abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 10 september 2010 @ 21:48:07 #1
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_86294996
Wij wonen vlakbij het oude tracé van het voormalige Duitse lijntje. Dit was een spoorlijn die deel uitmaakte van de verbinding Londen – Berlijn – Sint-Petersburg. Het Duitse lijntje was het stuk tussen Boxtel in Nederland en Wesel in Duitsland. Een tegenwoordig onbekende verbinding die echter een belangrijke rol heeft gespeeld aan het begin van de Duitse inval in Nederland op 10 mei 1940:

quote:
De Duitse agressor slaagt er op 10 mei 1940 in de Maasbrug bij Gennep, zie
afbeelding 13, ongeschonden in handen te krijgen. Dat is heel belangrijk, want
de pogingen om de bruggen bij Maastricht en Venlo intact in handen te krijgen
mislukken. De oude NBDS-lijn wordt voor de aanvallende Duitsers van
levensbelang.
Het verhaal van de verovering van de brug is een verhaal van verraad.



De Duitsers hebben enkele mannen in hun gelederen die goed Nederlands
spreken, en gekleed gaan in uniformen van de Nederlandse marechaussee.
Ook hebben zij vervalste Nederlandse paspoorten. Eén van de groep is een
Nederlander die de situatie bij de Gennepse brug goed kent. Hij heeft er als
Nederlandse soldaat gediend, en fungeert als gids voor de Duitsers. Diverse
telefoontjes van Nederlands sprekende ‘marechaussees’ aan de brugbewaking
zorgen voor verwarring. Daaronder een vals telefoontje van de ‘stationschef’
van Gennep, dat een trein op komst is, en dat de brug daarvoor vrij gemaakt
moet worden. Die verwarring is zo groot dat een Duitse pantsertrein op de
brug is voordat de bewaking in de gaten heeft wat er eigenlijk aan de hand is.
De bewaking wordt overmeesterd voordat die de kans heeft de brug te laten
springen zoals afgesproken is.
Het achterland ligt open voor de Duitsers. De trein passeert zonder
noemenswaardige problemen de Peel-Raamstelling. De trein ontspoort bij Mill,
maar dat is voor de Duitsers geen ramp. De bruggen verderop zijn immers
inmiddels opgeblazen en de trein heeft zijn taak verricht.

Voordat het de Nederlandse soldaten in de kazematten daar duidelijk is dat
het oorlog is, zijn ze al overmeesterd. Deze doorbraak van het Duitse 18e
leger over de Gennepse spoorbrug is van grote betekenis geweest voor de
gevechten in die eerste oorlogsdagen. Dr. L. de Jong schrijft hier uitvoerig
over in zijn standaardwerk over de Tweede Wereldoorlog.

In de eerste dagen van de oorlog rijden in Goch per dag meer dan veertig
treinen voorbij met troepen en materieel, op weg naar het front .

En de hele oorlog blijft het een belangrijke aanvoerweg voor de Duitsers.
Maar in 1944 gaat de stroom materieel en personeel de andere kant op: de
geallieerden gebruiken het Duits Lijntje om Duitsland binnen te dringen. Het
lukt de Duitsers wél om de Genneper brug bij hun overhaaste terugtocht te
laten springen.
Op het gebied oostelijk van de brug tot in Duitsland wordt het spoor iedere
honderd meter door de Duitsers vernield. Maar de geallieerden hebben de rails
niet nodig voor hun opmars: het tracé van de lijn is voldoende om met tanks
en pantserwagens dieper Duitsland in te rijden.

Na maart 1945, als het zuiden van Nederland bevrijd is, leggen de
geallieerden een tijdelijke noodbrug over de Maas bij Gennep. Het vervoer
over het Duits Lijntje is groot, maar alleen vanwege de oorlog: treinen vol
verlofgangers en krijgsgevangenen.
Bron

Het Duitse lijntje is inmiddels grotendeels gesloopt. Aan Duitse zijde zijn nog hier en daar resten te vinden. Onder andere in onze tuin, want we hebben twee stukken spoorrails, die onderdeel zijn van ons hek :D



We vroegen ons al af hoe dat daar terecht was gekomen, maar toen zagen we ergens in de buurt dit:



We werden nieuwsgierig en zijn in de buurt op zoek gegaan naar wat we konden vinden van deze spoorlijn.

