abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86348080
Hallo,

Ik ben van plan om mijn burea opnieuw te maken. Het is in het verleden door een paar polen gedaan maar ze hebben het niet goed gedaan. Ik heb dus zegmaar in mijn kamer een soort nisje waar het raam zit. Er zit nu een buren houten blad in, wat rust op de vensterbank en aan één kant op een poot. Deze poot was dus niet de bedoeling. Deze hebben ze er in gezet omdat ze een te klein blad hadden gekocht die niet helemaal tot de muur komt aan de zijkant. Ik wil dus een groter blad die met van die haken aan de muur zit, zonder poot dus. wat voor hout kan ik hier het beste voor gebruiken? Hij moet 80 cm diep zijn en bij de gamma waren de diepste van deze bladen maar 60 cm. Ik ben naar een speciaalzaak geweest en die konden het leveren, maar dan wel voor 95 euro. Vind ik een beetje te duur. Hij is op het breedste punt 160 cm, en er zitten erg veel hoekjes in.
Mijn opa zei dat ik het beste gewoon een blad multiplex kan gebruiken. Heeft dit wel een beetje een hout patroon? De nerven moeten wel zichtbaar zijn. Ik wil hem gaan lakken/vernissen/beitsen zodat hij ongeveer dezelfde kleur is als mijn bed (walnoot). Wat kan ik hier het beste voor gebruiken?

Dank jullie wel.

Cen.

PS: Ik bedoel natuurlijk bureau, maar dat kan ik nu niet meer veranderen.
pi_86348627
Ik zou ook multiplex nemen, gezien de afmetingen 18mm dik. Dat heeft inderdaad van zichzelf een houtlook en leent zich goed voor dit soort toepassingen. Hoe je het precies moet afwerken voor die 'look' weet ik niet, zou ik voor langs een verfspeciaalzaak gaan. Ik heb het zelf vaker op deze manier gedaan, maar dan met blanke lak. Vergeet niet mooi glad te schuren alvorens af te werken en reken erop dat je meerdere lagen nodig hebt voor een mooi resultaat.

Oh, en als je de randen mooi wilt afwerken, kun je overwegen langs te randen afdekplintjes te timmeren (mooi in verstek zagen) en die mee te lakken/beitsen. Dan geeft het niet als je je bij het zagen van de plaat in de hoekjes af en toe een paar millimeter vergist ;)

Edit: gezien de breedte, is het wel een risico dat hij in het midden een beetje gaat doorhangen als je er zware dingen op zet (bijv. computer). Misschien zul je dan toch een soort van poot moeten gebruiken, of een andere vorm van ondersteuning (bijv. een hoek met diagonale balk naar achteren).
pi_86348677
Wat zijn dat, afdekplintjes?
pi_86348694
Het zal niet meevallen om iets te vinden dat veel goedkoper is, als je meerekent dat je ook moet beitsen/verven, schuren, vernissen. Ik neem aan dat dit een kant en klare plaat betrof met patroon in folie/laminaat naar wens? Beitsen en denken dat je van kaal multiplex iets kan maken dat op noten lijkt is ook optimistisch: Iha is beitsen sowieso lastiger (qua gelijkheid en realiseren van de gewenste kleur) dan lakken, Ik zou dan eerder een passende lakkleur uitzoeken (eindeloos veel mogelijke kleuren) en met mdf aan de gang gaan. Ook dan: grondverf en lak is niet goedkoop.
pi_86348758
quote:
Op zondag 12 september 2010 17:26 schreef hillbilly-bob het volgende:
Wat zijn dat, afdekplintjes?
Zoiets:

Te krijgen bij elke bouwmarkt voor een paar euro :)
pi_86348822
Vanwege de houtlook zou ik multiplex aanraden, voor de rest zou ik het eerder met mdf doen.Dat ziet er zonder al te veel moeite veel strakker uit en is ook een fijnere ondergrond om op te werken als buerea ( :P ).
Kom je hier vaker, of loop je stage?
pi_86349418
Oh gewoon van die plinten die eigenlijk voor een vloer zijn bedoeld. Ik denk dat ik gewoon een keer een stukje multiplex pak en wat lakken/vernis/beits op uitprobeer, kijken hoe dat er uit komt te zien. Als dat niet mooi wordt neem ik gewoon mdf en dan hoogglans zwart ofzo. Gaat mdf trouwens niet krom trekken?
  zondag 12 september 2010 @ 18:35:53 #8
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_86350969
2 platen multiplex van 12 of 15 mm. verlijmen+schroeven, dat is beter tegen doorhangen (ivm onderling verband).
Voor de afwerking zou ik er een bovenfrees langs halen en de boel beitsen.

Succes!

PS: bedenk me net dat je de onderste plaat dan van een goedkoper materiaal kan pakken!
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_86351061
Hoezo een bovenfrees er langs halen? Voor de hoekjes bedoel je? Maar dat zou inderdaad best slim zijn. Misschien gewoon onder een plaat mdf.
  zondag 12 september 2010 @ 19:13:14 #10
50237 dribbel79
pi_86352394
ja, of langs de hele bovenkant, om het scherpe eraf te halen...dan krijg je wel de randjes te zien waar het multiplex uit opgebouwd is, vandaar de donkere beits keuze...
  maandag 13 september 2010 @ 07:23:49 #11
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_86371675
kan je er voor de stevigheid en tegen doorhangen niet een balk onder monteren. Volgens mij hebben wij dat ook boven bij ons zwevende bureau van vergelijkbare afmetingen (maar zonder hoekjes)
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
  maandag 13 september 2010 @ 10:57:52 #12
50237 dribbel79
pi_86375411
quote:
Op maandag 13 september 2010 07:23 schreef YskaFredriksson het volgende:
kan je er voor de stevigheid en tegen doorhangen niet een balk onder monteren. Volgens mij hebben wij dat ook boven bij ons zwevende bureau van vergelijkbare afmetingen (maar zonder hoekjes)
Goed idee, maar dan zou ik bv. aluminium koker balkjes eronder maken, die wegen bijna niets en leveren net zoveel stevigheid op. Wel een iets duurdere optie.
Als je deze dan langs de rand maakt, ziet het er ook mooier uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')