Ben jij van plan om er je brood mee te verdienen dan? Natuurlijk is het geen 'serious work' camera. Als je om de quirks en bugjes heen kan werken is het echter wel een hele fijne camera waar je hele mooie platen mee kan schieten. Ik heb zelden zoveel fun gehad met een camera als de X100. Mansurov vergelijkt de X100 teveel met een spiegelreflex, wat het totaal niet is. Voor het 'serieuze' werk pak ik zelf ook gewoon mn D700.
Het is gewoon een niche apparaat, want je moet ook kunnen leven met een fixed 35mm lens.
Als je niet specifiek die eigenschappen zoekt maar meer flexibiliteit in bijvoorbeeld het kunnen wisselen van glas, of is het je enige camera, dan is de X100 wellicht niet voor jou en kun je beter naar het NEX/43rds kamp kijken (De NEX7 met EVF gaat nog wel een klapper worden gok ik), of, als het formaat/gewicht van je camera niet boeit, gewoon een dslr nemen.
Die issue die hij heeft met focussen op objecten dichtbij is trouwens wel behandeld in de laatste firmware, maar het is iets wat je zelf apart nog aan moet zetten. Corrected AF field heet het geloof ik. Door de parallax wil de focus door de OVF er inderdaad nog weleens (een klein beetje, maar de DOF op F2.0 is vrij krap) naast zitten. Het is een van de dingetjes die de X100, de X100 maken.
Net zoals sommige mensen een (klassieke) Alfa Romeo rijden of een Snoek, ze hebben zo hun karakter en eigenaardigheden, maar je komt er ook prima mee van a naar b. Verdien je je brood ermee kun je beter een bmw/vw kopen.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."