daarachter zit meestal een draaiknop waarmee je de warmte kunt regelen, en een aantal knoppen.

Die van ons had een grote knop met een bliksemschicht (de ontsteking), een knop met een rode stip (de 'opstartknop') en een knop met een zwarte stip (de uit-knop).

Druk de rode-stip knop in en houdt deze ingedrukt. Je hoort een klein beetje gas stromen. Druk op de bliksem-knop. Je ziet een vonk in de haard, en daarna een klein vlammetje (de waakvlam). Zie je de vlam niet, wacht dan een seconde en druk de vonk-knop nogmaals in. Blijf terwijl je dit doet de rode-stip knop inhouden!

Als het je gelukt is om een klein vlammetje te maken, moet je de rode-stip knop nog even inhouden totdat dat deel van de kachel opgewarmd is. Als de kachel namelijk merkt dat er gas stroomt terwijl hij niet warm is, schakelt hij automatisch het gas uit.

Als je de knop kunt loslaten zonder dat het vlammetje uitgaat, kun je met de draaiknop de kachel wat warmer zetten. Zorg wel dat er op dat moment de stekker inzit, zodat de kachel het warme water naar de radiatoren stuurt. Als de stekker er niet inzit (en het water dus niet rondgepompt wordt), kan de haard zijn warmte niet kwijt en zal na een tijdje uitspringen (overhittingsbeveiliging).

Zo moet het lukken denk ik, niet? :)

[edit]
Ik vergeet nog wat. Bij moederhaarden (en geisers) is het erg belangrijk dat ze hun afvoergas goed kwijt kunnen. Anders heb je kans dat je haard koolmonoxide de kamer in stuurt. Laat hier jaarlijks een installateur even naar kijken (in veel gevallen regelt je huurbaas dat voor je).
Wat deed Ctrl+W ook alweer?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')