Je begrijpt het wederom niet. Het bedrijfsleven moet niet betalen voor mijn kinderen (hypothetisch, ik heb geen kinderen), maar voor de inspanningen die een werknemer levert. Ik vind het onaanvaardbaar dat mensen die 40 uur per week hard werken afgescheept worden met een karig loon, terwijl speculanten tegelijkertijd het grote geld binnen halen, zonder hier enige noemenswaardige inspanning voor te hoeven doen.quote:Op zondag 12 september 2010 13:22 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Waarom zou het bedrijfsleven moeten betalen voor jouw kinderen?
Echt....ik zie de logica absoluut niet.
Omdat ik die theorie niet aanhangquote:Op zondag 12 september 2010 13:33 schreef Gulo het volgende:
Dan is onaanvaardbaar en strijdig met het belang der gemeenschap. Waarom zouden we dat willen/toestaan?
Het bedrijfsleven betaald al voor de inspanningen van de werknemer. Niet voor de 3 kinderen van diezelfde werknemer. Daar kiezen mensen zelf voor en dat willen ze afschuiven op anderen.quote:Op zondag 12 september 2010 13:33 schreef Gulo het volgende:
[..]
Je begrijpt het wederom niet. Het bedrijfsleven moet niet betalen voor mijn kinderen (hypothetisch, ik heb geen kinderen), maar voor de inspanningen die een werknemer levert.
Ja, maar hij betaalt te weinig. Dat lijkt me evident. Anders zouden al die toeslagen voor mensen met het minimumloon ook niet nodig zijn.quote:Op zondag 12 september 2010 13:44 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het bedrijfsleven betaald al voor de inspanningen van de werknemer. Niet voor de 3 kinderen van diezelfde werknemer. Daar kiezen mensen zelf voor en dat willen ze afschuiven op anderen.
quote:
En dan over 20 jaar het bedrijfsleven laten klagen dat ze er te weinig jongeren zijn om te laten werken.quote:Op zondag 12 september 2010 13:22 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Waarom zou het bedrijfsleven moeten betalen voor jouw kinderen?
Echt....ik zie de logica absoluut niet.
De denkfout imo is dat velen denken recht te hebben op kinderen en daar niet zelf (financiëel) verantwoordelijk voor te zijn. Onbegrijpelijk.
Ik hang de theorie van het algemeen volksbelang niet aan. De wereld bestaat uit zoveel individuele belangen als er mensen zijn en ieder van hen mag speculeren wat hij wilquote:Op zondag 12 september 2010 14:04 schreef Gulo het volgende:
Maar jij vindt het in het algemeen volksbelang dat er speculatie bestaat en dat dit een steeds belangrijker rol in de economie speelt?
Sommige individuele belangen zijn voor zo'n beetje iedereen eender, dat je toch over een collectief belang kan spreken.quote:Op zondag 12 september 2010 14:31 schreef beeer het volgende:
[..]
Ik hang de theorie van het algemeen volksbelang niet aan. De wereld bestaat uit zoveel individuele belangen als er mensen zijn en ieder van hen mag speculeren wat hij wil
Jij begrijpt het niet, de werknemer is de gene die bepaald hoeveel hij wil verdienen, niet de werkgever. Of wil je beweren dat mensen aan de keten gedwongen worden om te werken.quote:Op zondag 12 september 2010 13:33 schreef Gulo het volgende:
[..]
Je begrijpt het wederom niet. Het bedrijfsleven moet niet betalen voor mijn kinderen (hypothetisch, ik heb geen kinderen), maar voor de inspanningen die een werknemer levert. Ik vind het onaanvaardbaar dat mensen die 40 uur per week hard werken afgescheept worden met een karig loon, terwijl speculanten tegelijkertijd het grote geld binnen halen, zonder hier enige noemenswaardige inspanning voor te hoeven doen.
Als een bedrijf rendeert zou het rendement evenredig onder de werknemers verdeeld moeten worden. Het kan toch niet zo zijn dat de werknemers die het zware werk verrichten met een minimumloon naar huis gestuurd worden, en dat de speculant er met de winsten van door gaat.
Dan is onaanvaardbaar en strijdig met het belang der gemeenschap. Waarom zouden we dat willen/toestaan?
Er zijn genoeg landen die het werk door buitenlanders laten doen en geen problematiek kennen, het probleem van Nederland is dat we het ok vinden dat deze gasten maar laten aanrotzooien.quote:Op zondag 12 september 2010 09:06 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Heel logisch dat we buitenlanders halen voor dit soort laaggeschoold werk, want Nederlanders kosten teveel. Als werkgever is het een win/win situatie, want door de extra buitenlanders die ze halen worden de laagopgeleide autochtonen weer boos dat buitenlanders hun baantjes inpikken.
Grappig dat werkgevers dus wederom verantwoordelijk zijn voor de immigratieproblematiek.
Onzin, de werkgever en indirect de consument, bepaalt wat hij voor bepaalde arbeid wenst te betalen, en dat zal weliswaar per werkgever kunnen verschillen maar over het algemeen zal je zien dat bepaalde arbeid gewoon een bepaalde waarde vertegenwoordigt. Die waarde die overigens onder druk staat door toenemende automatisering, globalisering, winst-marges die ieder jaar weer hoger moeten enz. enz.quote:Op zondag 12 september 2010 15:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jij begrijpt het niet, de werknemer is de gene die bepaald hoeveel hij wil verdienen, niet de werkgever. Of wil je beweren dat mensen aan de keten gedwongen worden om te werken.
nou heel veel mensen genieten wel degelijk van een uitkering hier, die werken echt nietquote:Op zondag 12 september 2010 15:47 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Onzin, de werkgever en indirect de consument, bepaalt wat hij voor bepaalde arbeid wenst te betalen, en dat zal weliswaar per werkgever kunnen verschillen maar over het algemeen zal je zien dat bepaalde arbeid gewoon een bepaalde waarde vertegenwoordigt. Die waarde die overigens onder druk staat door toenemende automatisering, globalisering, winst-marges die ieder jaar weer hoger moeten enz. enz.
Dus in de praktijk heb je als werknemer niet zoveel te kiezen, wel als je hoger-opgeleid bent, maar daar hebben we het hier niet over. Overigens wordt je niet gedwongen om te werken in Nederland, maar zomaar van een uitkering genieten is er in Nederland ook niet bij (sollicitatieplicht en work-first projecten).
Ligt aan de uitkering die ze ontvangen. Als ze WW of Bijstand ontvangen hebben ze sowieso een sollicitatieplicht en zijn ze verplicht alle arbeid te accepteren.quote:Op zondag 12 september 2010 15:52 schreef macca728 het volgende:
[..]
nou heel veel mensen genieten wel degelijk van een uitkering hier, die werken echt niet
Omdat het het land is van die mensen.quote:Op zondag 12 september 2010 11:57 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik heb er (meestal) geen problemen mee als die mensen subsidie krijgen om te kunnen overleven, maar een beetje dankbaarheid bij deze mensen is vaak ver te zoeken. Ze krijgen van alles en toch blijven ze maar zeiken dat het hier allemaal zo kut is. Waarom tyfen ze dan niet lekker op naar al die landen waar het zogenaamd allemaal beter is geregeld?
Of dat je in een overgangsperiode zit.quote:Op zondag 12 september 2010 19:05 schreef ShadyLane het volgende:
Zal best dat het "marktsalaris" ligt onder wat de TNT-postbodes tot nu toe kregen, maar als je geen personeel meer overhoudt kun je iig stellen dat je onder de markt aan het betalen bent.
leuke theoriequote:Op zondag 12 september 2010 16:03 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ligt aan de uitkering die ze ontvangen. Als ze WW of Bijstand ontvangen hebben ze sowieso een sollicitatieplicht en zijn ze verplicht alle arbeid te accepteren.
