Sinds een paar jaar bekruipt me meer het gevoel dat de tijd steeds sneller gaat. Een paar jaar geleden was ik nog meer bezig in het heden en nieuwsgierig wat er allemaal zou komen. Bepaalde waarden leken constanter, de familie was zoals die was, mijn ouders hadden hun werk, etc.
Inmiddels zijn mijn zusjes getrouwd en hebben ze kinderen. Mijn pa is laatst met pensioen gegaan, iets wat ik raar genoeg best een indrukwekkende en (op een bepaalde manier) ook een vervelende ervaring vond. Ik kan sinds die dag ook niet goed het beeld uit mijn hoofd krijgen dat zijn leven een soort van klaar is en hij nu snel oud zal worden. Dat de eindfase is ingegaan. Ondertussen ben ik zelf klaar met mijn studie, aan het werk, woon samen en lijkt dit ook een redelijk vastomlijnde richting te krijgen.
Voor mijn gevoel is het laatste jaar werkelijk voorbij gevlogen en lijkt dit steeds harder te gaan. Ik voel me nu soms al een ouwe lul die beschouwend naar zichzelf kijkt en denkt; waar is de tijd gebleven. En ik ben nog niet eens 30.
Natuurlijk gaat de tijd me soms ook niet te snel genoeg, heb ik lange dagen op mijn werk en kan ik niet wachten op bepaalde leuke gebeurtenissen. Maar het gaat me meer om het gevoel wanneer ik erover nadenk, en ik vind dat om eerlijk te zijn best een rotgevoel. Enerzijds omdat ik ben gehecht aan het heden, en anderzijds omdat de toekomst steeds meer vast lijkt te staan en het niet 'spannend' meer is. Ik kon vroeger eindeloos fantaseren over wie mijn vrouw zou worden en wat voor bestaan ik later zou leiden, iets wat nu min of meer voor de hand ligt.
Is dit herkenbaar? En zoja, hoe gaan jullie daar mee om? En is dit gewoon een levensfase waar ik aan moet wennen, of wordt het erger?

Vertel.