abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86095931
Ik heb sinds een paar dagen een Nespresso Citiz&Co. Nu heb ik het idee dat de machine niet echt goed functioneert.
Ik heb wel een cremalaag maar deze is helaas snel verdwenen. Na een paar slokken is de cremalaag geheel weg.
Ook als ik te hard roer is de cremalaag zo weg....
Dit is zowel bij een espresso als een lungo
Klopt dit...geen idee....misschien hoort het wel gewoon zo...
Maar de koffie is heerlijk....!!!
pi_86095966
Crema laagje zit alleen bovenop de koffie . Sowieso . Al heb je de duurste machine :P
pi_86096193
Crema laag? Dit is gewoon het schei -en natuurkundige resultaat van het onder druk injecteren van water door een koffie pad/cup heen een kopje in. Schuim in de volksmond :D
pi_86096239
Klinkt meer als schuim ja.
pi_86096257
quote:
Op zondag 5 september 2010 18:41 schreef Sylvia21 het volgende:
Ik heb sinds een paar dagen een Nespresso Citiz&Co. Nu heb ik het idee dat de machine niet echt goed functioneert.
Ik heb wel een cremalaag maar deze is helaas snel verdwenen. Na een paar slokken is de cremalaag geheel weg.
Aangezien het een gloednieuw apparaat is zou ik gewoon Nespresso eens bellen en het voorleggen.
pi_86096341
quote:
Op zondag 5 september 2010 18:41 schreef Sylvia21 het volgende:
Volgens mij heb je een slechte adem en/of poets je je tanden niet goed.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_86096576
Het kan trouwens ook zijn dat er nog teveel zeepresten in je kopjes zitten. Probeer ze eens goed af te spoelen vooraf (evt wassen zonder sop). Wellicht dat dat helpt.
pi_86098214
Troep is toch al niet te zuipen, dus niet lopen zeiken over een laagje schuim op je slootwater.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_86099484
quote:
Op zondag 5 september 2010 19:49 schreef Sakura het volgende:
Troep is toch al niet te zuipen, dus niet lopen zeiken over een laagje schuim op je slootwater.
Huh, wat is jouw referentiekader wel niet dan? Kijk, dat je dat van Senseo zegt a la, maar Nespresso is imho toch prima te drinken. Ik ben maar wat blij als ik bij bedrijven of iemand thuis Nespresso voorgeschoteld krijg ipv de alternatieven (goede machine, zelf koffie branden en goede techniek laat ik even buiten beschouwing aangezien dat een zeer kleine minderheid is die dat heeft)
pi_86102809
Referentikader is goede smaak.
En daar valt koude ingedroogde en weer opgewarmde en verdunde drap niet onder.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_86103188
quote:
Op zondag 5 september 2010 21:18 schreef Sakura het volgende:
Referentikader is goede smaak.
En daar valt koude ingedroogde en weer opgewarmde en verdunde drap niet onder.
Niet in de war met Nescafe? ;)
pi_86103675
quote:
Op zondag 5 september 2010 21:23 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Niet in de war met Nescafe? ;)
Nescafe hebben ze idd nog iets meer in laten drogen dan nespresso, maar het is exact dezelfde troep, opwarmen van ingedroogde koude koffie. :r
pi_86104529
quote:
Op zondag 5 september 2010 21:30 schreef Sakura het volgende:

[..]

Nescafe hebben ze idd nog iets meer in laten drogen dan nespresso, maar het is exact dezelfde troep, opwarmen van ingedroogde koude koffie. :r
Ooit wel eens een cupje open geknipt? :')
pi_86106545
quote:
Op zondag 5 september 2010 21:41 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ooit wel eens een cupje open geknipt? :')
Nee, niet zo'n behoefte aan de stank van oude ingedroogde koffie :r
pi_86106765
quote:
Op zondag 5 september 2010 22:09 schreef Sakura het volgende:

[..]

Nee, niet zo'n behoefte aan de stank van oude ingedroogde koffie :r
ah, te confronterend dat je ongelijk hebt?
  zondag 5 september 2010 @ 22:40:26 #16
204266 Super_Me
Super one, Super two, Super_Me
pi_86108372
quote:
Op zondag 5 september 2010 21:30 schreef Sakura het volgende:

[..]

Dat was inderdaad bij de eerste series van Nespresso zo.
Daar werd een soort siroop van iets wat op koffie moest lijken in de cups gedaan.
Na ongeveer een jaar oid zijn ze daar op teruggekomen en hebben ze "gewoon" gemalen bonen in de cups gedaan.

Ik heb zelf een aantal jaren espresso-apparaten en koffie verkocht, en heb met menig barista diverse soorten espresso geproefd. Ook werd Nespresso daar geregeld bijgehaald. Tot onze grote verbazing (en gepaste schaamte) moesten wij concluderen dat Nespresso behoorlijk goede "espresso's" zijn. Helaas zijn ze iets te zoet, maar voor het gros van de Nederlandse espresso-drinkers is dat geen probleem.

Betreft je crema-probleem:
Sowieso is de crema-laag van Nespresso niet "blijvend", halverwege je espresso is de laag vrijwel volledig verdwenen. Te hard roeren doet de crema-laag juist eerder verdwijnen.

Tips:
-Gebruik voorverwarmde kopjes.
-Gebruik geen suiker. (Dit hoort ook eigenlijk niet in een espresso)
-Zorg ervoor dat er geen zeepresten in het kopje zitten (dit kan door ze voor gebruik met heel heet water af te spoelen, je kopjes zijn dan gelijk voorverwarmd ;) )

Mocht dit "probleem" zich blijven voordoen, ga eens kijken bij een Nespresso-bar in een van de Bijenkorf-filialen. Probeer daar een espresso en kijk of de crema-laag beter is dan bij jou thuis. Is dit het geval, neem contact op met Nespresso, hun service is top, en ze zullen je ongetwijfeld helpen.
Ik zeg maar zoo, want dat is korter dan dierentuin
pi_86108506
quote:
Op zondag 5 september 2010 22:40 schreef Super_Me het volgende:

-Gebruik geen suiker. (Dit hoort ook eigenlijk niet in een espresso)

Ik denk dat de gemiddelde Italiaan het met je oneens is ;)
  zondag 5 september 2010 @ 22:54:43 #18
204266 Super_Me
pi_86109142
quote:
Op zondag 5 september 2010 22:42 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik denk dat de gemiddelde Italiaan het met je oneens is ;)
Klopt ook wel. De bonen die een echte Italiaan zal gebruiken zijn ook zuurder en bitterderderder dan wat wij hier meestal gebruiken. Laat de gemiddelde Italiaan hier de espresso proeven en ze zullen vrijwel allemaal roepen dat deze erg zoet zijn.
pi_86109577
quote:
Op zondag 5 september 2010 22:54 schreef Super_Me het volgende:

[..]

Klopt ook wel. De bonen die een echte Italiaan zal gebruiken zijn ook zuurder en bitterderderder dan wat wij hier meestal gebruiken. Laat de gemiddelde Italiaan hier de espresso proeven en ze zullen vrijwel allemaal roepen dat deze erg zoet zijn.
"hier" is natuurlijk een beetje vaag aangezien Nederland geen espressocultuur heeft. Gemiddeld gezien is deze in de horeca van bedroevend niveau, met gelukkig zeer positieve uitzonderingen. Wellicht dat er mee te maken heeft dat espresso hier als luxe product wordt gezien (als upgrade van DE rood zeg maar ;) ) itt landen als Italie en Portugal waar 'espresso' gewoon normale koffie is en dus ook wat meer generieke bonen gebruikt wordt
  zondag 5 september 2010 @ 23:19:43 #20
204266 Super_Me
pi_86110292
quote:
Op zondag 5 september 2010 23:03 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

"hier" is natuurlijk een beetje vaag aangezien Nederland geen espressocultuur heeft. Gemiddeld gezien is deze in de horeca van bedroevend niveau, met gelukkig zeer positieve uitzonderingen. Wellicht dat er mee te maken heeft dat espresso hier als luxe product wordt gezien (als upgrade van DE rood zeg maar ;) ) itt landen als Italie en Portugal waar 'espresso' gewoon normale koffie is en dus ook wat meer generieke bonen gebruikt wordt
Eens, hoewel het op zich niet zozeer aan de bonen zelf ligt, maar meer aan de branding.
Betreft het niveau, dat is inderdaad bedroevend. Gelukkig lijkt het er op dat dit de laatste jaren aan het verbeteren is. Het grootste probleem momenteel is nog, dat veel horecagelegenheden wel kiezen voor een goede machine, maar dan op de bonen gaan besparen. Dan kopen ze bv een Pavoni, maar gooien er gewoon DE-bonen in.........

De espresso-cultuur zal hier nooit echt doordringen denk ik, aangezien koffie hier meer als smeersel wordt gezien dan als "genotsproduct"
pi_86110973
quote:
Op zondag 5 september 2010 23:19 schreef Super_Me het volgende:

[..]

Eens, hoewel het op zich niet zozeer aan de bonen zelf ligt, maar meer aan de branding.
Betreft het niveau, dat is inderdaad bedroevend. Gelukkig lijkt het er op dat dit de laatste jaren aan het verbeteren is. Het grootste probleem momenteel is nog, dat veel horecagelegenheden wel kiezen voor een goede machine, maar dan op de bonen gaan besparen. Dan kopen ze bv een Pavoni, maar gooien er gewoon DE-bonen in.........

De espresso-cultuur zal hier nooit echt doordringen denk ik, aangezien koffie hier meer als smeersel wordt gezien dan als "genotsproduct"
Het is voornamelijk de achteloosheid waarmee horeca Nederland espresso maakt. Zijn kleine (maar essentiele) denken dat een dure machine en goede bonen automatisch goede koffie betekent (en die uiteraard met een premium verkopen). Ik heb wel eens voor de grap een paar uur meegelopen in een Portugees cafe (Portugal heeft een koffiecultuur vergelijkbaar met Italie). Daar werd de maling bijvoorbeeld geregeld aangepast, werd de automaat direct ingeschakeld nadat de piston eronder zit, kopjes pakken gebeurt daarna en nog een aantal van dat soort zaken. Dit alles uiteraard op moordend tempo en dat voor ¤0,60 per bica (=espresso). Waarom kan het daar wel en kost het in NL gelijk weer ¤2,20 (en dan heb je nog schandalige tenten die bij een dubbele espresso gewoon de prijs x2 doen :') )

De andere kant van de medaille is waar dat die achteloosheid compleet doorslaat naar de andere kant toe met vollemaans handgeplukte jamaicaanse bonen aangedrukt worden door een speciale aluminium/nickel tamper en gezet wordt met een zorgvuldig samengesteld bronwater :P

edit: heel lulverhaal zonder conclusie :')

Conclusie: in Nederland is koffie vooral een binnenshuis gelegenheid, of ergens echt voor gaan zitten. In andere landen wordt het vooral als koffie genuttigd en dan vaak op weg naar werk even dat cafe instappen om er eentje achterover te tikken, thuis wordt daar ook zelden koffie gedronken. Beetje hetzelfde wat Britten met de pub hebben, dat is dé plek waar bier wordt gedronken, niet thuis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')