abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86990325
Daarnaast zijn er in de film nog een aantal eenheden weggelaten, waarvan wel leden in Mogadishu hebben meegevochten.
US Air Force Pararescue Jumpers, US Air Force Combat Controllers, DEVGRU, en er zullen er vast nog wel wat zijn.
pi_86991389
quote:
Op woensdag 29 september 2010 18:42 schreef Royyy het volgende:
Daarnaast zijn er in de film nog een aantal eenheden weggelaten, waarvan wel leden in Mogadishu hebben meegevochten.
US Air Force Pararescue Jumpers, US Air Force Combat Controllers, DEVGRU, en er zullen er vast nog wel wat zijn.
PJ's zaten daar ook inderdaad.. die zie je ook in de film.
(Die medics die naar de crash-sites komen, dat zijn dus PJ's.)
Combat Controllers ook, wat volk van "seal team six" , alleen die laatste twee zijn volledig weg gelaten, combat controllers zie je wel rondlopen denk ik, maar niet echt zichtbaar ofzo.

En ik gok dat USAISA/Gray Fox/TORN VICTOR/CENTRA SPIKE/Of hoe die gasten deze maand heten er ook waren, maar dat spul is zo geheim dat ze er toch "niet waren" op dat moment. :')
That song is straight homosexual country music special olympic gay.
pi_86993918
@sine pari
Waarom leren piloten dan vliegen met utigevallen staart rotor?
Het lijkt me toch wel een zeer belangrijk ding van je opleiding....
Tevens zou die gewoon de motor kunnen uitschakelen of loskoppelen en op auto rotatie door gaan.
En..ps
Ken je toevallig ook de autogyro?
Voorwaarts gedreven via een propellor....maar wel een rotor....
pi_87008735
quote:
Op woensdag 29 september 2010 16:52 schreef rubje het volgende:
Ah ok ^O^
Toch nog deze vraag: Wat is dan het specifieke verschil tussen het doorlopen van de ranger school (waar is dat voor Nl maatstaven mee te vergelijken?) en die van de green barets of hangt dat nauw samen?
De Ranger School is een opleiding die men het best zou kunnen vergelijken met de Commando opleiding zoals deze bestond in de jaren 40 en 50, dus gericht op het infantry werk in kleine ploegen voor het doorvoeren van ambushes, raids, etc. Een ander zwaarte punt ligt op het leidinggeven, aangezien er van elke Ranger verwacht word dat hij van de voorkant leid (RLTW ;) ) Toen ik hem doorliep in de 1988 bestond de opleiding nog uit 4 fase en was 65 dagen, maar ik heb gehoord dat het nu nog 3 fase zijn en de duur om enkele dagen is terug gebracht. Mannen (vrouwen zijn uitgesloten van deze opleiding) van alle krijgsdiensten kunnen aan deze opleiding deel nemen mits zij aan de vooruitzettingen voldoen. Militaire van de U.S. Army die met goed gevolg de opleiding afsluiten krijgen een aantekening “G”, of “V” als ze de aantekening “P” voor parachutist al hadden.
U.S. Army Special Forces (wat vaak verkeerd gebruikt word om alle speciale eenheden mee aan te duiden) is odergedeeld in een Regiment met daarin 7 Groups die elke weer uit 4 Battalions bestaan. In een Battalion heeft men meerdere Operational Detachments Alpha die elk uit 12 man bestaan. Anders dan bij andere speciale eenheden welke ook Counterterrorism (CT), Direct Actions (DA), Special Reconnaissance (SR) en Unconventional Warfare (WA) doorvoeren zijn Special Forces soldiers ook teachers en force-multipliers en worden deshalve ook in de rol van Foreign Internal Defense (FID) ingezet. Alhoewel er kleine verschillen bestaan (zoals dat men binnen Special Forces bv. verplicht een vreemde taal moet leren) kan men ze het beste vergelijken met het KCT.

quote:
Op woensdag 29 september 2010 16:52 schreef rubje het volgende:
ah ,dus speciaal voor de film is eigenlijk van alles wat genomen en bij elkaar gezet om er zo een eenheid van te maken die dan onder 1 commando opereert.? en ook 1 naam heeft terwijl het dus uit meedere specialistische onderdelen bevatte?
Nee de film is gebaseerd op het boek van Mark Bowden welke wederom gebaseerd is op een actie tijdens Operation Gothic Serpent in Somalia. De samengestelde eenheid die onder commando stond van Joint Special Operations Command (JSOC) bevatte voor het grootste deel Rangers van het 3th Ranger Battalion en werd daarom zodoende ook Task Force Ranger (TFR) genoemd. De rol van het 3th Rgr Bn. was de Special Mission Unit (SMU) van de Army en andere hieraan toegevoegde delen van SMU’s die JSOC ondersteld zijn te ondersteunen in het uitvoeren van hun taken. Aangezien leden van de JSOC onderstelde SMU’s een zogenaamde Non Disclosure Agrement moeten tekenen (bij het intreden van hun respectievelijke eenheid en daarna voor elke missie aan welke ze deelnemen) heeft Mark Bowden over het algemeen enkel Rangers kunnen interviewen. In de film hebben ze ivm. het overzichtelijk proberen te houden van het geen wat zich heeft afgespeeld dan ook nog eens verschillende personen in een persoon samengevoegd. En ondanks dat de film op waarheid berust en een goed overzicht geeft van wat er gebeurt is, is het desondanks een vertekend beeld.
pi_87008750
quote:
Op woensdag 29 september 2010 20:04 schreef thesystem het volgende:
@sine pari
Waarom leren piloten dan vliegen met utigevallen staart rotor?
Het lijkt me toch wel een zeer belangrijk ding van je opleiding....
Tevens zou die gewoon de motor kunnen uitschakelen of loskoppelen en op auto rotatie door gaan.
En..ps
Ken je toevallig ook de autogyro?
Voorwaarts gedreven via een propellor....maar wel een rotor....
thesystem ik ben geen piloot en ben dus niet bekend wat deze wel en niet leren, ik zou de vraag dan ook aan andere stellen als ik jou was.
pi_87009458
quote:
Op donderdag 30 september 2010 02:27 schreef Sine_Pari het volgende:

[..]

thesystem ik ben geen piloot en ben dus niet bekend wat deze wel en niet leren, ik zou de vraag dan ook aan andere stellen als ik jou was.
De enige reden waarom thesystem deze (retorische) vragen aan jou stelde waren dus omdat jij dingen liep te beweren over helikopters terwijl je deed alsof je het beter wist dan een vlieger :)
  Moderator donderdag 30 september 2010 @ 10:05:07 #82
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_87012050
das wel een heel makkelijk inkoppertje lightning

ik zat nog te twijfelen maar ik vond het zelfs voor mijn doen te voor de hand liggend _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_87052898
:D
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 13:47:27 #84
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_87059602
Ook even duit in zakje doen:
BlackHawk Down speelt bijna 20 jaar geleden, je kunt de huidige generatie (twintigers) niet verwijten dat ze niet weten wat daar precies is gebeurd. Voor Rangers is het een bekend en uitgekauwd verhaal, de bedoelling is dat zij er van leren. Voor een gemiddelde militair (ongeacht zijn nationalitiet/herkomst en functie) is het alleen maar een film. Ik heb het hele drama rond Somalië destijds uit interesse vrij nauwkeurig (maar vanuit Nederland) gevolgd, en zelfs dan staat het me niet helder bij.

Hoeveel respect ik ook heb voor de mannen die daar gezeten hebben, ik ben het eens met Lightning_NL. Zijn kennis van de zaak beperkt zich tot enkele beelden van een speelfilm (met de daarbij behorende filmische aanpassingen) die gemaakt is van een boek van echte gebeurtenissen. Dan heb je het dus over de (niet-objectieve) inschatting van een schrijver, die bewerkt zijn door de ogen van een regisseur en een producent over gebeurtenissen. Genoeg kansen om de werkelijkheid te vervormen naar de indruk van een chinookvlieger. De uitbarsting van Sine lijkt me dus ietsie overdreven.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_87213304
kan, maar waar het allemaal om ging in eerste instantie was mijn vraag naar mensen die gezien het hoge waarheidsgehalte van de film iets meer details konden geven over bepaalde zaken en wat ook is gebeurd en waarvoor ik dank zeg.

Hetgeen ik het fraaist vond was die afdaling via de heli's in het midden van de straat (eentje showde zelfs overdreven zijn afdaling door met gestrekte benen langs het touw te gaan als je heel goed kijkt) en de snelle landing op de daken.
Kun je zien hoe vlekkeloos en snel dit soort eenheden opereren als het om snelle actievoering gaat.
Ben erg benieuwd of hier in NL men ook op die wijze hoe de Amerikanen opereren weten te handelen als het om snelle interventie gaat. :)
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 16:48:33 #86
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_87213653
Het meest bekende Nederlandse snelle interventie voorbeeld met fastropen:
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_87230138
Rave_NL als ik me niet vergis gebruiken ze bij het de UIM de CIRAS. Gebruikt het gehele Korps Mariniers die, of enkel het UIM? En als het gehele Korps de CIRAS gebruikt, weet jij dan waarom men voor de "L" versie heeft gekozen en niet voor de "M" versie?
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 23:17:59 #88
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_87230709
Pff ik lig al in m'n bed dus verduidelijk je afkorting en versies even bitte. ;)
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  FOK!fotograaf dinsdag 5 oktober 2010 @ 23:22:36 #89
145146 Andyy
pi_87230899
Land versie en maritieme versie
pi_87231003
De CIRAS is een vest van Eagle Industries, en de "L" versie heeft de pull cord aan de zijkant en de "M" heeft het bovenaan.
pi_87231120
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 23:22 schreef Andyy het volgende:
Land versie en maritieme versie
Precies Andyy, de meeste eenheden kiezen voor de "M" uitvoering omdat bij de "L" uitvoering door admin pouch etc. de pull tab eventueel moeilijk te bereiken is.
pi_87245685
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 16:40 schreef rubje het volgende:
kan, maar waar het allemaal om ging in eerste instantie was mijn vraag naar mensen die gezien het hoge waarheidsgehalte van de film iets meer details konden geven over bepaalde zaken en wat ook is gebeurd en waarvoor ik dank zeg.

Hetgeen ik het fraaist vond was die afdaling via de heli's in het midden van de straat (eentje showde zelfs overdreven zijn afdaling door met gestrekte benen langs het touw te gaan als je heel goed kijkt) en de snelle landing op de daken.
Kun je zien hoe vlekkeloos en snel dit soort eenheden opereren als het om snelle actievoering gaat.
Ben erg benieuwd of hier in NL men ook op die wijze hoe de Amerikanen opereren weten te handelen als het om snelle interventie gaat. :)

Even terugkomend op mijn eigen post voor de liefhebbers:

Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')