Holy shit broer, ga een boek schrijven ofzo..quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:43 schreef RM-rf het volgende:
De computermarkt is in de jaren negentig gedomineerd geraakt door de 'dozen-shuivers'... bedrijven als Dell, HP, Compaq, Acer e.d.
bedrijven die gewoon groots wat hardware inkochten en dan PCs samenstelden zonder die door hun samengestelde modellen ooit erg intensief te 'testen' qua gebruikservaring.... als ze aangingen ging gewoon de nieuwste windows draaien en iedereen wist hoe dat ging verder, daarmee bemoeiden ze zich niet tot nauwelijks, MS wilde dat ook al helemaal niet en voor die fabrikanten waren dat extra kosten...
Apple was een 'vreemde eend in de bijt' die eigenlijk enkel overleefde door een stevige marktbasis uit hun verleden, waar soortgelijke concurrenten als Amiga, Commodore, Sinclair, Acorn en deels IBM zélf tenonder gingen wat betreft hun activiteiten van hun eigen hardware te combineren met eigen besturingssystemen..
Nú heeft Apple een enorm voordeel omdat juist nieuw ontwikkelende toepassingen (mobiele devices, smartphones) niet tot nauwelijks bediend worden door de 'tradidionele' dozenschuivers die hooguit in Ghzen denken en standaard denken dat het topmodel gewoon de snelste en zwaarste CPU en GPU moet hebben en het grootste scherm en dat dan 'goed' is... en waarbij dingen als materiaal en bediening ofwel en bespaarpost is, of zelfs compleet genegeerd want dat hoort bij het 'standaard OEM-OS' dat ze erop plaatsen.
Wél denk ik dat Apple ook zn voorsprong weer zal gaan verliezen, Android zal imho vroeger of later toch die markt gaan overheersen en Apple weer in de marge duwen waaruit ze nooit geheel wegkomen juist door hun 'koppeling' tussen hardware en OS (alhoewel ik vermoed dat het een superslag zou zijn als ze Apple zou kiezen iOs ook te licenseren aan derden, daarmee zouden ze zeker een betere kans hebben android te werstaan en bv software-ontwikkelaars aan zich te houden.. enkel geeft het ook risico's omdat er dan ook een 'prijs-concurrentie' bij hun systemen, vergelijkbaar met de tijd toen bv UMAX opeens beter én goedkopere Macintosh-systemen op de markt bracht)
Je hebt er een hele goede kijk op. Ik ben het er helemaal mee eens op 1 ding na: ik ben ervan overtuigd dat het licenseren van iOS iets is wat ze totaal niet moeten doen. Ze zouden dan precies dezelfde fout maken die ze in de jaren 90 hebben gemaakt. Ten eerste zou het een negatieve impact hebben op de kwaliteit en gebruikservaring van het systeem, en ten tweede zou het hun hardware sales onderuit halen, terwijl ze daar nu juist het meest op verdienen. De strategie die ze nu hebben is juist perfect: ze hebben veruit de meeste profits van de hele markt, terwijl ze bij lange na niet een overheersend marktaandeel hebben, dat hebben ze ook helemaal niet nodig.quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:43 schreef RM-rf het volgende:
De computermarkt is in de jaren negentig gedomineerd geraakt door de 'dozen-shuivers'... bedrijven als Dell, HP, Compaq, Acer e.d.
bedrijven die gewoon groots wat hardware inkochten en dan PCs samenstelden zonder die door hun samengestelde modellen ooit erg intensief te 'testen' qua gebruikservaring.... als ze aangingen ging gewoon de nieuwste windows draaien en iedereen wist hoe dat ging verder, daarmee bemoeiden ze zich niet tot nauwelijks, MS wilde dat ook al helemaal niet en voor die fabrikanten waren dat extra kosten...
Apple was een 'vreemde eend in de bijt' die eigenlijk enkel overleefde door een stevige marktbasis uit hun verleden, waar soortgelijke concurrenten als Amiga, Commodore, Sinclair, Acorn en deels IBM zélf tenonder gingen wat betreft hun activiteiten van hun eigen hardware te combineren met eigen besturingssystemen..
Nú heeft Apple een enorm voordeel omdat juist nieuw ontwikkelende toepassingen (mobiele devices, smartphones) niet tot nauwelijks bediend worden door de 'tradidionele' dozenschuivers die hooguit in Ghzen denken en standaard denken dat het topmodel gewoon de snelste en zwaarste CPU en GPU moet hebben en het grootste scherm en dat dan 'goed' is... en waarbij dingen als materiaal en bediening ofwel en bespaarpost is, of zelfs compleet genegeerd want dat hoort bij het 'standaard OEM-OS' dat ze erop plaatsen.
Wél denk ik dat Apple ook zn voorsprong weer zal gaan verliezen, Android zal imho vroeger of later toch die markt gaan overheersen en Apple weer in de marge duwen waaruit ze nooit geheel wegkomen juist door hun 'koppeling' tussen hardware en OS (alhoewel ik vermoed dat het een superslag zou zijn als ze Apple zou kiezen iOs ook te licenseren aan derden, daarmee zouden ze zeker een betere kans hebben android te werstaan en bv software-ontwikkelaars aan zich te houden.. enkel geeft het ook risico's omdat er dan ook een 'prijs-concurrentie' bij hun systemen, vergelijkbaar met de tijd toen bv UMAX opeens beter én goedkopere Macintosh-systemen op de markt bracht)
Apple heeft een marktaandeel van ~ 5% wat mobiele telefoons betreft maar heeft 1/3 van de totale winst op mobiele telefoons. Ik denk dat apple het juist heel goed doet door exclusief te blijven en laat andere maar lekker android er op stouwen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:43 schreef RM-rf het volgende:
klopt, enkel denk ik wel dat die strategie 'perfect' is op de korte en/of middelange termijn, maar ze daarmee ook geen kans hebben en marktoverheersing van Android te gaan voorkomen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:11 schreef retorbrapi het volgende:
[..]
Je hebt er een hele goede kijk op. Ik ben het er helemaal mee eens op 1 ding na: ik ben ervan overtuigd dat het licenseren van iOS iets is wat ze totaal niet moeten doen. Ze zouden dan precies dezelfde fout maken die ze in de jaren 90 hebben gemaakt. Ten eerste zou het een negatieve impact hebben op de kwaliteit en gebruikservaring van het systeem, en ten tweede zou het hun hardware sales onderuit halen, terwijl ze daar nu juist het meest op verdienen. De strategie die ze nu hebben is juist perfect: ze hebben veruit de meeste profits van de hele markt, terwijl ze bij lange na niet een overheersend marktaandeel hebben, dat hebben ze ook helemaal niet nodig.
quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:48 schreef xyzyx het volgende:
Nooit maar dan ook nooit symbian met iOS gaan vergelijken
voorlopig is er zeker geen apparaat dat bij de iPad in de buurt komt, en volgens mij is er wel duidelijk een markt voor zulke tablets (wat overigens wel langer een sterk vermoeden was, maar tot nu toe nooit lukte omdat geen enkele fabrikant daadwerkelijk en geschikte 'innovatie' toepaste, waarschijnlijk juist ook omdat apple heel slim gezien heeft dat die 'tablet' gewoon een grote versie van een mobiele telefoon is, en geen 'platte laptop')...quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:34 schreef rubje het volgende:
volgens mij ging de tt over de HP slate als ipadkiller.
sorry maar toen moest ik erg lachen want dit is ipadkiller numero xxxxx die langskomt en die,na alles gezien te hebben,het ook niet wordt.
Leuk voor gasten die windowsgeil zijn en vaak in de aldi rondhangen en denken met een tablet nu ook mee te doen maar dan begrijpen ze de meerwaarde en het succes van de iPad niet.![]()
Het is voor Apple helemaal geen probleem om in een niche actief te zijn. Dat doen ze al jaren met de Macs en dat gaat prima. Sterker nog, hun bijna-faillissement kwam juist voornamelijk door de beslissing om Mac OS te licenseren. Dát heeft hun bijna de kop gekost. Apple is nou eenmaal een hardware bedrijf, daar pakken ze hun winst op. En tegenwoordig komt die winst voor het leeuwendeel van hun mobile devices vandaan.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:45 schreef RM-rf het volgende:
[..]
klopt, enkel denk ik wel dat die strategie 'perfect' is op de korte en/of middelange termijn, maar ze daarmee ook geen kans hebben en marktoverheersing van Android te gaan voorkomen.
Op de lange termijn kunnen ze zichzelf dan heel kwetsbaar maken en hun huidige 'sterke positie' ook zeer snel verliezen (en nee, dat is niet vreemd, in de computer-wereld kan dat verdomd snel gaan, kijk maar eens naar de geschiedenis, en hoe snel sommige merken opeens 'in-elkaar-donderden' als ze teveel ingezet hadden op specifieke 'voordeeltjes' die niet zo solide bleken te zijn)
Er blijven niet continue nieuwe 'groeimarkten' ontstaan, en de kans is groot dat net zoals de computermarkt in de jaren negentig veranderde waardoor Apple in een 'niche' terechtkwam dat ook met de markt van mobiele devices gebeurt ... en apple is toendertijd ook bijna compleet kapot gegaan, zat verdomd dicht tegen een faillisement aan.
Ik denk wel dat aple juist 'robuster' kan worden en minder afhankelijk van 'cyclische marktbewegingen' en opkomst van 'groeimarkten' als ze ook bepaalde dingen kunnen 'licenseren' of bv ook hun diensten verbreden. De truc zou dan wel moeten zijn dat ze de bekende 'valkuilen' pogen te voorkomen.
Overigens denk ik juist dat hets sterke 'lifestyle' aspect van Aple hun nu een heel groot voordeel kàn zijn... nog meer dan vroeger kopen nu mensen heel bewust devices van hun merk omdat het zo 'hip' is een ze qua uitstraling is en visuele look heel goed de 'tijdsgeest' treffen... dat kan hen nu ook juist in een markt waarin ook meerdere fabrikanten iOS gelicenseerd aanbieden nog steeds een véél sterkere marktpositie geven, net als bv Nokia ook overduidelijk de grootste aanbieder van Symbian is
Datis onzin hoor..... al ver voordat ze Mac OS lieten licenseren hadden ze het al heel lang verschrikkelijk moeilijk en konden steeds minder profiteren van de voorsprong die ze initieel genomen hadden op de markt van computers en besturingssystemen....quote:Op vrijdag 24 september 2010 17:09 schreef retorbrapi het volgende:
[..]
Sterker nog, hun bijna-faillissement kwam juist voornamelijk door de beslissing om Mac OS te licenseren. Dát heeft hun bijna de kop gekost.
Ditquote:Op vrijdag 24 september 2010 18:03 schreef shadowflash het volgende:
Wat een kankerding![]()
en nee ik heb geen iPad , en ik ga er ook geen kopen.
Tablet pc's
Dat is net als een fiat met een ferrari vergelijken omdat ze beide uit italie komenquote:Op vrijdag 24 september 2010 14:37 schreef RM-rf het volgende:
[..]is dat weer van dat Fanboy gejank?
beide zijn gewoon moviele OSen en ik vergelijk nergens de 'kwaliteit' of een subjectief 'oordeel'...
de reden dat ik het bewust noem is dat Nokia ook een hardwarefabrikant is die echter voor zijn devices zélf de besturingssoftware ook ontwikkelt en daaruit Symbian ontstaan is...
T is jammer dat dumpert nog niet over is op html 5..quote:Op zaterdag 25 september 2010 16:56 schreef wunderbaum het volgende:
Wat een faalding. iPad rules. Alleen jammer dat dumpert niet werkt op de iPad want de iPad doet niet aan flash
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |