quote:Op woensdag 8 september 2010 19:33 schreef banaantjeEE het volgende:
Je kan beide gebruiken, betweter.
quote:Hij wilt / wil
Vraag
Is het hij wilt of hij wil?
Antwoord
Correct is: hij wil.
Toelichting
Bij de meeste werkwoorden krijgt de vorm van de tegenwoordige tijd voor de derde persoon enkelvoud de uitgang -t. De onregelmatige werkwoorden kunnen, zullen, mogen en willen zijn uitzonderingsgevallen, evenals het werkwoord zijn (hij is). De vorm voor de derde persoon enkelvoud is bij kunnen, zullen, mogen en willen gelijk aan die voor de eerste persoon: hij kan, hij zal, hij mag, hij wil.
In die delen van het taalgebied waar de uitgang -t vaak komt te vervallen (hij heef, hij blijf enzovoort), is wel eens sprake van verwarring en wordt de -t soms hypercorrect toegevoegd: hij wilt.
quote:Op woensdag 8 september 2010 19:33 schreef banaantjeEE het volgende:
Je kan beide gebruiken, betweter.
Edit: Te laatquote:De onregelmatige werkwoorden kunnen, zullen, mogen en willen zijn uitzonderingsgevallen, evenals het werkwoord zijn (hij is). De vorm voor de derde persoon enkelvoud is bij kunnen, zullen, mogen en willen gelijk aan die voor de eerste persoon: hij kan, hij zal, hij mag, hij wil.
quote:
Waarschijnlijk lezen die deze topic.quote:Op woensdag 8 september 2010 19:35 schreef 2NutZ het volgende:
En al die mensen die jij dat hoort zeggen lezen dit topic?
Ik heb het uiteraard aan mijn 879 Facebookvrienden laten weten.quote:Op woensdag 8 september 2010 19:35 schreef 2NutZ het volgende:
En al die mensen die jij dat hoort zeggen lezen dit topic?
Ok apart. En dat is een leuk feitje over je facebroekvrienden.quote:Op woensdag 8 september 2010 19:37 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik heb het uiteraard aan mijn 879 Facebookvrienden laten weten.
Nog zo'n vrouw zonder humorquote:Op woensdag 8 september 2010 19:39 schreef hapseflaps het volgende:
Wilde gij mij da es tegoei uitleggen want ik snap et nie
Wat jij wilt.quote:Op woensdag 8 september 2010 19:42 schreef Fir3fly het volgende:
Grappenmakers met posts vol intentionele fouten mag ik graag verzoeken een flink eind op te rotten.
Vergeet ook de punt niet.quote:
Voor deze keer. Maar op een forum vind ik punten niet zo nodig, als het de laatste zin van een post betreft.quote:
Wat netter formuleren mag ook.quote:Op woensdag 8 september 2010 19:42 schreef Fir3fly het volgende:
Grappenmakers met posts vol intentionele fouten mag ik graag verzoeken een flink eind op te rotten.
Helaas voor jou geeft de Nederlandse taal niets om jouw mening.quote:Op woensdag 8 september 2010 19:47 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Voor deze keer. Maar op een forum vind ik punten niet zo nodig, als het de laatste zin van een post betreft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |