FOK!forum / Cultuur & Historie / Spoorzoeken: het Duitse lijntje (Boxteler Bahn)
Rewimovrijdag 10 september 2010 @ 21:48
Wij wonen vlakbij het oude tracé van het voormalige Duitse lijntje. Dit was een spoorlijn die deel uitmaakte van de verbinding Londen – Berlijn – Sint-Petersburg. Het Duitse lijntje was het stuk tussen Boxtel in Nederland en Wesel in Duitsland. Een tegenwoordig onbekende verbinding die echter een belangrijke rol heeft gespeeld aan het begin van de Duitse inval in Nederland op 10 mei 1940:

quote:
De Duitse agressor slaagt er op 10 mei 1940 in de Maasbrug bij Gennep, zie
afbeelding 13, ongeschonden in handen te krijgen. Dat is heel belangrijk, want
de pogingen om de bruggen bij Maastricht en Venlo intact in handen te krijgen
mislukken. De oude NBDS-lijn wordt voor de aanvallende Duitsers van
levensbelang.
Het verhaal van de verovering van de brug is een verhaal van verraad.



De Duitsers hebben enkele mannen in hun gelederen die goed Nederlands
spreken, en gekleed gaan in uniformen van de Nederlandse marechaussee.
Ook hebben zij vervalste Nederlandse paspoorten. Eén van de groep is een
Nederlander die de situatie bij de Gennepse brug goed kent. Hij heeft er als
Nederlandse soldaat gediend, en fungeert als gids voor de Duitsers. Diverse
telefoontjes van Nederlands sprekende ‘marechaussees’ aan de brugbewaking
zorgen voor verwarring. Daaronder een vals telefoontje van de ‘stationschef’
van Gennep, dat een trein op komst is, en dat de brug daarvoor vrij gemaakt
moet worden. Die verwarring is zo groot dat een Duitse pantsertrein op de
brug is voordat de bewaking in de gaten heeft wat er eigenlijk aan de hand is.
De bewaking wordt overmeesterd voordat die de kans heeft de brug te laten
springen zoals afgesproken is.
Het achterland ligt open voor de Duitsers. De trein passeert zonder
noemenswaardige problemen de Peel-Raamstelling. De trein ontspoort bij Mill,
maar dat is voor de Duitsers geen ramp. De bruggen verderop zijn immers
inmiddels opgeblazen en de trein heeft zijn taak verricht.

Voordat het de Nederlandse soldaten in de kazematten daar duidelijk is dat
het oorlog is, zijn ze al overmeesterd. Deze doorbraak van het Duitse 18e
leger over de Gennepse spoorbrug is van grote betekenis geweest voor de
gevechten in die eerste oorlogsdagen. Dr. L. de Jong schrijft hier uitvoerig
over in zijn standaardwerk over de Tweede Wereldoorlog.

In de eerste dagen van de oorlog rijden in Goch per dag meer dan veertig
treinen voorbij met troepen en materieel, op weg naar het front .

En de hele oorlog blijft het een belangrijke aanvoerweg voor de Duitsers.
Maar in 1944 gaat de stroom materieel en personeel de andere kant op: de
geallieerden gebruiken het Duits Lijntje om Duitsland binnen te dringen. Het
lukt de Duitsers wél om de Genneper brug bij hun overhaaste terugtocht te
laten springen.
Op het gebied oostelijk van de brug tot in Duitsland wordt het spoor iedere
honderd meter door de Duitsers vernield. Maar de geallieerden hebben de rails
niet nodig voor hun opmars: het tracé van de lijn is voldoende om met tanks
en pantserwagens dieper Duitsland in te rijden.

Na maart 1945, als het zuiden van Nederland bevrijd is, leggen de
geallieerden een tijdelijke noodbrug over de Maas bij Gennep. Het vervoer
over het Duits Lijntje is groot, maar alleen vanwege de oorlog: treinen vol
verlofgangers en krijgsgevangenen.
Bron

Het Duitse lijntje is inmiddels grotendeels gesloopt. Aan Duitse zijde zijn nog hier en daar resten te vinden. Onder andere in onze tuin, want we hebben twee stukken spoorrails, die onderdeel zijn van ons hek :D



We vroegen ons al af hoe dat daar terecht was gekomen, maar toen zagen we ergens in de buurt dit:



We werden nieuwsgierig en zijn in de buurt op zoek gegaan naar wat we konden vinden van deze spoorlijn.

