Dat kan, je kunt er ook voor kiezen om gewoon voor een volwassenen-groep te kiezen natuurlijk, zijn genoeg locaties die dit aanbieden.quote:Op maandag 30 augustus 2010 12:11 schreef VictoriaIntegrity7 het volgende:
Of kom ik dan bij een stel kids in de groep?
zeker niet onmogelijk, vriendenclub van m'n vader zit al jaren op kung fu en dat zijn 40-ers/50-ers.quote:Op maandag 30 augustus 2010 12:11 schreef VictoriaIntegrity7 het volgende:
Oke, thanks!
Maar het is dus niet onmogelijk om nu nog te beginnen met zoiets?
Of kom ik dan bij een stel kids in de groep?
Kung Fu.. , dat is toch ninja-style?
Akibudo is wel iets meer dan een verdedigingscursus, maar als je er al zo naar kijkt zou ik er al niet aan beginnenquote:Op maandag 30 augustus 2010 12:33 schreef VictoriaIntegrity7 het volgende:
Thanks voor de reacties.
Ik heb al wat rond gesurft en idd een sportschool hier in de buurt geeft bijna alle aziatische vechtsporten voor zowel jeugd als beginnende senioren...
..behalve Kung Fu! Dat geven ze alleen voor de oudere jeugd.
Kung Fu lijkt me idd een mooie sport, maar Karate of Tea Kwando is dus niet wat?
Ik las ook iets over Aikibudo, maar dat lijkt me meer een 'veredelde' verdedigingscursus' of heeft het meer inhoud?
quote:Op maandag 30 augustus 2010 12:39 schreef Ra-z het volgende:
[..]
Akibudo is wel iets meer dan een verdedigingscursus, maar als je er al zo naar kijkt zou ik er al niet aan beginnen
Ik heb zelf een jaar Wing Chun (kung fu stijl) gedaan samen met escrima, de eerste anderhalf uur was dan beuken en zweten, de anderhalf uur daarna (wing chun uurtje) was meer rust, letten op balans, ook wel impact training maar een stuk meer gericht op geestelijke en lichamelijke houding![]()
Nope, slaat meer op de koryu uchinadi en de stijl karate (voornamelijk Wado dacht ik) die ik vanaf vandaag wat serieuzer ga volgen. Het kan trouwens ook aan de sensei liggen hoor, die kerel is gewoon bruut. Bij kobudo kregen we als beginners ook al de 2e dan kata's omdat hij die cooler vond.quote:Op maandag 30 augustus 2010 13:16 schreef VictoriaIntegrity7 het volgende:
@ azreal: je laatste zin, slaat dat op Tea Kwando? dat klinkt dan wel weer leuk!
Heeh, je bent bij mij aan het mooie adres. Ik ehb er een heel blog over getypt: http://timeforfight.blogspot.com/. Nee, je hoeft echt helemaal niet lenig te zijn voor Wing Chun. Alle trappen worden onder het kruis gegeven. Conditie heb je wel nodig, maar als je dat nog niet hebt zal de leraar rustig aan doen met je, en jou helpen het op te bouwen. Ik zou zeggen kijken op mijn blog, en als je het leuk vind moet je eens een proefles nemen bij jou in de buurt.quote:Op vrijdag 3 september 2010 13:10 schreef Azreal het volgende:
@noksala: In hoeverre is flexibiliteit van belang bij Wing Chun? Wat ik ervan gezien heb lijkt het me een erg interessante en effectieve stijl, alleen zijn hoge trappen niet mijn sterkste punt
Toch maar eens de karate training een keertje overslaan en gaan voor die proefles! Hopelijk is de club hier in de buurt ook een beetje gezellig. Heb van de week ook proeflessen boksen en eskrima gedaan en die vielen allebei voornamelijk door de sfeer nogal tegen.quote:Op vrijdag 3 september 2010 18:45 schreef noksala het volgende:
Heeh, je bent bij mij aan het mooie adres. Ik ehb er een heel blog over getypt: http://timeforfight.blogspot.com/. Nee, je hoeft echt helemaal niet lenig te zijn voor Wing Chun. Alle trappen worden onder het kruis gegeven. Conditie heb je wel nodig, maar als je dat nog niet hebt zal de leraar rustig aan doen met je, en jou helpen het op te bouwen. Ik zou zeggen kijken op mijn blog, en als je het leuk vind moet je eens een proefles nemen bij jou in de buurt.
succes
Ja, mijn leraren zijn bijzonder vriendelijk. Ik hoop dat je het naar je zin krijgt, succesquote:Op vrijdag 3 september 2010 22:26 schreef Azreal het volgende:
[..]
Toch maar eens de karate training een keertje overslaan en gaan voor die proefles! Hopelijk is de club hier in de buurt ook een beetje gezellig. Heb van de week ook proeflessen boksen en eskrima gedaan en die vielen allebei voornamelijk door de sfeer nogal tegen.
Was echt een geweldige training. Baal ervan dat ik het maar 1x in de week kan volgen.quote:Op vrijdag 3 september 2010 22:29 schreef noksala het volgende:
Ja, mijn leraren zijn bijzonder vriendelijk. Ik hoop dat je het naar je zin krijgt, succes
Sparring misschien, maar ook bij WTF heb je stijlwedstrijdenquote:Op maandag 30 augustus 2010 14:21 schreef Azreal het volgende:
WTF taekwondo is gewoon pantser aan en lomp raggen. Of in mijn geval als beginner lomp in elkaar geragd worden. Ik heb na m'n gele band ook besloten dat alleen nog te doen voor de conditietraining en de lenigheid.
Geen slechte vereniging, maar ken daar iemand met een zwarte band. Dan wil je elkaars grenzen nog weleens opzoeken. Bovendien was iedereen die geen zwart had (op mij na) ook nog eens jonger dan 16. En je leert lekker klappen vangen. Iets waar allebei de taekwondo verenigingen waar ik in NL bij heb gezeten verder veel te weinig aandacht aan besteden. Vereniging had wel meer focus op sparring dat op stijl.quote:Op dinsdag 14 september 2010 17:55 schreef Chicolate het volgende:
Sparring misschien, maar ook bij WTF heb je stijlwedstrijden. En slechte vereniging dan, bij de vereniging waar ik train is het echt not-done om los te gaan op een beginner. Zelfs bij mij (vrouw, blauwe band) moeten mensen met hogere banden nog voorzichtig doen.
Weet niet wat voor karate jij hebt gedaan, maar wat ik leer is absoluut niet voor de show. De leraar loopt trouwens wel te klagen dat het tegenwoordig allemaal veel te soft is, omdat je niet meer in kruis mag trappen of te hard tegen iemands hoofd mag slaan etc. Ook de manier van weren tijdens het sparren is puur functionaliteit ipv nette technieken. Kan zijn dat het dat verschil is: oude stempel vs wat tegenwoordig als normaal wordt gezienquote:Op dinsdag 14 september 2010 17:57 schreef Synthesist het volgende:
judo is leuker voor kinderen en wing chun is gerommel op de vierkante centimeter. taekwondo is een en al trappen.
als je een vechtsport wilt die functioneel is kan je beter voor kickboksen gaan dan voor karate. Ik heb jaren karate gedaan, en hoewel er ook wel verdedigings elementen inzitten is het vooral een show vechtsport, net als taekwondo. dat kumite stelt doorgaans niets door. erg low contact![]()
ik heb laatst meegedaan aan een lesje krav maga. het is geen mooie vechtsport (of meer een systeem) maar wel efficiënt. wil je een geestelijke balans, ga dan yoga doen. wil je een goede conditie, ga dan boksen en conditie training doen, en wil je zelfverdediging, kijk dan naar mma of krav maga, want met die individuele vechtsporten bereik je niets op straat
Ja, daar baalde ik eerst ook bestwel van. Maar de technieken zijn eigenlijk heel simpel, sommige kan je gewoon thuis voor de spiegel oefenen. Die kettingstoot bijvoorbeeld, die kan altijd getraint worden om het langer vol te houden. Sinds kort zit een vriend van mij er ook op, en dan oefenen we die bewegingen samen in het park. Dusja het is eigenlijk net wiskunde, de leraar legt uit hoe het moet en vervolgens ga je er zelf mee aan de slag thuis.quote:Op dinsdag 14 september 2010 10:11 schreef Azreal het volgende:
[..]
Was echt een geweldige training. Baal ervan dat ik het maar 1x in de week kan volgen.
Ik ga binnenkort ook en vriend van me eens meeslepen. M'n vriendin was er ook bij, maar na een boks-incidentje ben ik toch bang dat ik haar per ongeluk pijn doe (dacht dat ik tegen haar schouder sloeg, maar raakte haar hoofdquote:Op dinsdag 14 september 2010 21:49 schreef noksala het volgende:
Ja, daar baalde ik eerst ook bestwel van. Maar de technieken zijn eigenlijk heel simpel, sommige kan je gewoon thuis voor de spiegel oefenen. Die kettingstoot bijvoorbeeld, die kan altijd getraint worden om het langer vol te houden. Sinds kort zit een vriend van mij er ook op, en dan oefenen we die bewegingen samen in het park. Dusja het is eigenlijk net wiskunde, de leraar legt uit hoe het moet en vervolgens ga je er zelf mee aan de slag thuis.
Haha, ja dat ken ik. Eerst zat ik ook met mijn vriendin op Jui Jitsu. Aangezien ik haar geen pijn wilde doen deed ik altijd heel voorzichtig, totdat ze een keer zei: Je mag ook wel wat harder tegen mij zijn hoor. Dus tijdens een sparring legde ik en verwurging, maar ze kon niet afslaan omdat haar handen klem in haar kleding zat. Normaal ging ik niet door tot het einde maar toen wel, dus ze kreeg een black-out. Sinds dien hebben we het geprobeert normaal te houden, dat lukt ook wel. Maar tijdens een grondsparring liggen we bijna te neuken, dat moeten we nog wel even aflerenquote:Op dinsdag 14 september 2010 21:51 schreef Azreal het volgende:
[..]
Ik ga binnenkort ook en vriend van me eens meeslepen. M'n vriendin was er ook bij, maar na een boks-incidentje ben ik toch bang dat ik haar per ongeluk pijn doe (dacht dat ik tegen haar schouder sloeg, maar raakte haar hoofd).
Jammer dat die dummies zo achterlijk duur zijn...
Grondsparring bij de koryu uchinadi noemen we ook niet voor niets de knuffelsessiequote:Op dinsdag 14 september 2010 22:43 schreef noksala het volgende:
Haha, ja dat ken ik. Eerst zat ik ook met mijn vriendin op Jui Jitsu. Aangezien ik haar geen pijn wilde doen deed ik altijd heel voorzichtig, totdat ze een keer zei: Je mag ook wel wat harder tegen mij zijn hoor. Dus tijdens een sparring legde ik en verwurging, maar ze kon niet afslaan omdat haar handen klem in haar kleding zat. Normaal ging ik niet door tot het einde maar toen wel, dus ze kreeg een black-out. Sinds dien hebben we het geprobeert normaal te houden, dat lukt ook wel. Maar tijdens een grondsparring liggen we bijna te neuken, dat moeten we nog wel even afleren![]()
Die Dummies zijn inderdaad fucking duur. Mijn moeder wilt er niet een voor me kopen omdat ze het troep vind, helaas weet ze niet hoe goed ik daarmee kan trainen. Dus heb ik een ander manier bedacht om mijn bewegingen te doen. Ik pak de BlackBerry van me broer af en stop het in mijn zak. Iedere keer dat hij ernaar grijpt doe ik die paksou
Nee, ik heb nog geen drukpunten geleerd. Mijn sensei zei dat als ik 16 ben, dan kan ik naar een andere leraar moet om de drukpunten te leren.quote:Op woensdag 15 september 2010 08:20 schreef Azreal het volgende:
[..]
Grondsparring bij de koryu uchinadi noemen we ook niet voor niets de knuffelsessie. Verwurgingen wil je inderdaad een beetje voorzichtig mee zijn. Ik kreeg ook altijd commentaar dat ik die te zacht deed, maarja heb ze dan ook geleerd met een stok. Heb je ook drukpunten gehad? Die waren echt leuk. De leraar en degene waar ik mee oefende die ook al 20 jaar bezig is met vechtsport konden er bij mij een paar niet vinden
.
Mooie vervanging voor een dummie, zo'n broer. Werkt inderdaad mooi om paksou te oefenen. Eigenlijk moet ik gewoon een keer fatsoenlijk werk zoeken, dan is die dummie er zo.
Als je nog geen 16 bent is dat inderdaad geen geschikt materiaal. Je kunt er iemand echt enorm mee toetakelen.quote:Op woensdag 15 september 2010 09:50 schreef noksala het volgende:
Nee, ik heb nog geen drukpunten geleerd. Mijn sensei zei dat als ik 16 ben, dan kan ik naar een andere leraar moet om de drukpunten te leren.
Het ging dan ook om het spiritueel ontwikkelen ipv het leren verdedigen en het krijgen van meer zelfvertrouwen...quote:Op donderdag 16 september 2010 10:35 schreef Booomer het volgende:
Ja, maar daar heb je dus niets aan als het gaat om jezelf leren verdedigen en het krijgen van meer zelfvertrouwen...
Ik denk dat TS door de bomen het bos niet meer zietquote:
Bij TS ging het om geestelijke balans, zelfvertrouwen, ontwikkeling van lichaam en geest etc niet om zelfverdediging...quote:Op donderdag 16 september 2010 10:35 schreef Booomer het volgende:
Ja, maar daar heb je dus niets aan als het gaat om jezelf leren verdedigen en het krijgen van meer zelfvertrouwen...
quote:Iai is eerst als een zwaardmethode begonnen, maar het doel van iai is in de eerste plaats mentale training en daarmee samengaand lichamelijke training en training van de technieken.
Iai traditie werd overgeleverd van generatie naar generatie. Het ontwikkelde tot een systeem waarbij de geestelijke vorming veel belangrijker werd dan de uiteindelijke techniek van het doden van de tegenstander. De echte geest van het iai vindt men dus niet noodzakelijk in het doorhakken of het snijden van de tegenstander. Overwinning in iai is te vinden in het niet tot wraak geneigde hart en het niet aangaan van het conflict door het zwaard niet te trekken. Daarom werd iai ook genoemd: saya no uchi no kachi (overwinning met het zwaard in de schede of het niet getrokken zwaard).
Met andere woorden iai is een trainingsvorm om menselijke perfectie en waardigheid te verwerven. Algemeen betekent iaido de weg of de manier om in harmonie te leven en door eindeloze oefening in harmonie te komen met al wat ons omringd. Zwaardkunst is m.a.w. een manier om tot volledige geestelijke en lichamelijke ontwikkeling te komen.
Op technische vlak wordt iai ook als een zeer moeilijke techniek beschouwd, het aanleren ervan vergt van de beoefenaar dan ook een heel grote concentratie, zowel geestelijk als lichamelijk, aanhoudend doorzettingsvermogen is vereist bij het beoefenen van iaido.
In een latere post geeft TS vrij duidelijk aan dat het gaat om vertrouwen in zijn lichaam. Niet zozeer in vertrouwen jezelf te kunnen verdedigen. Overigens heeft zelfvertrouwen op straat alles te maken met geestelijke balans. Dat gaat meer om uitstraling en die kun je ook prima hebben als je jezelf totaal niet kunt verdedigen.quote:Op vrijdag 17 september 2010 18:42 schreef Booomer het volgende:
In de OP had TS het over het krijgen van zelfvertrouwen. Dat krijg je naar mijn mening niet door geestelijke balans en ander spiritueel gedoe, maar doordat je van jezelf weet dat je jezelf kan verdedigen als je op straat wordt aangevallen. En dat leer je dus bij Krav Maga, in tegenstelling tot bij de vele Oosterse vechtsporten waarbij je je op traditionele wijze leert verdedigen tegen traditionele aanvallen (en waar je op straat dus niets aan hebt).
Zelf heb ik in China gezien hoe ze daar Tai Chi oefenen. Je wilt echt geen ruzie met die oudjesquote:Op vrijdag 17 september 2010 19:36 schreef krakkemieke het volgende:
TS: Tai chi mag nu dan wel suf lijken, het is wel begonnen als gevechtssport. Zo erg suf kan het nooit zijn, ik kende een beroepsmilitair die met een paar mensen uit de sportschool ook aan tai chi deed.
Ik heb als volgt leren weren: "gooi er maar iets tussen, zolang je maar niet geraakt wordt is het prima".quote:Op vrijdag 17 september 2010 22:11 schreef Booomer het volgende:
Alle Oosterse vechtsporten zijn oorspronkelijk ontstaan omdat men zich wilde kunnen verdedigen. Maar die sporten zijn gebleven bij de traditionele technieken, die tegenwoordig niet meer werken. Kom op, niemand valt met een rechte stoot aan op straat, tenzij er een hoek achteraan komt. Maar bij sporten als Karate en Taekwondo leer je juist tegen die statische rechte stoten verdedigen. Het gaat daarbij dan ook meer om de sport dan om het jezelf kunnen verdedigen. Maar daar krijg je lijkt mij niet meer zelfvertrouwen door...
Net als jou ben ik ook geintresseert in vechkunsten. Vechten is een kunst. Wanneer mensen er een sport van maken, en met namen topsport dan is het al gauw 3x niks. Die gasten trainen elke dag, en ze doen zichzelf en andere alleenmaar pijn. Dat is hartstikke zonde als je ook ziet dat vechten mooi kan zijn, kijk bijvoorbeeld maar naar een aikido sparring.quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:50 schreef Azreal het volgende:
[..]
Ik heb als volgt leren weren: "gooi er maar iets tussen, zolang je maar niet geraakt wordt is het prima".
Maarja, zoals ik al zei: ik ben geinteresseerd in vechtkunsten, niet in vechtsporten.
Fijn om te horenquote:Op zondag 19 september 2010 11:31 schreef Semisane het volgende:
Naar aanleiding van dit topic ook maar een proeflesje ergens geregeld voor Wing Chun/Kung Fu en ik ben 35.
Maar goed mijn leeftijd vind ik niet zo boeiend, ik wil gewoon weer wat met sport doen en vind hardlopen of fitness erg kansloos. Dit lijkt me gewoon een stuk leuker.
Wing Chun gekozen omdat het één erg dicht bij mijn huis is en twee het, zoals Synthesist het omschreef, "gerommel op de vierkante centimeter" De techniek dus lijkt me interesant en leuk om aan te leren.
Aikibudo leek me ook wel aardig, maar ik heb het idee dat bij Wing Chun je ook wat meer aan je uithoudingsvermogen en conditie werkt.
Dus TS en de rest bedankt voor de ingeving/idee/inspiratie etc. [ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |