abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86682647
Hoi :W

Ik heb 3 katten, waaronder 2 gecastreerde katers en 1 gesteriliseerde poes. Ik woon op een ruimte van 50m2 en ik begin het idee te krijgen dat 1 van de katten zich begint te vervelen. Daarom zou ik hem graag naar buiten laten.
Echter woon ik in een flat op de tweede verdieping. Ik heb wel 2 balkons waar ze op kunnen eventueel maar dat is ook maar klein. Ik zou dus graag mijn 2 katers naar buiten laten en Luna als ze gesteriliseerd is uiteraard. Maar ik vraag me af, hoe ga ik dat doen?
Ik kan ze wel naar beneden brengen zodat ze naar buiten kunnen maar hoe kom ik er achter dat ze weer voor de deur staan? Bovendien ben ik erg bang dat ze overreden wonen of vermist raken. Ik woon aan een rustige straat en de andere kant van mn flat is grasveld.

Ik zou graag ideeen willen hoe ik het beste mijn katten naar buiten kan laten en hoe ik ze weer naar binnen krijg.
Bovendien ben ik eigenlijk nog heel erg bang dat ze niet meer terugkomen/plat terugkomen. Is er iemand hier die mij kan overtuigen? Of mensen die zelf ervaring hebben met flat-kat?
pi_86682791
Dat had ik ook met mijn kat, alleen woonde ik op de eerste verdieping en een portiekflat. De kat ging via raam/balkon of gezellig via de portiek naar buiten. Na een tijd kwam hij terug en wachtte dan net zolang totdat er iemand kwam die de portiekdeur opendeed. De kat ging dat op mijn matje voor de deur wachten totdat ik er was.

Misschien kun je zo'n kattenladder proberen. En als de kat wegblijft.. tja, jammer maar helaas.
pi_86682825
Als je op de 2de verdieping woont kun je misschien een soort trapje voor ze maken, ze moeten dan alleen even leren hoe ze erop en eraf kunnen.
Bij ons hebben ze ook een weg gevonden om vanaf de 2de verdieping veilig met alle 4 de pootjes op de grond te komen :)
JA
pi_86683106
Ik weet van mensen op een flat hier in de stad, die hebben een mand.
Daarin word de kat naar beneden gelaten en wanner zij weer naar boven wilt gaat ze in de mand zitten miauwen, om vervolgens weer naar boven gehesen te worden.

Ook heb ik al verschillende "trapjes" vanaf een 1e of zelfs een 2e verdieping vanaf het balkon naar beneden gezien.
this bitch bites
pi_86685857
Wij wonen ook op 2 hoog en hebben hier 5 katten rondlopen. Ze mogen ook op t balkon (en dat vinden ze fantastisch) maar we durven t niet aan de echt naar buiten te laten. Nu ligt dat ook aan de buurt (veel verkeer, supermarkt enz. enz.) en we hebben 2 raskatten lopen, die doe je ook niet graag naar buiten. :)
Ben zelf ook bang dat ze niet meer terugkomen, meegenomen worden of overreden worden, dus die angst snap ik wel.
Voor ons was het genoeg reden om ze echt binnen te houden. Ik denk dat dat ook niet gaat veranderen op t moment dat we bijv. ergens anders wonen...(hoewel ze dan wel een deel van de tuin krijgen. :))

Wat je zou kunnen doen, is proberen binnenshuis meer ruimte te maken. Zet een hele grote krabpaal neer bijv. (of 2! :D) je kan ook nog planken aan de muur maken, dat was hier een fantastisch succes.
Hebben ze verder genoeg mandjes, speelgoed?
Sterkheidsbaas van alles.
pi_86686600
Wij wonen ook op de tweede verdieping van een flat en hebben mede omdat ze dan m.i. niet veilig naar buiten kunnen geen kat(ten) genomen. Hier in de buurt zijn meer katten in de flats die niet naar buiten gaan, en ook een aantal op de benedenverdieping die wel los mogen. Ik vind het persoonlijk veel te eng om in de stad een kat los te laten lopen gezien het risico op diefstal en ongelukken. Behalve een trapje vanaf het balkon heb ik ook geen idee hoe je het zou kunnen regelen. Als de kat te lang buiten moet wachten om weer naar binnen te mogen zou ik ook bang zijn dat hij wegloopt of met iemand anders mee gaat.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_86687389
Een grote krabpaal heb ik al en nog een kleinere. Ze hebben 30 speeltjes op de grond liggen, heb ik net even geteld. Verder hebben ze 5 mandjes dus dat is ook genoeg. Het hele huis is ingericht op mijn katten. Hier binnen hebben ze het prima voor elkaar maar toch denk ik dat het vooral voor Pingoo fijn zou zijn als ie buiten zou lopen..

Een trappetje is een idee waar ik zelf ook al aan gedacht heb maar dat moet dan echt een heel lang trappetje worden en stel dat ze er af vallen...

Bah ik vind het nog veel te eng. Vooral de eerste keer dan is het maar afwachten of ze de weg terug kennen.
pi_86699682
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:29 schreef Oognip het volgende:
Een grote krabpaal heb ik al en nog een kleinere. Ze hebben 30 speeltjes op de grond liggen, heb ik net even geteld. Verder hebben ze 5 mandjes dus dat is ook genoeg. Het hele huis is ingericht op mijn katten. Hier binnen hebben ze het prima voor elkaar maar toch denk ik dat het vooral voor Pingoo fijn zou zijn als ie buiten zou lopen..

Een trappetje is een idee waar ik zelf ook al aan gedacht heb maar dat moet dan echt een heel lang trappetje worden en stel dat ze er af vallen...

Bah ik vind het nog veel te eng. Vooral de eerste keer dan is het maar afwachten of ze de weg terug kennen.
Ik snap wat je bedoelt.. :)

Wat je nog zou kunnen proberen is van die 30 speeltjes er 25 weg leggen. Na ene tijdje wissel je de speeltjes dan, zo blijven ze interessant.

Als dat ook niet helpt is het kiezen.. of in angst zitten, of je kat binnenhouden en proberen hem bezig te houden. Maar nogmaals, ik snap je dilemma.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_86699724
Mijn buren die hadden een kat en twee honden en hebben tijdelijk (1-1,5 jaar) op de 5 verdieping gewoond tot ze weer gingen verhuizen naar een nieuwbouwhuis.
Wat ik ervan heb meegekregen is dat de buurvrouw de kat mee naar beneden heeft genomen in de lift, wanneer ze met de honden ging wandelen en mee terug heeft genomen, wanneer ze terugkwam van het wandelen. Eigenlijk weet ik niet precies hoe lang de kat dan buiten was, maar ik vermoed een dagdeel of zo. De kat zat dan bijna elke dag beneden voor de deur te miauwen, maar was ook een beetje bang en ging zich onder de geparkeerde auto's verstoppen, wanneer iemand anders eraan kwam. Niet iedereen wist natuurlijk van wie de kat was en af en toe waren er dan ook bezorgde bezoekers die zo een miauwende kat zielig vonden. De buurvrouw zou best een systeem gehad hebben met het buitenlaten en het was ook maar tijdelijk, maar in mijn ogen vere van ideaal. Dus zorg ook ervoor dat de buren het weten zou ik zeggen, en dat ze ook weten, "wat ze moeten doen als de kat voor de deur staat", dan houden die misschien ook een ogje in het zeil.
  woensdag 22 september 2010 @ 06:45:33 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_86699756
Het lijkt mij eerlijk gezegd helemaal niks. Je kat heeft beneden helemaal geen herkenningspunt om te weten waar hij moet zijn. Hij heeft geen achterdeur waar hij kan gaan miauwen omdat hij naar binnen wil. En ik zou zelf niet rustig zitten, als ik er zelf het zicht niet op had.
The love you take is equal to the love you make.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 22 september 2010 @ 08:32:24 #11
163650 Greys
pi_86700492
Dit is ook een handig topic misschien om even in te kijken:
Hoe de kat zo veilig mogelijk naar buiten kan

Daar staat niet de oplossing voor jouw vragen (echt naar buiten laten, los) in, maar wel hoe je je balkons goed cat proof kunt maken :)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_86705465
Ligt ook veel aan de kat zelf en de buurt waar je leeft natuurlijk... Bijvoorbeeld mijn vorige kat woonde vroeger samen met mij op de vierde etage. Hij liep dagelijks met mij mee naar buiten en ging weer mee naar binnen wanneer ik thuis kwam. En wanneer ik thuis bleef speelde ik portiertje voor hem en liep meermaals per dag op en af om hem in of uit te laten. Wanneer hij buiten was en ik binnen ging ik om het ½ uur ongeveer eens fluiten bij het balkon, als meneer naar binnen wou hoorde ik hem wel miauwen als reactie op mijn fluitje.
ik woonde toen wel op het eind van een doodlopende straat langs het park, dus geen doorgaand verkeer.

Als je een beetje avontuurlijke stabiele katten hebt die alles redelijk snel begrijpen kan het best goed gaan.
Je kan het ze leren door bijvoorbeeld de eerste tijd samen met hen of eerst om de beurt naar buiten te gaan en samen de buurt verkennen. Met katten wandelen kost wel heel veel geduld en kan soms behoorlijk uitlopen in tijd, maar het versterk de band enorm. Wanneer ze wat interessants ontdekken moet je soms wel een kwartiertje wachten voordat ze weer jou pad willen volgen. Omdat katten zo eigenzinnig zijn is het meer geven dan nemen, het zijn immers geen honden die zich laten rond commanderen. Jij moet met de katten wandelen en niet andersom dat werkt niet..

Na een tijdje kan je ze rustig aan zelfstandig de weg te laten vinden, gooi ze de straat op en ga terug naar boven het balkon op om te kijken wat de reactie is. Roep of fluit om hun gerust te stellen en te laten weten dat je er nog bent. Je zal snel genoeg zien of ze op avontuur uit gaan of absoluut terug naar binnen willen

Die van mij had dit hele spel binnen een week helemaal door en was er dol gelukkig mee en werd de schrik van de buurt.
^O^ Ik zeg gewoon proberen, wie niet waagt wie niet wint... ;)
  woensdag 22 september 2010 @ 12:28:33 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_86706888
Je zegt: wie niet waagt wie niet wint. Maar als 't fout gaat, ben je wel je kat kwijt.
pi_86707990
Dat heb ik al vaker gehoord en is natuurlijk doemdenken. En ook al woon je niet 2 hoog zelfs katten die op de begaande grond wonen en buiten komen kunnen doodgereden worden of op andere wijze zoekraken.
Afhankelijk van het karakter van de kat hoeft hier een etagewoning echt geen beperking te zijn.

Wanneer je zoiets goed aanpakt en voorbereid kan het een goede kans van slagen hebben. Kijk in de meeste buurten eens goed om je heen, dan zul je zien dat er na 23.00 uur bijna geen hond meer wordt uitgelaten en het verkeer stukken minder wordt. Dat is de ideale tijd om eens voor het eerst met je kat samen naar buiten te gaan en zo te kijken hoe hij/zij op een en ander reageerd. Daarmee zou je toch al een hoop vertrouwen kunnen winnen en zijn net zo als bij mensen niet alle katten even dom of slim.

Heel veel katteneigenaars delen jou argument en doemgedachte en sluiten daarom hun huisdier angstvallig in hun woning op. En dat terwijl ze hun piepjonge kinderen wel alleen de straat op laten om te spelen of erger nog tijdens het spitsuur naar school moeten laten fietsen. Dat is een algemeen aanvaard risiko en kijkt niemand vreemd van op. Terwijl je daar excact hetzelde argument kan plaatsen, als er wat gebeurt ben je wel je kind kwijt.. |:( Ik heb dat altijd een zeer vreemde tegenstrijdigheid gevonden die ik niet kan plaatsen.
pi_86708173
Mijn buurvrouw laat de kat gewoon iedere dag naar buiten en dan roept ze m savonds weer naar binnen. Hij staat ook erg vaak voor de deur op haar te wachten. Onze beide katten komen niet buiten, hooguit op het balkon.
Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds
  woensdag 22 september 2010 @ 13:38:11 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_86708921
quote:
Op woensdag 22 september 2010 13:07 schreef Watuntrik het volgende:
Dat heb ik al vaker gehoord en is natuurlijk doemdenken. En ook al woon je niet 2 hoog zelfs katten die op de begaande grond wonen en buiten komen kunnen doodgereden worden of op andere wijze zoekraken.
Afhankelijk van het karakter van de kat hoeft hier een etagewoning echt geen beperking te zijn.

Wanneer je zoiets goed aanpakt en voorbereid kan het een goede kans van slagen hebben. Kijk in de meeste buurten eens goed om je heen, dan zul je zien dat er na 23.00 uur bijna geen hond meer wordt uitgelaten en het verkeer stukken minder wordt. Dat is de ideale tijd om eens voor het eerst met je kat samen naar buiten te gaan en zo te kijken hoe hij/zij op een en ander reageerd. Daarmee zou je toch al een hoop vertrouwen kunnen winnen en zijn net zo als bij mensen niet alle katten even dom of slim.

Heel veel katteneigenaars delen jou argument en doemgedachte en sluiten daarom hun huisdier angstvallig in hun woning op. En dat terwijl ze hun piepjonge kinderen wel alleen de straat op laten om te spelen of erger nog tijdens het spitsuur naar school moeten laten fietsen. Dat is een algemeen aanvaard risiko en kijkt niemand vreemd van op. Terwijl je daar excact hetzelde argument kan plaatsen, als er wat gebeurt ben je wel je kind kwijt.. |:( Ik heb dat altijd een zeer vreemde tegenstrijdigheid gevonden die ik niet kan plaatsen.
Nee, je schat me verkeerd in. Onze katten zijn altijd katten geweest die naar buiten kunnen. Maar dan bij voorkeur achter het huis de tuin in, wat de kat dan ook ervaart als zijn eigen territorium. Op een flat zou ik dat niet aandurven, zoals gezegd omdat de kat geen voor- of achterdeur heeft waar hij kan miauwen om binnen gelaten te worden én omdat je er zelf het zicht niet op hebt. Je hebt gelijk dat het met sommige katten goed te doen zal zijn, maar voor andere katten vind ik het net té veel risico. Als je kat in paniek vlucht en niet rechtstreeks naar huis kan (omdat hij bij een portiekdeur misschien nog wel uren moet wachten) dan weet je niet wat die kat in zijn kop haalt en waar hij naartoe schiet.

Mijn opmerking over 'wie niet waagt die niet wint', wil dus zeggen: soms is het goed om een risico te nemen en te kijken of het goed uitpakt. Maar de consequentie als het niet goed uitpakt, is in dit geval wel vrij zuur (je kat kwijt of dood).

[ Bericht 1% gewijzigd door Lienekien op 22-09-2010 13:45:11 ]
  woensdag 22 september 2010 @ 13:41:36 #17
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_86709044
Hopeljik vind je een oplossing..!! Een mandje zou idd wat zijn, hier op de 6de verdieping hangt zelfs een katrolletje! (lees : kat-rol :') )

in het (galerij)flatgebouw waar ik woon hebben ze ook een kat op de eerste verdieping.

Die beschadigt auto's/motorkappen met zijn lieve nagels, omdat hij naar galerij 1 wil springen vanaf de parkeerplaats (die ervoor ligt). Erg prettig als je net een nieuwe auto hebt.

Pas daar wel mee op in elk geval :)
pi_86710061
Ik zeg toch hetzelfde!?.. Dat de ene kat de andere niet is, dat moet jezelf beoordelen en kan je het allicht eens kan uitproberen om er achter te komen.. En als je dan met de kat naar buiten gaat pas je dan aan aan het gedrag en behoefte van de kat. Je moet de kat bijvoorbeeld niet dwingen om een voetbalveld over te steken, daar is ie niet op zijn gemak en zal bij onraad de paniek heel snel toe slaan. Een kat zal dat uit zichzelf nooit doen en vermijd altijd de openheid ivm met gebrek aan vluchtgelegenheid. Blijf in de buurt van bosjes, bomen of andere plekken waar de kat schuil kan zoeken, daarmee zal je de schrik of paniek tot een minimum beperken en zal nooit ver weg hoeven vluchten. Je kat vind zo het vertrouwen en jij zelf ook.

Ik heb echt uren gewandeld met dat beest, ook het nabijgelegen bos in en daar heb ik vaak zat een 20 minuten onder een boom zitten te wachten omdat hij onverwacht door een loslopende hond erin gejaagd was. Als de kust veilig was kwam hij na een hoop gemiep en gezeur van zelf wel weer die boom uit en gingen we verder op pad.

Ik denk zelf dat in zulke situaties de mens meer geneigt is tot paniekreacties dan de kat. Gewoon geduld hebben en rustig blijven en het de tijd gunnen. :)
  woensdag 22 september 2010 @ 14:13:31 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_86710176
Uitproberen? Met de kat aan een tuigje? Ik ben tegen tuigjes.

En ik ga nooit met een kat in een flat wonen, maar dat terzijde.
pi_86711974
Tuigjes :') met haspel en 30 meter koord zeker.. _O- Ik heb nu zo'n 3 katten in mijn verleden gehad en heb er nu 2 samen.. Ze liepen/lopen me allemaal achterna wanneer ik te voet vertrek en zij de kans daartoe zien.
Ik weet niet beter dan dat.. Laat verder ook maar zitten.

Ik hoop maar dat TS geen onterechte vooroordelen maakt en het vertrouwen weet te vinden of zich niet schuldig gaat voelen als het niet lukken wil..

Btw zeg nooit nooit.. ;)

:W
pi_86712464
quote:
Op woensdag 22 september 2010 14:13 schreef Lienekien het volgende:

Waarom ga je nooit met je kat in een flat wonen? Soms heb je niet veel keus hè ;)
pi_86712913
quote:
Op woensdag 22 september 2010 14:13 schreef Lienekien het volgende:

Als je een kat van jongs af aan binnen hebt gehouden is er geen probleem. We hebben een poes als kitten gekregen en die heeft al moeite het balkon op te gaan, hieraan zie ik wel dat ze het niet kent dus verder ook niet zal missen. Ook al zou ik niet in een flat wonen dan zou ik mijn katten nog niet de straat op laten gaan. Je leest vaak van die akelige berichten op teletext enzo.
Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds
  woensdag 22 september 2010 @ 16:21:33 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_86714981
quote:
Op woensdag 22 september 2010 15:20 schreef Oognip het volgende:

[..]

Waarom ga je nooit met je kat in een flat wonen? Soms heb je niet veel keus hè ;)
Omdat ik graag een tuin wil voor mijn kat. Ik zou in een flat ook geen raam open durven zetten, uit angst dat de kat zou proberen erdoor naar buiten te gaan.
  woensdag 22 september 2010 @ 16:24:29 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_86715133
quote:
Op woensdag 22 september 2010 15:20 schreef Oognip het volgende:

[..]

Maar zie je het zitten om het te gaan proberen? Denk je dat je kat er geschikt voor is?
pi_86739341
quote:
Op woensdag 22 september 2010 16:24 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Maar zie je het zitten om het te gaan proberen? Denk je dat je kat er geschikt voor is?
Ik weet het nog niet, ik ben nog niet echt overtuigd. Ik ben gewoon zo bang dat als ik het probeer, ze op een of andere manier niet terugkomen. Of ze staan voor de deur te wachten tot ik open doe maar ja dat kan ik natuurlijk ook niet horen. Straks gaan ze dan maar weer weg...
De manier van de kat in een mandje zetten en dan naar beneden hijsen vind ik wel een goede maar ook dan ben ik bang dat de kat halverwege van angst uit het mandje springt de eerste keer. Als ie dan verkeerd terecht komt zijn we nog verder van huis.

Ik weet het gewoon nog niet...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')