abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86018784
Op GoT hebben ze hier een heel forum voor, dus kan er op FOK! wel een topic voor lopen (vind ik). :P. Ik kon zo snel geen recent topic dedicated aan workflows vinden. Wellicht leuk / leerzaam dat we hier onze workflows delen en hopelijk van elkaar leren. Of heb je helemaal geen workflow? Kan ook! Ben sowieso benieuwd hoe een ieder met zijn digitale foto's omgaat en wat je er allemaal meedoet.

Ik zal beginnen 8-).

Allereerst belangrijk te vermelden dat ik gewoon een enthousiaste amateur ben die vooral op verjaardagen en vakanties en uitstapjes foto's maakt. Zeker geen pro dus, maar ik vind het wel enorm leuk om er mee bezig te zijn, en dan met alle facetten van de digitale fotografie (van de gadgets tot aan het afdrukken). Ik schiet m'n foto's in RAW formaat.Gaat -ie:

Allereerst doe ik meestal een snelle selectie op het (tegenwoordig gelukkig vrij grote schermpje) van m'n camera (een Canon 50D). Dan haal ik alle bewogen, écht onscherpen en oeps-het-dopje foto's er vast tussenuit.

Hierna gaan de foto's via de Canon software (heb nog geen cardreader voor CF) naar de harde schijf in mijn laptop. Dan draai ik gelijk een sync job zodat de foto's ook op mijn (Free)NAS terecht komen, voor de zekerheid. Hierna doe ik een sync folder in Lightroom 3 zodat de foto's daar ook in zichtbaar zijn. Daarna ga ik een eerste selectie doen (passed/rejected). De rejected foto's gooi ik meestal weg (ook van de HD dus). Hierna doe ik weer een selectie om de beste eruit te halen. Hier doe ik de standaad bewerkingen op (lens correctie, witbalans, croppen). Van deze selectie maak ik na bewerking een full jpeg export.

Het resultaat van deze export gaat iPhoto in en dient als 'dagelijks' bron materiaal zeg maar. Met iWeb maak ik een online album wat ik upload naar eigen webspace en als er afgedrukt wordt buiten de deur doe ik dat ook vanaf deze JPEGs. Als ik zelf afdruk doe ik dat meestal vanuit Lightroom.

Als dat allemaal gebeurt is (meestal is het online album wel een eindpunt) dan worden er weer sync jobs gedraaid en start ik nog een keer een handmatige backup via Apple's Time Machine. Eens in de zoveel tijd maak ik een backup op een externe disk die bij mijn ouders ligt een dorp verderop.

Phew, heel verhaal toch nog maar eigenlijk werkt dit best snel voor mij. Ligt een beetje aan de hoeveelheid natuurlijk maar meestal heb ik een middag of een dag na een uitstapje wel de foto's online staan.

Nu jullie!
pi_86019427
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 13:03 schreef KingOfMars het volgende:

Allereerst belangrijk te vermelden dat ik gewoon een enthousiaste amateur ben die vooral op verjaardagen en vakanties en uitstapjes foto's maakt. Zeker geen pro dus, maar ik vind het wel enorm leuk om er mee bezig te zijn, en dan met alle facetten van de digitale fotografie (van de gadgets tot aan het afdrukken). Ik schiet m'n foto's in RAW formaat.Gaat -ie:
Hier nog een!

quote:
Op vrijdag 3 september 2010 13:03 schreef KingOfMars het volgende:
Allereerst doe ik meestal een snelle selectie op het (tegenwoordig gelukkig vrij grote schermpje) van m'n camera (een Canon 50D). Dan haal ik alle bewogen, écht onscherpen en oeps-het-dopje foto's er vast tussenuit.
Zoek/vervang 50D door 450D :P

Ik prik de SD in m'n laptop en importeer vanuit Lightroom alles naar m'n NAS (wekelijkse kopieslag naar m'n HTPC)

In Lightroom doe ik eerst een reject / pass selectie en de (genoemde) standaardbewerkingen waar nodig en voeg ik zo nu en dan keywords toe.

Ik categoriseer de foto's in Lightroom op shootnaam (op disk op datum) of onderwerp, soms ook in subcategorieen.

Wanneer ik exporteer doe ik dat eigenlijk alleen op aanvraag of bij print. Op die manier kan ik altijd nog een definitieve selectie doen van 't materiaal. Let's face it: De foto's die er gister avond na een paar glazen scotch goed uitzagen zien er za. ochtend om 10:00 toch minder fraai uit...

M'n HTPC is vaak het eindpunt van de foto's, daar draait als screensaver een picture slideshow op

(En wanneer de HTPC het eindpunt niet is, dan is het FOT :P )
pi_86020829
Nog een enthousiaste amateur hier. Waarschijnlijk met een erg inefficiente workflow, maar dat boeit me weinig.

Eerst maar de digitale foto's:
- Na schieten CF in compu
- Per shoot in naar een eigen map kopiëren (meestal is dit het hele kaartje naar 1 map)
- In die map een mapje "edit" aanmaken
- Op jpegs selecteren en de raw files in het mapje edit zetten
- Raw files openen in CameraRaw (Photoshop plugin), belichting, contrast, etc optimaliseren
- Openen in Photoshop
- Per foto even kijken wat er nodig is, dan als TIFF en JPEG opslaan
- Jpeg gaat m'n dropbox in als deze portfolio waardig is.

En dan voor analoog:
(- film uitrollen en omgekeerd oprollen)
(- film knippen)
- Foto's van negatief selecteren
- Preview scan maken
- Definitieve selectie in hoge resolutie scannen
- In Photoshop levels, contrast, curves, etc
- Opslaan als TIFF en Jpeg
- Jpeg gaat wederom de dropbox in als deze portfolio waardig is

Verder maak ik 1x in de maand een backup naar een externe HDD totdat ik geld heb voor een mooie server oplossing.
  Redactie Games vrijdag 3 september 2010 @ 14:07:39 #4
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_86021605
Ik doe bijna hetzelfde, behalve dat ik de selectie volledig in Lightroom doe, je kan foto's "flaggen" met "P" en eventueel "unflaggen" met "u". De mislukte niet goed geschoten foto's delete ik meteen vanuit de library en van de schijf. Vervolgens zet ik de filter op "geflagged" en bewerk ik eventueel nog snel even de foto's waarvan ik het nodig vind. Alle goedgekeurde foto's doe ik vervolgens publishen naar Flickr in Full Jpg. Flickr maakt er zelf weer meerdere kleinere formaten van. Ik ben nog een keer van plan om m'n eigen fotoblog op te zetten, Flickr heeft er een mooie API voor zodat je alles kan integreren in je eigen website en de layout voor jezelf kan indelen. Voordeel is dat je niet heel veel webspace nodig hebt en alle bandbreedte loopt via Flickr omdat de foto's ge-embed worden en er zit geen limiet aan het aantal te uploaden foto's.
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_86022243
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 14:07 schreef Mr.Noodle het volgende:
Ik doe bijna hetzelfde, behalve dat ik de selectie volledig in Lightroom doe, je kan foto's "flaggen" met "P" en eventueel "unflaggen" met "u". De mislukte niet goed geschoten foto's delete ik meteen vanuit de library en van de schijf. Vervolgens zet ik de filter op "geflagged" en bewerk ik eventueel nog snel even de foto's waarvan ik het nodig vind. Alle goedgekeurde foto's doe ik vervolgens publishen naar Flickr in Full Jpg. Flickr maakt er zelf weer meerdere kleinere formaten van. Ik ben nog een keer van plan om m'n eigen fotoblog op te zetten, Flickr heeft er een mooie API voor zodat je alles kan integreren in je eigen website en de layout voor jezelf kan indelen. Voordeel is dat je niet heel veel webspace nodig hebt en alle bandbreedte loopt via Flickr omdat de foto's ge-embed worden en er zit geen limiet aan het aantal te uploaden foto's.
Gebruik je ook de "R" in Lightroom? (Reject) in 't verleden deed ik aan 't eind van elke Lightroom sessie een delete actie, tegenwoordig flag ik alle rejects met R en CTRL-Backspace ik af en toe.. scheelde me weer wat handelingen.. :P
  Redactie Games vrijdag 3 september 2010 @ 14:25:10 #6
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_86022294
Ow, nee eigenlijk niet naar gekeken, maar ik donder de "rejects" eigenlijk meteen weg met <CMD> <Backspace>, maar dat flaggen vind ik wel erg makkelijk tijdens de globale controle..
pi_86022385
Ook hier een enthousiaste amateur. :)

Allereerst verwijder ik op m'n camera nooit foto's en doe op dat kleine schermpje dus niet aan selectie, zelfs niet als foto's dramatisch over/onderbelicht of duidelijk onscherp zijn.

De SD met alle foto's gaat vervolgens in de cardreader van m'n laptop, met Lightroom 3 importeer ik de hele zooi en laat ik alles meteen naar DNG converteren. De DNG-bestanden komen in zulke mappen terecht: "Foto's/2010/2010-09-03", de originele CR2-bestanden zet ik niet over.

In Lightroom maak ik dan een eerste groffe selectie, in eerste instantie alleen om de mislukte foto's eruit te filteren. Alles wat te overbelicht, te onderbelicht, te onscherp, bewogen of weet ik veel wat is krijgt een Reject-stempel en zodra ik de hele serie doorgewerkt heb gaan alle rejected foto's de prullenbak in.

Van de overgebleven (dus gelukte) foto's maak ik een tweede selectie, nu ook om dubbele foto's e.d. eruit te filteren. Als ik twee of meer vergelijkbare foto's heb, zorg ik dus meestal dat ik er gewoon één overhoud, tenzij de dubbelen óók gewoon heel mooi zijn natuurlijk.

Nu heb ik alleen nog maar 'blijvertjes' op mijn harddisk staan en ga ik meestal de overgebleven foto's nog taggen, zodat ik ze snel terug kan vinden mocht dat nodig zijn. Soms heb ik daar even geen zin in en tag ik ze later pas, maar ik tag alles hoe dan ook.

Laatste stap is de backup. Alle blijvers (al dan niet getagd) schrijf ik na een dagje fotograferen nog even weg naar een externe schijf en zodra dat gebeurd is, formatteer ik ook m'n SD-kaart.

Het bewerken doe ik pas als ik er echt zin in heb, meestal wil ik daar gewoon even voor gaan zitten. Op een hele serie pas ik alleen wat standaard bewerkingen toe, zoals een witbalanscorrectie, tikkeltje extra contrast e.d... Mocht ik een bepaalde foto bijv. op internet zetten dan bewerk ik hem meestal nog wat nauwkeuriger, vrijwel uitsluitend in Lightroom. Alleen als er echt even iets weggewerkt moet worden o.i.d. gebruik ik Photoshop, of als er wat ingewikkeldere bewerkingen met layers en masks nodig zijn. Een eventuele Photoshopbewerking sla ik op als TIF en wordt ook in m'n Lightroom-catalog opgenomen, náást het originele DNG-bestand dus. :)

Exporteren naar JPG doe ik ook via Lightroom, gewoon in een mapje 'Export' in de datummap: /2010/2010-09-03/Export dus. :P
  Redactie Games vrijdag 3 september 2010 @ 14:29:14 #8
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_86022433
Overigens is er weer een Lightroom update naar 3.2. Ik weet eerlijk gezegd niet wat de veranderingen zijn, maar heeft iemand het al geprobeerd?
pi_86022510
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 14:29 schreef Mr.Noodle het volgende:
Overigens is er weer een Lightroom update naar 3.2. Ik weet eerlijk gezegd niet wat de veranderingen zijn, maar heeft iemand het al geprobeerd?
Ik gebruik nu 3.2 ja, maar eerlijk gezegd heb ik nog geen veranderingen gespot... Zullen wel gewoon bugfixes zijn neem ik aan?

Edit: Oh ja, Facebook-support, da's een van de nieuwe features. Verder niet zo spannend.
  Redactie Games vrijdag 3 september 2010 @ 14:34:34 #10
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_86022606
Oh, Facebook-support.. Nou ja, ik doe daar niet aan, ik ben wel zo'n Social Internet Network autist.. :')
pi_86054534
Fotoworkflowvraag: Hoe gaan julie om met bijvoorbeeld panorama's en hdr's in je library?
Ik gebruik Aperture, en schiet erg veel panorama's. Dan heb ik bijvoorbeeld 40 foto's in m'n library die losstaand weinig voorstellen. Ik exporteer ze dan, en stitch ze in Autopano Giga. Daar komt bijvoorbeeld een .tiff uit rollen, die ik weer kan importeren in Aperture, maar dan zit ik nog steeds met 40 pre-stitch foto's, die ik wel wil bewaren (herstitchen met andere instellingen kan soms betere resultaten geven), maar eigenlijk niet constant in m'n library wil terugzien.
pi_86054588
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 10:55 schreef Intrepidity het volgende:
Fotoworkflowvraag: Hoe gaan julie om met bijvoorbeeld panorama's en hdr's in je library?
Ik gebruik Aperture, en schiet erg veel panorama's. Dan heb ik bijvoorbeeld 40 foto's in m'n library die losstaand weinig voorstellen. Ik exporteer ze dan, en stitch ze in Autopano Giga. Daar komt bijvoorbeeld een .tiff uit rollen, die ik weer kan importeren in Aperture, maar dan zit ik nog steeds met 40 pre-stitch foto's, die ik wel wil bewaren (herstitchen met andere instellingen kan soms betere resultaten geven), maar eigenlijk niet constant in m'n library wil terugzien.
Bekend probleem... Ik bewaar unstitched en HDR input files eigenlijk allemaal buiten de catalog (op een data directory). Op die manier zie ik ze in elk geval niet steeds terug in Lightroom.
pi_86054641
quote:
Zelf bewaar ik de originele (losse) files van panorama's altijd gewoon in m'n catalog, de gestitchte versie staat er dan naast.

Als je last hebt van die losse 'pre-stitch' foto's kun je die toch ook gewoon uit je library gooien, zonder ze van je harddisk te verwijderen? Ik bedoel, mocht je de panorama later nog eens over willen doen kun je ze nog wel van je harddisk plukken neem ik aan, daar heb je je library niet voor nodig.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 4 september 2010 @ 11:25:12 #14
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_86055051
FF de bezem er door heen gehaald. :)
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_86055067
quote:
Kun je foto's niet stacken oid? Dus samenvoegen in je library?
pi_86055439
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 11:25 schreef KingOfMars het volgende:

[..]

Kun je foto's niet stacken oid? Dus samenvoegen in je library?
Kan wel inderdaad, maar aperture geeft ze dan alsnog allemaal weer, slechts met een border er omheen.. Eens kijken of er toevallig een instelling voor is :)
Edit: Ik ben dom :') Ik kan inderdaad een primaire foto voor de stack instellen (de gestitchde pano) en dan de rest van de stack verbergen.
pi_86055860
Ok hierbij de workflow van nog een erg enthiousiaste amateur :D

-foto's maken met de 400D, waarbij ik het schermpje eigenlijk alleen gebruik om het histogram te checken
-Zodra ik thuis ben op PC de foto's importeren met Lightroom naar mijn harde schijf. Dit wordt 1x per week ook gebackuped naar de NAS.

-Na importeren zoek ik de mislukte foto's eruit, evenals de dubbele foto's.
-vervolgens plaats ik ze in Lightroom in collecties. Aangezien ik vooral landschap en dieren fotografeer, hebben de collecties dus namen als 'Kinderdijk' of 'Reiger' ;)

-Als laatste ga ik dus de foto's die ik echt goed genoeg vind dus plaatsen, en die bewerk ik meestal nog wel een beetje. Denk aan belichting aanpassen, bijsnijden, kleuren aanpassen, lensvervorming corrigeren etc. dit ook gewoon met lightroom.
-Daarna uploaden naar flickr met Lightroom plugin, en de versie die daar staat plemp ik vervolgens op diverse fora neer enzo.

-Een heel enkele keer vind ik een foto dusdanig goed dat ik hem af wil drukken of in wil sturen voor een wedstrijd, dan ben ik nog drie keer zo kritisch met bewerken. Die versies exporteer ik ook echt naar jpg in een aparte map.
Voor wat foto's, kijk hier
pi_86060061
Nieuwsfoto's:

- Ter plaatse, als er daar de tijd voor is, een eerste check via de camera op onscherpe, onder of overbelichte foto's..
- Thuis of vanaf locatie de foto's inladen, indien thuis de foto's gelijk naar externe HD
- JPEG's controleren en selectie maken
- Deze selectie vanuit RAW bewerken
- Verkleinen naar 1800* en vermailen naar diverse media, die zoeken de rest maar uit :+..
- Daarna nieuwe selectie maken voor de foto's voor op mijn site
- Deze met wat meer aandacht bewerken
- Tekstje typen en alles online gooien

Dat was het wel allemaal denk ik zo :+
pi_86060454
- RAW files importeren in Lightroom
- Evt. slechte foto's verwijderen
- Bewerken met Lightroom en evt. Photoshop (dat laatste vooral z/w met Silver Efex Pro)
- Exporteren en uploaden naar Flickr
  zaterdag 4 september 2010 @ 14:50:01 #20
35662 Heintje
Gears of War.
pi_86060878
Ik werk ongeveer het zelfde, alleen als ik niet thuis ben importeer ik ze eerst nog in mijn iPad, dan kan ik daar de eerste selectie ronde doen.

Eenmaal thuis gaan ze van mijn iPad dan naar de PC, rechtstreeks naar Aperture.
Op vrijdag 1 juni 2007 11:29 schreef Tain het volgende:
Deze uitspraak mag hier ook wel staan
Spel- en typefouten voorbehouden.
  FOK!fotograaf zaterdag 4 september 2010 @ 15:12:27 #21
18921 freud
Who's John Galt?
pi_86061444
Workflow verschilt subtiel per soort opdracht. Met een bruiloft sorteer ik op verloren momenten al wat op de cam, maar bij grotere commerciële opdrachten selecteer ik pas op de pc. Grofweg als volgt:
1. CF kaart aan pc
2. Lightroom 3.2 aan, selecteren betreffende catalog (commercieel/party/shoots/etc)
3. Importeren naar pc, converteren RAW --> DNG (mapnaam: jjjj-mm-dd (<inhoud shoot>)
4. Backup naar externe disk
5. Selectie maken in LR.
6. Rejected verwijderen van HD
7. Selectie nabewerken in LR
8. Eventuele finetuning foto's in CS4
9. Nabewerkte foto's backuppen naar externe disk
10. Online aanleveren fotomateriaal aan opdrachtgever (www.wetransfer.com)
11. Paar keer per jaar foto's opschonen. Alles behalve de selectie gaat van lokale schijf af, opschonen van externe schijven doe ik niet aan. Vol = nieuwe schijf.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  FOK!fotograaf zondag 5 september 2010 @ 13:58:19 #22
13368 NiGeLaToR
pi_86087872
1) CF in pc
2) Aperture aan, import laten lopen
3) Of in doelbestemming, of in de uitzoek map importeren als ik nog even niet weet waar ik ze dump.
4) Uitzoeken, rejected gaan in de prullenbak en periodiek weg.
5) Backups gaan vanzelf op externe disk(s), ik zorg dat origineel op CF blijft staan tot backup gedraaid is.
6) Nabewerking in Aperture en/of filters/tools/CS5/Photomatix.

Eigenlijk mooi simpel en snelle workflow als ik het zo zien. Geen ingewikkelde conversies, handmatige backups of uitzoekwerk gelukkig :)
pi_86123518
Mijn workflow:

1. CF in PC
2. Start Lightroom 3, selecteer juiste catalogus
3. Lightroom importeert foto's, renamed ze naar datum + volgnummer en plaatst in de juiste folder (folderstructuur catalogusnaam\jaar\maand\dag, later aangevuld met een omschrijving).
4. Indien snel op te leveren: zoek foto's uit, markeer deze, voer basiscorrecties uit, exporteer op juiste formaat
5. Zoek foto's uit. Markeer dubbele, onscherpe en andere mislukte foto's als Rejected
6. Zet de weergave op alleen de gelukte foto's.
7. Voer standaardcorrecties uit (levels, uitsnedes, zwartwit-conversie)
8. Doe de finetuning in CS4
9. Exporteer de foto's naar het juiste formaat (aparte exportoptie voor full size, 800 breed, 600 breed en voor 3voor12).
10. Stuur foto's naar opdrachtgever
11. Na akkoord opdrachtgever, verwijder de gerejecte foto's.

En de backups:

Op dt moment nog een handmatige backup naar een externe schijf, maar in de toekomst moet dit een automatisch proces naar een 2TB schijf in een server worden. Daarnaast dan nog een automatisch proces naar een externe schijf. Deze externe schijf wordt afgewisseld met een die buiten de deur ligt.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_86124616
quote:
Deze externe schijf wordt afgewisseld met een die buiten de deur ligt.
Dit moet ik nog even organiseren inderdaad :) Goede reminder!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')