De opmerking van iemand de uitspraak van Leonard "Now, were was I" te verbinden aan het feit dat Leonard alles zou faken is heel interessant, maar het lijkt me onlogisch. Waarom zou hij dat in godsnaam doen??
Iemand zei ook dat Leonard's vrouw zou zijn uitgegleden in de douche. Dit is niet waar. Leonard herinnert zich alles voor het ongeluk en herinnert zich dus ook dat er een indringer was die zijn vrouw wurgde en hem tegen de grond sloeg. Het was echter maar 1 inbreker, en niet 2 zoals Leonard zelf denkt.
quote:Toch is zijn vrouw niet overleden, aangezien je in het eindshot Leonard samen met zijn vrouw in bed ziet liggen, waarbij Leonard ook alle tattoos al heeft.
Op woensdag 26 december 2001 02:13 schreef BJB het volgende:
Iemand zei ook dat Leonard's vrouw zou zijn uitgegleden in de douche. Dit is niet waar. Leonard herinnert zich alles voor het ongeluk en herinnert zich dus ook dat er een indringer was die zijn vrouw wurgde en hem tegen de grond sloeg. Het was echter maar 1 inbreker, en niet 2 zoals Leonard zelf denkt.
Mijn vermoeden is dat Leonard zijn aandoening heeft gekregen door inderdaad een inbreker, die Leonards vrouw heeft proberen te wurgen. Hierna is het hele verhaal van Sammy eigenlijk bij Lenny zelf gebeurd, maar in zijn herinnering ziet hij dat dus als het verhaal van Sammy, waarvan hij diens vermeende aandoening heeft onderzocht in zijn normale periode.
Je ziet namelijk in een shot eerst Sammy in een inrichting zitten, daarna verandert zijn hoofd ineens in dat van Leonard (is haast niet te zien, maar als je heel goed oplet zie je het, nadat een verpleegster door het beeld wandelt).
Inderdaad besluit Leonard Teddy te doden door hem zelf verdacht te maken, wetende dat als hij zich niet meer herinnert dat Teddy hem misbruikt, hij toch op die manier Teddy kan uitschakelen, waardoor hij meteen ook de dader (die dus niet bestaat of niet meer bestaat) heeft.
Warrig verhaal geloof ik, maar ik hoop dat het een beetje te begrijpen is...
.
.
.
.
Uhm zijn vrouw wordt idd gewurgt... kheb nog even beter gekeken.
Maar dood gaat ze in ieder geval niet. En de persoon 2 posts hierboven zegt dat lenny dacht dat er 2 inbrekers waren. Dat is niet zo. Hij wist dat er nog 1 iemand bij was. Maar de politie geloofde hem niet omdat ze genoeg bewijs hadden dat lenny het zelf had gedaan. Waarom zouden ze dan nog gaan zoeken naar die inbreker?
maar met wie belt Lenny de hele tijd? met Teddy? of gewoon met de politie die hem willen arresteren en bewijs aan het zoeken zijn?
SPOILER
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*LA, the present. Since the rape and murder of his wife, former insurance investigator Leonard Shelby (Guy Pearce) has no short-term memory. Having vowed to seek out and kill his wife's murderer whose initials he knows to be "JG" and whose car-registration number he has tattooed on his body, he writes notes and takes Polaroids to remind him how the investigation is progressing. The story unfolds in reverse chronology.
On the outskirts of town, he accompanies a man called Teddy (Joe Pantoliano) into a deserted warehouse. After looking at a photo of Teddy on which is written, "Don't believe his lies. He is the one. Kill him," Leonard shoots Teddy dead.
Earlier, a woman named Natalie (Carrie-Ann Moss) gives Leonard details of the driver she has had traced from the car registration Leonard has tattooed on his body. The owner turns out to be Teddy, whose real name, Natalie reveals, is John Gammell. Leonard writes on his Polaroid of Teddy, "He is the one. Kill him."
Earlier still, Natalie tells him she'll get the driver's details for him and meet him later. Leonard has a Polaroid of a man named Dodd (Callum Keith Rennie), beaten and gagged. Natalie shows him a photo of Jimmy Grantz (Larry Holden), a local gangster and her boyfriend, who went to meet a man called Teddy and never came back.
Earlier still, Leonard wakes up in a motel room and finds Dodd in his wardrobe. He and Teddy dump Dodd on the city's outskirts; Leonard goes to ask Natalie what's going on.
Earlier still, Leonard wakes in a bathroom. Dodd walks in. Leonard beats and gags him and takes a Polaroid. He finds a note telling him to get rid of Dodd for Natalie.
Earlier still, Natalie tells Leonard that Dodd beat her up because she didn't have Jimmy's drugs or money. She sends Leonard out to get rid of Dodd. Moments before, Leonard argues with her and hits her, causing bruising to her face which she later blames on Dodd.
Earlier still, Leonard finds a beer mat in his pocket with a message from Natalie saying "Meet me afterwards." He goes to the bar and introduces himself to Natalie, whom he doesn't know. Before reaching the bar, Leonard had a car-registration number tattooed on his arm. Teddy tells Leonard that Jimmy Grantz was his wife's murderer.
Earlier still, Leonard meets a cop, John Gammell, and takes a Polaroid of him. Gammell tells him to identify him as Teddy as he's working undercover. He sends Leonard to kill Jimmy Grantz in a deserted warehouse on the city's outskirts. Grantz thinks he's meeting Teddy for a drugs deal and has $200,000 in his car. Leonard kills Jimmy, believing him to be his wife's killer, takes a Polaroid of the body and changes into Jimmy's clothes. Teddy tells Leonard he's a cop who helped investigate the rape of Leonard's wife. Since the police dropped the investigation, Teddy has been finding criminals with the initials "JG" for Leonard to kill. He tells Leonard that his wife actually survived the rape; it was Leonard who killed her by accidentally administering a fatal dose of insulin. Leonard is distraught. He decides that Teddy is the next man he will kill, writes "Don't believe his lies" on his Polaroid of the cop and takes a note of Teddy's registration number, which he later tattoos on his arm. Leonard drives off in Jimmy's car, with his gun and the money.
quote:Euh... Allemaal leuk en aardig, maar dit voegt niets toe aan de discussie. Heb je deze zogenaamde 'spoiler' zèlf wel gelezen?
Op zaterdag 29 december 2001 13:30 schreef Duiveltja het volgende:
ff van een site afgehaaldSPOILER
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*LA, the present. Since the rape and murder of his wife, former insurance investigator Leonard Shelby (Guy Pearce) has no short-term memory. Having vowed to seek out and kill his wife's murderer whose initials he knows to be "JG" and whose car-registration number he has tattooed on his body, he writes notes and takes Polaroids to remind him how the investigation is progressing. The story unfolds in reverse chronology.On the outskirts of town, he accompanies a man called Teddy (Joe Pantoliano) into a deserted warehouse. After looking at a photo of Teddy on which is written, "Don't believe his lies. He is the one. Kill him," Leonard shoots Teddy dead.
Earlier, a woman named Natalie (Carrie-Ann Moss) gives Leonard details of the driver she has had traced from the car registration Leonard has tattooed on his body. The owner turns out to be Teddy, whose real name, Natalie reveals, is John Gammell. Leonard writes on his Polaroid of Teddy, "He is the one. Kill him."
Earlier still, Natalie tells him she'll get the driver's details for him and meet him later. Leonard has a Polaroid of a man named Dodd (Callum Keith Rennie), beaten and gagged. Natalie shows him a photo of Jimmy Grantz (Larry Holden), a local gangster and her boyfriend, who went to meet a man called Teddy and never came back.
Earlier still, Leonard wakes up in a motel room and finds Dodd in his wardrobe. He and Teddy dump Dodd on the city's outskirts; Leonard goes to ask Natalie what's going on.
Earlier still, Leonard wakes in a bathroom. Dodd walks in. Leonard beats and gags him and takes a Polaroid. He finds a note telling him to get rid of Dodd for Natalie.
Earlier still, Natalie tells Leonard that Dodd beat her up because she didn't have Jimmy's drugs or money. She sends Leonard out to get rid of Dodd. Moments before, Leonard argues with her and hits her, causing bruising to her face which she later blames on Dodd.
Earlier still, Leonard finds a beer mat in his pocket with a message from Natalie saying "Meet me afterwards." He goes to the bar and introduces himself to Natalie, whom he doesn't know. Before reaching the bar, Leonard had a car-registration number tattooed on his arm. Teddy tells Leonard that Jimmy Grantz was his wife's murderer.
Earlier still, Leonard meets a cop, John Gammell, and takes a Polaroid of him. Gammell tells him to identify him as Teddy as he's working undercover. He sends Leonard to kill Jimmy Grantz in a deserted warehouse on the city's outskirts. Grantz thinks he's meeting Teddy for a drugs deal and has $200,000 in his car. Leonard kills Jimmy, believing him to be his wife's killer, takes a Polaroid of the body and changes into Jimmy's clothes. Teddy tells Leonard he's a cop who helped investigate the rape of Leonard's wife. Since the police dropped the investigation, Teddy has been finding criminals with the initials "JG" for Leonard to kill. He tells Leonard that his wife actually survived the rape; it was Leonard who killed her by accidentally administering a fatal dose of insulin. Leonard is distraught. He decides that Teddy is the next man he will kill, writes "Don't believe his lies" on his Polaroid of the cop and takes a note of Teddy's registration number, which he later tattoos on his arm. Leonard drives off in Jimmy's car, with his gun and the money.
quote:
Op zondag 30 december 2001 00:19 schreef BJB het volgende:[..]
Euh... Allemaal leuk en aardig, maar dit voegt niets toe aan de discussie. Heb je deze zogenaamde 'spoiler' zèlf wel gelezen?
De discussie ging over het verhaal van Memento hoe alles in elkaar zit.....deze spoiler vertelt het hele verhaal en legt het meeste uit...
Zogenaamde spoiler??? Weet je wel wat een spoiler is?? Dat is een stukkie tekst die de clue van de film verklapt (zie tekst)
goh voor een vwo-er ben je best dom ![]()
newbie zeker he
(je hoeft niet de hele tekst te quoten die kan je ook inkorten)
-edit-typo-
(gadver wat een ballenzin
)
quote:k maar het staat nu in chronologisch volgorde bij elkaar
Op zondag 30 december 2001 15:52 schreef Robino het volgende:
BJB bedoelt dat we bovenstaande info al ruim besproken hebben, en daar ondertussen al meerdere interpretaties van gegeven hebben.(gadver wat een ballenzin
)
quote:Zozo... gaan we ruzie zoeken?
Op zondag 30 december 2001 15:39 schreef Duiveltja het volgende:[..]
![]()
De discussie ging over het verhaal van Memento hoe alles in elkaar zit.....deze spoiler vertelt het hele verhaal en legt het meeste uit...
Zogenaamde spoiler??? Weet je wel wat een spoiler is?? Dat is een stukkie tekst die de clue van de film verklapt (zie tekst)
goh voor een vwo-er ben je best domnewbie zeker he
(je hoeft niet de hele tekst te quoten die kan je ook inkorten)
-edit-typo-
Ps. Benader jij iedereen zo vriendelijk?
Daar kan je trouwens ook in lezen dat de Sammy=Lenny-theorie klopt.
quote:Yep, want dat was natuurlijk andersom. Ze was eerst in de supermarkt en later was die aanrijding.
Op dinsdag 26 februari 2002 23:17 schreef SunChaser het volgende:
Even over Go:
Ook dat Sarah Polley wordt aangereden, in het ziekenhuis ligt en een paar uur later alweer in de supermarkt is. Of heb ik wat gemist?
quote:nee, ze zat ook aan het eind NA de aanrijding, dus gehavend, weer achter de kassa.
Op dinsdag 26 februari 2002 23:25 schreef Arcee het volgende:
Yep, want dat was natuurlijk andersom. Ze was eerst in de supermarkt en later was die aanrijding.
quote:Ik heb het even snel nagekeken en dat klopt. Ze zit idd beschadigd achter de kassa. Wat betreft je comentaar, het blijft een film natuurlijk. Ze kunnen moeilijk een week wachten tot ze weer opgelapt is. Gaat het er aan het begin van de film ook niet over dat ze juist al heel lang had moeten werken? Komende week zal ik hem nog eens kijken.
Op dinsdag 26 februari 2002 23:39 schreef SunChaser het volgende:[..]nee, ze zat ook aan het eind NA de aanrijding, dus gehavend, weer achter de kassa.
[Dit bericht is gewijzigd door raampie1 op 26-02-2002 23:48]
quote:Hmmm... ja, klopt... ik weet niet of het allemaal in 1 dag/nacht/ochtend speelde. Ik heb me er iig niet aan gestoord. Ik vond het een fantastische film.
Op dinsdag 26 februari 2002 23:39 schreef SunChaser het volgende:
nee, ze zat ook aan het eind NA de aanrijding, dus gehavend, weer achter de kassa.
quote:Heb de film net eindelijk gezien, en zijn nieuwe "I've done it"-tattoo was me inderdaad opgevallen. Maar als dit aan het einde van het verhaal gebeurd moet zijn, wat is er dan met zijn mooie scar (op zijn wang) gebeurd?
Op vrijdag 14 september 2001 00:05 schreef Duckman het volgende:
Memento
[..]Niet vermoord, maar ze is hierdoor in coma geraakt. Ze leeft dus nog. Dit verklaart waarom je aan het einde van de film een flits ziet van hem en zijn vrouw, samen met zijn tattoo's. En nog een extra tattoo : "I've done it!". Mijn verklaring is dat zijn vrouw na al dit gebeuren uit haar coma is ontwaakt. De afrekening met Teddy was zijn manier om uit de spiraal te komen waar Teddy hem eigenlijk in gevangen hield, door hem telkens een nieuwe John G. te 'geven'.
ullie hier iets mee?
quote:Shit, het is nog waar ook. Heb net stukjes opnieuw zitten kijken en zag inderdaad in een fractie van een seconde het gezicht van Leonard! Wel een goeie hint zo in de film, ben benieuwd of het iemand is opgevallen terwijl die de film voor het eerst heeft bekeken.
Op donderdag 27 december 2001 14:49 schreef Duckman het volgende:
Memento
.
.
.
.
[..]
Je ziet namelijk in een shot eerst Sammy in een inrichting zitten, daarna verandert zijn hoofd ineens in dat van Leonard (is haast niet te zien, maar als je heel goed oplet zie je het, nadat een verpleegster door het beeld wandelt).
Niet dus. Het is juist omgekeerd. Doordat hij de enige man vermoord die weet hoe de vork in de steel zit (Lennard heeft zijn John G allang te pakken en is verworden tot een 'killing machine') blijft hij een doel in z'n leven houden, namelijk het vinden van de man die zijn vrouw vermoord zou hebben. Tja, 't is ook geen pretje, zo'n stoornis. Uiteindelijk is hij dus nog verder van huis. Er is nu niemand meer die hem kan stoppen.
quote:Terecht dat je dat opmerkt, van die scar. Het moet dus een shot uit het verleden zijn. Wat ik me nu opeens afvraag is waar de 'I've done it'-tatoeage voor staat. Betekent dit 'ik heb de moordenaar te pakken' of 'ik heb mijn eigen vrouw vermoord / gedood met een teveel aan insuline.'
Op zaterdag 16 maart 2002 04:26 schreef deadmike het volgende:[..]
Heb de film net eindelijk gezien, en zijn nieuwe "I've done it"-tattoo was me inderdaad opgevallen. Maar als dit aan het einde van het verhaal gebeurd moet zijn, wat is er dan met zijn mooie scar (op zijn wang) gebeurd?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |