abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86700681
Een half jaar geleden ben ik erachter gekomen dat ik 's nachts met mijn tanden knarste, wat heeft geresulteerd in heel wat onnodige slijtage aan mijn gebit ;( Ik heb destijds een knarsgebit aangemeten gekregen om de slijtage zoveel mogelijk te voorkomen. Ik hoopte dat dit gebit ook het knarsen zou laten verdwijnen, maar dat heeft het helaas niet gedaan.

Op het internet heb ik verschillende artikels gelezen waarin de oorzaak van het knarsen vaak wordt geweten aan vooral stress (http://www.slaapklachten.nl/tandenknarsen). Nu heb ik zelf vrijwel nooit last van stress en kan ik dit helaas niet als oorzaak aanwijzen.

Zijn er meer fokkers die hier last van hebben? En zijn er ook fokkers die van het knarsen zijn afgekomen?
BlaBlaBla
  Forum Admin woensdag 22 september 2010 @ 08:48:17 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_86700717
Ik heb er een tijd geleden ook last van gehad en dacht ook dat het niet met stress te maken zou hebben maar dat bleek toch zo te zijn. Toen ik echt bewust meer afstand heb genomen van stressvolle zaken is het tandenknarsen echt een stuk minder geworden. Misschien moet je jezelf toch nog eens goed tegen het licht houden zeg maar :)
  woensdag 22 september 2010 @ 08:52:38 #3
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_86700789
Ik knars al zolang ik me kan herinneren. Vroeger duimde ik, en zette ik mijn tanden 's nachts in mijn duim (littekens in de vorm van 2 voortandjes staan nog in mijn duim :') ). Door een beugel ben ik gestopt met duimen, en knel nu dus mijn kaken op elkaar en knars met mijn tanden. Denk niet dat ik er ooit nog vanaf kom :')
Daarom tvp :D

[ Bericht 14% gewijzigd door Pien85 op 22-09-2010 08:57:58 ]
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
  woensdag 22 september 2010 @ 08:56:46 #4
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_86700883
Heel erg gedaan, weet niet of ik het nog steeds doe eigenlijk.
Intelligent, but fucked up.
pi_86700938
Bedoel je met een knarsgebit dit?

Zo een heb ik ook gehad om gebitsschade te voorkomen, maar dat ding bijt ik dus elke keer kapot. }:|
Ik merk wel dat het in stressvolle periodes meer is. Tevens TVP.
  woensdag 22 september 2010 @ 09:02:13 #6
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_86701003
quote:
Op woensdag 22 september 2010 08:59 schreef juxtaposition het volgende:
Bedoel je met een knarsgebit dit?

[ afbeelding ]

Zo een heb ik ook gehad om gebitsschade te voorkomen, maar dat ding bijt ik dus elke keer kapot. }:|
Ik merk wel dat het in stressvolle periodes meer is. Tevens TVP.
Die dingen bijt ik ook kapot. Ik gebruik nu zo'n hockey-/boks-bitje, van de Perrysport :+ Veel goedkoper, en daar bijt ik veel minder makkelijk doorheen.
pi_89168081
Een schopje, mijn tandarts wil mij naar een gnatholoog verwijzen, deze zou meer aan mijn knarsen kunnen doen dan mijn tandarts zelf.

Ik ben dan eigenlijk benieuwt wat zo'n gnatholoog meer kan doen, ervaringen?
BlaBlaBla
  vrijdag 26 november 2010 @ 13:49:45 #8
242120 Danielle83
Don’t dream it, be i
pi_89177376
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 09:38 schreef Soldier2000 het volgende:
Een schopje, mijn tandarts wil mij naar een gnatholoog verwijzen, deze zou meer aan mijn knarsen kunnen doen dan mijn tandarts zelf.

Ik ben dan eigenlijk benieuwt wat zo'n gnatholoog meer kan doen, ervaringen?
Nog nooit van gehoord :') Maar ik ben een tijdje naar kaakfysiotherapie gegaan en door oefeningen gaat het wel stukken beter. Ik voel af en toe alleen nog dat ik onwijs heb lopen knarsen in mijn slaap.
  vrijdag 26 november 2010 @ 14:03:26 #9
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_89177990
Ik voel je, broeder. Ik had vooral heel erge slijtage aan mijn voortanden en daar zitten nu mooie facings om. Er misten dan ook echt stukjes af, verschrikkelijk. Maar ik ben dan ook iemand die de hele dag alles relativeert en 's nachts de ergste nachtmerries heeft èn dus knarsetandt. Dus stress zal dat wel zijn.

Ik ben benieuwd wat de gnatholoog voor je kan doen.
  vrijdag 26 november 2010 @ 15:27:43 #10
72533 Ienepien
Get on with it!
pi_89181953
*meldt*

Knars nu zo'n 12 jaar, ben al een behoorlijk stukje van mijn tanden kwijt. Eerst had ik een zacht bitje, maar mijn nieuwe tandarts vond dat ik een harde nodig had. Daarbij heeft hij geconstateerd dat mij tanden (kiezen eigenlijk) niet lekker op elkaar aansloten en dat verergerde eigenlijk het knarsen. Hij heeft dus hier en daar wat puntje afgevijld. Neem niet weg dat ik nog steeds erg kan knarsen, maar ben dan ook een binnenvettend stresskipje. :')

Ben ook erg benieuwd naar die gnatholoog :)
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure
pi_89182055
Ik knars ook al zo lang als ik me kan herinneren..platte hoektanden ;(
Zacht gekookt, hard gekookt, uit gekookt, HARD
pi_89182106
Ik heb hier ook last van (tenminste, Biancavia heeft er last van) en vaak krijg ik mijn tanden in mijn droom niet meer van elkaar. Ben benieuwd naar zo'n bitje.
pi_89183677
ik krijg in february ook een bitje aangemeten. Kan eigenlijk niet wachten want ik knars echt teveel, hierdoor is de wortel van in van mijn voorste ondertanden bloot komen te liggen. Ik merk trouwens dat ik niet alleen tijdens het slapen knars, ik knars bijvoorbeeld ook als ik huiswerk maak of als ik auto rij. Hebben jullie dat ook? Mijn vader heeft trouwens deze maand 6 kiezen laten trekken die hij kapot geknarst had. het is hem aangeraden om geen prothesen te nemen omdat hij die ook weer kapot zou knarsen en dat is zonde van het geld..
  vrijdag 26 november 2010 @ 16:11:42 #14
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_89184135
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 16:02 schreef Nickolast het volgende:
ik krijg in february ook een bitje aangemeten. Kan eigenlijk niet wachten want ik knars echt teveel, hierdoor is de wortel van in van mijn voorste ondertanden bloot komen te liggen. Ik merk trouwens dat ik niet alleen tijdens het slapen knars, ik knars bijvoorbeeld ook als ik huiswerk maak of als ik auto rij. Hebben jullie dat ook? Mijn vader heeft trouwens deze maand 6 kiezen laten trekken die hij kapot geknarst had. het is hem aangeraden om geen prothesen te nemen omdat hij die ook weer kapot zou knarsen en dat is zonde van het geld..
Ik klem heel erg mijn kaken op elkaar als ik me ergens op moet concentreren... Als ik een hele dag druk ben geweest heb ik ook altijd kaakpijn :{ Als ik ergens echt kracht op moet zetten zet ik ook altijd mijn kaken heel hard op elkaar :{
pi_89188846
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 15:27 schreef Ienepien het volgende:
*meldt*

Knars nu zo'n 12 jaar, ben al een behoorlijk stukje van mijn tanden kwijt. Eerst had ik een zacht bitje, maar mijn nieuwe tandarts vond dat ik een harde nodig had. Daarbij heeft hij geconstateerd dat mij tanden (kiezen eigenlijk) niet lekker op elkaar aansloten en dat verergerde eigenlijk het knarsen. Hij heeft dus hier en daar wat puntje afgevijld. Neem niet weg dat ik nog steeds erg kan knarsen, maar ben dan ook een binnenvettend stresskipje. :')

Ben ook erg benieuwd naar die gnatholoog :)
Een zacht gebitje? Ik d8t dat er maar 1 type gebitje bestond, en die is hard. Zacht lijkt mij overigens wel stukken beter voor mijn tanden dan een harde.

quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 13:49 schreef Danielle83 het volgende:

[..]

Nog nooit van gehoord :') Maar ik ben een tijdje naar kaakfysiotherapie gegaan en door oefeningen gaat het wel stukken beter. Ik voel af en toe alleen nog dat ik onwijs heb lopen knarsen in mijn slaap.
Wat voor oefeningen zijn dat?
BlaBlaBla
pi_89189569
Ik knars ook sinds een paar jaar. Ik heb sinds 2 maanden een bitje, het helpt echt super goed vind ik. Het knarsen is erg verminderd en ik heb ook geen pijn meer als ik wakker word (had eerst altijd pijn aan mijn kauwspieren).
Ik heb wel gelezen dat er eigenlijk niet zoveel bekend is over de oorzaken, en dat het inderdaad niet altijd stress-gerelateerd is.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  vrijdag 26 november 2010 @ 18:32:51 #17
72533 Ienepien
Get on with it!
pi_89189944
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 18:02 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Een zacht gebitje? Ik d8t dat er maar 1 type gebitje bestond, en die is hard. Zacht lijkt mij overigens wel stukken beter voor mijn tanden dan een harde.

Het was van een soort soepel flexibel kunststof en zat om mijn onderkaak ipv nu om de bovenkaak. Zat ook lekkerder. Nadeel was wel dat het ding sneller beschadigde, je kon precies zien op welke punten het er 'hard' aan toe ging.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure
  vrijdag 26 november 2010 @ 23:18:59 #18
318052 ChickenTonight
are you experienced?
pi_89207741
Hebben jullie allemaal bitjes via de tandarts geregeld en worden die dingen gewoon vergoed?
pi_89212066
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 23:18 schreef ChickenTonight het volgende:
Hebben jullie allemaal bitjes via de tandarts geregeld en worden die dingen gewoon vergoed?
Ja via de tandarts. En bij mij werd 80% vergoed maar ik woon in België, in NL is het vast anders.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_89230700
Vriendin met wie ik 4 maanden op reis was knarste 's nachts. Man wat een naar geluid :'(. :X.
  zaterdag 27 november 2010 @ 18:23:02 #21
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_89231157
Ik heb er ook al een hele tijd eentje, aangemeten bij de tandarts.
Het werd volgens mij 100% vergoed, maar dat zou ik even na moeten kijken.

Zo'n knarsplaat (doorzichtig hard plastic bitje) helpt alleen maar je gebit te beschermen tegen het beschadigen van je eigen tanden tijdens het knarsen en klemmen.
Het helpt dus niet tegen de oorzaak van het knarsen. Dus het voorkomt niet.
Om het knarsen / klemmen te stoppen, moet je naar de oorzaak zoeken.
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
  zaterdag 27 november 2010 @ 18:26:02 #22
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_89231245
Spanning in je kaken kan ook ontstaan doordat je bijvoorbeeld je kaken 'uit de kom' hebt overdag.
Dat bitje 'dwingt' mijn kaken snachts in de natuurlijke positie terug te gaan door de 'mal' die ik erin heb moeten bijten toen dat ding gemaakt werd.

quote:
Factoren die een rol kunnen spelen bij bruxisme (tandenknarsen) zijn; *Psychische stoornissen, zoals innerlijke spanning *Stress *Angst Slaapproblemen, slaapapneu, snurken of slapeloosheid overdag Overmatig alcoholgebruik Tabak, bij rokers wordt tandenknarsen 2 keer vaker geconstateerd dan bij niet rokers Te veel drinken en eten met cafeïne, denk bijvoorbeeld aan koffie, cola en chocolade Drugs en medicijnen, bijvoorbeeld Prozac, XTC en cocaïne Een niet goed passend gebit Erfelijkheid, 40 tot 60 procent van de mensen met bruxisme is erfelijk bepaald Bepaalde ziektes in het centrale zenuwstelsel, bijvoorbeeld de ziekte van Parkinson en de ziekte van Huntington
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_89240549
Ik heb als klein kind HEUL erg geknarst. Ik heb mijn melktandjes nog in een doosje liggen ergens, en als je die ziet.. Die voortandjes zijn hoogstens een halve cm lang ofzo :')

shit ik heb niet eens een foto waar je het goed kan zien omdat ik nooit met mn mond open wou lachen als het moest...

ook had het afgeknarste vlak allerlei kleurverschillen als jaarringen in een boomstam..
Maar iig, ik ben er gek genoeg vanzelf weer vanaf gekomen toen ik mijn permanente gebit kreeg.
  maandag 29 november 2010 @ 02:15:40 #24
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_89285053
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 16:02 schreef Nickolast het volgende:
Dat is dus de pest van zoiets..... :{ Ik heb inmiddels al een aantal dode kiezen (door de druk van het "klemmen" ontsteken de wortelpunten steeds met alle ellende van dien), 1 moeten laten trekken en nu weer 1 afgebroken. Die moet er ook uit; repareren heeft geen zin, binnen de kortste keren heb ik het er toch weer afgebeten......

Die zachte bitjes bijt ik ook stuk en een harde kan ik niet mee slapen (klem en bijt dan natuurlijk ook niet maar ik wil toch wel erg graag slapen).
pi_89297825
quote:
1s.gif Op woensdag 22 september 2010 08:46 schreef Soldier2000 het volgende:
Een half jaar geleden ben ik erachter gekomen dat ik 's nachts met mijn tanden knarste, wat heeft geresulteerd in heel wat onnodige slijtage aan mijn gebit ;( Ik heb destijds een knarsgebit aangemeten gekregen om de slijtage zoveel mogelijk te voorkomen. Ik hoopte dat dit gebit ook het knarsen zou laten verdwijnen, maar dat heeft het helaas niet gedaan.

Op het internet heb ik verschillende artikels gelezen waarin de oorzaak van het knarsen vaak wordt geweten aan vooral stress (http://www.slaapklachten.nl/tandenknarsen). Nu heb ik zelf vrijwel nooit last van stress en kan ik dit helaas niet als oorzaak aanwijzen.

Zijn er meer fokkers die hier last van hebben? En zijn er ook fokkers die van het knarsen zijn afgekomen?
Hey bij tandarts punt nl staat hetzelfde op ben jij dat ook al daarhttp://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=1&t=19872
Geloof in Jezus, dan zal hij je belonen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')