Klopt....laatst hadden ze nog als smoes dat de TNT hun ontslagen had.quote:Op zondag 12 september 2010 19:47 schreef macca728 het volgende:
[..]
leuke theorie
nu de praktijk![]()
bijstandsfiguren hebben altijd wel een smoes hoor, de goeie niet te na gesproken
Tenzij de markt verstoord wordt door uitkeringen die te vrijblijvend worden verstrekt...quote:Op zondag 12 september 2010 19:05 schreef ShadyLane het volgende:
Zal best dat het "marktsalaris" ligt onder wat de TNT-postbodes tot nu toe kregen, maar als je geen personeel meer overhoudt kun je iig stellen dat je onder de markt aan het betalen bent.
Volgens mij staat de onderbouwing er gewoon in mijn post, maar ik wil nog wel iets uitbreiden:quote:Op zondag 12 september 2010 21:43 schreef ShadyLane het volgende:
Als het strookt met iemands mening geldt 'de markt' wel en mogen we er te pas en te onpas mee strooien, strookt het niet dan geldt 'de markt' ineens niet meer. Dat wordt me te ingewikkeld.
Nee, maar de wereld verandert. En er is veel wat tegenwoordig niet meer via de post gaat. Niets mis mee overigens.quote:Op zondag 12 september 2010 21:44 schreef notagain het volgende:
vraag me af of geschreven post ophoudt te bestaan?
Moord is onaanvaardbaar. En ook diefstal, roof, dwang, geweld en slavernij zijn moreel onaanvaardbaar. Waarom je dan wel een maatschappij op deze 'principes' wil baseren is mij een raadsel. De overheid waarvan je zo graag wilt dat die jouw ideale maatschappij realiseert past al deze zaken toe en legitimeert deze door het zogenaamde 'algemene belang' na te streven. Dit is in de praktijk gewoon het nastreven van het belang van de politici zelf en hun vriendjes (in het bedrijfsleven).quote:Op zondag 12 september 2010 14:36 schreef Gulo het volgende:
[..]
Sommige individuele belangen zijn voor zo'n beetje iedereen eender, dat je toch over een collectief belang kan spreken.
Anders kan je ook wel zeggen dat iedereen zoveel individuele belangen heeft dat iedereen mag moorden wat hij wil. Dat willen we ook niet toch?
Waarom niet? Waarschijnlijk omdat we dat algemeen als moreel onaanvaardbaar zien. Waarom zou hetzelfde dan niet opgaan voor bijvoorbeeld speculatie?
Ik wed dat ze genoeg Polen kunnen krijgen voor dat salaris. Probleem opgelost. Wat zeg je? Werkeloosheid? Oh, da's niet het probleem van TNT, da's het probleem van de regering, dan maken we de uitkeringen lager of korter, ook opgelost.quote:Op zondag 12 september 2010 19:46 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Of dat je in een overgangsperiode zit.
Grappig is anders, Je hebt wel gelijk.quote:Op zondag 12 september 2010 09:06 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Heel logisch dat we buitenlanders halen voor dit soort laaggeschoold werk, want Nederlanders kosten teveel. Als werkgever is het een win/win situatie, want door de extra buitenlanders die ze halen worden de laagopgeleide autochtonen weer boos dat buitenlanders hun baantjes inpikken.
Grappig dat werkgevers dus wederom verantwoordelijk zijn voor de immigratieproblematiek.
Als die bedrijven zich nu aan dezelfde regels moeten houden dan TNT is het probleem al grotendeels opgelost. Nu is TNT verplicht overal te bezorgen, 6 dagen in de week, verplicht om overal brievenbussen neer te zetten, verplicht de post van de concurrentie in de postbussen te sorteren en krijgt ook alle rotzooi gedumpt die de concurrentie niet kan bezorgen, niet wil bezorgen of verkeerd bezorgt.quote:Op zondag 12 september 2010 21:56 schreef baba117 het volgende:
Er zijn al andere bedrijven die post bezorgen hoor... Als TNT echt zo slecht is dan lopen de klanten vanzelf weg bij dat bedrijf. Dat is ook een onderdeel van de boosaardige liberale markt. Postbodes werden trouwens massaal ontslagen om post BEZORGERS aan te nemen die een voor TNT gunstigere cao hebben.
En de andere bedrijven hoeven helemaal niks te betalen voor deze service natuurlijk?quote:Op zondag 12 september 2010 23:10 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Als die bedrijven zich nu aan dezelfde regels moeten houden dan TNT is het probleem al grotendeels opgelost. Nu is TNT verplicht overal te bezorgen, 6 dagen in de week, verplicht om overal brievenbussen neer te zetten, verplicht de post van de concurrentie in de postbussen te sorteren en krijgt ook alle rotzooi gedumpt die de concurrentie niet kan bezorgen, niet wil bezorgen of verkeerd bezorgt.
Dan zwijg ik nog maar over de illegale belongingsstructuur van de concurrentie. Het is dus geen level playing field zoals de theoretici automatisch vooronderstellen.
Daarnaast staan de vaste postbodes onder druk om te vertrekken terwijl het salaris/de arbeidsvoorwaarden voor postbezorgers dermate slecht zijn dat er maar weinig te vinden zijn. Ga je namelijk als bijstandsgerechtigde werken als postbezorger krijg je minder dan de bijstand, gewoon omdat je niet genoeg uren krijgt. Dat terwijl je wel beschikbaar moet zijn en dus lastig ergens anders nog kunt werken om je loon tot boven bijstandsniveau aan te vullen.
Vooralsnog ook hier weer inderdaad. Net als bij de zorg, de telecom, en het openbaar vervoer.quote:Op zondag 12 september 2010 23:57 schreef Boldface het volgende:
Privatisering is een VVD-stokpaardje. Overal zijn de resultaten even desastreus. Zo zou de concurrentie verbeteren en zouden consumenten van lagere prijzen profiteren: het tegendeel bleek waar.
De OPTA verbiedt het vragen van een realistische prijs hiervoor.quote:Op zondag 12 september 2010 23:39 schreef baba117 het volgende:
[..]
En de andere bedrijven hoeven helemaal niks te betalen voor deze service natuurlijk?
Maar dan komen we gevaarlijk dicht bij wat we in de thuiszorg ook hebben gezien; mensen worden ontslagen en kunnen hun baan terugkrijgen voor fors minder salaris.quote:Op zondag 12 september 2010 21:38 schreef DS4 het volgende:
Misschien is het leuk om het bericht goed te lezen. Dat er postbodes zijn die anoniem aan de telegraaf vertellen dat het een zooitje is, wil niet zeggen dat het een zooitje is...
Dat als eerste.
Indien TNT post niet voldoende personeel kan krijgen terwijl er ik weet niet hoeveel mensen zijn die dat werk kunnen doen die een uitkering ontvangen... dat is de echte schande! Voordat je het weet moet men inderdaad Polen inhuren omdat die het werk wel willen doen.
Ik ben een waarlijk voorstander van uitkeringen die hoog genoeg zijn zodat mensen op een fatsoenlijk niveau kunnen leven, maar als we de vrijblijvendheid niet snel weg halen gaat dat systeem genadeloos onderuit.
Telecom is de enige met marktwerking en daar is het aantal diensten enorm gestegen en zijn de prijzen gedaald. Marktwerking werkt.quote:Op zondag 12 september 2010 23:58 schreef Tomatenboer het volgende:
Net als bij de zorg, de telecom, en het openbaar vervoer.
Welke slechte arbeidsomstandigheden heb je het over?quote:Op maandag 13 september 2010 08:13 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
dat er mensen zijn die met slechte arbeidsomstandigheden genoegen nemen, betekent niet dat die omstandigheden goed genoeg zijn, maar omdat ze niet anders kunnen!
Minimumloon is in NL enorm hoog. Iedereen heeft dus een fatsoenlijk salaris.quote:Het is een denkfout en bovendien verdeel en heers propaganda om mensen 'lui' of 'verwend' te noemen die voor een fatsoenlijk salaris opkomen.
Ja dat is toch gestoord, huisvrouwen en kleine kinderen die de post in de struiken gooienquote:Op zondag 12 september 2010 21:56 schreef baba117 het volgende:
Postbodes werden trouwens massaal ontslagen om post BEZORGERS aan te nemen die een voor TNT gunstigere cao hebben.
De VVD is er voor de grote jongens, verzekeraars en banken en sinds kort ook woningbouwverenigingen, en deze samenwerking noemen ze marktwerkingquote:Op zondag 12 september 2010 11:21 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Voorheen werd de hoogte van de huur mede bepaald door de overheid, maar sinds de woningcorporaties geprivatiseerd zijn, zijn de huren omhoog gevlogen. Huursubsidie is dus meer nodig dan ooit en je kunt op je vingers natellen dat ie straks onbetaalbaar wordt, terwijl de corporaties slapend rijk worden.
Daarbij is de woningnood ook nog eens terug, omdat goede betaalbare woningen gesloopt worden.
Woningbouwverenigingen en stichtingen zijn ooit opgericht om mensen met een smalle beurs goed te kunnen laten wonen. Onbegrijpelijk, vind ik..
Zo zien we dus dat de 'markt' de solidariteit in de samenleving onderuit haalt.
ziektekosten is fors duurder geworden, marktwerking werkt dus nietquote:Op maandag 13 september 2010 09:23 schreef DS4 het volgende:
[..]
Telecom is de enige met marktwerking en daar is het aantal diensten enorm gestegen en zijn de prijzen gedaald. Marktwerking werkt.
Er is geen marktwerking in de zorg... Misschien dat je dat onderdeel van mijn betoog hebt gemist...quote:Op maandag 13 september 2010 10:01 schreef Foksnor het volgende:
ziektekosten is fors duurder geworden, marktwerking werkt dus niet
Die is er wel, evenals op de andere terreinen die ik heb opgenoemd, en ik was er nog één vergeten; de energiesector.quote:Op maandag 13 september 2010 10:18 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er is geen marktwerking in de zorg... Misschien dat je dat onderdeel van mijn betoog hebt gemist...
O ja al die reclame, dubbele winstcijfers en directie-bonussen, dat is leuk voor onsquote:Op maandag 13 september 2010 10:21 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Die is er wel, evenals op de andere terreinen die ik heb opgenoemd, en ik was er nog één vergeten; de energiesector.
Helemaal niet. Wat zit je toch onzin te verkopen... De overheid bepaalt alles in de zorg, icm de NZA die alleen maar het budget voor ogen blijkt te houden.quote:
Met telecom had je gelijk. Behalve dan dat marktwerking daar gewoon blijkt te werken, hetgeen jij keihard ontkent.quote:evenals op de andere terreinen die ik heb opgenoemd,
Je moet de rekening eens goed bestuderen en misschien dat je dan door hebt dat de angel zit in de netwerkkosten.quote:en ik was er nog één vergeten; de energiesector.
Anders: Rover.quote:Al weet ik wel dat het voor de marktfetisjisten allemaal niet ver genoeg gaat en dat de overheid nog veel in de melk heeft te brokkelen. Dus er is geen sprake van een volledig vrije markt (godzijdank). [quote]
Ja, want bij de telecom heeft echte marktwerking gezorgd voor minder aanbod tegen hogere prijzen... o, wacht even...
[quote]
Overigens heb je gelijk dat het OV de afgelopen jaren goedkoper is geworden, maar de dienstverlening is erop achteruit gegaan
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |