abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85959376
In juli 2011 ben ik al afgestudeerd (MA). Daar kijk ik niet echt naar uit. Ik zou nog een tweede master willen doen. Nu is dit in NL onmogelijk gemaakt: je betaalt iets van 13.000 euro voor een tweede master.

Een bekende wees mij op de mogelijkheid van studeren in Leuven, België. Goedkoop leven, goede kwaliteit, gezellige stad, zit allemaal wel goed dus.

Ik wil een geschiedenismaster doen. Nu vraag ik mij enkele dingen af. Moet je bij de letterenfaculteit in Leuven Frans kunnen? Ik beheers die taal helemaal niet. En hoe zit het met de 'schoolsheid'? Nadruk op harde kennis i.p.v. 'persoonlijke ontwikkeling' juich ik toe, maar ik heb geen zin om als een veertienjarige puber in de schoolbankjes gedisciplineerd te worden. Tenslotte: hoe is het studentenleven in Leuven? Veel leuke vereniging? Corporaal, of ongedwongen?

Hopelijk heeft iemand hier persoonlijke ervaring.

Mijn fipo trouwens...
pi_85959589
-zeg dan niets-

[ Bericht 74% gewijzigd door motorbloempje op 01-09-2010 19:41:04 ]
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  woensdag 1 september 2010 @ 19:42:50 #3
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_85959685
Voor zover ik begrepen heb van mensen die naar België zijn gegaan om te studeren stelt het verenigingsleven daar niet bijster veel voor.
pi_85959750
Ik heb geen studie ervaring met Leuven, maar ben er wel eens geweest. Een gemoedelijk stadje waar de schoolgemeenschap wel flinke stempel lijkt te drukken op de stad. In positieve zin. Het zorgt bijvoorbeeld voor een bescheiden maar kek uitgaansstukje en een wat meer alternatieve/kunstzinnige tent.
Ik vond het wel een charmant stadje in elk geval.
HĆLP.
  woensdag 1 september 2010 @ 19:46:14 #5
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_85959824
Frans lijkt me overbodig, Leuven is Vlaams gebied. En ik ben er wel eens uitgegaan, en dan is het er vol met studenten. Op zich wel gezellig, maar het ligt eraan wat jezelf verwacht.
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
  woensdag 1 september 2010 @ 20:04:41 #6
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_85960646
Ik heb die mogelijkheid ook wel eens onderzocht, maar dan voor Antwerpen. Is dat niks? Is wat dichterbij...
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_85960764
Antwerpen kan ook, ik weet nu nog niet genoeg om een redelijke preferentie te hebben voor één stad. Gent schijnt ook goed en leuk te zijn. Men zegt dat Brussel wel kak is, vooral qua uitgaan/sociaal leven.
pi_85960862
quote:
Op woensdag 1 september 2010 19:35 schreef Thrasymachus het volgende:
In juli 2011 ben ik al afgestudeerd (MA). Daar kijk ik niet echt naar uit. Ik zou nog een tweede master willen doen. Nu is dit in NL onmogelijk gemaakt: je betaalt iets van 13.000 euro voor een tweede master.

Een bekende wees mij op de mogelijkheid van studeren in Leuven, België. Goedkoop leven, goede kwaliteit, gezellige stad, zit allemaal wel goed dus.

Ik wil een geschiedenismaster doen. Nu vraag ik mij enkele dingen af. Moet je bij de letterenfaculteit in Leuven Frans kunnen? Ik beheers die taal helemaal niet. En hoe zit het met de 'schoolsheid'? Nadruk op harde kennis i.p.v. 'persoonlijke ontwikkeling' juich ik toe, maar ik heb geen zin om als een veertienjarige puber in de schoolbankjes gedisciplineerd te worden. Tenslotte: hoe is het studentenleven in Leuven? Veel leuke vereniging? Corporaal, of ongedwongen?

Hopelijk heeft iemand hier persoonlijke ervaring.

Mijn fipo trouwens...
Ik woon zelf inmiddels alweer ruim twee jaar in Leuven. Ik heb geen ervaring met de faculteit die jij op het oog hebt, maar mijn indrukken:
- nee, je hoeft geen Frans te kunnen (lang verhaal, taalstrijd, Louvain la Neuve, blablabla, het gros van de masters is Nederlandstalig)
- schoolsheid, ja, dat valt me wel op bij mijn faculteit. Zéker in de bachelor, maar ook nog wel in de master. En dat zit 'm niet alleen in de lesstof (daar vind ik het bij ons in de masters wel iets meevallen), maar ook in het lesprogramma: reken op veel aanwezigheidsverplichtingen. Anderzijds: de KU Leuven staat heel goed aangeschreven in het algemeen, dat het systeem iets anders is, moet je dan maar slikken, denk ik dan.
- studentenleven bestaat en is ook echt wel leuk (niet echt in verenigingen georganiseerd, though), MAAR in het weekend en ook in de blok gaan alle studenten naar hun ouders, in het weekend is er echt geen fluit te doen. Al met al is het studentenleven sowieso wat tammer dan in NL, anderzijds heb je hier zóveel leuke cafeetjes en tentjes! Als je je aansluit bij een studievereniging, wat aan sport doet, een leuk kot zoekt en je bij je opleiding gewoon gezellig opstelt, komt dat allicht goed ;)

De Vlaamse cultuur is ook wel echt anders dan de Nederlandse - je zult verbaasd zijn hoe groot de verschillen zijn.
pi_85960873
Het enige dat ik bijna zeker weet is dat de voertaal Nederlands is (of een klein beetje engels). Ze hebben een Franstalige 'universiteit' vlakbij over de taalgrens in Louvain-La-Neuve.

en wat betreft Leuven zelf, superstadje!
  woensdag 1 september 2010 @ 20:24:58 #10
124676 RobertoCarlos
pi_85961548
quote:
Op woensdag 1 september 2010 20:09 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

De Vlaamse cultuur is ook wel echt anders dan de Nederlandse - je zult verbaasd zijn hoe groot de verschillen zijn.
Ja, hoe dan? :?
pi_85961596
quote:
Op woensdag 1 september 2010 20:09 schreef ColdFeet het volgende:
- schoolsheid, ja, dat valt me wel op bij mijn faculteit. Zéker in de bachelor, maar ook nog wel in de master. En dat zit 'm niet alleen in de lesstof (daar vind ik het bij ons in de masters wel iets meevallen), maar ook in het lesprogramma: reken op veel aanwezigheidsverplichtingen. Anderzijds: de KU Leuven staat heel goed aangeschreven in het algemeen, dat het systeem iets anders is, moet je dan maar slikken, denk ik dan.
- studentenleven bestaat en is ook echt wel leuk (niet echt in verenigingen georganiseerd, though), MAAR in het weekend en ook in de blok gaan alle studenten naar hun ouders, in het weekend is er echt geen fluit te doen. Al met al is het studentenleven sowieso wat tammer dan in NL, anderzijds heb je hier zóveel leuke cafeetjes en tentjes! Als je je aansluit bij een studievereniging, wat aan sport doet, een leuk kot zoekt en je bij je opleiding gewoon gezellig opstelt, komt dat allicht goed ;)
Dank! Welke opleiding doe je precies?

Schoolsheid gaat geen probleem worden lijkt me, ik hekel dat in NL de docent bij sommige colleges niet meer dan gespreksleider is.

Jammer dat het weekend duf is, maar ook dat nadeel heeft weer z'n voordeel, dan kun je je wijden aan studie. Of naar Nederland gaan. Hoe duur is een enkeltje Leuven - Utrecht (of Rotterdam)?
pi_85962423
Al sla je me dood - ik weet wel dat je, als je onder de 26 bent, korting krijgt in België. Maar je kunt bij een NS-automaat kijken.

Er wordt wel hard gestudeerd hier, en het is heel ongebruikelijk om achter te lopen op schema.

RobertoCarlos, ja, waar begin je om dat uit te leggen? Moet je eens in het Vlamingentopic kijken ;) Ik had het cultuurverschil iig onderschat.
  woensdag 1 september 2010 @ 22:05:57 #13
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_85966068
Ik studeer reeds een jaar aan de Faculteit Letteren in Leuven, en ik kan het hele verhaal van ColdFeet onderschrijven. Je hoeft zeer zeker geen Frans te kennen, de meeste mensen in mijn Taal- en Letterkunde spreken het ook niet (buiten degenen die Frans doen natuurlijk ;)). Er zijn verschillende studentenverenigingen van Geschiedenis in Leuven, waarvan voor jou waarschijnlijk de belangrijkste die van Historia is. Ik heb gemerkt dat je zelf kunt bepalen hoe actief je lid wilt zijn. Veel mensen zijn lid omdat ze dan goedkoper cursussen kunnen krijgen bij de cursusdienst, maar er zijn er ook bij die de volle ontgroening doorlopen.

Er ligt hier (iig in de Bachelor) inderdaad een grotere nadruk op feitjes stampen. Ikzelf heb een semester geschiedenis van Rome en Griekenland gevolgd, en het verschil met Nederland is niet groot, maar het is wel merkbaar.

Een retourtje Leuven-Eindhoven kost overigens 40 euro.
  Moderator donderdag 2 september 2010 @ 02:19:08 #14
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_85974164
Qua stad vond ik het best leuk :) ! Een leuk centrum in ieder geval!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_85974334
Je moet zéker geen Frans kunnen in Leuven! In tegenstelling tot bv. Nederland draaiden de halve jaren zestig in Vlaanderen rond de slogan "Leuven Vlaams!", toen is bijna de hele universiteit "gezuiverd" van Franstalige invloeden. Er is nadien zelfs een volledig nieuwe universiteitsstad in Wallonie uit de grond gestampt, "Louvain-la-Neuve" (zo dit was dus alvast het lesje geschiedenis ;))

En er zijn genoeg studentenverenigingen en cafeetjes hoor, je zal je in Leuven zeker niet vervelen als je een beetje moeite doet om uit te zoeken bij welke vereniging je wil zitten. En je kan ook gewoon leuke mensen leren kennen zonder in het verenigingsleven te gaan. Gewoon met wat "kotgenoten" naar de kroeg of naar feestjes gaan of zo.

Je moet er wel rekening mee houden dat Leuven een vrij kleine stad is met een enorm grote studentenpopulatie. Dat wil zeggen dat kamers veel schaarser zijn dan bv. in Antwerpen of Gent.
pi_86012938
Het toetsingssysteem is heel anders. Bij de meeste studies heb je slechts tweemaal per jaar examens. Dus niet vier keer zoals in Nederland.
'Ik hecht eraan te zeggen dat de aanwezigheid van de Minister-President bij en diens begeleiding van ons werk niet daarin zijn grond vindt, dat onze activiteiten bewaking zouden behoeven, echter daaruit behoren te worden verklaard(...)
pi_86013658
Je betaalt alleen instellingsgeld als je aan je 2e master begint nadat je de eerste hebt afgerond. Dus als je een vakje open laat staan tot na 1 september 2011, kun je gewoon je 2e master doen voor het wettelijke collegegeld.
  vrijdag 3 september 2010 @ 18:57:21 #18
124676 RobertoCarlos
pi_86033669
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 09:48 schreef Dries.v.Agt het volgende:
Het toetsingssysteem is heel anders. Bij de meeste studies heb je slechts tweemaal per jaar examens. Dus niet vier keer zoals in Nederland.
4x her is in NL inmiddels ook vrij zeldzaam hoor
  vrijdag 3 september 2010 @ 19:01:05 #19
124676 RobertoCarlos
pi_86033857
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 10:20 schreef mies1983 het volgende:
Je betaalt alleen instellingsgeld als je aan je 2e master begint nadat je de eerste hebt afgerond. Dus als je een vakje open laat staan tot na 1 september 2011, kun je gewoon je 2e master doen voor het wettelijke collegegeld.
Maar als TS er nu mee zou beginnen (dat bedoel je toch?), moet ie wel gelijk die master in 1 jaar halen lijkt me. En dan moet ie ook tegelijkertijd zijn 1e master doen.
Wat wel zou kunnen is dat TS in februari met een 2e master dan zou ie mss nog een lager tarief betalen.
Ligt ook een beetje aan de overgangsregeling van de uni
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie vrijdag 3 september 2010 @ 22:11:01 #20
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_86042111
Ik ben wel benieuwd of er nog meer mensen met ervaringen zijn, want ik zit erover te denken een (aanvullende) master (seksuologie) te volgen aan de KU Leuven nadat ik mijn opleiding hier heb afgerond. Oké, ik ga nu naar jaar 2 dus het duurt nog even, maar ik kan altijd vast rondkijken.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_86109668
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 19:01 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Maar als TS er nu mee zou beginnen (dat bedoel je toch?), moet ie wel gelijk die master in 1 jaar halen lijkt me. En dan moet ie ook tegelijkertijd zijn 1e master doen.
Wat wel zou kunnen is dat TS in februari met een 2e master dan zou ie mss nog een lager tarief betalen.
Ligt ook een beetje aan de overgangsregeling van de uni
Je betaalt instellingsgeld als je bij aanvang van je 2e master al een hebt afgerond. Dus als je op 1 september 2011 aan je 2e master en een dag later voor je 1e master slaagt, dan betaal je geen instellingsgeld maar gewoon collegegeld.
pi_86111899
Ik ben op de hoogte van het feit dat er mazen zijn in de nieuwe wetgeving. Ik wil alleen Leuven/Vlaanderen als goede optie hebben staan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')