abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85945329
Ik denk erover om een tafel van onbehandeld frans eikenhout te kopen. Nu geeft de verkoper aan dat dit niet gevoelig is voor vlekken en als er al wat opzit je dit gewoon met een schuursponsje met dreft kan wegpoetsen. Ik heb ook even gegoogled en kom toch tegen dat dit soort meubels wel degelijk gevoelig is voor vlekken. Wie heeft ook zo'n tafel en wat is je ervaring hiermee?
pi_85945418
Ik heb onbehandeld teak en dat is, net als al het onbehandelde hout, (zeer) gevoelig voor vlekken.
Ze gaan er echter wel makkelijk zat weer af, wat groene zeep op een doek, even poetsen en klaar.

Wel altijd onderzetters / tafelkleed gebruiken.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_85945603
Juist, maar ik wel juist geen onderzetters/tafelkleed gebruiken. :)
pi_85945734
Alle onbehandelde houtsoorten zijn gevoelig voor vlekken (zelfs tropisch hardhout, waar ik er een van heb). Nu zijn er middelen voor die ook onbehandeld hout beschermen tegen de grootste vlekken (liefst op waterbasis omdat deze vrijwel onzichtbaar blijven en het hout de structuur en het uiterlijk behoudt). Dit is echter nog steeds niet 100% vlekkenproof, maar ik ben er wel heel tevreden over. Mochten de vlekken toch te diep in het hout zitten heb je met onbehandeld hout wel het voordeel dat je vrij eenvoudig met HEEL fijn schuurpapier de vlekken weg kunt krijgen door lichtjes te schuren.
pi_85945768
quote:
Op woensdag 1 september 2010 12:58 schreef donzen-dekbed het volgende:
Juist, maar ik wel juist geen onderzetters/tafelkleed gebruiken. :)
Dan krijg je vlekken / kringen.

Opzich ook niet erg, heeft wel wat een "doorleefde" tafel toch?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_85945856
quote:
Op woensdag 1 september 2010 13:01 schreef Yngwie het volgende:
Alle onbehandelde houtsoorten zijn gevoelig voor vlekken (zelfs tropisch hardhout, waar ik er een van heb). Nu zijn er middelen voor die ook onbehandeld hout beschermen tegen de grootste vlekken (liefst op waterbasis omdat deze vrijwel onzichtbaar blijven en het hout de structuur en het uiterlijk behoudt). Dit is echter nog steeds niet 100% vlekkenproof, maar ik ben er wel heel tevreden over. Mochten de vlekken toch te diep in het hout zitten heb je met onbehandeld hout wel het voordeel dat je vrij eenvoudig met HEEL fijn schuurpapier de vlekken weg kunt krijgen door lichtjes te schuren.
Mag ik weten over welk middel je precies zo tevreden bent?
pi_85946076
quote:
Op woensdag 1 september 2010 13:06 schreef donzen-dekbed het volgende:

[..]

Mag ik weten over welk middel je precies zo tevreden bent?
Teak Fix, het middeltje wat ze bij Henders en Hazel verkopen, waar mijn tafel ook vandaan komt. Staat hiertussen:

http://www.hendersandhazel.com/content/MeubelOnderhoud

Maar ik denk dat de meeste produkten die vallen onder de term "teak sealer" zo ongeveer hetzelfde doen. Op waterbasis, vlekken- en schimmelwerend. Moet je wel 2 x per jaar een keertje opnieuw aanbrengen.
pi_85946155
quote:
Op woensdag 1 september 2010 13:12 schreef Yngwie het volgende:

[..]

Teak Fix, het middeltje wat ze bij Henders en Hazel verkopen, waar mijn tafel ook vandaan komt. Staat hiertussen:

http://www.hendersandhazel.com/content/MeubelOnderhoud

Maar ik denk dat de meeste produkten die vallen onder de term "teak sealer" zo ongeveer hetzelfde doen. Op waterbasis, vlekken- en schimmelwerend. Moet je wel 2 x per jaar een keertje opnieuw aanbrengen.
Maar dan nog zijn je meubels niet 100% vlek-proof, zoals je in je eerdere post ook al zegt trouwens.

Als het voor TS belangrijk is dat het vlekvrij is, toch misschien een matte, transparante beits gebruiken?
pi_85960663
Denk er aan dat eikenhout looizuur bevat, dat in combinatie met vocht en ijzer zwart/blauwe vlekken zal geven. En die poets je er niet meer zomaar uit, het is een chemische reactie.

Het lijkt me niet erg veel moeite om er een paar lagen olie overheen te smeren, en als je goede olie neemt, ruikt het nog lekker ook.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
  vrijdag 3 september 2010 @ 09:04:38 #10
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_86011925
Teak en eiken zijn ook heel verschillende houtsoorten natuurlijk. Zoals Jurriaan ook al aangeeft zit er looizuur in eiken wat verkleuringen kan veroorzaken door chemische reacties (ammonia is ook zo'n leuke, not). Daarnaast heeft het de eigenschap te 'bloeden' als het nat wordt; er ontstaan dan uitgelopen verkleuringen.
Als je geen doorleefde kroegtafel wil, zal je eiken zeer zeker moeten behandelen.
Normaliter worden die onbehandelde tafels verkocht omdat het goedkoper is zonder afwerking en een koper zelf kan kiezen hoe hij/zij de tafel afwerkt. Kaasverhaal van de verkoper dus.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  vrijdag 3 september 2010 @ 09:05:52 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_86011941
Als de vlekken te erg worden ga je er toch gewoon met een schuurmachine overheen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 3 september 2010 @ 12:33:16 #12
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_86017669
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 09:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Als de vlekken te erg worden ga je er toch gewoon met een schuurmachine overheen?
Vochtvlekken trekken bij eiken vrij diep in het hout. Een paar keer echte vlekken en je hebt geen blad meer over ;)
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  vrijdag 3 september 2010 @ 12:53:07 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_86018351
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 12:33 schreef error_404 het volgende:

[..]

Vochtvlekken trekken bij eiken vrij diep in het hout. Een paar keer echte vlekken en je hebt geen blad meer over ;)
Tja, volgens mij kan je hout dan ook veel beter behandelen, bv door het in te oliën met bv lijnolie. Heb een kopsbeuken snijblok, daar is wel een liter of 2 olie in verdwenen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  FOK!fossiel maandag 13 december 2010 @ 11:47:38 #14
8443 cptmarco
it's captain...
pi_89868210
ik ben een heuse klus-n00b:

ik heb een onbehandelde eiken salontafel en die moet uiteraard een beschermlaag krijgen.
wat voor een lak moet je er opsmeren om zo'n tafel te beschermen?

het zal zeker aan mij liggen, maar veel wijzer ben ik nog niet van dit topic geworden... :P
  maandag 13 december 2010 @ 13:15:14 #15
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_89870877
Wij hebben ook eiken meubelen en wij hebben ze behandeld met bijenwas. Dit is dof en het lijkt alsof de tafel onbehandeld is. De meubelen moeten dan wel regelmatig ermee behandeld worden.
  FOK!fossiel maandag 13 december 2010 @ 13:30:08 #16
8443 cptmarco
it's captain...
  maandag 13 december 2010 @ 13:38:39 #17
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_89871595
de salontafel doe ik 3-4x per jaar, de eettafel 2x per jaar en de rest 1x per jaar.
(wordt voor de slontafel trouwens weer hoog tijd dat hij weer eens gedaan wordt)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')