In Googlemaps kun je het tracé vrij goed volgen:



Spoorbrug over de Niers in Goch (kun je nu overheen wandelen)



Hectometerpaal, achtergebleven langs het tracé



Bielsresten en stenen van het spoorbed



Voormalig station Asperden



Bordje (L: langsahm, P: pfeiffen)



In Gennep vind je ter herinnering aan het Duitse lijntje een oude locomotief (van een type dat er overigens nooit gereden heeft).

En in NL ligt ook nog echt spoor op het tracé. Je kunt er deels overheen lopen. Daar willen we ook nog eens gaan kijken. En ook de andere kant op, richting Wesel, waar de resten van de kapotgeschoten spoorbrug nog liggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Rewimo op 10-09-2010 22:24:41 (foto vervangen) ]
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 10 september 2010 @ 21:50:34 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86295095
Hier tijding vanaf de andere zijde van het traject -stop-

Spoorweg hier nog intact -stop-

Geen electrische voorzieningen aanwezig -stop-

Zal wellicht morgen foto vanuit begin uploaden -stop-
The End Times are wild
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 10 september 2010 @ 21:51:46 #3
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_86295144
Ha leuk, aan die kant zijn wij nog niet geweest :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 10 september 2010 @ 21:53:25 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86295206
Hier is de lijn nog gewoon goed. Er is ook wel eens over gesproken om hem tot Schijndel of nog verder weer in bedrijf te stellen, voor forensen. (In dat deel van Brabant is eigenlijk geen actief spoor meer). Ook staat er nog een stationsgebouw hier vlakbij (Midden in het bos)
The End Times are wild
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 10 september 2010 @ 21:54:41 #5
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_86295274
Ja, er zijn verschillende pogingen geweest heb ik gelezen. Is allemaal niet doorgegaan, nu kun je hier in de buurt niet meer per spoor over de grens.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_86295321
Interessant!
Maar niet alle foto's doen het hier?
  vrijdag 10 september 2010 @ 21:55:50 #7
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86295341
Leuk stuk! Ik wil me ook nog eens verdiepen in het Kruispunt Beugen!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 10 september 2010 @ 21:59:22 #8
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_86295492
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 21:55 schreef trainfreak het volgende:
Interessant!
Maar niet alle foto's doen het hier?
Welke doen het niet? Dan zal ik even kijken of ik ze ergens anders online kan zetten.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_86295926
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 21:59 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Welke doen het niet? Dan zal ik even kijken of ik ze ergens anders online kan zetten.
Diegene uit je tweede post.
Die uit je eerste post laden allemaal.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 10 september 2010 @ 22:11:00 #10
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_86295956
In mijn tweede post staan geen foto's :? Alleen in de OP.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 10 september 2010 @ 22:11:02 #11
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_86295957
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 21:51 schreef Rewimo het volgende:
Ha leuk, aan die kant zijn wij nog niet geweest :)
Jij niet, ik wel.. :P

Bij LIempde (Boxtel) ligt nog een stukje en daar was ik 2 jaar geleden met Scouting.
pi_86296069
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 22:11 schreef Rewimo het volgende:
In mijn tweede post staan geen foto's :? Alleen in de OP.
Haha, ok dan!

Maar het is wel raar:
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 21:50 schreef LXIV het volgende:
Hier tijding vanaf de andere zijde van het traject -stop-

Spoorweg hier nog intact -stop-

Geen electrische voorzieningen aanwezig -stop-

Zal wellicht morgen foto vanuit begin uploaden -stop-
Super bedankt voor dit deel. Het is altijd interessant om oude stukken terug te vinden.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 10 september 2010 @ 22:14:38 #13
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_86296113
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 21:50 schreef LXIV het volgende:
Hier tijding vanaf de andere zijde van het traject -stop-

Spoorweg hier nog intact -stop-
Die is ook langer gebruikt -stop-

Hier was na de oorlog zo weinig meer over dat ze de rest ook maar weggehaald hebben -stop-

Ik heb overigens een heel klein stukje video over de inval van Duitsland over de Boxteler bahn. Als ik er morgen aan toekom zal ik 'm op Youtube zetten. -stop-
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 10 september 2010 @ 22:33:10 #14
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_86296966
Ik heb nog wat meer foto's gevonden, deze komen uit de buurt van Hommersum

Bij het station in Hommersum



Stationsgebouw



Nog van vóór de auto ;)



Handbediende spoorboom



Bruggetje onder de spoordijk



Douanegebouwtje (Hommersum was de grenspost - het eerste station aan Duitse kant)



Richting Kleve hier instappen!



Als je weet wat je zoekt, valt er nog best een hoop te zien :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 10 september 2010 @ 22:39:00 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86297227
Cool!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86304242
Mooie reportage.
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 11 september 2010 @ 09:09:36 #17
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_86306138
Heel klein stukje uit een reportage van History channel:

  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 11 september 2010 @ 09:24:35 #18
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_86306265
Nog een aanvulling:



Aangezien de spoorbrug over de maas bij Gennep in Duitse handen was, konden op 10 mei 1940 (om 04:30 uur) een Duitse pantsertrein en een goederentrein met 500 infanteristen doordringen tot achter de Peel-Raamstelling.

Drie kwartier later kwam de pantsertrein terug , vermoedelijk om versterkingen op te halen.

Omdat Nederlandse militairen ondertussen zgn. asperge versperringen en landmijnen hadden geplaatst ontspoorde de trein.

Bron
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 11 september 2010 @ 11:34:24 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86308231
Vanochtend ben ik op de fiets gestapt om een paar foto's te maken van deze kant van het spoor. Het ligt ook zo ongeveer in míjn achtertuin.


Dit is het allereerste (of laatste stukje) van het Duitse lijntje. Deze bocht sluit aan op de spoorverbinding 's-Hertogenbosch-Eindhoven. Daarover zie je een NS-trein rijden.


Het spoor vervolgt zijn weg dan richting Liemde


Bij Liemde staat nog een oud station, dat nu in gebruik is als boerderij


Nogmaals het 'station' in Liemde


Hier staat ook nog een monumentje in de vorm van een wagonnetje.


Tekstplakkaat bij het monumentje.


Hier vertrekt het lijntje het bos/landgoed 'De Geelders' in, met onbekende&geheimzinnige bestemming.
The End Times are wild
  zaterdag 11 september 2010 @ 11:37:22 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86308303


Het mooie van dit lijntje vind ik dat er geen electriciteitskabels boven hangen en dat het gewoon dwars over de grond loopt. Ook de omgeving van het lijntje (Meijerij) is erg mooi. Het maakt het als geheel erg mysterieus. Als kind vond ik dit prachtig!
The End Times are wild
pi_86308424
Leuke zoektocht!

Het traject Boxtel - Veghel wordt nog afentoe gebruikt door Cehave meen ik. Als ik zo op Google Earth kijk, kan de lijn ook nooit meer veel verder gebruikt worden: in Uden staat inmiddels bebouwing op het voormalige traject.

edit: oeps, al 10 jaar geen verkeer meer richting Veghel, als ik het bordje hierboven goed begrijp.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zaterdag 11 september 2010 @ 11:45:08 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86308477
Het zou leuk zijn wanneer andere FOK!-ers langs dit spoor ook een paar foto's zouden maken. Dan kunnen we het hele traject compleet maken.
The End Times are wild
  zaterdag 11 september 2010 @ 12:09:53 #23
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86309080
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 11:42 schreef Frezer het volgende:
Leuke zoektocht!

Het traject Boxtel - Veghel wordt nog afentoe gebruikt door Cehave meen ik. Als ik zo op Google Earth kijk, kan de lijn ook nooit meer veel verder gebruikt worden: in Uden staat inmiddels bebouwing op het voormalige traject.

edit: oeps, al 10 jaar geen verkeer meer richting Veghel, als ik het bordje hierboven goed begrijp.
Er kunnen momenteel geen treinen meer richting Veghel, omdat ProRail het wissel in het hoofdspoor bij Boxtel verwijderd heeft. :(
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86310239
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zaterdag 11 september 2010 @ 13:05:08 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86310565
quote:
Allemaal heel interessante foto's met interessante dingen over deze spoorlijn. Het nadeel is echter wel dat je hiermee onze ontdekkingstocht zinloos gemaakt hebt!
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')