Ik zou ook multiplex nemen, gezien de afmetingen 18mm dik. Dat heeft inderdaad van zichzelf een houtlook en leent zich goed voor dit soort toepassingen. Hoe je het precies moet afwerken voor die 'look' weet ik niet, zou ik voor langs een verfspeciaalzaak gaan. Ik heb het zelf vaker op deze manier gedaan, maar dan met blanke lak. Vergeet niet mooi glad te schuren alvorens af te werken en reken erop dat je meerdere lagen nodig hebt voor een mooi resultaat.
Oh, en als je de randen mooi wilt afwerken, kun je overwegen langs te randen afdekplintjes te timmeren (mooi in verstek zagen) en die mee te lakken/beitsen. Dan geeft het niet als je je bij het zagen van de plaat in de hoekjes af en toe een paar millimeter vergist

Edit: gezien de breedte, is het wel een risico dat hij in het midden een beetje gaat doorhangen als je er zware dingen op zet (bijv. computer). Misschien zul je dan toch een soort van poot moeten gebruiken, of een andere vorm van ondersteuning (bijv. een hoek met diagonale balk naar achteren).