Bronquote:Hét kernprobleem waar de linkse partijen niet uitkomen is dat ze een hekel aan het volk hebben gekregen.
Ik zat in de trein met het Wildersboek De tovenaarsleerling van Meindert Fennema. Goed boek. Een vooraanstaande PvdA’er schoof aan. Ik liet hem het boek zien. Hij keek misprijzend. Een omhooggevallen fractiemedewerker, was het oordeel, of woorden van die strekking. Maar dat is Wilders nu juist niet!, zei ik. Hij was hoog bij de VVD, bijna tweede man in de fractie. Hij wist alles van het sociale stelsel, en van het Midden-Oosten. Lees dat boek dan!
Het mocht niet baten. Wilders werd bij wijze van spreken afgeserveerd als een havo-klantje. Ayaan Hirsi Ali had in haar tijd, ondanks haar even radicale ideeën, altijd wel een zekere grachtengordel–appeal. Wilders niet. Ayaan is niet alleen beeldschoon, maar ook een deftige dame. Zij mocht nog wel eens een sjieke lezing houden. Wilders niet. Hij was een havo-klantje. Hij moet dat neerbuigende oordeel gevoeld hebben.
Goede smaak
Wat tegenwoordig van links resteert, is vooral de goede smaak, beweerde Hendrik Jan Schoo altijd. Ook ik vind dat kapsel raar en de pakken van Wilders slecht. En goede manieren in de Tweede Kamer worden op prijs gesteld. Maar precies die opmerking over een omhooggevallen fractiemedewerker – vroeger was daar een woord voor: standsbesef.
Waarom heeft iedereen een hekel aan ons? Vragen ze zich bij de PvdA tegenwoordig wanhopig af. Dit is het antwoord. Standsbesef. De revolutie van de jaren zestig keerde zich tegen de standenmaatschappij. ‘Power to the people.’ Sinds Nieuw Links stond de opstand onder aanvoering van de PvdA. Tegen de regenten en tegen de vermolmde instituties.
Nu zijn de rollen omgekeerd. De sans-culotten zijn rechts geworden. En de verdedigers van de status quo links. Het volk moet zich er toch maar niet te veel mee bemoeien, vanwege slechte smaak en opvoeding. Zie de discussie die deze week door Anil Ramdas werd gestart op de site van het Vlaamse debatcentrum De Buren over ‘het culturele drama’. Daarin schrijft Ramdas: ‘Wat kun je anders zeggen van de meeste Telegraaf-lezers, SBS-6- en RTL-kijkers en PVV-stemmers dan dat ze boers, onbehouwen, ruw, plat, vulgair, ordinair en ongemanierd zijn?’
Hekel
Dat is hét kernprobleem waar de linkse partijen niet uitkomen, aangezien ze zichzelf nog altijd beschouwen als dragers van de emancipatiegedachte.
Maar toen kwam Pim Fortuyn en was het in één klap afgelopen met de liefde voor het volkZe hebben een hekel aan het volk gekregen.
Een fraai voorbeeld staat ook in het laatste nummer van het politieke blad S & D, een themanummer over democratisering. Dick Pels beschrijft in het meest prikkelende stuk hoe men bij GroenLinks is omgesprongen met de ‘populistische uitdaging’. Namelijk niet.
In het laatste verkiezingsprogramma heeft GroenLinks het referendum geschrapt. Toch maar liever geen directe invloed van het volk. De geschiedenis die daaraan voorafging, begint met de oprichting in 1990.
De meest tamme van de vier fusiepartijen was toen de evangelische EVP, en die pleitte voor buitenparlementaire acties en directe democratie. De radicalere PSP en CPN hadden het over de schijndemocratie waarin wij verkeerden, die niet meer was dan een karikatuur van de ware volksmacht. Van het koningshuis moest men uiteraard niks hebben.
Liefde
Tot 2002 was radicale democratisering altijd een hoofdbestanddeel van het GroenLinkse ideeëngoed. Maar toen kwam Pim Fortuyn en was het in één klap afgelopen met de liefde voor het volk. Sinds dat jaar komt de term ‘radicale democratisering’ niet meer in GroenLinkse programmateksten voor. En sinds Nederland in 2005 ‘nee’ zei tegen Europa, daalde het enthousiasme bij GroenLinks voor directe democratie tot het nulpunt. Pels spreekt van ‘verbraving’ en ‘een steeds sterkere vereenzelviging met het parlementaire bestel en de democratische rechtsstaat'. Zo komen we bij de formatie, die deze dagen ook een spectaculaire Umwertung aller Werte te zien geeft.
De drie rechtse partijleiders Rutte, Verhagen en Wilders bekommeren zich niet om de regels, was de indirecte klacht van informateur Tjeenk Willink. De regels, zeker als die verband houden met de koningin, hoorden vroeger bij de gevestigde macht. Maar nu hecht links ineens enorm aan zoals het hoort, en zijn de betrekkingen met ‘het paleis’ warmer dan ooit. Nadat de drie rechtse partijleiders de koningin feitelijk in de kou hadden latenlieten staan, was de bezorgde vraag van Pechtold (D66) of we binnenkort alleen nog naar het paleis gaan om een kopje koffie te drinken.
Goede vraag, met dien verstande dat juist D66 ooit was opgericht om het systeem te laten ‘ontploffen’. Ook Pechtolds enthousiasme voor die ontploffing is aanzienlijk gezakt, sinds de directe democratie in de formulering van Dick Pels door rechts is ‘gekaapt’. Wat resteert is uithuilen in de mantel van majesteit.
Tja, in het PvdA verkiezingsprogramma 2010 stond nog een heel stuk over een 'nieuw democratisch contract' tussen burger, politiek en overheid. Blijkbaar niet interessant voor de schrijver die zijn analyses baseert op wat hij in de trein hoort van mensen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 12:57 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Bron
En zo is het maar net. De zgn bezorgdheid die links etaleert waar het de toekomst van Henk en Ingrid betreft onder het PVV gedoogde kabinet is hol. Het liefste zou links dit gepeupel nl zelf nog veel harder pakken. De minachting voor het gewone volk druipt er aan alle kanten af. Niet gek dat links dan ook gedecimeerd wordt bij de verkiezingen, en het verklaart ook waarom links zo wanhopig probeert om directe democratie buiten de deur te houden. Men is bang voor het volk...
De pvda betichten van minachtingen voor het volk maar henk en ingrid hier als gepeupel weg zetten. Goed bezig hoor.quote:Op zaterdag 18 september 2010 12:57 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Bron
En zo is het maar net. De zgn bezorgdheid die links etaleert waar het de toekomst van Henk en Ingrid betreft onder het PVV gedoogde kabinet is hol. Het liefste zou links dit gepeupel nl zelf nog veel harder pakken. De minachting voor het gewone volk druipt er aan alle kanten af. Niet gek dat links dan ook gedecimeerd wordt bij de verkiezingen, en het verklaart ook waarom links zo wanhopig probeert om directe democratie buiten de deur te houden. Men is bang voor het volk...
trol troll de lol de roll.......quote:Op zaterdag 18 september 2010 12:57 schreef Sachertorte het volgende:
De minachting voor het gewone volk druipt er aan alle kanten af. Niet gek dat links dan ook gedecimeerd wordt bij de verkiezingen,
wie is hun ?quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:14 schreef 08gnoT. het volgende:
Eens, met hun Bruin I gedoe als verwijzing naar de WOII
Ik zet Henk en Ingrid niet weg als gepeupel hoor...quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De pvda betichten van minachtingen voor het volk maar henk en ingrid hier als gepeupel weg zetten. Goed bezig hoor.
Nee wij lezen het foutquote:Op zaterdag 18 september 2010 13:26 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Ik zet Henk en Ingrid niet weg als gepeupel hoor...
Ik heb het ook niet over alle linksen natuurlijk. Stond gisteren op het teletekst, zal eens kijken of ik het bericht nog kan vinden.quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
wie is hun ?
je generaliseert nogal....
Maar PVV roept zelf de assiociatie op met donkere tijden door hun systematische haat naar bepaalde reli-etnische groepen
Dat doe je inderdaad. Ik schrijf daar wat links denkt. Hoe je er bij komt dat het mijn eigen mening zou zijn is me werkelijk een raadsel.quote:
Niettemin lieg je gewoon dat links tegen directe democratie is, aangezien dat in het verkiezingsprogramma stond. Vergelijk dat eens met VVD-CDA.quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:35 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Dat doe je inderdaad. Ik schrijf daar wat links denkt. Hoe je er bij komt dat het mijn eigen mening zou zijn is me werkelijk een raadsel.
Nog erger jii weet hoe links denkt, terwijl links er ook in alle maten en soorten zijn. Als jij weet hoe andere denken is dat een mening ja niets meer niets minder.quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:35 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Dat doe je inderdaad. Ik schrijf daar wat links denkt. Hoe je er bij komt dat het mijn eigen mening zou zijn is me werkelijk een raadsel.
Het schort nogal aan je vermogen tot begrijpend lezen. Zoals uit het artikel van Sommer blijkt hebben de linksen nogal moeite met het referendum ed gekregen sinds blijkt dat het volk weleens een andere opinie kan hebben dan de linkse elite.quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:40 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Niettemin lieg je gewoon dat links tegen directe democratie is, aangezien dat in het verkiezingsprogramma stond. Vergelijk dat eens met VVD-CDA.
Ik ben niet de enige die deze analyse maakt, Martin Sommer doet het ook, en tig anderen. Waar denk je dat die analyse vandaan komt?quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nog erger jii weet hoe links denkt, terwijl links er ook in alle maten en soorten zijn. Als jij weet hoe andere denken is dat een mening ja niets meer niets minder.
Dan nog blijft het feit dat wiegel het referendum persoonlijk tegen gehouden heeft toen rechts er niet echt goed voor stond in de peilingen en kun je er eilk meer van spreken dat de nederlandse politiek in het algemeen het referndum in de ban doen als een bepaalde stroom er slecht voor staat in de peilingen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:43 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Het schort nogal aan je vermogen tot begrijpend lezen. Zoals uit het artikel van Sommer blijkt hebben de linksen nogal moeite met het referendum ed gekregen sinds blijkt dat het volk weleens een andere opinie kan hebben dan de linkse elite.
Onzin. GroenLinks, dat sterk pro-Grondwet was, kondigde na het mislukken van het Europese-Grondwetreferendum bijvoorbeeld aan dat er wat GroenLinks betreft vaker referenda mogen worden gehouden.quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:43 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Het schort nogal aan je vermogen tot begrijpend lezen. Zoals uit het artikel van Sommer blijkt hebben de linksen nogal moeite met het referendum ed gekregen sinds blijkt dat het volk weleens een andere opinie kan hebben dan de linkse elite.
Wiegel is geen hypocriet.quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:51 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Dan nog blijft het feit dat wiegel het referendum persoonlijk tegen gehouden heeft toen rechts er niet echt goed voor stond in de peilingen en kun je er eilk meer van spreken dat de nederlandse politiek in het algemeen het referndum in de ban doen als een bepaalde stroom er slecht voor staat in de peilingen.
quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:35 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Ik schrijf daar wat links denkt.
Niet zo'n kleintje, nee. Verdiep je eens in de politiek van de jaren 70 en durf dat dan nog eens te beweren.quote:
nee, het is een van de weinige partijbaronnen die daadwerkelijk nog iets te zeggen heeft en vanwege principele redenen tegen gestemd heeft, toch blijft dan de vraag waarom links nu opeens een hekel aan het volk moet hebben, terwijl rechts de enige keer dat het mogelijk was om deze regelgeving er door te krijgen(CDA is altijd tegen) het op de gronden van Wiegel tegen gehouden heeft.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |