Persoonlijk vond ik dit een van de leukste muziekhypes die er was... Voor mij definiëren deze nummers mijn high school years...quote:Britpop is a subgenre of alternative rock that originated in the United Kingdom. Britpop emerged from the British independent music scene of the early 1990s and was characterised by bands influenced by British guitar pop music of the 1960s and 1970s. The movement developed as a reaction against various musical and cultural trends in the late 1980s and early 1990s, particularly the grunge phenomenon from the United States.
In the wake of the musical invasion into the United Kingdom of American grunge bands, new British groups such as Suede and Blur launched the movement by positioning themselves as opposing musical forces, referencing British guitar music of the past and writing about uniquely British topics and concerns. These bands were soon joined by others including Oasis, Pulp, Supergrass, Sleeper and Elastica.
Britpop groups brought British alternative rock into the mainstream and formed the backbone of a larger British cultural movement called Cool Britannia. Although its more popular bands were able to spread their commercial success overseas, especially to the United States, the movement largely fell apart by the end of the decade.
De term Cool Britannia stond voor meer dan alleen de muziek... of je het eens bent met het 'cool' zijn is natuurlijk een tweede...quote:Op vrijdag 24 september 2010 23:14 schreef Toffe_Ellende het volgende:
En dan die term Cool Britannia. Lieve jongens en meisjes, trap niet in zulke onzin en luister gewoon naar de fijne muziek die er gemaakt werd/wordt.
Ik was voor Blurquote:Op vrijdag 24 september 2010 23:22 schreef Elusive het volgende:
Oasis > blur!![]()
jammer dat zo'n beetje de hele britpop hype aan ons in .nl voorbij ging
Het is puur marketing en marketing is slecht. Niet vergeten.quote:Op vrijdag 24 september 2010 23:24 schreef Nielsch het volgende:
[..]
De term Cool Britannia stond voor meer dan alleen de muziek... of je het eens bent met het 'cool' zijn is natuurlijk een tweede...
http://en.wikipedia.org/wiki/Cool_Britannia
Dat is niet waar. Oasis heeft een aantal hits gehad in 1995/96 in Nederland. Blur een klein hits met Country House en Girls & Boys als ik me niet vergis en na de hype nog met Song 2. The Verve had misschien nog wel de grootste hit, maar dat was al het einde van de hype (sommige mensen zeggen dat het einde begon met de verkiezingen van Labour en Tony Blair).quote:Op vrijdag 24 september 2010 23:22 schreef Elusive het volgende:
Oasis > blur!![]()
jammer dat zo'n beetje de hele britpop hype aan ons in .nl voorbij ging
Die hele serie van seven ages of rock is goed. Deze is wel de bestequote:Op vrijdag 24 september 2010 23:34 schreef Elusive het volgende:
trouwens, BBC heeft er een meesterlijke docu over gemaakt
Ik vond Pulp trouwens ook geweldig. Gelukkig heb ik die nog een keer live kunnen zien op Lowlands voordat ze uit elkaar gingen!quote:Op zaterdag 25 september 2010 00:18 schreef tim. het volgende:
Een van de mooiste beelden uit de jaren negentig die ik ken, check de laatste minuut:
Ik vind deze eigenlijk beter dan "Common People".
Nee jij vindt Blur beter dan Oasis. Een feit is het niet, en ik ben het er ook niet mee eens.quote:Op zaterdag 25 september 2010 00:01 schreef tim. het volgende:
In Blur was er wel degelijk sprake van een reactie op de Amerikaanse overheersing van begin jaren 90. Blur was al redelijk groot rond 1992, en moest toen voor een tour naar de VS, terwijl in Engeland het circus dus op gang kwam (vrij naar Damon Albarn). Ze hadden een bloedhekel aan grunge (Nirvana uitgezonderd, volgens Alex James), en gingen zich kleden zoals ze zich in hun studententijd kleedden, in typisch Engelse stijl, om hun achtergrond te benadrukken. En het album Modern Life is Rubbish ging natuurlijk over de zogenaamde americanization van Engeland/Europa/de wereld.
Maar de hele Britpop-beweging, die is natuurlijk verzonnen door de media. (bekend verhaal:) De zanger van Suede was woedend op een tijdschrift dat een Union Jack achter hem plaatste, met het onderschrift "Yanks go home!". NME speelde natuurlijk een belangrijke rol. En het EK van 1996 heeft denk ik meegespeeld in de Cool Britannia-hype.
De bands lijken ook niet op elkaar. The Spice Girls en Oasis werden aan het eind op één hoop gegooid, toen het creatieve hoogtepunt al jaren achter ons lag. Er was helemaal geen scene, terwijl de Young British Artists wel een hechte scene vormden (ik praat alleen maar Alex James na hoor).
Blur is natuurlijk beter dan Oasis. Pulp is een goede tweede.
[ afbeelding ]
Tekenend voor Cool Britannia (ik denk dat dit het hoogtepunt was en dat het daarna binnen enkele maanden over was met Britpop, zoals Toffe_Ellende zegt):
[ afbeelding ]
Vanzelfsprekend. Deze van Oasis vind ik goed:quote:Op zaterdag 25 september 2010 17:15 schreef Littlerabbit het volgende:
[..]
Nee jij vindt Blur beter dan Oasis. Een feit is het niet, en ik ben het er ook niet mee eens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |