Wat moet ik me hierbij voorstellen dan? Want ik heb zelf leraren gehad en ik heb nu ook collega's die allerhande oogafwijkingen hadden en hebben, maar dat is nooit een bezwaar geweest. Heb je nu nog dingen lopen?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:33 schreef DanseMacabre het volgende:
omdat mijn rechteroog naar buiten staat en ik daardoor niet in staat kan zijn om contact te maken met leerlingen.
Blijkbaar was het daar wel een probleem. Ik heb nu een mail gestuurd naar mijn oude middelbare school. We zijn met veel eerstejaars en weinig stageplekken en de stageplekken die er zijn hebben liever studenten van duits, frans of wiskunde.quote:Op zondag 17 oktober 2010 11:43 schreef Jentin het volgende:
[..]
Wat moet ik me hierbij voorstellen dan? Want ik heb zelf leraren gehad en ik heb nu ook collega's die allerhande oogafwijkingen hadden en hebben, maar dat is nooit een bezwaar geweest. Heb je nu nog dingen lopen?
Wat vervelend. Voor welk vak zoek je een plek dan, en waar ongeveer? Wie weet heeft iemand hier ergens een optie.quote:Op zondag 17 oktober 2010 14:11 schreef DanseMacabre het volgende:
[..]
Blijkbaar was het daar wel een probleem. Ik heb nu een mail gestuurd naar mijn oude middelbare school. We zijn met veel eerstejaars en weinig stageplekken en de stageplekken die er zijn hebben liever studenten van duits, frans of wiskunde.
Verder kan ik wel gewoon oogcontact maken hoor, maar als ik moe ben trekt m'n oog naar rechts.
Wij moeten het allemaal zelf regelen en een school wil vaak maar een stagiaire en dan klaar. Als je geen plek hebt, heb je pech.quote:Op zondag 17 oktober 2010 14:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Oh, dat tekort aan stageplekken komt me bekend voor. Ik kreeg laatst ook weer een mail voor stagiaires. Nu heb ik er geen problemen mee om stagiaires te begeleiden (maar alsjeblieft niet van die slappe hangplantjes die het als "een uitdaging" zien, maar meteen beginnen te huilen als je een opmerking plaatst), maar nu zat er zo'n dwang achter, dat mijn haren rechtop gingen staan. 10 stagiaires plaatsen, ze moeten minimaal 15 lessen per week geven (oid), en het liefst ook nog in zo verschillend mogelijke klassen, etc, etc..
Ik zie helemaal het nut in van stageplekken en we hebben het zélf ook moeten leren, maar zo'n opleidingsinstituut moet ook begrijpen dat niet alles wat zij willen ook mogelijk is. Komt weer zo heerlijk die realiteitskloof tussen opleidingsinstituten en "de werkelijkheid" in beeld.
Dat weet ik.quote:Op zondag 17 oktober 2010 16:18 schreef DanseMacabre het volgende:
In het eerste jaar hoeven we geen lessen te geven, in principe is het alleen observeren en als je er aan toe bent en de begeleider er voor open staat mag je eventueel zelf wat doen.
Soms heb je ook stagiaires die de wijsheid in pacht denken te hebben. Of je hebt stagiaires die meteen in een depressie schieten.quote:Opmerkingen, daar leer je toch alleen maar van?
Meestal is zo'n eerste stage inderdaad zo'n snuffelgebeuren. Beetje observeren, wat oriënterende opdrachten maken, en stukjes les geven.quote:Op zondag 17 oktober 2010 16:47 schreef DanseMacabre het volgende:
Ik wist niet of dat op alle opleidingen hetzelfde is.
Dan zal hij óf nog een keertje snoeihard op z'n bek gaan, óf het wordt zo'n collega waar 90 procent van het personeel een gruwelijke hekel aan heeft.quote:In mijn klas zit nu een jongen die ook de wijsheid in pacht denkt te hebben die verbetert de docenten tijdens colleges al.
het klopte wel vóór je edit.... off topic... maar toch....quote:Op zondag 17 oktober 2010 16:47 schreef DanseMacabre het volgende:
Ik wist niet of dat op alle opleidingen hetzelfde is.
Op vorige stages (andere opleiding) vond ik het altijd juist fijn om opmerkingen te krijgen, zo wist ik tenminste wat ik verkeerd deed en wat ik kon verbeteren. In mijn klas zit nu een jongen die ook de wijsheid in pacht denkt te hebben die verbeterd de docenten tijdens colleges al.
Sorry!quote:Op zondag 17 oktober 2010 20:29 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
het klopte wel vóór je edit.... off topic... maar toch....
Losjes op je rug? (al word ik dan wel eens geïmiteerd door lln, dus dat staat kennelijk ook streng ).quote:Op woensdag 20 oktober 2010 15:17 schreef CindieY het volgende:
Ik kom me ook eens melden in dit topic. Derdejaars tweedegraads Nederlands. Twee stages achter de rug, vmbo onderbouw. Nu een mbo-stage waarvan ik het nog niet zo goed weet. Heb klassen van niveau 1 t/m4 en van eerstejaars tot derdejaars, dus wel gelijk lekker breed. Ik weet alleen nog niet zo goed wat ik van het mbo moet vinden, vooral Nederlands. Het is allemaal zo ontzettend beroepsgericht en ik snap het ook wel, maar ik vind het juist heerlijk om eens lekker bezig te zijn met fictie, creatief schrijven en dergelijke. Verder ook niet erg happy met de methodes waarmee wordt gewerkt: voor de hogerejaars Taalblokken (online) en voor de eerstejaars iets van uitgeverij Deviant. Ik mis de middelbare school Ik wil er na de herfstvakantie een positievere toon voor mezelf inzetten, want ik merk uit wat ik typ dat het toch allemaal wel erg somber lijkt
Waar laten jullie trouwens je handen/armen? Tijdens het uitleggen heb ik ze overal en nergens, maar op het moment dat de leerlingen rustig aan het werk zijn en ik rondloop om te zien hoe of wat, heb ik geen idee waar ik ze moet laten. Over elkaar geslagen vind ik altijd zo stijfjes staan, maar ik merk dat ik dat toch wel erg vaak doe.
quote:Op MBO ben je specifieker met je vak bezig, dat staat je tegen of niet, natuurlijk. Met mijn vak is dat op zich niet zo'n probleem. Het zou mij in principe niet zoveel uit maken of ik op een administratieve opleiding zou moeten lesgeven of een technische. Contact met de leerlingen, daar gaat het mij om. Ik ben laatst op een MBO school gaan kijken, en dat vond ik wel eens leuk om te zien. Ook om te ervaren waar we "onze" leerlingen naar toe sturen.Op woensdag 20 oktober 2010 15:21 schreef Viking84 het volgende:
MBO lijkt mij ook niks, zelfs het VMBO is al erg beroepsgericht vgl met Havo en VWO en dat spreekt mij ook minder aan.
quote:Als je je handen over elkaar geslagen hebt, geef je onbewust aan dat je niet aangesproken wil worden, of dat je geen aandacht aan de leerlingen wil schenken. Komt heel afstandelijk over (bron: "Lichaamstaal", Victor van Geel). Handen op de rug vind ik iets voor een generaalOp woensdag 20 oktober 2010 15:17 schreef CindieY het volgende:
Waar laten jullie trouwens je handen/armen? Tijdens het uitleggen heb ik ze overal en nergens, maar op het moment dat de leerlingen rustig aan het werk zijn en ik rondloop om te zien hoe of wat, heb ik geen idee waar ik ze moet laten. Over elkaar geslagen vind ik altijd zo stijfjes staan, maar ik merk dat ik dat toch wel erg vaak doe.
quote:Dat hele vakspecifieke, dat staat mij dus tegen. Het is een eindeloze stroom van sollicitatiebrieven, zakelijke (telefoon)gesprekken enzovoorts. Maar goed, ik heb deze stage nu eenmaal, ik kan er alleen nog maar het beste uit halen. Vond het vmbo overigens weer erg meevallen qua vakspecifiek, daar leuke dingen kunnen doen die ik op 't mbo niet in het programma zie passen (en waar ook de tijd niet voor is).Op woensdag 20 oktober 2010 17:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Op MBO ben je specifieker met je vak bezig, dat staat je tegen of niet, natuurlijk. Met mijn vak is dat op zich niet zo'n probleem. Het zou mij in principe niet zoveel uit maken of ik op een administratieve opleiding zou moeten lesgeven of een technische. Contact met de leerlingen, daar gaat het mij om. Ik ben laatst op een MBO school gaan kijken, en dat vond ik wel eens leuk om te zien. Ook om te ervaren waar we "onze" leerlingen naar toe sturen.
[..]
Als je je handen over elkaar geslagen hebt, geef je onbewust aan dat je niet aangesproken wil worden, of dat je geen aandacht aan de leerlingen wil schenken. Komt heel afstandelijk over (bron: "Lichaamstaal", Victor van Geel). Handen op de rug vind ik iets voor een generaal
Ik heb mijn armen gewoon losjes naast me hangen.
Achter in mijn lokaal staat een kast, en dat is een van mijn vaste "sta-plekjes". Dan leun ik met mijn rechterarm op de kast en kijk rustig door het lokaal.
quote:Hoe bedoel je dat? Ik vind juist dat ik op (V)MBO juist niet specifieker met mijn vak bezig ben. Ja, het praktische nut ervan wordt meteen duidelijk, maar ik vind het stomvervelend om me bezig te houden met vaardigheden op de werkvloer. Laat mij maar lekker grammatica en fictie doen .Op woensdag 20 oktober 2010 17:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Op MBO ben je specifieker met je vak bezig, dat staat je tegen of niet, natuurlijk. Met mijn vak is dat op zich niet zo'n probleem. Het zou mij in principe niet zoveel uit maken of ik op een administratieve opleiding zou moeten lesgeven of een technische. Contact met de leerlingen, daar gaat het mij om. Ik ben laatst op een MBO school gaan kijken, en dat vond ik wel eens leuk om te zien. Ook om te ervaren waar we "onze" leerlingen naar toe sturen.
quote:In de zin van: je richt je in je vak vooral op bijv. de autotechniek, het omgaan met zieke mensen, het organiseren van een reis. In het VMBO zit je algemeen het vak te geven. In de taal komen allerlei algemene zaken voor, maar niet bijv. het vakjargon dat hoort bij het sleutelen aan een auto, of het vakjargon dat hoort in de ziekenhuiswereld. Zo bedoelde ik hetOp woensdag 20 oktober 2010 22:16 schreef Viking84 het volgende:
Hoe bedoel je dat?
quote:Zo heeft iedereen natuurlijk zijn eigen dingen die hij wel en niet leuk vindtik vind het stomvervelend om me bezig te houden met vaardigheden op de werkvloer. Laat mij maar lekker grammatica en fictie doen .
quote:Ik heb het al een paar keer genoemd in deze topicreeks, maar Victor van Geel's "Lichaamstaal" is echt een aanraderOp woensdag 20 oktober 2010 20:16 schreef CindieY het volgende:
Ik ga morgen en overmorgen op stage eens flink wat proberen qua 'waar laat ik mijn armen', misschien zijn leun-plekken en losjes naast me wel goeie opties voor mij.
quote:Ik heb net even in mijn boekenkast gespiekt, maar ik heb het boek zo te zien bij mijn ouders liggen. Ik heb het ooit eens moeten aanschaffen voor de studie, maar weinig mee hoeven doen. Dit weekend tripje ouders op de planning, ik zal het nog eens doorlezen!Op woensdag 20 oktober 2010 22:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
In de zin van: je richt je in je vak vooral op bijv. de autotechniek, het omgaan met zieke mensen, het organiseren van een reis. In het VMBO zit je algemeen het vak te geven. In de taal komen allerlei algemene zaken voor, maar niet bijv. het vakjargon dat hoort bij het sleutelen aan een auto, of het vakjargon dat hoort in de ziekenhuiswereld. Zo bedoelde ik het
[..]
Zo heeft iedereen natuurlijk zijn eigen dingen die hij wel en niet leuk vindt
[..]
Ik heb het al een paar keer genoemd in deze topicreeks, maar Victor van Geel's "Lichaamstaal" is echt een aanrader
quote:Ik ben heel erg benieuwd hoe jij met Taalblokken en Deviant denkt te gaan werken! Deviant gebruik ik alleen voor niveau 1 en zelfs die worden er helemaal simpel van. Ik heb ook hier en daar al wat extra opdrachten gedaan om ze wat meer uitdaging te bieden. Doe je Nederlands of een andere taal? Misschien kunnen we eens ideeën uitwisselen ofzo.Op woensdag 20 oktober 2010 22:14 schreef susannetilburg het volgende:
Deviant en Taalblokken, ook bij mijn stage een crime. Deviant biedt weinig uitdaging, Taalblokken is veel te eentonig. Misschien komt het ook wel omdat er enorm schools lesgegeven wordt, iets dat volgens mij in een MBO niet zou hoeven.
Ik hoop echt snel zelf lessen te kunnen geven en dan mijn lessen wat actiever en meer realistisch te kunnen maken. Hoewel de voorbereidingstijd (en nakijktijd) per klas op 11 minuten staat.. Dan maar wat meer thuis doen.
quote:Oh, maar dat is een welhaast maatschappelijk verschijnsel. Kijk voor de grap maar eens hier op Fok! rond.Op woensdag 20 oktober 2010 23:40 schreef CindieY het volgende:
Ik heb het ook niet zo op dat hele beroepsgerichte. Op m'n huidige stageschool wordt ook erg voorbij gegaan aan spelling en grammatica trouwens, zonde. Ik zie in derdejaars klassen niveau 4 dingen voorbij komen als 'opdragt' en 'artiekel' om het nog maar niet te hebben over werkwoordsspelling en dergelijke.
quote:Toen ik stage liep, was ik ook altijd met een andere stagiair. Vond het aan de ene kant gezellig en je kon feedback op elkaar geven.Afgelopen les hebben wij (ja, ik ben met nog een stagiaire, vraag me niet waarom ze twee derdejaars bij elkaar zetten, maar het scheelt wel iets, haar enthousiasme steekt mij ook lichtelijk aan)
quote:Tuurlijk! Want door deze opdracht raak je hun belevingswereld én hun vakgebied. Logisch dat ze dat leuker vinden.Als opdracht hadden we bedacht dat ze een artikel over zichzelf moesten schrijven in combinatie met hun vakgebied. Werd erg enthousiast ontvangen door het merendeel van de leerlingen, dit vonden ze leuker dan Taalblokken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |