Wow, voor een eerste shoot helemaal niet verkeerd

. Veel beter dan mijn eerste shoot in een studio.
Bij voorbaat sorry voor het lange verhaal

Foto 1:
Persoonlijk vind ik de backlight wat aan de lichte kant. Het licht kruipt tot ongeveer de neus van je model en dat is denk ik iets te ver. Hier heb je waarschijnlijk de softbox voor gebruikt toch? Ik denk dat het voor zo'n glimmer van achter beter is om dat niet te doen omdat het licht dan teveel verspreid wordt. Of eventueel wat experimenteren met een softbox van de zijkant en een reflectiescherm van achteren.
Ook raak je het high key effect rond de nek zo'n beetje kwijt, wat de foto in 2 stukken deelt en is er geen detail te zien in het haarstukje en het jurkje. Dat schaduwprobleem kun je overigens vaak wel oplossen door de raw nog een keer te openen en dan de belichting voor die gebieden beter te zetten en het vervolgens als nieuwe laag met masker over de originele foto heen te plakken.

Foto 2:
Aan de rechterkant in het haar een beetje weinig doortekening. Ik weet niet of je het zo bedoeld hebt, maar voor mij zou dit een gevalletje "meer tand, minder tong" zijn. Ik krijg een beetje het idee dat je model elk moment kan gaan kwijlen. Ten slotte valt er over het rechteroog van het model (linkerkant van de foto!) een schaduw van haar wimpers. Een reflectiescherm (kan ook een wit vel papier zijn ofzo) lost dit zo op.
Verder een erg mooie foto.
Foto 3:
Weer geen doortekening in het jurkje en de kleur van de achtergrond is aan de onderkant van de foto wat grijzer ipv wit, zodat het model er wat sterker tegenaf steekt. Maar het is gewoon een mooie foto dus ik moet niet zeuren

.
Foto 4:
Het zijn niet alleen haar benen die donkerder worden, het begint al halverwege haar armen. Zoals hierboven al gezegd: waarschijnlijk is de softbox gewoon te klein. Wat je hier eigenlijk wilt hebben is een striplight (lange, dunne softbox), die is er speciaal voor gemaakt om iemand helemaal evenwijdig belicht op de foto te zetten.
Ik heb trouwens het idee dat je softboxen in deze foto behoorlijk ver van het model af staan. Softboxen zijn vooral effectief als je ze bij iemand in het gezicht duwt

. Misschien had het gewerkt als je de 2e softbox niet alleen lager, maar ook dichterbij had gezet. En stond deze omhoog gericht of echt op de benen gericht? Want dat is op deze afstand wel degelijk van belang. Alternatief kun je een speedlight met slave-unit erop richten. Wel even vantevoren testen of de slave-unit en het waaklicht van je flitsers elkaar leuk vinden. Zelf heb ik ooit iemand verblind omdat de speedlight steeds op volle sterkte af ging

.
Ook ben ik er niet zeker van of de ruimte om het model echt iets toevoegt aan de foto, maar dat kan goed een kwestie van smaak zijn.
Foto 5:
Links te weinig doortekening in het haar, dito voor het jurkje. En weer meer tanden, minder tong

.
Foto 6:
Zelfde als foto 5, maar dan zonder tong

. Erg mooie pose trouwens

.
Foto 7:
Ik heb het idee dat er een afgehakt hoofd rondzweeft omdat de huidskleur tussen gezicht en boezem heel anders is, waardoor de boezem net als het sjaaltje een beetje wegvalt in de achtergrond. Ik denk dat dit beter werkt als er meer contrast tussen het sjaaltje en de achtergrond zit. Tevens weer meer tanden, minder tong

.
Foto 8:
Leuke pose! Weinig doortekening in het haarstukje en het jurkje, maar dat weet je ondertussen vast al

. Verder is haar linker been (rechterkant van de foto) een beetje overstrekt, waardoor de knie de andere kant op gebogen lijkt te zijn. Ook kun je eventueel de huidplooien bij de enkel wegsoepen en misschien wat van de linkerkant van de foto af croppen. Nu krijg ik een beetje het idee dat ze om gaat vallen, maar als daar minder ruimte is krijg je het idee dat ze tegen de rand van de foto leunt.
Dat was het wel zo'n beetje. Foto 2 en 6 zijn mijn favorieten en het is duidelijk dat je meer talent hebt dan ik

.