Weer een fotoreisverslag!
Reisschema:
Dag 1 Longyearbyen
Dag 2&3 West Coast of Spitsbergen
Dag 4&5 Greenland Sea
Dag 6-11 East Greenland and Scorsbeysund
Dag12&13 Denmark Strait
Dag14 Depart Reykjavik
![]()
Eerste deel van mijn fotoreisverslag van mijn reis naar Svalbard, Groenland en IJsland. In dit deel een verslag een indruk van Svalbard. Helaas bleef mooi weer uit, dus de fotos zijn nogal grijzig. Pas in de laatste dagen op Groenland zal het weer verbeteren, dan gebeuren pas de echt gave dingen.
![]()
Longyearbyen, hoofdstad van Svalbard. Voormalig onderkomen voor mijnwerkers, tegenwoordig een hotelletje.
![]()
De oude mijn torent boven het stadje uit
![]()
Smeltwater van de gletsjer in de verte.
![]()
![]()
Een oude houten toren dat werd gebruikt voor het transporteren van steenkool.
![]()
![]()
Oude mijn
![]()
Enkele nieuwe huizen, de daken lijken veel op de bergen op de achtergrond.
![]()
Tot mijn verbazing staat de M/S Expedition al een dag voor vertrek in de haven.
![]()
Tijd om echt te vertrekken, laatste zicht op Longyearbyen
![]()
Inmiddels is het spitsuur op op het lokale vliegveld, er staat 1 hele vliegtuig klaar.
![]()
Natuurlijk de standaard veiligheidsoefening. Op dit schip wordt er iets meer aandacht aan besteed. De helft van de crew zat op de M/S Explorer toen deze 2,5 jaar geleden verging voor de kust van Antarctica. De M/S Expedition is haar vervanger.
![]()
We laten het land achter ons....
![]()
Spitsbergen dus.
![]()
De mudroom. Hier kan iedereen zich klaarmaken voor de zodiac landingen.
![]()
Eerste landing in Konowbreen.
![]()
Je eerste ijsberg(je) vergeet je nooit
![]()
Prachtig licht op de gletsjer tegenover ons.
![]()
Doel van onze eerste landing, het beklimmen van deze gletsjer.
![]()
Dit is reden waarom we een gewapend expeditieteam bij ons hebben. IJsberen vormen een reeel gevaar, en vanwege het terrein mogen we op deze lokatie niet alleen rondlopen. Op andere lokaties konden we wel “vrij rondlopen” zolang je binnen schotsafstand bleef.
![]()
Gletsjer lijkt dichtbij, maar is toch bijna 45 minuten lopen. Vooral door het terrein.
![]()
Aan de voet van de gletsjer. Hier lijkt deze natuurlijk een stuk hoger en steiler dan van veraf.
![]()
![]()
![]()
Op de gletsjer
![]()
Onderaan de gletsjer is een gevaarlijk punt. Smeltwater komt onder de gletser door en vermengt zich met de grond, wat gevaarlijk drijfzand oplevert. Deze vrouw kwam tot ver boven haar knieen vast te zitten. Het kostte ruim een kwartier om haar te bevrijden.
![]()
Leuk uitzicht vanaf mijn kamer. Zodiacs worden klaargemaakt voor een zodiac cruise in de middag.
![]()
We varen langs een gletsjerwand gedurende een uur.
![]()
Om een indruk te krijgen van de schaal, onderin is een zodiac te zien.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Die middag krijgen we ook onze eerste ijsbeer te zien. Helaas vanaf een grote afstand....
![]()
![]()
Een van de mooiste zonsondergangen....
![]()
Meest noordelijke dorp ter wereld, Ny Alesund.
![]()
![]()
Noordpool hotel
![]()
We gaan even buiten het dorp, en meteen zijn ze alert op ijsberen. Nog geen week geleden was er een ijsbeer gespot in het dorp.
![]()
![]()
Onze expeditieleider. Een man die ooit alleen een trektocht maakte vanaf Canada naar Rusland via de Noordpool op skis.
![]()
Ons doel. De aanmeringsmast van de zeppelins die werden gebruikt voor de eerste ontdekkingsreizigers richting de noordpool. Amundsen gebruikte deze plek als start voor zijn vliegtochten naar de pool.
![]()
![]()
![]()
![]()
Uitzicht over de baai. Waarschijnlijk zelfde uitzicht dat Amundsen had destijds.
![]()
Meest noordelijke trein?
![]()
Weer een ijsbeer op ongeveer 1 km afstand. 300mm lens is toch onvoldoende.
![]()
Om aan te geven hoe moeilijk het is een ijsbeer te spotten. Er zit 1tje in de rode cirkel.
![]()
Gave gletsjer
![]()
![]()
![]()
![]()
We verlaten de fjorden van Svalbard en zetten koers naar Groenland
![]()
Een kijkje op de brug tijdens onze overtocht van Svalbard naar Groenland.
![]()
Door gunstige ijscondities kunnen we de magische 80e breedtegraad passeren.
![]()
Deel over Groenland volgt snel!
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!