abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86214493
quote:
Op woensdag 8 september 2010 19:06 schreef DarkElf het volgende:
baklava maken voor de zoete trek na het eten? en griekse yoghurt met honing en walnoot?

of gaat het alleen om hartige dingen?
Baklava en kadaifi hebben we besteld bij de Turk (dat ga ik niet zelf maken, nog nooit gedaan eigenlijk!)
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_86214553
quote:
Op woensdag 8 september 2010 19:21 schreef Tezz het volgende:

[..]

Baklava en kadaifi hebben we besteld bij de Turk (dat ga ik niet zelf maken, nog nooit gedaan eigenlijk!)
is ook erg veel werk denk ik, en je hebt al genoeg te doen!
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_86214576
Hmm in griekenland kregen we vaak feta uit de oven als voorgerecht.

http://www.mijnreceptenbo(...)t-de-oven-14006.html

Kan je ook wel een eenhapsgerechtje van maken denk ik. Op die site staan ook allerlei recepten gesorteerd op land, wellicht staat er iets voor je tussen: http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/uit/griekenland.html

Bijvoorbeeld griekse spiesjes, meze bikri, griekse rijst, watermeloen.

[ Bericht 6% gewijzigd door LilDutchPrincess op 08-09-2010 19:30:50 ]
pi_86214615
quote:
Op woensdag 8 september 2010 19:07 schreef dalaiblama het volgende:
Het is wel zo, meze zijn turks.

maar hoe je het ook wendt en keert, veel griekse specialiteiten zijn turks en kennen wij gewoon als zijnde Grieks.
Aardappels zijn ook zuid-Amerikaans. Who gives a fuck, behalve een paar nationalistische Grieken en Turken.

Ga je de Tarama zelf maken Tezz?
Ik mis nog tis skaras ortiki in je menu, net als de halloumi O+ en fava
Ik wilde net posten: een Turkse sarma is exact hetzelfde als een Griekse dolmadakia. Ze noemen het alleen anders. Er zullen vast ook wel wat turkse recepten tussen zitten, maar als ik tegen mijn ouders zeg dat het Grieks is geloven ze het ook. En inderdaad: wat maakt het uit.... Ik hou gewoon van de balkan-keuken qua smaak!

Halloumi is een goede. De andere dingen die je noemt ga ik even googlen....

De Tarama ga ik zelf maken, maar dat is voor het eerst. Ik vertrouw dus op mijn gegoogled recept en mijn smaakpapillen!
pi_86214686
Dank allemaal voor het meedenken trouwens, keep up the good work zou ik zeggen, hihi!

Wel zie ik ook veel wat grotere dingen voorbij komen. Ik wil echt hapjes. Mousaka is bijvoorbeeld 1 van mijn favo-recepten en dat staat hier geregeld op het menu, maar ik zou niet weten hoe ik dat als hapje (als in tussen de vingers, hap-slik-weg) moet serveren.
pi_86214939
quote:
Op woensdag 8 september 2010 19:26 schreef Tezz het volgende:
Dank allemaal voor het meedenken trouwens, keep up the good work zou ik zeggen, hihi!

Wel zie ik ook veel wat grotere dingen voorbij komen. Ik wil echt hapjes. Mousaka is bijvoorbeeld 1 van mijn favo-recepten en dat staat hier geregeld op het menu, maar ik zou niet weten hoe ik dat als hapje (als in tussen de vingers, hap-slik-weg) moet serveren.
met een mes? ;)

pi_86215052
quote:
Op woensdag 8 september 2010 19:32 schreef LilDutchPrincess het volgende:

[..]

met een mes? ;)

Hihi! Ja. Zou kunnen inderdaad. Hmm. Eigenlijk toch best wel een goed idee ja!
  woensdag 8 september 2010 @ 20:23:09 #33
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_86217398
Gevulde (cherry)tomaatjes.
Op een stokje: stukje feta, rode ui, paprika, halve cherrytomaat, stukje komkommer, olijfje, besprenkeld met olijfolie.
Griekse salade op zijn kleinst
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  woensdag 8 september 2010 @ 20:34:28 #34
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_86217929
Salade met watermeloen, feta en zwarte olijven. Spinazie-feta deegflapjes (is traditioneel Grieks, ben alleen de naam even kwijt), Raki (griekse anijslikeur), Gyros en pitabrood.
pi_86218225
quote:
Op woensdag 8 september 2010 20:34 schreef Windigo het volgende:
Salade met watermeloen, feta en zwarte olijven. Spinazie-feta deegflapjes (is traditioneel Grieks, ben alleen de naam even kwijt), Raki (griekse anijslikeur), Gyros en pitabrood.
De watermeloensalade hou ik in optie. De spinazie-fetaflapjes staan al op het menu!
Pita gyros misschien in het mini?? Maar eigenlijk vind ik dat ik al genoeg vleesdingen heb. Ik wil eigenlijk nog iets met vis erbij!
  woensdag 8 september 2010 @ 20:45:09 #36
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_86218386
quote:
Op woensdag 8 september 2010 20:41 schreef Tezz het volgende:

[..]

De watermeloensalade hou ik in optie. De spinazie-fetaflapjes staan al op het menu!
Pita gyros misschien in het mini?? Maar eigenlijk vind ik dat ik al genoeg vleesdingen heb. Ik wil eigenlijk nog iets met vis erbij!
http://cpg.kokkieblanda.nl/Content/pid=1169.html gebakken sardientjes met knoflook, echt Grieks, heb ik daar ook gegeten.

http://cpg.kokkieblanda.nl/Content/pid=1183.html gestoofde inktvis met tomatensaus, zo ver ik weet ook authentiek maar misschien wat gewaagd.

Er staan nog een lading meer Griekse visrecepten op die site, misschien heb je er wat aan?
  woensdag 8 september 2010 @ 21:07:03 #37
63722 z80
I fink you freaky
pi_86219436
er bestaat niet iets als een griekse keuken, elk eiland heeft zijn eigen dingen.
en wat ik nog mis in het lijstje Melitzanes tiganita: Gefrituurde aubergine.
of het broertje er van kolokithakia tiganita: gefrituurde courgettes
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_86223117
quote:
Op woensdag 8 september 2010 20:34 schreef Windigo het volgende:
Raki is turks, Ouzo is Grieks
  Moderator / Miss SHO woensdag 8 september 2010 @ 22:26:37 #39
22592 crew  Ole
pi_86223326
.
filodeeg met kaas gevultd in 'sigaarvorm'

-edit- je hebt al zoiets zie ik..
Kan idd ook met spinazie
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_86223385
quote:
Op woensdag 8 september 2010 20:41 schreef Tezz het volgende:

[..]

Geen Griekse meze zonder octopus. Gegrild, met alleen olijfolie , zout en citroen als dressing. ( de tentakels dus )
Vwb de tomatenrijst en eigenlijk alles waar tomaat bij zit. De typische Griekse smaak krijg je door de toevoeging van Griekse oregano. Die smaakt totaal anders dan die van ons.
Rigini heet het en helaas alleen bij de Griekse supermarktjes te krijgen. Soms heeft een Turk ze.
Ook geniaal in een garnaal marinade trouwens.
pi_86231108
quote:
Op woensdag 8 september 2010 22:21 schreef dalaiblama het volgende:

[..]

Raki is turks, Ouzo is Grieks
Sorry heb de namen even door elkaar gehaald.
pi_86231190
De sardientjes van Windigo gaan nog op het lijstje denk ik!

De gefrituurde aubergine en/of courgette niet. Ik moet al calamaris frituren last minute en ik heb maar twee handjes.

Rigini ga ik eens vragen bij de Turkse winkel. Ik ken het kruid helemaal niet? Ik breng mijn tomatenrijst altijd op smaak met gewone oregano (witte rijst koken in tomatensap en een gefruit uitje/knof en dan op het laatst op smaak brengen met oregano en zeezout).

Voor wat betreft de drankjes hebben we van alles: ouzo, kumqut, mastique (hoe schrijf je dat?) etc. etc.
pi_86231202
Oh de octopus! Dat is misschien ook nog wel een goed idee.... Even kijken wat mijn moeder er van vindt... (hoewel ze eigenlijk niets te vertellen heeft, haha)
pi_86231206
quote:
Op donderdag 9 september 2010 07:23 schreef Tezz het volgende:
Rigini ga ik eens vragen bij de Turkse winkel. Ik ken het kruid helemaal niet? Ik breng mijn tomatenrijst altijd op smaak met gewone oregano (witte rijst koken in tomatensap en een gefruit uitje/knof en dan op het laatst op smaak brengen met oregano en zeezout).
Mijn moeder maakt regelmatig Griekse tomatenrijst, misschien is dat nog een idee? http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=7789.0
pi_86231331
quote:
Op donderdag 9 september 2010 07:25 schreef Windigo het volgende:

[..]

Mijn moeder maakt regelmatig Griekse tomatenrijst, misschien is dat nog een idee? http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=7789.0
Nee, eigenlijk wil ik geen gerechten zoals rijst, griekse salade, giros etc. Ik wil gewoon echt hapjes! En dan voor de 'vulling' brood met smeerseltjes. Ik had trouwens gisteren in de turkse winkel een enorm lekker smeerseltje van feta en walnoot gekocht. Dat smaakte echt super ! Die komt dus misschien ook nog op het lijstje...

Maar bedankt wel voor het recept! Het is ongeveer hoe ik het zelf ook altijd doe...
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 9 september 2010 @ 08:00:58 #46
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_86231473
Misschien gevulde aubergine of courgette in plakken?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_86231699
Vwb de tarama, ik eet het heel vaak ( die van snoek kuit is bijna orgasmisch :+ )
Er is echter een bizar verschil tussen bereidingswijzen. Mijn oma maakt het met miniscuul gesneden uitjes ( echt bijna gepureerd ) , een in melk geweekte boterham , de roze of spierwitte kuit, en dan olie druppelsgewijs toevoegen tot je een homogene massa hebt.

Turken doen er aardappel doorheen, ik vind het bah, maar het maakt de pasta wel neutraler. Minder visserig.
Het is makkelijk te maken, maar er is een wezenlijk verschil in smaak afhankelijk van je bindmiddel ( de aardappel of de melk boterham ). Toevoegen van zeer fijn gesneden ui geeft ook een andere smaak, pittiger.
Typisch een gerecht wat regio gebonden is qua bereidingswijze.
Raak ook niet teleurgesteld over het eindproduct; van een potje viskuit maak je voor 1 keer tarama. ( paar eitjes apart houden voor garnering, ziet er leuk uit! ).
pi_86236955
Kijk je uit met spetters tijdens dat "live grillen". Alleen het vlees moet heet worden, niet je gasten. ;)
pi_86242096
quote:
Op donderdag 9 september 2010 12:05 schreef Redcoon het volgende:
Kijk je uit met spetters tijdens dat "live grillen". Alleen het vlees moet heet worden, niet je gasten. ;)
Dat gaat op de buitenbbq gebeuren! Als ook het opwarmen van de keftedes en het frituren van de calamaris! Mijn vader heeft speciaal een partytent gekocht om een buitenkeuken in te richten! Met partylichtjes enzo, hihi! Leuk hoor....
pi_86242132
quote:
Op donderdag 9 september 2010 08:22 schreef dalaiblama het volgende:
Vwb de tarama, ik eet het heel vaak ( die van snoek kuit is bijna orgasmisch :+ )
Er is echter een bizar verschil tussen bereidingswijzen. Mijn oma maakt het met miniscuul gesneden uitjes ( echt bijna gepureerd ) , een in melk geweekte boterham , de roze of spierwitte kuit, en dan olie druppelsgewijs toevoegen tot je een homogene massa hebt.

Turken doen er aardappel doorheen, ik vind het bah, maar het maakt de pasta wel neutraler. Minder visserig.
Het is makkelijk te maken, maar er is een wezenlijk verschil in smaak afhankelijk van je bindmiddel ( de aardappel of de melk boterham ). Toevoegen van zeer fijn gesneden ui geeft ook een andere smaak, pittiger.
Typisch een gerecht wat regio gebonden is qua bereidingswijze.
Raak ook niet teleurgesteld over het eindproduct; van een potje viskuit maak je voor 1 keer tarama. ( paar eitjes apart houden voor garnering, ziet er leuk uit! ).
Thx voor de goede tips! Ik heb idd een recept met aardappel. Denk dat ik dat ook maar aanhoud, een neutrale(re) smaak is voor zoiets misschien het beste.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')