quote:
Op woensdag 1 september 2010 19:35 schreef Thrasymachus het volgende:In juli 2011 ben ik al afgestudeerd (MA). Daar kijk ik niet echt naar uit. Ik zou nog een tweede master willen doen. Nu is dit in NL onmogelijk gemaakt: je betaalt iets van 13.000 euro voor een tweede master.
Een bekende wees mij op de mogelijkheid van studeren in Leuven, België. Goedkoop leven, goede kwaliteit, gezellige stad, zit allemaal wel goed dus.
Ik wil een geschiedenismaster doen. Nu vraag ik mij enkele dingen af. Moet je bij de letterenfaculteit in Leuven Frans kunnen? Ik beheers die taal helemaal niet. En hoe zit het met de 'schoolsheid'? Nadruk op harde kennis i.p.v. 'persoonlijke ontwikkeling' juich ik toe, maar ik heb geen zin om als een veertienjarige puber in de schoolbankjes gedisciplineerd te worden. Tenslotte: hoe is het studentenleven in Leuven? Veel leuke vereniging? Corporaal, of ongedwongen?
Hopelijk heeft iemand hier persoonlijke ervaring.
Mijn fipo trouwens...
Ik woon zelf inmiddels alweer ruim twee jaar in Leuven. Ik heb geen ervaring met de faculteit die jij op het oog hebt, maar mijn indrukken:
- nee, je hoeft geen Frans te kunnen (lang verhaal, taalstrijd, Louvain la Neuve, blablabla, het gros van de masters is Nederlandstalig)
- schoolsheid, ja, dat valt me wel op bij mijn faculteit. Zéker in de bachelor, maar ook nog wel in de master. En dat zit 'm niet alleen in de lesstof (daar vind ik het bij ons in de masters wel iets meevallen), maar ook in het lesprogramma: reken op veel aanwezigheidsverplichtingen. Anderzijds: de KU Leuven staat heel goed aangeschreven in het algemeen, dat het systeem iets anders is, moet je dan maar slikken, denk ik dan.
- studentenleven bestaat en is ook echt wel leuk (niet echt in verenigingen georganiseerd, though), MAAR in het weekend en ook in de blok gaan alle studenten naar hun ouders, in het weekend is er echt geen fluit te doen. Al met al is het studentenleven sowieso wat tammer dan in NL, anderzijds heb je hier zóveel leuke cafeetjes en tentjes! Als je je aansluit bij een studievereniging, wat aan sport doet, een leuk kot zoekt en je bij je opleiding gewoon gezellig opstelt, komt dat allicht goed

De Vlaamse cultuur is ook wel echt anders dan de Nederlandse - je zult verbaasd zijn hoe groot de verschillen zijn.