abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86556097
Sinds een paar jaar bekruipt me meer het gevoel dat de tijd steeds sneller gaat. Een paar jaar geleden was ik nog meer bezig in het heden en nieuwsgierig wat er allemaal zou komen. Bepaalde waarden leken constanter, de familie was zoals die was, mijn ouders hadden hun werk, etc.

Inmiddels zijn mijn zusjes getrouwd en hebben ze kinderen. Mijn pa is laatst met pensioen gegaan, iets wat ik raar genoeg best een indrukwekkende en (op een bepaalde manier) ook een vervelende ervaring vond. Ik kan sinds die dag ook niet goed het beeld uit mijn hoofd krijgen dat zijn leven een soort van klaar is en hij nu snel oud zal worden. Dat de eindfase is ingegaan. Ondertussen ben ik zelf klaar met mijn studie, aan het werk, woon samen en lijkt dit ook een redelijk vastomlijnde richting te krijgen.

Voor mijn gevoel is het laatste jaar werkelijk voorbij gevlogen en lijkt dit steeds harder te gaan. Ik voel me nu soms al een ouwe lul die beschouwend naar zichzelf kijkt en denkt; waar is de tijd gebleven. En ik ben nog niet eens 30.

Natuurlijk gaat de tijd me soms ook niet te snel genoeg, heb ik lange dagen op mijn werk en kan ik niet wachten op bepaalde leuke gebeurtenissen. Maar het gaat me meer om het gevoel wanneer ik erover nadenk, en ik vind dat om eerlijk te zijn best een rotgevoel. Enerzijds omdat ik ben gehecht aan het heden, en anderzijds omdat de toekomst steeds meer vast lijkt te staan en het niet 'spannend' meer is. Ik kon vroeger eindeloos fantaseren over wie mijn vrouw zou worden en wat voor bestaan ik later zou leiden, iets wat nu min of meer voor de hand ligt.

Is dit herkenbaar? En zoja, hoe gaan jullie daar mee om? En is dit gewoon een levensfase waar ik aan moet wennen, of wordt het erger? :P

Vertel. :)
pi_86556179
Rustiger aan doen, lekker veel FOK!ken, dingen bewust uitstellen zodat je eigenlijk geen fuck hebt te doen de helft van je vrije tijd en noodgedwongen een boeekje gaat lezen, platen gaat luisteren of een goede film gaat kijken.

Ik heb je post geeneens gelezen.
pi_86556208
Klinkt normaal....
Weerstand Met Bifido-Vezels
Geen suiker toegevoegd
pi_86556252
het is wetenschappelijk aangetoond dat naarmate de jaren vorderen de perceptie van tijd sneller gaat.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
  vrijdag 17 september 2010 @ 23:01:42 #5
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_86556437
Ik vind het ook wel eens moeilijk. Ikzelf die ouder word, mijn ouders die ouder worden. De heimwee naar vroeger, toen alleen huisdieren doodgingen en alles makkelijk was.
Maar uiteindelijk moeten we toch allemaal dood, en zolang verzetten niet gaat, kun je er maar beter het beste van maken :P
My mama didn't raise no fool
pi_86557011
Erg herkenbaar!
Huh?
  vrijdag 17 september 2010 @ 23:37:20 #7
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_86557897
Tsja. Zo is het leven, het leven is zo.
En de tijd gaat te rap inderdaad. Deze zomer is ook al weer voorbij. Voor mijn gevoel moet ie eigenlijk nog beginnen. Maarja.
Content creator
pi_86558293
Komt omdat je minder nieuwe dingen tegenkomt.
pi_86559156
Het gaat steeds sneller TS. ;) Hoe ouder je gaat worden hoe sneller het nieuwe jaar er alweer is. ;(
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_86559503
Veel ondernemen.

Dan lijken de dagen langer.
pi_86560618
Herkenbaar, helaas.
"Ignorance is the night of the mind, but a night without moon and star."
  zaterdag 18 september 2010 @ 01:21:59 #12
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_86561188
Tja zo is het. Dit is de tijd dat je intellectueel en cultureel moet gaan ontwikkelen (meer dan). Nu dien je "wijs" te worden. Dus ga boeken lezen, musea bezoeken en reizen. Oh en je moet ook kinderen krijgen en opvoeden.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zaterdag 18 september 2010 @ 01:41:14 #13
90641 Uiteraard
mooi hè ? alles.....
pi_86561570
Is daar niet een proefschrift over geschreven ? Dat de tijd sneller lijkt te gaan omdat je steeds minder onthoudt na je pubertijd ? :7
pi_86562558
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 00:18 schreef -Strawberry- het volgende:
Veel ondernemen.

Dan lijken de dagen langer.
Juist niet.

Wacht maar eens 10 min op de bus en kom dan terug...

Juist omdat het leven zo leuk kan zijn, vliegt ie voorbij :{
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  zaterdag 18 september 2010 @ 04:05:44 #15
279078 rozecroc
'Dag zijderups,' zei
pi_86562810
Ik ken dat gevoel wel ja, zeker als je terugkijkt op je verleden dat je denkt; wat heb ik nou eigenlijk allemaal gedaan tussen bijvoorbeeld mijn 14e en 18e? Ik weet het amper, fuck, wat is het snel gegaan. Toch zit hem denk ik de kracht om proberen sterk in het heden te leven en het zo aangenaam mogelijk te maken voor jezelf, om ver in de toekomst kijken wat beangstigend en onvermijdelijk is en dat je aan terugkijken ook niet veel hebt.
pi_86562830
Is toch mooi? Tijd gaat sneller....je vergeet meer dingen en de tijd gaat nog sneller ook.
Toen je een klein prupje was ging alles langzamer en wilde dat de tijd sneller ging...nu heb je dat! :P
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_86564435
Het is voor mij niet heel herkenbaar, ben er nog iets te jong voor, maar ik hoor er al wel veel mensen over en het begint bij mij ook te komen.

Ik denk dat een groot verschil, zoals je zelf al aangeeft, zit in het feit dat vroeger je toekomst iets meer open stond, en nu krijgt dat veel meer vorm.

Maar om te denken dat je rond je 30e al helemaal in een voorspelbare lijn van leven zit, is denk ik onjuist. Vergeet niet om toekomstdromen te houden, en vergeet vooral niet om in het moment te leven, dan komt het uiteindelijk allemaal best goed denk ik. De truc is dat je niet alleen ziet wat er allemaal verdwijnt, maar ook wat er voor terugkomt. Elke levensfase is nou eenmaal anders :)
pi_86564760
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 03:16 schreef Godshand het volgende:

[..]

Juist niet.

Wacht maar eens 10 min op de bus en kom dan terug...

Juist omdat het leven zo leuk kan zijn, vliegt ie voorbij :{
Ja, daar had ik ook aan gedacht. Een leuke week vliegt sneller voorbij dan een saaie. Máár....als je terugkijkt op een jaar vol dingen die je hebt gedaan, dan lijkt dat veel langer te zijn geweest dan een jaar waarin je eigenlijk weinig noemenswaardigs hebt ondernomen.

Toen ik met school een week in Frankrijk was, leek het achteraf veel langer te zijn geweest. Voor mijn gevoel was ik daar wel 3 weken, omdat je gewoon zoveel nieuwe dingen meemaakt in een korte tijd. Terwijl op het moment zelf lijken de dagen wel om te vliegen ja.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 18 september 2010 @ 12:11:21 #19
862 Arcee
Look closer
pi_86566661
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 22:54 schreef Kloon2009 het volgende:
Sinds een paar jaar bekruipt me meer het gevoel dat de tijd steeds sneller gaat.
Heb je dat gevoel vanaf dat je 20 jaar werd? :s)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 18 september 2010 @ 12:23:34 #20
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_86566929
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 22:57 schreef FunkyHomosapien het volgende:
het is wetenschappelijk aangetoond dat naarmate de jaren vorderen de perceptie van tijd sneller gaat.
Precies. Omdat, als ik het goed onthouden heb, je minder nieuwe ervaringen hebt nu als toen je klein was. Toen waren vele gebeurtenissen nog bijzonder en voor het eerst. Als je ouder wordt is het gewoon steeds meer de zoveelste Kerst, de zoveelste verjaardag, de zoveelste Oud& Nieuw, de zoveelste zomervakantie, de zoveelste collega, die met pensioen gaat, de zoveelste scheiding etc.
pi_86567019
Lijkt me logisch. Als je bijvoorbeeld 10 jaar oud bent, dan is een dag 1/3650ste gedeelte van je leven.
Als je 20 bent, dan is een dag 1/7300ste gedeelte van je leven.

Een dag wordt gewoon naarmate de tijd vordert een steeds kleiner gedeelte van je leven. :)
Death solves all problems: no man, no problem.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 18 september 2010 @ 12:44:05 #22
862 Arcee
Look closer
pi_86567494
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 12:27 schreef Rechterbal het volgende:
Lijkt me logisch. Als je bijvoorbeeld 10 jaar oud bent, dan is een dag 1/3650ste gedeelte van je leven.
Als je 20 bent, dan is een dag 1/7300ste gedeelte van je leven.

Een dag wordt gewoon naarmate de tijd vordert een steeds kleiner gedeelte van je leven. :)
Lijkt me niet, want dan zou het heel geleidelijk gaan, terwijl (bij mij tenminste) het veel sneller gaan van de tijd bij m'n 20ste is begonnen. Eigenlijk voelt alles sinds toen zo'n beetje even lang geleden. Terwijl bijvoorbeeld tussen m'n 9e en 20ste een eeuwigheid leek, ook nu nog als ik er op terugkijk. :)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 18 september 2010 @ 12:45:44 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_86567532
The love you take is equal to the love you make.
pi_86593979
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 12:44 schreef Arcee het volgende:

[..]

Lijkt me niet, want dan zou het heel geleidelijk gaan, terwijl (bij mij tenminste) het veel sneller gaan van de tijd bij m'n 20ste is begonnen. Eigenlijk voelt alles sinds toen zo'n beetje even lang geleden. Terwijl bijvoorbeeld tussen m'n 9e en 20ste een eeuwigheid leek, ook nu nog als ik er op terugkijk. :)
Het is iets dat OOK mee speelt. En inderdaad omdat hersenen nieuwe dingen altijd meer tijd lijken te geven. Het geheugen is een raar iets, hoe langer de tijd lijkt te duren in het "nu" hoe korter je hem onthoudt. Denk bijvoorbeeld eens aan een vliegreis van 12 uur. Gedurende de reis verveel je je kapot en lijkt de tijd maar niet om te gaan. Achteraf denk je alitjd: oh ja, er is een dag geweest die ik gereisd heb. De eerste dagen van een vakantie herinner je altijd langer dan de laatste dagen.
  zondag 19 september 2010 @ 14:33:34 #25
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_86600546
Herkenbaar? Ja! dat is het leven. Vandaar mijn TVP

Wat ik heel erg mis is de opwinding van nieuwe dingen doen. Voor het eerst op kamers in en niewe stad zonder ouders, doen wat je wilt, prachtig vond ik dat! Ik heb nog steeds een soort studentenleven en kan doen wat ik wil, maar het nieuwe is eraf.

quote:
Op vrijdag 17 september 2010 23:37 schreef gebrokenglas het volgende:
Tsja. Zo is het leven, het leven is zo.
En de tijd gaat te rap inderdaad. Deze zomer is ook al weer voorbij. Voor mijn gevoel moet ie eigenlijk nog beginnen. Maarja.
Gelukkig geldt dit ook voor de winter. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door Rubber_Johnny op 19-09-2010 17:36:23 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')