abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86369087
Sinds vandaag heeft onze CV ketel een storing, hij ontsteekt niet meer.

Heb al een heleboel dingen nagelopen:

- Gas, is open en word ook gepakt (Gasmeter loopt als ie probeert aan te slaan ;) )
- Onstekingskabel zit goed vast

Hiermee zijn mijn ideeen eigenlijk al wel op :P Waaraan kan het nog meer liggen dat de ketel niet wil onsteken? Het is een Itho Klimax 2.
pi_86373432
je gas is bedorven?

[ontopic]

controleer je onstekingsding ( bougie achtig ding ) eens op vuil
pi_86381419
Ik heb de kabel er naar toe wel losgehaald en stevig terug vast gezet, zonder effect.
pi_86381570
quote:
Op maandag 13 september 2010 14:24 schreef Keiichi het volgende:
Ik heb de kabel er naar toe wel losgehaald en stevig terug vast gezet, zonder effect.
mischien moet je dat ding er eens uithalen en kijken als die vonken wil?
  maandag 13 september 2010 @ 15:11:26 #5
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_86382974
Bij de meeste ketels hoor je de ontsteking (soort bougie) vonken. Zodra de ketel wil starten wordt er een ventilator gestart en gas gevraagd.

Daarna zal de ontsteking een paar keer ontsteken.

Dat maakt een geluid dat klinkt als de ontsteking van gas kookplaat. Als je dit geluidje niet hoort, dan heb je grote kans dat de ontsteking het niet doet. Die "bougie" is redelijk eenvoudig te vervangen en kost niet heel veel.
pi_86383427
Ik heb bij deze ketel nooit z'n onstekening gehoord.

Bij een ketel van 20 jaar oud wel, was wel leuk om te horen: *tik tik tik tik* WWWWWOOOEEFFFF* 8-)
  maandag 13 september 2010 @ 15:27:00 #7
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_86383468
Ik heb een redelijk nieuwe Daalderop, waarbij ik ook de ontsteking hoor.

Geeft het ding trouwens een foutmelding? Wat voor merk/type heb je?
pi_86384038
quote:
Op maandag 13 september 2010 15:27 schreef pdiscs het volgende:
Ik heb een redelijk nieuwe Daalderop, waarbij ik ook de ontsteking hoor.

Geeft het ding trouwens een foutmelding? Wat voor merk/type heb je?
Itho Kli-max 2

Foutmelding F4. Ionisatie storing (in een andere handleiding heet deze storing 'maximaal aantal poging voor ontbranding oid', het lijkt me op hetzelfde neerkomen)
  maandag 13 september 2010 @ 15:51:15 #9
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_86384401
quote:
Op maandag 13 september 2010 15:42 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Itho Kli-max 2

Foutmelding F4. Ionisatie storing (in een andere handleiding heet deze storing 'maximaal aantal poging voor ontbranding oid', het lijkt me op hetzelfde neerkomen)
Geen idee hoe oud deze ketel is. Zit er nog garantie op?

Overigens denk ik zelf dat het inderdaad de ontstekingsbougie is.
pi_86384661
quote:
Op maandag 13 september 2010 15:51 schreef pdiscs het volgende:

[..]

Geen idee hoe oud deze ketel is. Zit er nog garantie op?

Overigens denk ik zelf dat het inderdaad de ontstekingsbougie is.
4 jaar, geen garantie.

Ik ben niet de eerste eigenaar en ik heb ook geen zin allerhande civiele zaken te starten omdat een ketel wel langer dan 4 jaar mee moet gaan :P
pi_86387516
quote:
Op maandag 13 september 2010 15:57 schreef Keiichi het volgende:

[..]

4 jaar, geen garantie.

Ik ben niet de eerste eigenaar en ik heb ook geen zin allerhande civiele zaken te starten omdat een ketel wel langer dan 4 jaar mee moet gaan :P
Heeft ook helemaal geen nut als het een verbruiksartikel betreft.
De ontsteek/ionisatiepen is zo'n verbruiksartikel.
Vervang deze eerst en kijk dan of de storing weg blijft of terug komt.
Komt de storing terug dan kan het ook aan de afstelling van het toestel liggen, onderhoud is niet alleen reinigen maar ook de afstellingen en veiligheden controleren.

Had trouwens wel verwacht dat je dat pleuris ding er nu onderhand wel uit geflikkerd had, itho moet zich met ventilatietechniek bezig houden en niet met cv techniek.
pi_86387702
Ze hebben ook weer een nieuw model, de Aquamax. De Kli-max 2 is ook nog steeds in productie.

Grote kans dat in dit geval de ontsteekpen krom getrokken is, de afstand tussen de 2 pennen en tussen de onsteekpen en de brander moet beide ongeveer 5 mm zijn. Ik raad alleen niet aan om de ontsteekpen eruit te halen i.v.m. de pakking die je kan beschadigen.
  maandag 13 september 2010 @ 17:13:29 #13
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_86387713
ze hebben gewoon iets te goed geventileerd waardoor de vlam uit is :)
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_86388811
Zoals al gezegd ontsteekpen, dingen zijn altijd krom, of er mist een deel vanaf.
pi_86399971
Ik heb net nog even in de ketel geloerd, met name naar de electronica.

In de buurt van de onsteker was er een weerstandje oid die compleet van de printplaat geblazen was.

Hoe duur zou zo'n geintje kosten? :(
pi_86400487
quote:
Op maandag 13 september 2010 21:55 schreef Keiichi het volgende:

In de buurt van de onsteker was er een weerstandje oid die compleet van de printplaat geblazen was.

Afhankelijk of het een print, display of branderautomaat betreft van ¤32 tot ¤300, ex montage.

Maar een foto kan vaak meer informatie verschaffen.
  maandag 13 september 2010 @ 22:31:48 #17
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_86402578
quote:
Op maandag 13 september 2010 21:55 schreef Keiichi het volgende:

Ik ben bang dat er dan meer aan de hand is. Als de print vervangen moet worden, gaat je dat zeker 250-350 euro kosten. Zijn dure "grapjes".
pi_86411133
quote:
Op maandag 13 september 2010 22:31 schreef pdiscs het volgende:

[..]

Ik ben bang dat er dan meer aan de hand is. Als de print vervangen moet worden, gaat je dat zeker 250-350 euro kosten. Zijn dure "grapjes".
Dan flikker ik die ketel buiten en breng het koper weg.

Heb binnen een jaar te veel gedoe met dat ding gehad en de vraag is wat dan weer het volgende gaat zijn.
pi_86412440
Monteur langs geweest, branderautomaat naar de mallemoeren. :( Zou maar 700 euro kosten om het te laten fixen.

Heeft iemand nog intresse in een stuk koper :6
  dinsdag 14 september 2010 @ 11:58:27 #20
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_86415969
Die automaat kost op internet 312 euro en een beetje:

http://cvonderdelen.snelb(...)prod&product=8171326
pi_86418148
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 11:58 schreef pdiscs het volgende:
Die automaat kost op internet 312 euro en een beetje:

http://cvonderdelen.snelb(...)prod&product=8171326
Snap niet dat die dingen zo duur moeten zijn. Voor dezelfde prijs kun je al een kleine laptop kopen die heel wat meer kan dan de kachel aan en uit zetten.
pi_86423143
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 13:00 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Snap niet dat die dingen zo duur moeten zijn. Voor dezelfde prijs kun je al een kleine laptop kopen die heel wat meer kan dan de kachel aan en uit zetten.
En dat is dus de denkfout die iedereen maakt.
Voor een laptop leggen ze soms grof geld neer maar een ketel mag niets kosten.

De branderautomaat in je ketel doet wel wat meer tussen de ketel aan of uit zetten.
De voornaamste werking is kijken of de ketel veilig in en uit bedrijf kan gaan, indien dit niet mogelijk is doordat er een beveiliging of grenswaarde overschreden wordt, ben je blij dat de branderautomaat erger voorkomt.
Tevens zorgt deze er bij moderne ketels voor dat deze kan terug moduleren zodat er zo zuinig mogelijk met gas omgegaan wordt.

Dat het bij velen niet functioneert zoals het zou kunnen functioneren komt dan weer doordat het niks mag kosten.
pi_86423221
PS branderautomaat is bij een beetje afstruinen nog goedkoper te krijgen.
1e hit zat gelijk al op ¤ 289 en dat is niet bij de groothandel.
pi_86538957
Uiteindelijk bleek er heel wat meer mis te zijn.

Ontsteekbougie bleek ook niet helemaal goed meer te zijn,
Warmtesensor was ook niet goed meer waardoor de kachel ontzettend ging rammelen (Door water dat gewoon ontploft in de ketel)

:N Koop geen Itho. Doe je eigen een plezier als je een keuze moet maken :N

* Keiichi voegt plaatje van Kees toe :6 (denkbeeldig, voordat paar modjes op hol slaan :P )
pi_86548526
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 15:22 schreef Keiichi het volgende:

Warmtesensor was ook niet goed meer waardoor de kachel ontzettend ging rammelen (Door water dat gewoon ontploft in de ketel)
Dit kan kloppen, waarschijnlijk heeft u een nieuwe automaat geplaatst. Er is een type itho waarbij dan ook de sensoren vervangen moeten.

Heb je de voorplaat ook er voorweg gehad? Isolatieplaat ligt ook nog wel eens in 1000 stukjes in de wisselaar namelijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')