Aardig verhaal over de Roma, waaronder ook die krantenverkopers bij AH
quote:
Zigeuners zijn niet zielig
Gepubliceerd : 17 september 2010 - 3:08 pm | door Tijn Sadée
'Kijk je wel uit voor de 'csigányok', want da's allemaal tuig', waarschuwde mijn kersverse buurman toen ik in ons nieuwe huis in Boedapest de verhuisdozen naar binnen droeg. Welkom in Hongarije. Ik had een racist als buurman. Toch?
Het was 2001 en ik was net correspondent in Oost-Europa. Bij de overdracht had mijn voorganger me nog een doos vol boeken over Roma in handen gedrukt. 'Succes ermee,' zei hij. 'Als je de komende jaren om een onderwerp verlegen zit, dan heb je altijd nog de zigeuners. Die doen het goed in de krant.'
Na acht jaar stond de teller inderdaad op ruim honderd. Nieuws, achtergrond en reportages, vanuit uithoeken in Albanië en getto's in Boekarest en Praag. Het kon niet op. Want wij vinden Roma zielig en daarom 'hot'.
Fluim
Media in Oost-Europa en op de Balkan vinden Roma allesbehalve zielig. Daar heten ze gewoon zigeuners. En andersom noemen Hongaarse zigeuners de andere Hongaren 'parasztok': boeren. Na het uitspreken van dat woord volgt niet zelden een klodder fluim tegen het asfalt.
Niet bepaald een voedingsbodem voor integratie, maar toch steekt het westen er miljarden aan hulpgeld in. Het wemelt van de Roma-integratiebureau's in steden als Praag en Boedapest. 'Daar zitten brave pennelikkers die niet weten waar ze het over hebben,' leerde sociaal werker Géza me.
Eigen bestek
Géza kende de praktijk. Hij was als 'oompje' opgenomen door een invloedrijke zigeunerfamilie. Géza werd zelfs uitgenodigd voor een feest ter ere van de doop van de jongste telg. Bij thuiskomst bleek zijn huis leeggehaald. Bestek weg. Apparatuur weg. Alles weg. De dieven wisten waar ze die dag wezen moesten, zei Géza.
Een maand later werd hij door dezelfde zigeunerfamilie gevraagd voor het kerstdiner. Géza at die avond van zijn eigen bestek, in de ene hoek van de kamer stond zijn televisie, in de andere hoek zijn audiotoren. 'Op zo'n moment hou je je lippen stijf op elkaar, dat is beter zo,' zei Géza. Hij zette wel een streep door de naam van de familie.
Beul
De meeste Hongaarse 'boeren', Roemenen, Serviërs of Bulgaren hebben de zigeuners eigenlijk afgeschreven. Het is allemaal al gedaan, het is allemaal al geprobeerd, klinkt het hopeloos.
De zigeuners voelen zich door de 'boeren' uitgesloten en trekken zich als oesters terug in hun besloten gemeenschap.
En tussen die twee 'partijen' in staat de derde partij: die van de verontwaardiging. Luister naar de bezorgde europarlementariërs die Franse president Sarkozy, die zigeuners hardhandig zijn land uitzet, voor beul uitmaken.
Wie heeft gelijk?
De 'boeren' hebben gelijk, want alle hulp die werd aangereikt, is door de zigeuners grotendeels verprutst.
De zigeuners hebben gelijk: ze worden door de 'boeren' over één kam geschoren. Maar wie er faliekant naast zit, is de hulpindustrie.
Die faciliteert de valse verontwaardiging en pompt geld (13 miljard aan EU-reserves voor een periode van 6 jaar) in projekten waar de afnemer niets mee doet en die de afgunst van de níet-ontvanger alleen maar vergroten.
Aan het eind van mijn correspondentschap stuitte ik in Roemenië op de 'Gábor'-zigeuners, een welvarende gemeenschap dankzij hun expertise in het bewerken van tinnen daken. Trots paraderen ze over straat - dikke buik vooruit, cowboyhoed op het hoofd.
Vanaf een terras zag ik hoe een zigeunerjongen de Mercedes van één van de Gábors probeerde open te breken. De eigenaar was er nog net op tijd bij en gaf het ventje een klap in z'n gezicht. 'Vuile rotzigeuner' riep de Gábor de jongen na.