abonnement Unibet Coolblue
pi_87046204
Ik hap hier wellicht zo op omdat we al 'n hele tijd toestanden hebben met 'n collega die de normeringen soepeler wil hebben, het niet nodig vindt dat leerlingen rijtjes leren en telkens als ze bot vangt in een vergadering roept: "jullie willen er gewoon niet aan omdat jullie het al veertig jaar zo doen en niet open staan voor verandering".

Nou heb ik al ooit ergens gewerkt waar de leerlingen geen rijtjes hoefden te leren en soepele normeringen hadden en daar vonden de leerlingen mijn vak helemaal niet leuk, omdat ze er geen hout van snapten. Ouderwets drillen leidt echt tot meer plezier. Deze collega krijgt van mij op dat punt d'r zin dus niet (op andere punten heeft ze d'r zin wel gehad), en van de rest ook niet, en dat heeft me toch 'n hoop drama opgeleverd al...

Huizenhoog drama, terwijl ze op zich alle vrijheid heeft om zelf zo soepel te zijn als ze maar wil, want omdat niemand zin heeft in nog meer drama spreekt niemand 'r aan en kan ze d'r goddelijke gang gaan. Maar kennelijk is het pas goed als wij ook 'om' zijn.

Opmerkingen over niet-veranderingsgezinde ouderwetsen kan ik dus niet zo goed meer hebben, terwijl ik zelf nog piepjong ben :).
  donderdag 30 september 2010 @ 23:56:53 #127
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_87046318
Ik heb geen respect voor ouwe zeikerds/knotterpotten. Klaar. Als ik zo word, mogen ze me afschieten. Laat mij over 30 jaar nog maar net zo bevlogen zijn als ik nu ben - en ik hoop dat ik zo word. Ik heb respect voor dat soort mensen. Ik heb een oud-collega, die is 76 - maar die is nog steeds heel actief bij school betrokken. Je kunt altijd een beroep op hem doen. En er zijn idd genoeg ervaren rotten in het vak die hart voor de zaak hebben, positief ingesteld zijn en goeie veranderingen willen. Maar laat me wel nog zélf beslissen of ik muziek in het klaslokaal wil of niet.

quote:
Op donderdag 30 september 2010 23:53 schreef ShadyLane het volgende:
Ik hap hier wellicht zo op omdat we al 'n hele tijd toestanden hebben met 'n collega die de normeringen soepeler wil hebben, het niet nodig vindt dat leerlingen rijtjes leren
Maar dat is gewoon gemakzucht van die mevrouw.

quote:
Nou heb ik al ooit ergens gewerkt waar de leerlingen geen rijtjes hoefden te leren en soepele normeringen hadden en daar vonden de leerlingen mijn vak helemaal niet leuk, omdat ze er geen hout van snapten. Ouderwets drillen leidt echt tot meer plezier.
Helemaal met je eens!

[ Bericht 21% gewijzigd door Baba-O-Riley op 01-10-2010 16:49:36 ]
.
pi_87046578
Die collega is trouwens ook de grootste zeikerd van allemaal, eindeloos gezeur dat mij en andere collega's die wel wat willen uitvoeren van ons werk houdt. Zelf eens een poot extra uitsteken gaat niet, want de kinderen zijn ziek/moeten van de opvang gehaald worden etc. En die is dus begin 40. Bevlogenheid of een gebrek daaraan zijn niet leeftijdsgebonden :).
pi_87049869
Ik neem geen mobieltjes in om dezelfde redenen als hier al beschreven zijn. Spullen afpakken; dat gaat voor mijn gevoel te ver. Met andere zaken ben ik wel streng/duidelijk en ouderwets misschien. Zodra ze het lokaal binnenkomen, wil ik geen ipods, mp3 spelers e.d. zien (dus ook niet bungelend om de nek, of met nog een oortje in), geen petten of capuchons op, kauwgom en eten zijn strikt verboden, drinken mag alleen uit een flesje (dus geen blikjes en pakjes). Ik kan ook prima uitleggen waarom ik die regels heb. Ik vind het eerlijk gezegd ook moeilijk te begrijpen dat er leraren zijn die deze zaken (ipods, petten op, eten in de klas) wel toestaan, maar dat zijn er toch best een hoop. Dat moeten de leraren aan de ene kant zelf kunnen bepalen, aan de andere kant vind ik het voor de sfeer op een school wel fijn als er duidelijke schoolregels zijn waar iedereen zich houdt. Het zegt ook iets over waar je als school voor staat. Ik werk 't liefst op een school waar die gezamenlijke sfeer past bij mijn eigen visie.

[ Bericht 18% gewijzigd door mane op 01-10-2010 08:12:34 ]
The real is always way ahead of what we can imagine.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 16:52:05 #130
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_87067124
In onze schoolregels staat sowieso al dat je geen petten op mag in de klas, niet mag eten en drinken in de klas en in de gangen, etc. Dus ik hou me daar ook aan en ik vind deze regels niet meer dan normaal. Als er leerlingen in mijn lokaal gegeten hebben (wanneer een andere docent daar les heeft gegeven) spreek ik hem daar ook op aan. Zie ik dat leerlingen petjes op hebben, dan tik ik even op mijn hoofd en dan weten ze dat ze de pet af moeten zetten.
.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 17:05:36 #131
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_87067582
Hoelang geef je al les Baba-O-Riley? :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 18:32:18 #132
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_87070114
Ben nu aan mijn tiende schooljaar bezig.
.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 18:37:59 #133
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_87070284
Volledig uitgeblust vandaag. Thank God it's Friday!
Niet meer actief op Fok!
pi_87093538
Ik heb had een goed rooster. Gaan ze het zo veranderen dat ik weer een :( rooster krijg...
pi_87093893
Wat is het geworden dan, Hippos?

Hoe zien jullie roosters er eigenlijk uit, verder? Ik ben wel tevreden met het rooster:
Ma 1e t/m 7e (8.20-15.00)
Di Geen lessen, alleen mentoruur (dat ik naar eigen inzicht op een ander tijdstip mag doen)
Wo 2e t/m 8e (9.10-15.50)
Do 2e t/m 8e (9.10-15.50)
Vrij 3e t/m 7e (10.00-15.00)

Geen tussenuren. Aan de ene kant is dat wel lekker, aan de andere kant vind ik een tussenuurtje ergens ook wel prettig. (Maar ja, carefull what you wish for ;)).
pi_87094682
mijn rooster is zeer in orde

ma studie op t instituut
di 3e t/m 5e uur (10.35-13.40)
wo 2e t/m 7e uur (9.25-15.35, twee losse tussenuren)
do vrije dag
vrij 1e t/m 4e uur (8.30-12.15)

het gaat overigens weer een stuk beter met mij op school :Y
Kwak
pi_87174129
Hoi. :W
Eerstejaars lerarenopleiding geschiedenis. In november eerste stage tot aan het einde van het schooljaar, ik vind het heel spannend maar heb er ook heel veel zin in.

Woensdagochtend heb ik een gesprek op een eventuele stageschool.
  maandag 4 oktober 2010 @ 17:41:02 #138
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_87176109
Ik heb vandaag mijn eerste stage gelopen voor het vak geschiedenis. Ik ben al een jaar bezig met de lerarenopleiding, maar door omstandigheden was een stageplek (zelfs voor de eerste (observerende) stage) lastig te vinden.

3x Havo 2, blokuur Mavo-4 en 1x Mavo-3 gezien en ik ben kapot .... (veel moeier dan van m;n 'gewone' werk, terwijl ik een kortere dag had en ik zelf niets voor de klas hoefde te doen :@ ). Alhoewel observeren natuurlijk ook leerzaam is, ben ik blij dat mijn begeleider aan droeg (als ik dat wil/aandurf) om over een week of 2 (ik loop 1 en soms 2 dagen in de week mee) een stukje te vertellen over iets of iemand dat in het onderwerp past, als een soort van verdieping en dat zou dan voor de Havo-2 klassen zijn.
Ik heb al een ideetje dus morgen even op het internet en bieb zoeken naar wat leuk materiaal. Ik ben ook heel erg benieuwd ik het vind voor de klas, hoe ik dat ervaar.

Maar goed ik lurk al een poosje mee in dit topic, maar nu ik dus ook weer eens de binnenkant van een schoolgebouw heb gezien, dacht ik: 'ik meld me ook even'. Verder, ik volg de studie naast een parttime baan die he-le-maal niets met onderwijs te maken heeft, ook dat vind ik wel zwaar, maar goed ik kan niet van de lucht leven dus het is maar even zo.

Dat was even kort mijn introductie :) .
klerkje
  maandag 4 oktober 2010 @ 18:38:50 #139
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_87177930
Welkom :W
.
pi_87179734
Ja, welkom :)

Ik heb een rooster waar veel collega's niet blij mee zouden zijn maar ik wel: zes tussenuren op vier dagen, drie van de vier dagen een achtste uur. We hebben er hier nogal wat die om kwart over twee direct op de fiets stappen om thuis te gaan werken en die zouden niet blij worden van achtste uren. Maar ik ben er toch altijd wel tot vijf uur dus ik vind het best, en tussenuren vind ik altijd wel fijn voor kopieerklusjes en allerlei regeldingetjes.

En het feit dat ik in plaats van 4x in de week dit jaar maar 2x in de week om zes uur op hoef maakt mij zielsgelukkig O+.
  maandag 4 oktober 2010 @ 19:30:35 #141
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_87179922
Misschien een stomme vraag hoor, maar bij hoeveel uren lesgeven werk je fulltime (1 fte)? even er vanuit gaande dat je geen decaan bent ofzo, gewoon alleen docent. Of is dat niet zo te zeggen/ verschilt dit?
klerkje
pi_87179952
Dat verschilt inderdaad per school, hangt af van de opslagfactor die ze toekennen, maar volgens mij is het tegenwoordig vrijwel overal 25 lesuren.
pi_87184460
24 - 25 lesuren is meestal fulltime.

Mijn rooster is vooral (#*#&*! vanwege het feit dat ik nu heerlijk in een vast lokaal zat en nu weer noodgedwongen ga zwerven tussen 3 lokalen en weer les moet geven in een ruimte die daar eigenlijk niet geschikt voor is. Hopelijk kan er nog wat geschoven worden, maar ik zie het sombertjes in. Ik had echt een heerlijk rooster, was er net aan gewend geraakt, maar na de toetsweek wordt alles weer omgegooid helaas...

En ik vraag me af; komt het ooit goed tussen mij en mijn 4M groep...of verwacht ik onbewust teveel van ze? :{
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 18:59:43 #144
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_87218358
Kreeg vandaag onverwachts een vakcollega op bezoek in de klas. Eén leerling zag dat duidelijk als een mogelijkheid om een spelletje met mij te spelen, want hij weet dat nieuwe docenten beoordeeld worden. Bij alles wat ik zei en vroeg reageerde hij ontkennend. Hij had bepaalde papieren niet gekregen, ik had bepaalde dingen nooit uitgelegd. En dan ook echt met een grijns de klas rondkijken om te kijken wie er nog meer in meegaan. Ik vond het heel erg vervelend dat hij dat deed en ik weet ook niet zo goed wat ik ertegen moet doen... :{. Als ik het benoem, weet hij dat hij mijn zwakke plek gevonden heeft.
Niet meer actief op Fok!
pi_87221341
Negeren en het aan iemand anders vragen. En hem eventueel later subtiel op zijn plek zetten met een grapje over zijn zogenaamde geheugenverlies. Zo zou ik het doen, denk ik. Humor is een belangrijk middel om dit de kop in te drukken, maar dat moet bij je passen en met iemand erbij voel je je waarschijnlijk al niet helemaal op je gemak. Belangrijkste bij dit soort momenten is volgens mij dat je je niet van je stuk laat brengen. Stug doorgaan.

Het is geen leuke ervaring want je zou juist denken dat de leerlingen zich aardiger gedragen als ze weten dat je beoordeeld wordt. Doen ze dat niet dan is dat niet bepaald sympathiek. Als de leerling de rest niet mee kreeg in dit gedrag dan is dat wel een goed teken natuurlijk.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 16:41:14 #146
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_87251054
Vandaag mijn eerste dag gehad op mijn stageschool. Erg leuk! Eerst twee 2vmbo klassen gehad die ook nog een schriftelijke overhoring hadden. Ze gingen constant vragen of ik ze wilde helpen "want ik was zo slim" :D Daarna twee 5VWO klassen gehad die een proefwerk hadden. Bij eentje ben ik gaan surveilleren.Gaat die docent ook gewoon rustig een half uur weg :') (deed hij expres om te kijken hoe ik het aan zou pakken). Daarna is hij achterin gaan zitten en ging hij beoordelen hoe ik het deed. Hij was heel erg positief en het verbaasde hem dat dit de eerste keer was dat ik zo voor de klas zat *O* Ik had een strenge blik oO<

Zou ook gaan surveilleren bij 2vmbo en op het moment dat ik voor de klas stond hadden de leerlingen een "jeej, nu kan ik gaan spieken en overleggen" blik in hun ogen }:| Gelukkig ging die docent niet weg _O-
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  woensdag 6 oktober 2010 @ 18:04:21 #147
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_87254222
Een tip die ik je kan geven is om áchter in de klas te gaan staan. Dan zien ze namelijk niet waar je ergens uit hangt.
.
pi_87254230
Ook eerste dag stage. Vooral geobserveerd, leerlingen geholpen (MBO niveau 1-4, jaar 2) en SO's nagekeken. Was even vergeten hoe ontzettend intens het is om je van half negen tot vijf te concentreren op alles wat er om je heen gebeurt..
pi_87254469
BTW: De docent die voor vandaag mijn 'voorbeeld' was heeft welgeteld.. 11 minuten (!!) per lesuur aan voorbereidingstijd en nakijktijd. Ze heeft een 75% baan en is vijf dagen per week van half negen tot vijf op school. En dan heeft ze niet eens de makkelijke klasjes (een van de groepen telt 35 leerlingen variërend van niveau 1-4)..
  donderdag 7 oktober 2010 @ 09:32:28 #150
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_87274501
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 18:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Een tip die ik je kan geven is om áchter in de klas te gaan staan. Dan zien ze namelijk niet waar je ergens uit hangt.
Bedankt. Dat is inderdaad een goede tip.

Ik had trouwens nog een vraagje over orde houden in de klas. Bij één klas was de docent les aan het geven en het ging allemaal wel goed. Leerlingen deden goed mee, nou niks aan de hand zou je zeggen. Was ook zo, totdat één van de leerlingen naar buiten keek en een eekhoorntje zag :') Eén keer knipperen met je ogen en de hele klas stond bij het raam :o Het duurde een behoorlijke tijd voordat de klas weer ging zitten. Hoe moet je omgaan met zo'n situatie?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')