abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86951901
Hee allemaal,

Ik heb sinds een aantal maanden een dwerghamster.
Ik heb er nooit problemen mee gehad, hij is gewoon tam en er is niks bijzonders voorgevallen.
Nu is er iets raars aan de hand: gisteravond en de hele nacht door maakte hij piepgeluidjes.
Heel zacht, dus niet krijsen omdat ie bang is. Het klinkt heel zielig en hij lijkt helemaal
in zn eigen wereldje, hij reageerde ook niet toen ik tegen m sprak.

Mijn vraag dus: is ie ziek? of misschien aan het dromen? of iets anders dat er aan de hand kan zijn?

Thanks!
  dinsdag 28 september 2010 @ 19:23:12 #2
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_86951976
Hij zal het wel naar z'n zin hebben denk ik.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_86952077
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 19:23 schreef Biogarde het volgende:
Hij zal het wel naar z'n zin hebben denk ik.
Nou internet zegt dat een blije hamster een stille hamster is... :{
pi_86952715
Ga naar de dierenarts zou ik zeggen.
pi_86954130
daar had ik ook al aan gedacht, maar ik dacht misschien zeggen jullie wel,
oh das normaal, dat doen ze in hun slaap ofzo. Dan zou t zonde van mijn en de
arts zn tijd zijn geweest, denk je niet?
pi_86954140
Mijne deed dat toen 'ie aan het sterven was.
pi_86954307
Dit klinkt niet normaal, het klinkt alsof hij pijn heeft. Normaal maakt een hamster alleen geluid als hij schrikt of kwaad is. Is het piepen misschien zijn ademhaling? Dan zou het een longontsteking oid kunnen zijn, daar gaan ze dood aan als je er niet mee naar de dierenarts gaat... Ik zou zeker even bellen naar de dokter, en ik denk dat even langs gaan ook geen overbodige luxe is.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_86955332
Oh my god, nou begin ik me nog erger zorgen te maken.
Ik ben nog nooit naar een dierenarts geweest. Moet ik dan gewoon bellen
voor een afspraak? En dan kan ik gelijk langsgaan? Of moet ie daar ook ingeschreven
worden enzo? Ohmigodhijmoetechtnietdood!!!!!!!!!!!!! :'(
pi_86957449
Dwerghamster zit wel alleen?

Dierenarts kan je bellen en een afspraak maken. Je hoeft niet direct bang te zijn dat het beestje doodgaat.. Er zijn veel zaken waar een hamster pijn aan kan hebben zonder gelijk dood neer te vallen.
No one gets remembered
For the things they didn't do
pi_86957956
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 21:13 schreef Dr.Dragonfly het volgende:
Dwerghamster zit wel alleen?

Dierenarts kan je bellen en een afspraak maken. Je hoeft niet direct bang te zijn dat het beestje doodgaat.. Er zijn veel zaken waar een hamster pijn aan kan hebben zonder gelijk dood neer te vallen.
Ja hij zit alleen, dat moet toch ook? Anders koop ik wel een lief vriendje! Maar heb begrepen dat ze dat niet zo op prijs stellen.. Ik hoor trouwens nu al de hele dag geen gepiep meer, als ik 's nachts
ook niks meer hoor kan ik er dan van uit gaan dat het nu wel goed zit of toch wel even naar de dierenarts gaan?
pi_86958422
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 21:21 schreef mango_cream het volgende:

[..]

Ja hij zit alleen, dat moet toch ook? Anders koop ik wel een lief vriendje! Maar heb begrepen dat ze dat niet zo op prijs stellen.. Ik hoor trouwens nu al de hele dag geen gepiep meer, als ik 's nachts
ook niks meer hoor kan ik er dan van uit gaan dat het nu wel goed zit of toch wel even naar de dierenarts gaan?
Yep ze moeten idd alleen. Maak je geen zorgen! Ik wilde het alleen even checken, want anders kan het gepiep ook wat anders betekenen. (aangevallen worden door de andere hamster of een nest met jongen)

Ik kan niet in je kooitje kijken dus ik weet niet of je naar de dierenarts moet.. Ik heb zelf heel veel dwerghamsters (ik ben fokker) dus weet vaak of het wel of niet menens is met het gepiep..Maar zo via een topic kan ik dat niet inschatten.. Als je zeker wilt zijn of twijfelt altijd even naar de dierenarts zou ik zeggen.
No one gets remembered
pi_86959526
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 21:29 schreef Dr.Dragonfly het volgende:

[..]

Yep ze moeten idd alleen. Maak je geen zorgen! Ik wilde het alleen even checken, want anders kan het gepiep ook wat anders betekenen. (aangevallen worden door de andere hamster of een nest met jongen)

Ik kan niet in je kooitje kijken dus ik weet niet of je naar de dierenarts moet.. Ik heb zelf heel veel dwerghamsters (ik ben fokker) dus weet vaak of het wel of niet menens is met het gepiep..Maar zo via een topic kan ik dat niet inschatten.. Als je zeker wilt zijn of twijfelt altijd even naar de dierenarts zou ik zeggen.
Bedankt voor je antwoord! Ik denk dat ik het laat afhangen van vanavond en vannacht.
Mocht ik toch weer dat gepiep horen ga ik toch even langs. Ja voor hetzelfde geldt is het
niets, dat lijkt me heel stom, maar voel me denk ik stommer als ik niet ga en dat beest ineens
dood is, hijs zo lief!! :@
pi_86959629
Stomme vraag misschien, maar het gepiep komt wel echt van de hamster en is niet bv een loopradje dat piept als de hamster er in loopt..?

Als je het niet zeker weet zou je de hamster eens kunnen oppakken en goed bekijken. Hij hoort er mollig en gezond uit te zien met een mooi droog glanzend vachtje. Heeft hij kale plekken, een natte staart, diarree, doffe/tranende oogjes, een nat neusje of ingevallen flanken dan is hij ziek. Het gedrag dat je beschreef (duf voor zich uit staren, niet bewegen) is ook ongezond. Een gezonde hamster rent als hij wakker is vaak rond en eet goed, hij hoort druk te zijn en blijft meestal niet stilzitten als je hem op de hand hebt. Reutelende of piepende ademhaling is ook slecht, kan zoals ik eerder zei longontsteking of verkoudheid zijn. De kooi hoort verder op een tochtvrije plek te staan, tocht is erg gevaarlijk voor hamsters.

Als hij één van bovenstaande symptomen heeft zou ik morgen ochtend (kan vaak vanaf 8 uur) bellen met de dichtstbijzijnde dierenarts. Je kan dan gewoon vertellen dat je een dwerghamster hebt en de symptomen noemen en zeggen dat je je erg zorgen maakt. De assistent(e) of dokter zal dan waarschijnlijk wat doorvragen over de conditie van je diertje en misschien kun je direct langs komen of anders op het spreekuur (vaak 's avonds). Als je er dan bent kun je je verder aanmelden en je adresgegevens etc. geven.

edit: mocht je vanavond/vannacht al naar de dokter willen vergeet dan niet eerst te bellen zodat de arts weet dat je er aan komt. Denk er ook aan dat het vaak het dubbele kost aan consultkosten.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_86961036
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 21:50 schreef Miss_Isis het volgende:
Stomme vraag misschien, maar het gepiep komt wel echt van de hamster en is niet bv een loopradje dat piept als de hamster er in loopt..?

Als je het niet zeker weet zou je de hamster eens kunnen oppakken en goed bekijken. Hij hoort er mollig en gezond uit te zien met een mooi droog glanzend vachtje. Heeft hij kale plekken, een natte staart, diarree, doffe/tranende oogjes, een nat neusje of ingevallen flanken dan is hij ziek. Het gedrag dat je beschreef (duf voor zich uit staren, niet bewegen) is ook ongezond. Een gezonde hamster rent als hij wakker is vaak rond en eet goed, hij hoort druk te zijn en blijft meestal niet stilzitten als je hem op de hand hebt. Reutelende of piepende ademhaling is ook slecht, kan zoals ik eerder zei longontsteking of verkoudheid zijn. De kooi hoort verder op een tochtvrije plek te staan, tocht is erg gevaarlijk voor hamsters.

Als hij één van bovenstaande symptomen heeft zou ik morgen ochtend (kan vaak vanaf 8 uur) bellen met de dichtstbijzijnde dierenarts. Je kan dan gewoon vertellen dat je een dwerghamster hebt en de symptomen noemen en zeggen dat je je erg zorgen maakt. De assistent(e) of dokter zal dan waarschijnlijk wat doorvragen over de conditie van je diertje en misschien kun je direct langs komen of anders op het spreekuur (vaak 's avonds). Als je er dan bent kun je je verder aanmelden en je adresgegevens etc. geven.

edit: mocht je vanavond/vannacht al naar de dokter willen vergeet dan niet eerst te bellen zodat de arts weet dat je er aan komt. Denk er ook aan dat het vaak het dubbele kost aan consultkosten.
Nee het is echt niet van het rad oid hoor. Hij ziet er verder goed uit, alleen dat ie idd zo raar voor zich uit staarde vond ik raar, hij hupste ook wel rond, dat wel. Nu is ie lekker aan het slapen, maar dat doet ie meestal, snachts wordt ie actief, hopelijk vanavond ook!

edit: bedankt voor je uitgebreide antwoord trouwens, hier heb ik ook in de toekomst wat aan!
  dinsdag 28 september 2010 @ 22:19:57 #15
318052 ChickenTonight
are you experienced?
pi_86961128
dierenarts bellen morgen en meteen vragen of je ingeschreven moet zijn of zo.
pi_86962186
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 21:50 schreef Miss_Isis het volgende:
-verhaal-
Mijn hamster die werd door mijn zusje zo uitgeput met constant over haar heen mogen rondrennen dat hij wel eens in slaap viel in haar hand O+ zo lief.

Maar dus niet per se slecht als 'ie een keertje stil zit op je.
pi_86987670
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 22:39 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Mijn hamster die werd door mijn zusje zo uitgeput met constant over haar heen mogen rondrennen dat hij wel eens in slaap viel in haar hand O+ zo lief.

Maar dus niet per se slecht als 'ie een keertje stil zit op je.
Haha, nee precies, een keertje niet. Als ze maar goed munt zijn willen ze vaak wel even een dutje doen ;) Mijne zat vaak in mijn mouw of in een borstzakje te dutten na rondjes te hebben gesjeesd O+ Maar wat ik bedoel is als je hem uit de kooi haalt dan rent hij als het goed is rondjes en blijft niet direct stil op je hand zitten.

Hoe is het nu trouwens met je beestje TS? Piept-ie nog of gaat het weer goed met hem?
pi_86997497
Hee allemaal'

even een update: vannacht ging het goed, maar overdag merkte ik dat het minder ging.
op een gegeven moment keek ik in zn kooitje en zag ik hem apatisch voor zich uitstaren
in zn voedbakje en hij maakte rare schokkerige beweginkjes en reageerde nergens op.
Ik heb onmiddelijk de dokter gebeld en ben erheen gesjeesd.

De dierenarts zei dat het echt niet goed zat, hij was veel te licht (17 gr! en hoort boven de 20!)
ondanks dat hij goed at, ze denkt dat het iets is dat al langer aan de hand is
maar nu pas in zn gedrag naar buitenkomt.

Ze vermoedt dat het om een long- of blaasonsteking gaat. Misschien wel allebei,
maar dan zou het wel een hele erge pechvogel zijn! Hij heeft een prikje gekregen en
ik moet vrijdag terug komen. Mogelijk is het iets wat ie al heeft opgelopen in de dierenwinkel,
daar haal ik dus geen beestjes meer!

Het slechte nieuws: als hij niet goed reageert op de antibiotica dan moet ie misschien ingeslapen worden,
omdat hij er dus echt slecht aan toe is. Wat ik niet snap is dat het pas twee dagen speelt,
(wat ik ervan heb gezien) en ik zou het echt verschrikkelijk vinden als ie wordt ingeslapen.
Maar zij zegt dat het heel moeilijk is met kleine beestjes om ten eerste te zien wat er nou is,
en ten tweede om het te behandelen. Is het normaal dat ze zo snel denken aan inslapen?

Hierbij wil ik wel opmerken dat ik wel kan zien dat ie echt pijn heeft, de piepjes waar ik het over
had is waarschijnlijk kreunen en ook moeilijk ademen. Ik wil natuurlijk niet dat ie onnodig lijdt.

Wat een verhaal over zon klein beestje, ik vindt het echt heel erg... :'(
pi_86998107
17 gram!! Dat is echt een hele zieke hamster.. Dierenarts zegt boven de 20? Maak daar maar gerust boven de 40 gram is normaal van...

Antibiotica bij hamsters daar is er maar 1 van die goed werkt en dat is Enrofloxoral.

Ik hoop dat het nog een beetje goed wil komen met het beestje.. Maar als het na een dag of 2 a 3 niet beter wordt is het wel logisch dat je dierenarts aan inslapen denkt.. Anders wordt het een zeer vervelende dood voor het beestje waarbij hij langzaam wegteert..
No one gets remembered
pi_86998460
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:22 schreef Dr.Dragonfly het volgende:
17 gram!! Dat is echt een hele zieke hamster.. Dierenarts zegt boven de 20? Maak daar maar gerust boven de 40 gram is normaal van...

Antibiotica bij hamsters daar is er maar 1 van die goed werkt en dat is Enrofloxoral.

Ik hoop dat het nog een beetje goed wil komen met het beestje.. Maar als het na een dag of 2 a 3 niet beter wordt is het wel logisch dat je dierenarts aan inslapen denkt.. Anders wordt het een zeer vervelende dood voor het beestje waarbij hij langzaam wegteert..
Het is wel een dwerghamster he! Maakt t dan nog verschil?
pi_86998758
Ja maar niet voor het gewicht wat ik net zei.. Een russische dwerghamster weegt zo'n 40 tot 60 gram. Een campbelli dwerghamster iets meer en een roborovski dwerghamster iets minder. Een goudhamster of syrische hamster weegt zo rond de 150 gram, dus dat zijn echt veel hogere gewichten..
No one gets remembered
pi_86999107
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:33 schreef Dr.Dragonfly het volgende:
Ja maar niet voor het gewicht wat ik net zei.. Een russische dwerghamster weegt zo'n 40 tot 60 gram. Een campbelli dwerghamster iets meer en een roborovski dwerghamster iets minder. Een goudhamster of syrische hamster weegt zo rond de 150 gram, dus dat zijn echt veel hogere gewichten..
Woow, oke, dat wist ik niet. Hij is wel jong nog, 2 maanden, maar toch, het is wel een enorm verschil 40 gram of 17 gram...

Hij is altijd zo klein geweest sinds ik hem had en ik dacht dat ze gewoon langzaam groeiden ofzo.
Ik baal hier echt van, hij heeft altijd goed gegeten en was altijd actief, maar voel me op de een
of andere manier toch schuldig.. :'(
pi_87000055
2 maanden? Dan kan 17 gram wel weer wat beter kloppen (alhoewel het nog wat te licht is..) Dwerghamsters zijn pas met 3 a 4 maanden volgroeid. Dan krijgen ze ook dat mollige..

Je hoeft je niet schuldig te voelen.. Als hij voor de rest altijd normaal gegeten en gedaan heeft dan heb jij echt niks verkeerd gedaan. Bovendien als het de eerste keer is dat je zo'n beestje hebt dan weet je ook nog niet precies hoe groot het moet zijn en hoe het zich moet gedragen. Maar je hebt het prima gedaan en bent netjes naar de dierenarts geweest.. Ik denk dat je het al beter doet als een hoop andere mensen hoor!!
No one gets remembered
pi_87000473
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:55 schreef Dr.Dragonfly het volgende:
2 maanden? Dan kan 17 gram wel weer wat beter kloppen (alhoewel het nog wat te licht is..) Dwerghamsters zijn pas met 3 a 4 maanden volgroeid. Dan krijgen ze ook dat mollige..

Je hoeft je niet schuldig te voelen.. Als hij voor de rest altijd normaal gegeten en gedaan heeft dan heb jij echt niks verkeerd gedaan. Bovendien als het de eerste keer is dat je zo'n beestje hebt dan weet je ook nog niet precies hoe groot het moet zijn en hoe het zich moet gedragen. Maar je hebt het prima gedaan en bent netjes naar de dierenarts geweest.. Ik denk dat je het al beter doet als een hoop andere mensen hoor!!
Dankjewel :@

Ja het is de eerste keer, en heb er nooit spijt van gehad, ik vind het alleen zo zielig dat ie nu zo moet lijden,
hopelijk is ie snel beter en heb ik goed nieuws voor jullie. A.s vrijdag voor een vervolgafspraak naar de arts,
dan laat ik het wel weten, bid/duim voor me!
pi_87009354
Staat je hamster niet op de tocht ? Met dit weer heb je snel nog even een raam open of je deur. En dan hebben ze zo tocht te pakken.
Hopelijk slaat de antibiotica aan en gaat ie lekker groeien !
Hier een dwerghamster...maar die weegt 60 gram meer dan de jouwe en toch is ie niet te dik
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')