De Duitse agressor slaagt er op 10 mei 1940 in de Maasbrug bij Gennep, zie
afbeelding 13, ongeschonden in handen te krijgen. Dat is heel belangrijk, want
de pogingen om de bruggen bij Maastricht en Venlo intact in handen te krijgen
mislukken. De oude NBDS-lijn wordt voor de aanvallende Duitsers van
levensbelang.
Het verhaal van de verovering van de brug is een verhaal van verraad.
![]()
De Duitsers hebben enkele mannen in hun gelederen die goed Nederlands
spreken, en gekleed gaan in uniformen van de Nederlandse marechaussee.
Ook hebben zij vervalste Nederlandse paspoorten. Eén van de groep is een
Nederlander die de situatie bij de Gennepse brug goed kent. Hij heeft er als
Nederlandse soldaat gediend, en fungeert als gids voor de Duitsers. Diverse
telefoontjes van Nederlands sprekende ‘marechaussees’ aan de brugbewaking
zorgen voor verwarring. Daaronder een vals telefoontje van de ‘stationschef’
van Gennep, dat een trein op komst is, en dat de brug daarvoor vrij gemaakt
moet worden. Die verwarring is zo groot dat een Duitse pantsertrein op de
brug is voordat de bewaking in de gaten heeft wat er eigenlijk aan de hand is.
De bewaking wordt overmeesterd voordat die de kans heeft de brug te laten
springen zoals afgesproken is.
Het achterland ligt open voor de Duitsers. De trein passeert zonder
noemenswaardige problemen de Peel-Raamstelling. De trein ontspoort bij Mill,
maar dat is voor de Duitsers geen ramp. De bruggen verderop zijn immers
inmiddels opgeblazen en de trein heeft zijn taak verricht.
Voordat het de Nederlandse soldaten in de kazematten daar duidelijk is dat
het oorlog is, zijn ze al overmeesterd. Deze doorbraak van het Duitse 18e
leger over de Gennepse spoorbrug is van grote betekenis geweest voor de
gevechten in die eerste oorlogsdagen. Dr. L. de Jong schrijft hier uitvoerig
over in zijn standaardwerk over de Tweede Wereldoorlog.
In de eerste dagen van de oorlog rijden in Goch per dag meer dan veertig
treinen voorbij met troepen en materieel, op weg naar het front .
En de hele oorlog blijft het een belangrijke aanvoerweg voor de Duitsers.
Maar in 1944 gaat de stroom materieel en personeel de andere kant op: de
geallieerden gebruiken het Duits Lijntje om Duitsland binnen te dringen. Het
lukt de Duitsers wél om de Genneper brug bij hun overhaaste terugtocht te
laten springen.
Op het gebied oostelijk van de brug tot in Duitsland wordt het spoor iedere
honderd meter door de Duitsers vernield. Maar de geallieerden hebben de rails
niet nodig voor hun opmars: het tracé van de lijn is voldoende om met tanks
en pantserwagens dieper Duitsland in te rijden.
Na maart 1945, als het zuiden van Nederland bevrijd is, leggen de
geallieerden een tijdelijke noodbrug over de Maas bij Gennep. Het vervoer
over het Duits Lijntje is groot, maar alleen vanwege de oorlog: treinen vol
verlofgangers en krijgsgevangenen.