In Googlemaps kun je het tracé vrij goed volgen:



Spoorbrug over de Niers in Goch (kun je nu overheen wandelen)



Hectometerpaal, achtergebleven langs het tracé



Bielsresten en stenen van het spoorbed



Voormalig station Asperden



Bordje (L: langsahm, P: pfeiffen)



In Gennep vind je ter herinnering aan het Duitse lijntje een oude locomotief (van een type dat er overigens nooit gereden heeft).

En in NL ligt ook nog echt spoor op het tracé. Je kunt er deels overheen lopen. Daar willen we ook nog eens gaan kijken. En ook de andere kant op, richting Wesel, waar de resten van de kapotgeschoten spoorbrug nog liggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Rewimo op 10-09-2010 22:24:41 (foto vervangen) ]
LXIVvrijdag 10 september 2010 @ 21:50
Hier tijding vanaf de andere zijde van het traject -stop-

Spoorweg hier nog intact -stop-

Geen electrische voorzieningen aanwezig -stop-

Zal wellicht morgen foto vanuit begin uploaden -stop-
Rewimovrijdag 10 september 2010 @ 21:51
Ha leuk, aan die kant zijn wij nog niet geweest :)
LXIVvrijdag 10 september 2010 @ 21:53
Hier is de lijn nog gewoon goed. Er is ook wel eens over gesproken om hem tot Schijndel of nog verder weer in bedrijf te stellen, voor forensen. (In dat deel van Brabant is eigenlijk geen actief spoor meer). Ook staat er nog een stationsgebouw hier vlakbij (Midden in het bos)
Rewimovrijdag 10 september 2010 @ 21:54
Ja, er zijn verschillende pogingen geweest heb ik gelezen. Is allemaal niet doorgegaan, nu kun je hier in de buurt niet meer per spoor over de grens.
trainfreakvrijdag 10 september 2010 @ 21:55
Interessant!
Maar niet alle foto's doen het hier?
Duvelvrijdag 10 september 2010 @ 21:55
Leuk stuk! Ik wil me ook nog eens verdiepen in het Kruispunt Beugen!
Rewimovrijdag 10 september 2010 @ 21:59
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 21:55 schreef trainfreak het volgende:
Interessant!
Maar niet alle foto's doen het hier?
Welke doen het niet? Dan zal ik even kijken of ik ze ergens anders online kan zetten.
trainfreakvrijdag 10 september 2010 @ 22:10
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 21:59 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Welke doen het niet? Dan zal ik even kijken of ik ze ergens anders online kan zetten.
Diegene uit je tweede post.
Die uit je eerste post laden allemaal.
Rewimovrijdag 10 september 2010 @ 22:11
In mijn tweede post staan geen foto's :? Alleen in de OP.
qltelvrijdag 10 september 2010 @ 22:11
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 21:51 schreef Rewimo het volgende:
Ha leuk, aan die kant zijn wij nog niet geweest :)
Jij niet, ik wel.. :P

Bij LIempde (Boxtel) ligt nog een stukje en daar was ik 2 jaar geleden met Scouting.
trainfreakvrijdag 10 september 2010 @ 22:13
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 22:11 schreef Rewimo het volgende:
In mijn tweede post staan geen foto's :? Alleen in de OP.
Haha, ok dan!

Maar het is wel raar:
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 21:50 schreef LXIV het volgende:
Hier tijding vanaf de andere zijde van het traject -stop-

Spoorweg hier nog intact -stop-

Geen electrische voorzieningen aanwezig -stop-

Zal wellicht morgen foto vanuit begin uploaden -stop-
Super bedankt voor dit deel. Het is altijd interessant om oude stukken terug te vinden.
qltelvrijdag 10 september 2010 @ 22:14
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 21:50 schreef LXIV het volgende:
Hier tijding vanaf de andere zijde van het traject -stop-

Spoorweg hier nog intact -stop-
Die is ook langer gebruikt -stop-

Hier was na de oorlog zo weinig meer over dat ze de rest ook maar weggehaald hebben -stop-

Ik heb overigens een heel klein stukje video over de inval van Duitsland over de Boxteler bahn. Als ik er morgen aan toekom zal ik 'm op Youtube zetten. -stop-
Rewimovrijdag 10 september 2010 @ 22:33
Ik heb nog wat meer foto's gevonden, deze komen uit de buurt van Hommersum

Bij het station in Hommersum



Stationsgebouw



Nog van vóór de auto ;)



Handbediende spoorboom



Bruggetje onder de spoordijk



Douanegebouwtje (Hommersum was de grenspost - het eerste station aan Duitse kant)



Richting Kleve hier instappen!



Als je weet wat je zoekt, valt er nog best een hoop te zien :)
Duvelvrijdag 10 september 2010 @ 22:39
Cool!
Socioszaterdag 11 september 2010 @ 02:04
Mooie reportage.
qltelzaterdag 11 september 2010 @ 09:09
Heel klein stukje uit een reportage van History channel:

Rewimozaterdag 11 september 2010 @ 09:24
Nog een aanvulling:



Aangezien de spoorbrug over de maas bij Gennep in Duitse handen was, konden op 10 mei 1940 (om 04:30 uur) een Duitse pantsertrein en een goederentrein met 500 infanteristen doordringen tot achter de Peel-Raamstelling.

Drie kwartier later kwam de pantsertrein terug , vermoedelijk om versterkingen op te halen.

Omdat Nederlandse militairen ondertussen zgn. asperge versperringen en landmijnen hadden geplaatst ontspoorde de trein.

Bron
LXIVzaterdag 11 september 2010 @ 11:34
Vanochtend ben ik op de fiets gestapt om een paar foto's te maken van deze kant van het spoor. Het ligt ook zo ongeveer in míjn achtertuin.


Dit is het allereerste (of laatste stukje) van het Duitse lijntje. Deze bocht sluit aan op de spoorverbinding 's-Hertogenbosch-Eindhoven. Daarover zie je een NS-trein rijden.


Het spoor vervolgt zijn weg dan richting Liemde


Bij Liemde staat nog een oud station, dat nu in gebruik is als boerderij


Nogmaals het 'station' in Liemde


Hier staat ook nog een monumentje in de vorm van een wagonnetje.


Tekstplakkaat bij het monumentje.


Hier vertrekt het lijntje het bos/landgoed 'De Geelders' in, met onbekende&geheimzinnige bestemming.
LXIVzaterdag 11 september 2010 @ 11:37


Het mooie van dit lijntje vind ik dat er geen electriciteitskabels boven hangen en dat het gewoon dwars over de grond loopt. Ook de omgeving van het lijntje (Meijerij) is erg mooi. Het maakt het als geheel erg mysterieus. Als kind vond ik dit prachtig!
Frezerzaterdag 11 september 2010 @ 11:42
Leuke zoektocht!

Het traject Boxtel - Veghel wordt nog afentoe gebruikt door Cehave meen ik. Als ik zo op Google Earth kijk, kan de lijn ook nooit meer veel verder gebruikt worden: in Uden staat inmiddels bebouwing op het voormalige traject.

edit: oeps, al 10 jaar geen verkeer meer richting Veghel, als ik het bordje hierboven goed begrijp.
LXIVzaterdag 11 september 2010 @ 11:45
Het zou leuk zijn wanneer andere FOK!-ers langs dit spoor ook een paar foto's zouden maken. Dan kunnen we het hele traject compleet maken.
Duvelzaterdag 11 september 2010 @ 12:09
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 11:42 schreef Frezer het volgende:
Leuke zoektocht!

Het traject Boxtel - Veghel wordt nog afentoe gebruikt door Cehave meen ik. Als ik zo op Google Earth kijk, kan de lijn ook nooit meer veel verder gebruikt worden: in Uden staat inmiddels bebouwing op het voormalige traject.

edit: oeps, al 10 jaar geen verkeer meer richting Veghel, als ik het bordje hierboven goed begrijp.
Er kunnen momenteel geen treinen meer richting Veghel, omdat ProRail het wissel in het hoofdspoor bij Boxtel verwijderd heeft. :(
Daffodil31LEzaterdag 11 september 2010 @ 12:54
Klik.

En ook:

Klik 1
Klik 2
Klik 3
Klik 4
Klik 5
Klik 5a
Klik 6
Klik 7

En als bonus:

Klik extra
LXIVzaterdag 11 september 2010 @ 13:05
quote:
Allemaal heel interessante foto's met interessante dingen over deze spoorlijn. Het nadeel is echter wel dat je hiermee onze ontdekkingstocht zinloos gemaakt hebt!
Daffodil31LEzaterdag 11 september 2010 @ 13:13
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 13:05 schreef LXIV het volgende:

[..]

Allemaal heel interessante foto's met interessante dingen over deze spoorlijn. Het nadeel is echter wel dat je hiermee onze ontdekkingstocht zinloos gemaakt hebt!
Sorry hoor...

Maar bedenk wel dat de foto's enkele jaren oud zijn, dus is er ongetwijfeld wel wat veranderd sindsdien.
qltelzaterdag 11 september 2010 @ 13:13
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 13:05 schreef LXIV het volgende:

[..]

Allemaal heel interessante foto's met interessante dingen over deze spoorlijn. Het nadeel is echter wel dat je hiermee onze ontdekkingstocht zinloos gemaakt hebt!
Ach welnee. Het is toch veel leuker om het zelf te doen.

Leuk trouwens, die foto's die je gemaakt hebt. Wij gaan binnenkort nog wel eens verder aan de andere kant van de grens.
Rewimozaterdag 11 september 2010 @ 13:51
Leuke aanvulling, LXIV ^O^

Daffodil31LE, die sites heb ik ook al eens bekeken, erg leuk om te zien dat meer mensen zich hiermee bezighouden. Maar zoals qltel al zegt, willen we het traject graag zelf volgen, dat is nog leuker :)

(Ik ben mevrouw qltel ;) of hij is meneer Rewimo, dat kan ook)
du_kezaterdag 18 september 2010 @ 11:58
Leuk dit :). In Duitsland heb je volgens mij nog meer dan in Nederland uit gebruik genomen spoorlijnen. We waren deze zomer in de buurt van Koblenz nog bij zo'n lijn met allemaal stalen spoorbielzen uit de jaren 20-30, ook wel apart.
Faux.zaterdag 18 september 2010 @ 15:01
Intressant! Ik moet daar maar een keertje naar toe :)
qltelzaterdag 18 september 2010 @ 15:16
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 15:01 schreef Faux. het volgende:
Intressant! Ik moet daar maar een keertje naar toe :)
Houd je er wel rekening mee dat de lijn loopt van Boxtel tot Wezel? :)
Rewimozaterdag 18 september 2010 @ 15:56
Ik vond nog wat foto's van vroeger.

De verwoeste pantsertrein op 10 mei 1940


Restant van de spoorbrug bij Wesel. Hier willen we zelf nog een keer foto's maken (maar dat wordt dan geen luchtfoto ;) )



Het inmiddels afgebroken stationsgebouw in Boxtel


Station Asperden ca. 1975


[ Bericht 8% gewijzigd door Rewimo op 18-09-2010 16:11:01 (Gerepareerd :)) ]
Rewimozaterdag 18 september 2010 @ 16:28
En in het kader van de nostalgische plaatjes, wat foto's van het oude station Goch. Hier kruiste de Boxteler Bahn de spoorlijn Krefeld-Kleve.



Ansichtkaart uit 1900 met overzicht van de andere kant



De ene kant van het station was bestemd voor de NBDS



De andere kant voor de lijn Krefeld-Kleve (deze lijn bestaat nog steeds)



En de andere kant van het station



In de oorlog is het station verwoest. Er staat nu een gebouw uit 1957, dat nogal beroemd schijnt te zijn als voorbeeld van de architectuur uit die periode.
kenosiszondag 19 september 2010 @ 16:36
Ik wandel vrijwel elke dag over het Duits lijntje bij Veghel. Het spoor houdt hier in ieder geval in Veghel fysiek op met een groot stootblok.



Een paar jaar geleden heeft men er nog eens een trein over laten rijden (Veghel-> Boxtel). Daarna heeft men niets meer aan onderhoud gedaan en zijn grote delen van het spoor overwoekerd.

Daarnaast wil ik tijdens het wandelen nog wel eens worden verrast door motorcrossers die de harde basaltstenen blijkbaar prettig vinden. :(

[ Bericht 0% gewijzigd door kenosis op 19-09-2010 16:46:06 ]
Rewimozondag 19 september 2010 @ 16:56
Zijn er nog meer dingen te zien in jouw omgeving, behalve het stootblok? :)
kenosiszondag 19 september 2010 @ 18:01
Ja, hier zijn nog wat aanvullende foto's die van een geo-caching site afkomen. Hier staat ook wat meer over het lijntje. Algemene link:

Enkele foto's in volgorde van Boxtel naar Veghel

Wachtershuisje


Brug over het kanaal (Willemsvaart)


Het station (het rechterhuisje staat er niet meer).

Volgens mij heeft men een paar jaar geleden de oude slagbomen verwijderd maar deze moesten vanuit "monumentale" redenen weer teruggeplaats worden.

Het stootblok - zie eerdere posting:

[ Bericht 3% gewijzigd door kenosis op 19-09-2010 18:39:58 ]
Rewimozondag 19 september 2010 @ 18:15
Is dat de brug die ze af willen breken? Leuk om meer foto's te zien! :)
Pietverdrietzondag 19 september 2010 @ 18:28
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 12:54 schreef Daffodil31LE het volgende:
Klik.

En ook:


En als bonus:

Klik extra
Deze video bevat inhoud van Vevo, die deze wegens auteursrechtschending heeft geblokkeerd voor je land.
kenosiszondag 19 september 2010 @ 18:39
quote:
Op zondag 19 september 2010 18:15 schreef Rewimo het volgende:
Is dat de brug die ze af willen breken? Leuk om meer foto's te zien! :)
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik houd me niet zo bezig met lokale aangelegenheden.
Alexxxxxmaandag 20 september 2010 @ 14:11
Ik vind het Dockumer Lokaeltsje leuker, daar woon ik aan :+




Merk en type: onbekend
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Gennep
Datum: 15 april 2007
Rewimomaandag 20 september 2010 @ 14:14
De locomotief die in Gennep staat, staat daar weliswaar ter herinnering aan het Duitse lijntje maar hij heeft er nooit over gereden :+ Is een heel ander type.

Alexxxxxmaandag 20 september 2010 @ 14:27
quote:
Op maandag 20 september 2010 14:14 schreef Rewimo het volgende:
De locomotief die in Gennep staat, staat daar weliswaar ter herinnering aan het Duitse lijntje maar hij heeft er nooit over gereden :+ Is een heel ander type.

[ afbeelding ]
Weet ik, maar Anne wilde graag dat ik die foto's hier postte :+
Rewimomaandag 20 september 2010 @ 14:46
Ah, je bent gestuurd :+
Alexxxxxmaandag 20 september 2010 @ 14:48
quote:
Op maandag 20 september 2010 14:46 schreef Rewimo het volgende:
Ah, je bent gestuurd :+
jazeker :+

is er geen spoorzoektopic hier van It Dockumer Lokaeltsje? Daar heb ik wel wat zinnigs bij te dragen, ben al een jaar of 20 geďnteresseerd in de historie van dat lijntje, heb zelfs nog bewust meegemaakt dat er over werd gereden O+
Rewimomaandag 20 september 2010 @ 15:06
Geen idee, maar je kunt er natuurlijk zelf eentje starten :)
Rewimozaterdag 5 maart 2011 @ 20:10
Vandaag heb ik dit boek op de kop getikt op eBay :)

titelblatt_der_blaue_brabant.jpg?openelement

En eerder hadden we deze gevonden (kan geen groter plaatje vinden):

eisenbahnenniederrhein.jpg

Hopelijk bieden deze boeken nog wat extra informatie zodat we weer eens op pad kunnen om foto's te maken :)
LXIVzaterdag 5 maart 2011 @ 20:48
Deze winter ben ik nog met wat vrienden vanuit Boxtel helemaal naar Veghel gelopen langs de het Boxtels lijntje. Dan kom je ook nog een ouderwetse hefbrug tegen!! Die hebben we moeten beklimmen om over het kanaal te komen.
Het is een hele mooie route, zeker langs het kanaal. En je kunt toch 20 km lopen terwijl je geen mens tegenkomt
Rewimowoensdag 9 maart 2011 @ 08:37
Wij hebben gisteren het traject Uedem-Wesel "gedaan". Foto's volgen nog. De oude spoorbrug is zeer de moeite waard. We kwamen er overigens achter dat de Duitsers hem zelf hebben laten springen, twee maanden voor het einde van de oorlog. Zonde.