Werkte (werk nu in Den Haag). Was hij / zij van het doveninstituut aldaar? Welk programma was het? .quote:Op donderdag 23 september 2010 19:38 schreef ShadyLane het volgende:
Er was 'n collega van je op tv! (denk ik, werk je in Haren?)
quote:had ik al verteld dat ze deze les ook hardop begonnen te zeggen dat ze hun vorige docent missen?
"ik mis mevrouw S." - toen kon ik even niet zo kalm blijven als ik wilde, en riep ik iets van "oh, J. en, wat was er allemaal zoveel leuker bij mevrouw S.?" waarna een meisje dat heel erg moeilijk was in t begin voor me wél heel hard riep: "het was helemáál niet leuker bij mevrouw S. wat een onzin!"
ik heb er daarna niks mee over gezegd, tot een jongen een liedje begon te zingen over hoe hij mevrouw S. miste.... Ik heb hem gevraagd of hij dacht dat dat leuk voor mij was, om dat te horen. Nee, dat was t niet, en daarna begon hij te slijmen dat ie mij nog niet zo goed kende maar als ik weg zou gaan zou hij ook een lied voor me zingen
maar ja die discussies moet ik helemaal niet aangaan natuurlijk en ik moet t me niet aantrekken, maar t was onmogelijk om iets klasiskaals te bereiken de eerste 35 minuten. telkens weer een spaak of drie in t wiel. tegelijk. tegen elkaar. tegen mij. boos om alles..... bah...
edit: ik probeer me te richten op de positieve punten - meisje C die moeilijk was maar na veel structuur en positieve bemoediging nu met me mee zit, leerlingen D en D, die nu goed werken, leerling C.W. die ik vandaag zag gloeien van trots nadat ie vorige keer moest nablijven en nu, op een andere plek, heel goed zat te werken en veel complimentjes daarover van mij kreeg... dat zijn de lichtpunten in de klas.
de opleiding in Leiden is de afgelopen jaren compleet omgegooid. het was, ook volgens mijn opleider, echt een zootje voorheen, maar nu is het (vind ik ook) echt heel nuttig allemaal, met véél aandacht voor regie juist. ook dingen waar ik wat aan heb.quote:Op dinsdag 28 september 2010 18:36 schreef mane het volgende:
Tja, ik ben ook geen fan van het boek. Toch zijn er veel nieuwe docenten op mijn school die wel heel enthousiast zijn. Dat kan ik me best voorstellen, want klassenmanagement (zeker bij een mavo 2 klas; echt een lastige groep over het algemeen) is voor de meeste beginnende docenten gewoon het allermoeilijkste onderdeel van het lesgeven. De opleiding kan het wel afbranden maar ik heb diezelfde opleiding gedaan en weet dat ik daar helemaal niets heb opgestoken als het gaat om klassenmanagement. Althans, niets waarvan ik me nu nog iets goeds kan herinneren. Dus ja, lekker makkelijk om zo'n boek af te branden, denk ik dan, eerlijk gezegd.
ik zou je graag een keer in mijn klas laten kijken. er vált niet te communiceren, het is tientallen minuten land een klereherrie, ik zou willen dat ik een zin kon afmaken waarin ik duidelijk en hoorbaar voor de hele klas mijn verwachtingen kan communicerenquote:Maar goed. Deze verhalen doen mij sterk terugdenken aan de schoolbegeleidster die ik in mijn eerste jaar had. Die vroeg in het begin altijd: Wat had je van de les verwacht en welk gedrag verwacht je van de leerlingen?
Dan legde ik dat uit en dan vroeg zij: Maar wisten/weten de leerlingen dat ook?
Vaak was mijn reactie dan: ja maar dat is toch logisch? etc. En de les die zij me leerde was: de leerlingen willen echt heel precies van jou weten (verbaal en non-verbaal) wat je van ze wil en wat zij aan je hebben.
Hoe je dat doet, wel of niet m.b.v. een boek als dat van Boon, maakt uiteindelijk niet veel uit. Het gaat om die communicatie en de verwachtingen die helder zijn, over en weer.
Denk je dat ik dat soort situatie's niet ken? . Het gaat niet om gelijk hebben he. Het gaat erom dat de een dit soort dingen al heeft meegemaakt en vanuit die ervaring iets kan zeggen, en dat de ander daar dan wel/niet iets mee kan doen. Dat moet je ook lekker zelf bepalen. Via internet blijft het bij algemene tips en adviezen. Ik hoop dat je veel hebt aan je begeleiders en collega's, want daar moet je het toch van hebben.quote:Op dinsdag 28 september 2010 18:43 schreef kwakz0r het volgende:
ik zou je graag een keer in mijn klas laten kijken. er vált niet te communiceren, het is tientallen minuten land een klereherrie, ik zou willen dat ik een zin kon afmaken waarin ik duidelijk en hoorbaar voor de hele klas mijn verwachtingen kan communiceren
Al het begin is moeilijk en zeker dat van een beginnend docent. Ik kan er over meepraten. Je doet als één ding heel goed: open zijn en erover praten. Praat erover met collega's, met ja vakgroep en coach/begeleider. Wees open en vraag gewoon om advies. Laat iemand een paar lessen goed observeren en probeer daar enkele leerputen uit te halen. Rome is niet in één dag gebouwd, je moet opbouwen. Klassenmangement is erg lastig, daar komt veel bij kijken en soms spelen er krachten in een groep waar je zelf nog geen eens vat op hebt.quote:Op dinsdag 28 september 2010 18:43 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
de opleiding in Leiden is de afgelopen jaren compleet omgegooid. het was, ook volgens mijn opleider, echt een zootje voorheen, maar nu is het (vind ik ook) echt heel nuttig allemaal, met véél aandacht voor regie juist. ook dingen waar ik wat aan heb.
[..]
ik zou je graag een keer in mijn klas laten kijken. er vált niet te communiceren, het is tientallen minuten land een klereherrie, ik zou willen dat ik een zin kon afmaken waarin ik duidelijk en hoorbaar voor de hele klas mijn verwachtingen kan communiceren
enfin, je bedoelt het goed, en ik schiet in de verdediging. je hebt waarshcijnlijk gelijk, maar ik zit aan mijn max. qua tips en feedback vandaag. kan even niet meer handelen dus ik doe de pc even dicht.
Ik heb heel vaak migraine gehad .quote:Op dinsdag 28 september 2010 20:24 schreef mane het volgende:
Ik heb heel veel chocola en snoep gegeten tijdens mijn eerste jaar. . .
Wellicht een tip voor de collega: ik laat de lln de opdrachten van tevoren doorlezen of ik bespreek ze klassikaal, zodat ik evt onduidelijkheden kan ophelderen. Als ze zeggen dat ze alles snappen, dan betekent dat dus ook dat ze alles kunnen maken.quote:Op dinsdag 28 september 2010 20:26 schreef Razztwizzle het volgende:
Eén van mijn V6'ers heeft het al opgegeven v.w.b. economie omdat desbetreffende docent steeds leerlingen die niet het volledige werk af hebben (omdat ze het bijvoorbeeld niet begrepen) wegstuurt.
Morgen maar even babbelen met leerling en collega. Bwuh.
Ik begin meestal met een kort overzicht van wat ik dat uur ga doen. (En kort is: 'We moeten zo eerst even wat afspraken maken over de presentaties, daarna gaan jullie een inleiding schrijven en beoordelen en we eindigen met een oefening werkwoordspelling.' Of iets dergelijks, kwestie van een paar zinnen in ieder geval.)quote:Op dinsdag 28 september 2010 21:09 schreef Hippos het volgende:Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie lessen er gemiddeld uitzien: vooral qua uitleg (tijd, en leg je dan een heel stuk theorie uit of alleen een bepaald stuk) en hoe zorgen jullie ervoor dat leerling (actief) de leerstof aan het verwerken zijn?
Dat laatste is precies wat we bedoelen. Het voelt teveel aan als huiswerk-uur met uitleg en ondersteuning. Is dat het goede lesgeven? Ik weet dat veel lln het prettig vinden, maar velen halen er desondanks ook slechte cijfers voor/door. Wij willen het wat meer verschuiven: niet de docent bepaalt de uitleg maar de leerlingen bepalen min of meer de uitleg. Nogmaals, de praktijk zal lastiger zijn, maar het andersom denken doet me wel deugd. Leerlingen zelf actief stof laten verwerken en ze ook gewoon vragen: 'wat heb jij gedaan om datgene wat je niet begreep toch te gaan begrijpen?' Van een hele passieve houding (dat zie ik nu te vaak...) naar iets actievere houding. Hoe moeilijk dat ook is...quote:Op dinsdag 28 september 2010 21:26 schreef Jentin het volgende:
[..]
Overigens probeer ik mijn les wel meer te laten zijn dan een huiswerkuur-met-uitleg, maar toch is het vaak gewoon echt een riedeltje van uitleg-werken-bespreken-uitleg-werken etc. Ik denk wel eens terug aan al die mooie werkvormen die ik op de opleiding heb geleerd, maar ik heb er vaak niet de tijd en/of de klassen voor. Ben ik daar de enige in?
Ik gebruik wel regelmatig het idee van denken-delen-uitwisselen en expertmethodes en dergelijke dingen.
Het is ook geen circus, maar de manier waarop je leerlingen leerstof laat verwerken. Ik ga ook niet allerlei werkvormen invoeren. Maar alleen al het feit dat je de leerlingen er al doende achter laat komen dat ze echt zelf de leerstof moet verwerken is feitelijk omgedraaid wat veel docenten nu doen. Passief lesgeven en je schrikt hoe weinig leerlingen worden uitgedacht (en dat geven ze ook aan: ze vinden het prima), maar het gaat om de leerprestaties en daar is denk ik nog veel te halen. Afijn, het is ook maar een theorie en de praktijk zal misschien anders uitwijzen...maar ik vind het al enorm fascinerend om 't erover te hebben.quote:Op dinsdag 28 september 2010 22:06 schreef Jentin het volgende:
Ik vind het lastig. Soms voelt het wel eens alsof ik dan een 'mindere docente' ben ofzo, maar dat lijkt me niet kloppen. Ik ben zeker niet de beste docent van de school, maar ik weet heel zeker dat ik het er best prima vanaf breng . Maar als ik leerlingen soms hoor: die geven ook de indruk dat ze echt niet de hele tijd zitten te wachten op zo'n lesfestival. Misschien is dat wel omdat ze het niet gewend zijn.
Oeh, 'lesfestival' sloeg niet op jullie plan hoor! Dat klinkt wel logisch en ik denk dat het zeker een stap kan zijn in het actiever maken van leerlingen. Ik doelde op allerlei gekke werkvormen in het algemeen waar mee gewerkt kán worden en die soms te pas en te onpas worden ingezet (ik bedoel: je kan alles wel in een kek vormpje stoppen, maar voor tekstbegrip moeten ze bij mij soms gewoon stil zijn en lezen, zonder toeters en bellen ).quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |