abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 21 september 2010 @ 09:40:54 #1
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_86665192
Ik heb dus recentelijk een nieuwe hyundai H1 executive geleased. 5 zitplaatsen en lichte vrachtwagen. Ik woon in Belgie dus ik ken de wetgeving niet in Nederland maar bij ons is het zo dat als de helft van je wielbasis in afmeting (dus de helft tussen center voor-as en achter-as) laadruimte is je in een zakelijk zeer voordelig tarief valt. Zowel onderhoud, diesel, taks, verzekering en aankoop zijn dan 100 procent aftrekbaar van de belastigen. Ik betaal ook geen taks op ingebruikname (zoals bij jullie bijtelling) en ik betaal slechts 127 euro taks per jaar ongeacht het vermogen van de wagen. Daarvoor heb ik dus wel een vaste middenwand en maar 5 zitplaatsen in plaats van de gebruikelijke 8 :) maar goed ... het is een praktische wagen.

Ik heb gekozen om er van bij de dealer uit een navigatie systeem met blauwe tand kit van parrot en audio te nemen (het is een toestel van kewood dubbel din alles inbegrepen.



http://www.kenwood.be/nl/(...)ll_in_one/DNX5260BT/

Al vlug heb ik gemerkt dat de standaard luidsprekers echt niks waard zijn :) zoals in de meeste camionetten. Tevens door de ombouw naar lichte vrachtwagen zitten de achterste luidsprekers dus in de koffer :) niet echt nuttig ...

Ik ben zelf geen mega jhonny en het is niet de bedoeling de ramen uit de wagen te kunnen blazen maar de standaard voorste troep was echt te weinig. Om je een idee te geven ... het waren full range speakers niet eens dual cone of zo. 20 watt rms en 40 watt piek, op de snelweg kon je eigenlijk enkel het nieuws horen en eender welke instelling je in de radio koos het geluid bleef altijd hetzelfde.

Ik had een budget van maximum 150 euro voor de speaker upgrade voorzien. Ben dan gaan luisteren in een audio zaak en heb uiteindelijk gekozen voor een iets minder bekend merk Fusion Audio. Ik heb gekozenvoor de midden categorie bij Fusion ... ze hebben instap modellen maar die zijn flashy groen en dat wilde ik absoluut niet ... nu deze waren voor mijn gebruik verder ruim voldoende geweest. Nu heb ik de Reactor serie genomen en dat is zeg maar de goede midden weg. Er is ook nog een duurdere reeks genaamd Powerplant ... die waren kwa geluid identiek maar hadden nog meer vermogen ... de prijs was ook behoorlijk hoger.

Voorste speakers REFR6530

http://www.fusionelectron(...)6530-33-product.aspx
aangekocht voor 65.90 euro btw inbegrepen
3 weg speakers, rubber bescherming rond magneet en vooral ... schroef beugeltjes aan de buitenkant !!! Dat had ik nodig om het passend te kunnen maken in de standaard beugels!
100 watt rms en 220 watt piek ... meer dan mijn radio kan leveren dus ruim voldoende

Achteraan speakers REFR6930

http://www.fusionelectron(...)6930-34-product.aspx
Aangekocht voor 74.90 euro btw inbegrepen
gelijkaardig aan de andere alleen ovaal dan en iets meer vermogen 110 rms / 275 piek ook dat is dus ruim voldoende.

In totaal dus een 140 euro en mooi binnen budget.


Deurpaneel moet er dus volledig van af. Het lijkt alsof er roosters in staan maar dat is vast in het paneel. Zit allemaal vast met een 5 tal schroeven en dan druk clipsen.


Dit zat er dus standaard in ... neen nergens tweaters of zo enkel dit.


En dit zijn de fusion speakers ... discreet als je het niet weet zie je niet dat ze vervangen zijn ... achter de originele roosters zie je enkel mits inval zonlicht een heel klein beetje weerkaatsing! Ik heb dus de standaard beugels kunnen behouden en gewoon de aansluiting los gesoldeerd op de originele en dan klemmetjes op gezet voor de nieuwe ... terug naar vroeger kan dus in een paar minuten.


Juiste plaatsing is wel van belang ... de middentoner en tweeter staan onder een hoek ... zorg dat die richting bestuurder gericht is voor een optimaal geluid (gelukkig had ik de handleiding gelezen)


Kleine gaatjes geboord met naast de originele om alles passend te monteren en een rubber rand onder de speaker gemaakt zodat de andere schroefgaatjes ook dicht zijn :) op aanraden van een audio liefhebbende vriend.


Dan in de achterwand hiervoor heb ik de meegeleverde template mooi uitgesneden met een breekmesje!


Dit zijn de speakers :)


Ook hier dus mooi rubber rond de magneet. Proper afgewerkt en zien er ook echt degelijk uit.


Hier stonden verluchtings roostertjes in ... deze heb ik dus er uit gehaald !!! Vooral aan de achterkant voorzichtig zij, de stof is tegen de wand gelijmt maar lost snel en pluist nogal dus breekmesje gebruiken is zeker aangewezen!


Patroon afgetekend met potlood, van de twee hoekjes die te veel weg zijn zie je niks die zitten netjes achter de metalen beugel ... dit was de properste oplossing anders staken de speakers aan de zijkant een halve cm uit ...


Met een wipzaagje mooi uitgezaagd. Het is een soort glasvezel ding dus het stinkt! Gebruik een aluminium zaagje die werkten het best. Houtzaagjes breken snel en worden vrij snel bot


En zo ziet de speaker er aan de binnenkant uit ... staan mooi onder de zetels door gericht ... je ziet ze niet maar hoort ze wel. Eindresultaat vanbinnen is zeer zeer mooi.


In de koffer ziet het momenteel zo uit ... mooi moertjes op gedraaid met rondelletje ... hier zie je ook links de originele speakers :) de kabeltjes kon ik mooi onder de zijwand door begeleiden naar de originele aansluiting. Ik heb 2 originele plugjes gehaald zodat ik geen kabeltjes moest stuk knippen of lusterklemmen moest gebruiken :) nu de achterwant is verzaagd dus deze speakers zullen er permanent in blijven maar gewoon om proper te werken :) de achter speakers in de zijwand zijn dus uitgeschakeld.

Nu het resultaat

Wel het verschil met origineel is echt DAG en NACHT ik ben zeer tevreden over het geluid. Niet te scherp, niet te dof en tevens meer dan genoeg vermogen. Ook de bas is mooi vol veel beter dan ik verwacht had. De vriend de me had aangeraden rubber ringen tussen speaker en wand te zetten had me ook aangeraden achter de achterwand 2 mdf behuizingen te maken zodat de speakers in een behuizing zitten. Dat zou het geluid nog een stuk beter moeten maken ... als ik eens wat klustijd over heb zal ik me daar wel eens mee amuseren en hier een update posten. Nu voor de echte audiofielen ... ik weet dat dit gaan super install is maar wilde het toch even delen voor de mensen die zelf een upgrade overwegen en niet weten hoe er aan te beginnen. Zeker voor de Hyundai H serie vind je heel weinig online.

Alle reacties uiteraard welkom!
Minds are like parachutes, they work best when open!
  † In Memoriam † dinsdag 21 september 2010 @ 10:30:05 #2
16961 legacythe2nd
pi_86666418
Kunnen de speakers aan de achterkant wel genoeg druk opbouwen?
  dinsdag 21 september 2010 @ 10:35:55 #3
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_86666590
daarom dat ik er een mdf behuizing ga rond maken zie laatste stukje text ... nu als je ze in een hoedenplank steekt bouwen ze niet veel meer druk op als nu denk ik hoor :) en door het over vermogen van de speakers is het niet zo een probleem ... maar inderdaad eens er een mdf ombouw is zal het nog een stuk beter zijn.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_86667655
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 10:35 schreef HaerdenC het volgende:
daarom dat ik er een mdf behuizing ga rond maken zie laatste stukje text ... nu als je ze in een hoedenplank steekt bouwen ze niet veel meer druk op als nu denk ik hoor :) en door het over vermogen van de speakers is het niet zo een probleem ... maar inderdaad eens er een mdf ombouw is zal het nog een stuk beter zijn.
Gemonteerd in een hoedenplank bouwen ze nog altijd meer druk op als in deze opstelling, je laadruimte is (neem ik aan) een stuk groter in vergelijking met een kofferbak van een personenauto.

Ik zou in deze opstelling zeker een behuizing er omheen maken, sowieso om je speakers te beschermen mocht je wat spullen in je laadruimte hebben en omdat het geluid er stukken beter op wordt. Kijk de instructieboekjes er maar eens op na, zal best iets in te vinden zijn over de gesloten ruimte die de speakers minimaal en maximaal nodig hebben om goed te klinken.

Nette uitleg, kunnen veel mensen nog wat van opsteken over hoe ze te werk moeten gaan, ongeacht het merk of model wagen.
Op zondag 3 oktober 2010 20:58 schreef gewoonfaye het volgende:
retuow82 is mijn nieuwe held
  dinsdag 21 september 2010 @ 11:42:06 #5
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_86668605
Ja dat is dus ook de bedoeling en dan over de volledige breedte maar ga in het midden dan een bak voorzien om koorden en wat spulletjes in te steken :)

Laadruimte is enorm dat geef ik toe ... 1m60 diep 1m54 breed en 1m67 hoog :)

De technische specs zeggen niet direct iets over behuizing, bij subwoofers en zo doen ze dat wel maar hier dus niet direct voor. In de handleiding staat enkel dit overzicht



mogelijk kan ik met die parameters wel berekenen hoe groot de behuizing moet zijn? Iemand enig idee? nu ik zou dus aan de twee kanten wel mooi een gesloten behuizing voorzien die tegen de achterwand gemonteerd wordt zodat iedere speaker een eigen behuizing heeft en beter gedempt is.

Ik heb eens gekeken en op de fusion site staat er wel iets voor hun subwoofers ... aangezien daar dezelfde getallen in gebruikt worden kan ik dat met de regel van 3 wel omrekenen ... dan kom ik ongeveer op 12 liter uit ... dat moet wel lukken :) (ik spreek dan voor een sealed behuizing als ik een ported wil gebruiken moet ik 22.7 liter voorzien maar geen zin om nog gaten bij te maken. Alle tips welkom. Ook als je ergens site weet om aan de hand van bovenstaande specs een case te berekenen.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_86670458
Projekttopic ^O^

--->> projekten
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 21 september 2010 @ 12:44:51 #7
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_86670627
hahaha als dat al een project is :) ik ga echt niet tunen of zo he :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_86672470
Belgen maken veelal toffe topics met veel foto's net als de jouwe, daar kunnen anderen later vaak nog wel wat van leren, en dus plant ik hem in projecten ^O^

Als je het er niet mee eens bent wil ik hem ook wel teruggooien in de PTA vijver hoor ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 21 september 2010 @ 13:49:49 #9
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_86672739
nee hoor is perfect voor mij ik sta er al in met mijn andere project ... toyota osaka 1000 uit 1971 zal daar ook eens wat updates in posten als ik even tijd heb ... kan tevens ook een heel stuk posten over honda accord uit 1985 :) Volgend jaar komt er normaal ook nog een caterham super 7 roadsport bij
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 21 september 2010 @ 13:58:31 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_86672997
Kewl; je bent lekker bezig 8-)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_86678134
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 11:42 schreef HaerdenC het volgende:
Ja dat is dus ook de bedoeling en dan over de volledige breedte maar ga in het midden dan een bak voorzien om koorden en wat spulletjes in te steken :)
Goed idee! Zou ik zelf ook doen, is het gelijk netjes weggewerkt en het geluid wordt er zeker beter op.

12 liter zou volgens mij genoeg ruimte moeten zijn als ik even denk aan het volume van een 12 liter emmer, omrekenen naar een bak met afmetingen is niet mijn sterkste kant, laat ik aan anderen over.
Op zondag 3 oktober 2010 20:58 schreef gewoonfaye het volgende:
retuow82 is mijn nieuwe held
  woensdag 22 september 2010 @ 06:27:17 #12
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_86699710
12 liter doos maken is op zich niet zo lastig :)

We spreken hier over een gewoon rechte doos


de formule is H * B * D dus gewoon hoogte breedre en diepte vermenigvuldigen dan krijg je een resultaat in cm³. 1 cm³ is gelijk aan 0.001 liter :)

Dus als je een doosje maakt van 20 cm hoog, 30 cm breed en 20 cm diep krijg je
20 * 30 * 20 = 12000 cm³
12000 * 0.001 = 12 liter

Dus dat is zowat de maat waar je voor moet gaan als je 12 liter wil

quote:
Omrekening van cm cubed naar liter kan simpel met google gedaan worden :)
112000 cm cubed in liter
ingeven in goolge en hij geeft het resultaat.
Nu als ik daar eens over nadenk ... dat is eigenlijk helemaal niet zo een grote behuizing. 20 x 30 x 20 cm ...
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_86701290
Het is ook niet zo moeilijk maar ik wist de onderlinge verhoudingen zo niet uit mijn hoofd. Zou ik wel moeten weten met mijn technisch bedrijfskundig diploma maar daar hebben we het maar even niet over :X

Maar wat je zegt is waar, die behuizing valt maar klein uit als je het zo over de afmetingen hebt... Ik geloof niet dat de speaker daar echt nadelen aan zal ondervinden maar misschien dat je een behuizing van 30 x 40 x 30 cm moet maken (36 liter, heb ik helemaal zelf uitgerekend ;) )

De behuizing zou ik overigens wel aan de binnenzijde bekleden met noppenschuim om de klanken wat voller te houden.
Op zondag 3 oktober 2010 20:58 schreef gewoonfaye het volgende:
retuow82 is mijn nieuwe held
  woensdag 22 september 2010 @ 10:27:26 #14
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_86703067
Dat is wel 4 keer zo groot he :)



zo heb ik nog 2 matten liggen zou genoeg moeten zijn en zitten nog in verpakking ... goed dat je het zegt :) nu denk ik er aan dat dat inderdaad wel bruikbaar is ...
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_86707296
quote:
Op woensdag 22 september 2010 10:27 schreef HaerdenC het volgende:
Dat is wel 4 keer zo groot he :)

[ afbeelding ]

zo heb ik nog 2 matten liggen zou genoeg moeten zijn en zitten nog in verpakking ... goed dat je het zegt :) nu denk ik er aan dat dat inderdaad wel bruikbaar is ...
36 : 12 = 4? ;)

Hij is wel een stuk groter maar als je het in verhouding zet met de ruimte van een kofferbak dan is het nog steeds te doen. Daarnaast heb je met die afmetingen ook gelijk een acceptabele grootte voor de bak die je wilt maken voor andere spullen.
Op zondag 3 oktober 2010 20:58 schreef gewoonfaye het volgende:
retuow82 is mijn nieuwe held
  woensdag 22 september 2010 @ 12:44:04 #16
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_86707343
En je leasemaatschappij vindt dit goed?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 22 september 2010 @ 14:25:15 #17
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_86710645
ik heb een financiele leasing dus na 3 jaar is de wagen gewoon mijn eigendom het is geen renting! en het is de wagen van mijn eigen bedrijf dus ... neen niemand heeft er een probleem mee.

financiel leasing is meer zoals aankoop alleen blijft er op het einde een bedrag van 16 procent over om de wagen over te nemen wat je ook verplicht bent :) maar de wagen is na 3 jaar normaal zeker meer waard dan 16 procent van de nieuw waarde ... voor mijn busje bijvoorbeeld
+- 30.000 -> na 3 jaar 4800 euro ... dat krijg je er gegarandeerd nog voor in occassie :) of je koopt hem zelf en blijft er gewoon mee rijden ... moet je wel andere aftrekposten zoeken anders betaal je meer belastingen natuurlijk

wagen is ook gewoon ingeschreven en aangekocht op naam van mijn firma net als verzekering etc ... ook onderhoudsfacturen betalen we zelf.

[ Bericht 36% gewijzigd door HaerdenC op 22-09-2010 14:34:02 ]
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_86766221
Vergeet nooit je beurtjes, anders loopt ie gegarandeerd in de soep.
That moment is a crossroads where everything you want will collide with everything standing in your way.
pi_86766279
quote:
Op donderdag 23 september 2010 21:18 schreef Panzerknacker666 het volgende:
Vergeet nooit je beurtjes, anders loopt ie gegarandeerd in de soep.
Is dat niet met iedere auto het geval?
Op zondag 3 oktober 2010 20:58 schreef gewoonfaye het volgende:
retuow82 is mijn nieuwe held
  vrijdag 24 september 2010 @ 14:17:24 #20
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_86788796
euh waar slaat dat op ? Mijn wagens worden altijd stipt op onderhoud gebracht hoor ... nooit problemen mee gehad. deze gaat om de 15.000 km op onderhoud en om de 3000 controleer ik zelf mijn olie ... heb nu 10.000 km en nog niks moeten bijvullen. Wagen doet het echt naar behoren kan niks klagen. Goedkoop, praktisch en ik ben er van overtuigd dat ik er 3 jaar probleemloos mee kan rijden mede door de garantie inclusief pech verhelping ... dus op zich.

nadelen zijn er wel aan de hyundai bus ...
- geen binnen of buiten termometer
- geen weergave van huidig verbruik of gemiddeld verbruik enkel ... km tot volgende tankbeurt
- standaard luidsprekers waren echt niets waard
- geen regen of lichtsensor
- kleine gragages dus geen vervangwagens DENK IK !!! .. ik laat het naderhand weten.

Verder vind ik dit buiten de 2 x zo veel kostende mercedes de mooiste uit de busjes series die momenteel verkrijgbaar zijn



dat is de mijne dus

executive serie
opties
Full nav van kewoond
donkere ramen
dual tone lak
metaalkleur
geperforeerd zwart leder
trekhaak
onafhankelijke vering achteraan (geen bladveren zoals de belaberde standaard versie)
traction control
esp
anti rollover control
aanhangwagen slinger correctie systeem
zomer + winterbanden regeling
armsteunen
ombouw lichte vrachtwagen
mood leds in koffer en binnenruimte

dit was een stockwagen ... anders had ik geen moodlights en dual paint genomen :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_86857285
ik heb ook een h300 (in belgie een h1). wat is de diameter van de voorste speakers. ik wil ze ook gaan vervangen omdat het geluid inderdaad slecht is.
Overal hangt een prijskaartje aan, behalve aan het prijskaartje
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qH1uo4UcPl4[/youtube]
  zondag 26 september 2010 @ 15:56:45 #22
168121 retuow82
Het is friet!
pi_86862818
quote:
Op zondag 26 september 2010 13:12 schreef dennisreijbroek het volgende:
ik heb ook een h300 (in belgie een h1). wat is de diameter van de voorste speakers. ik wil ze ook gaan vervangen omdat het geluid inderdaad slecht is.
eeeuhm.....klik in de openingspost op de technische gegevens van de speaker die er netjes bij is gezet in een linkje?

6,5 inch..... 16,5 cm doorsnede...
Op zondag 3 oktober 2010 20:58 schreef gewoonfaye het volgende:
retuow82 is mijn nieuwe held
  maandag 27 september 2010 @ 14:42:11 #23
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_86900351
inderdaad

6,5 inch..... 16,5 cm doorsnede...

maar !!! goed opletten je moet schroefmogelijkheden hebben aan de buitenkant van de speaker niet enkel in de rand ... anders moet je in mdf nieuwe speaker ringen maken!



dat is het detail je ziet de schroef aan de buitenkant van de luidspreker zitten !!!

De speakers zijn er in gesoldeerd dus best of wel van die plugjes kopen die je op de kabel kan pitsen of zoals mij doen ... voorzichtig solderen.

Fusion audio is zowat overal in de benelux uitverkocht en wordt voor zo ver ik begrepen heb ook niet meer geimporteerd. Er zijn niet zo heel veel merken die dus luidsprekers bieden met deze buiten schroefjes.

Degene die ik nog heb gevonden met buiten scroef zijn deze

http://www.alpine.be/prod(...)peakers/spr-17c.html

en ik denk dat die zeker zo goed zijn als fusion en zeker 10 keer beter dan wat er standaard in zit ...

Als je een beetje moeite doet en een mdf plaat in een aantal lagen samenlijmt kan je eigenlijk eenderwelke 16.5 cm speker inbouwen! Nu ik wilde zo weinig mogelijk werk

Een goede tip ... probeer niet de rooster alleen los te doen ... doe het volledige deurpaneel ... de rooster is langs binnen vast geschroefd dus die kan niet zomaar uitgeklikt worden.

2 schroefjea aan de deur zijkant, 1 in de armleun, 1 in het slotje, 1 aan de spiegel .... dan onderaan met brede schroevendraaien naar je toe trekken ... de klemmen lossen vanzelf. Dan kan je de aansluitingen los doen en proper werken ... om te solderen had ik karton rond mijn luidsprekers geplakt aan de achterkant ... als er dan een bolletje tin zou missen rolt het gewoon op de grond ... 1 maal tin op je conus of rubber ophanging en je speaker is naar de kl ...
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_86931132
quote:
Op maandag 27 september 2010 14:42 schreef HaerdenC het volgende:
Fusion audio is zowat overal in de benelux uitverkocht en wordt voor zo ver ik begrepen heb ook niet meer geimporteerd. Er zijn niet zo heel veel merken die dus luidsprekers bieden met deze buiten schroefjes.

Degene die ik nog heb gevonden met buiten scroef zijn deze

http://www.alpine.be/prod(...)peakers/spr-17c.html

en ik denk dat die zeker zo goed zijn als fusion en zeker 10 keer beter dan wat er standaard in zit ...
Eeuhm, ik denk dat Fusion de kwaliteit eerder van Alpine heeft afgekeken dan andersom ;) Alpine staat al veel langer bekend om zijn kwaliteit.

Maar Fusion is gewoon te verkrijgen in Nederland hoor (of in ieder geval een deel van de serie), Ron de Vries heeft het ook in zijn assortiment en die heeft scherpe prijzen: www.rondevries.nl

Edit:
http://www.rondevries.nl/(...)groep=9&subgroep=128

Ze zijn dus ook gewoon nog in Nederland te bestellen :)
Op zondag 3 oktober 2010 20:58 schreef gewoonfaye het volgende:
retuow82 is mijn nieuwe held
  dinsdag 28 september 2010 @ 12:23:04 #25
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_86937036
ah in belgie is de importeur er blijkbaar mee gestopt :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')