abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85867083
Hoi,

ik ben bijna 30 jaar. Al jaren wil ik op Karate of tea Kwando. Eigenlijk meer voor geestelijke balans, zelfvertrouwen en goed met je lijf bezig zijn dan voor hogerop komen.

Maar nergens vind ik iets over tae kwando of i.d. voor beginnende volwassenen..
Is dit omdat je te laat bent om je lichaam nog zoiets aan te leren?
Verder wil ik absoluut geen wedstrijden doen etc.
Maar gewoon een goede training.

Vraag: zijn er hier mensen die later zijn begonnen met een vechtsport?
Moet je per se meedoen aan wedstrijden?
I can't see through walls.. but I can kick your ass.
pi_85867137
natuurlijk hoef je niet mee te doen aan wedstrijden.

als je voor geestelijke balans gaat zou ik eerder kung fu kiezen, en niet voor die chi onzin maar voor het gedachtegoed.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_85867203
Oke, thanks!
Maar het is dus niet onmogelijk om nu nog te beginnen met zoiets?
Of kom ik dan bij een stel kids in de groep?

Kung Fu.. , dat is toch ninja-style?
  maandag 30 augustus 2010 @ 12:13:38 #4
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_85867273
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 12:11 schreef VictoriaIntegrity7 het volgende:
Dat kan, je kunt er ook voor kiezen om gewoon voor een volwassenen-groep te kiezen natuurlijk, zijn genoeg locaties die dit aanbieden.
Zelf ben ik op 23 jarige leeftijd begonnen met Judo, zat ik tussen jongens van 15 tot 28. :)
pi_85867299
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 12:11 schreef VictoriaIntegrity7 het volgende:
Oke, thanks!
Maar het is dus niet onmogelijk om nu nog te beginnen met zoiets?

Kung Fu.. , dat is toch ninja-style?
zeker niet onmogelijk, vriendenclub van m'n vader zit al jaren op kung fu en dat zijn 40-ers/50-ers.

juist bij taekwondo en karate krijg je die kiddies in de groep. ik zal gewoon eens rond googlen of er bij jou wat zit, verschillende vechtsporten een avondje meedoen ofzo.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_85867759
Nou, je bent niet van plan om wedstrijden te gaan doen, wat is dan het probleem? Je komt ongetwijfeld bij wat jonger volk terecht, maar dat moet geen probleem zijn. Probeer het gewoon, dat kan geen kwaad :)

Vraag: zijn er hier mensen die later zijn begonnen met een vechtsport?
Yep, ben nu 25 en ben begin dit jaar begonnen met kickboksen.

Moet je per se meedoen aan wedstrijden?
Nee, dat is niet verplicht. Heb zelf dan wel weer de ambitie om deel te nemen aan diverse gala's, maar dat zal waarschijnlijk nog wel even gaan duren.
pi_85867983
Thanks voor de reacties.

Ik heb al wat rond gesurft en idd een sportschool hier in de buurt geeft bijna alle aziatische vechtsporten voor zowel jeugd als beginnende senioren...

..behalve Kung Fu! Dat geven ze alleen voor de oudere jeugd.

Kung Fu lijkt me idd een mooie sport, maar Karate of Tea Kwando is dus niet wat?
Ik las ook iets over Aikibudo, maar dat lijkt me meer een 'veredelde' verdedigingscursus' of heeft het meer inhoud?
pi_85868178
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 12:33 schreef VictoriaIntegrity7 het volgende:
Thanks voor de reacties.

Ik heb al wat rond gesurft en idd een sportschool hier in de buurt geeft bijna alle aziatische vechtsporten voor zowel jeugd als beginnende senioren...

..behalve Kung Fu! Dat geven ze alleen voor de oudere jeugd.

Kung Fu lijkt me idd een mooie sport, maar Karate of Tea Kwando is dus niet wat?
Ik las ook iets over Aikibudo, maar dat lijkt me meer een 'veredelde' verdedigingscursus' of heeft het meer inhoud?
Akibudo is wel iets meer dan een verdedigingscursus, maar als je er al zo naar kijkt zou ik er al niet aan beginnen :+

Ik heb zelf een jaar Wing Chun (kung fu stijl) gedaan samen met escrima, de eerste anderhalf uur was dan beuken en zweten, de anderhalf uur daarna (wing chun uurtje) was meer rust, letten op balans, ook wel impact training maar een stuk meer gericht op geestelijke en lichamelijke houding :Y)
pi_85868572
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 12:39 schreef Ra-z het volgende:

[..]

Akibudo is wel iets meer dan een verdedigingscursus, maar als je er al zo naar kijkt zou ik er al niet aan beginnen :+

Ik heb zelf een jaar Wing Chun (kung fu stijl) gedaan samen met escrima, de eerste anderhalf uur was dan beuken en zweten, de anderhalf uur daarna (wing chun uurtje) was meer rust, letten op balans, ook wel impact training maar een stuk meer gericht op geestelijke en lichamelijke houding :Y)
:Y Haha, nouja ik ben best ruimdenkend hoor en als het toch meer inhoud dan pas ik mijn vooringenomen oordeel zo weer aan.

Wing Chun, Escrima? Nog nooit van gehoord. Wing Chun is dus meer voor je spirit? Als in Tai Chi?
Escrima is dus heftig?

Als eerste wil ik met de sport bereiken dat ik meer vertrouwen krijg in mijn lichaam. Ik ben vaak ziek, zwak en misselijk en na een uitgebreid bloedonderzoek bleek er niets aan de hand te zijn.
Stress dus.
Tai Chi lijkt me weer te soft aangezien ik me meer wil uiten. Mijn oma's doen aan Tai Chi, ik heb dus zoiets dat kan ik ook nog doen als ik über-senior ben.
pi_85868594
Moet prima gaan TS. Zelf ben ik op m'n 22e begonnen met kobudo, twee jaar later meegesleept naar de taekwondo (WTF) en vorig jaar een paar karate lessen en wat koryu uchinadi gedaan.

Allemaal niet geschikt voor geestelijke balans en verbreding, maar wel leuk, en zeker goed voor de conditie.

Wing chun is op zich ook wel mooi. Echt zo'n stijl vrouwen ipv spierbonken, helaas is het bij mij in de buurt niet te volgen voor zover ik weet.

Kung Fu is trouwens een verzamelnaam voor "vechtkunst" o.i.d. in het chinees. Daar zijn dus heel veel verschillende stijlen in. Ninjutsu is ninja-style, dat is dan weer japans ;) (hoewel er vast en zeker ook wel iets soortgelijks chinees bestaat).

Ook een tip als je niet voor de wedstrijden gaat: zoek iets wat geen sport, maar een kunst is. WTF taekwondo is bijvoorbeeld echt een sport, met allerlei vervelende regeltjes, zoals dat je niet op de benen mag trappen. Persoonlijk vind ik het veel leuker en interessanter als je dan in je 1e les allerlei (bijna) dodelijke trucjes leert en je bij het sparren dus veel meer moet inhouden.
pi_85868745
Ik heb aikido gedaan, zaten mensen (beginners, zowel m/v) tot wel 60+ in de groep. Wel een beetje eng soms, om die oudere lui omver te werpen enzo maar het ging altijd prima :+

Aikido is dan ook niet een sla en vechtsport maar gaat om (sierlijke) werpen en het gebruiken van de kracht en gewicht van je tegenstander. Fysiek is de drempel vrij laag tov karate/judo/jiujitsu/taekwondo om maar iets te noemen.
hula
pi_85869384
@ azreal: je laatste zin, slaat dat op Tea Kwando? dat klinkt dan wel weer leuk!

@ Nikkel Cobalt: haha, dat lijkt mij ook eng om ouderen omver te werpen.
Aikido klinkt ook goed!

Verder hoor ik een boel (voor mij) nieuwe interessante stromingen binnen de aziatische vechtkunst/sport.
Ik surf me rot en kom erachter dat er binnen een straal van 40 km, om het gehucht waar ik leef, alleen Judo, Karate en Tae Kwando wordt gegeven.

*zoekt nog even verder*

Duidelijkheid over de vraag of het raar/onmogelijk is om op mijn leeftijd met een vechtsport te beginnen heb ik nu, en dat is nee! Thanks voor de info.
pi_85871723
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 13:16 schreef VictoriaIntegrity7 het volgende:
@ azreal: je laatste zin, slaat dat op Tea Kwando? dat klinkt dan wel weer leuk!
Nope, slaat meer op de koryu uchinadi en de stijl karate (voornamelijk Wado dacht ik) die ik vanaf vandaag wat serieuzer ga volgen. Het kan trouwens ook aan de sensei liggen hoor, die kerel is gewoon bruut. Bij kobudo kregen we als beginners ook al de 2e dan kata's omdat hij die cooler vond.

WTF taekwondo is gewoon pantser aan en lomp raggen. Of in mijn geval als beginner lomp in elkaar geragd worden ;). Ik heb na m'n gele band ook besloten dat alleen nog te doen voor de conditietraining en de lenigheid.
  donderdag 2 september 2010 @ 13:21:44 #14
302269 noksala
Nare mensen moeten dood!
pi_85983016
Toen ik als 14jarige bij Aikido tussen allemaal mannen van in de 30/40 zat voelde ik me ook niet echt op me gemak, maar jij waarschijnlijk wel ^O^ . Daarnaast zijn die gasten waar ik zat ook nog bijzonder vriendelijk en gaven ze extra aandacht aan de beginners.

Nu zit ik zelf op Wing Chun, en toen me stiefvader(46jr) een keer kwam kijken vond hij het erg vet. De leraar vroeg of hij mee wou doen met de training, en dat deed hij ook graag. Sindsdien zitten we samen op Wing Chun. Eigenlijk snap ik jou probleem niet helemaal, je kan je toch gewoon bij een vechtsport inschrijven voor volwassenen?
Vecht voor je recht, fysiek en Mentaal. Laat je niet breken door mensen die denken dat ze iets van jou kunnen bepalen, laat je geluk niet wegnemen, laat je niet beinvloeden, Houd je eigen mening. Leven is overleven, overleven is vechten.
pi_86019063
@noksala: In hoeverre is flexibiliteit van belang bij Wing Chun? Wat ik ervan gezien heb lijkt het me een erg interessante en effectieve stijl, alleen zijn hoge trappen niet mijn sterkste punt ;)
  vrijdag 3 september 2010 @ 18:45:46 #16
302269 noksala
Nare mensen moeten dood!
pi_86033077
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 13:10 schreef Azreal het volgende:
@noksala: In hoeverre is flexibiliteit van belang bij Wing Chun? Wat ik ervan gezien heb lijkt het me een erg interessante en effectieve stijl, alleen zijn hoge trappen niet mijn sterkste punt ;)
Heeh, je bent bij mij aan het mooie adres. Ik ehb er een heel blog over getypt: http://timeforfight.blogspot.com/. Nee, je hoeft echt helemaal niet lenig te zijn voor Wing Chun. Alle trappen worden onder het kruis gegeven. Conditie heb je wel nodig, maar als je dat nog niet hebt zal de leraar rustig aan doen met je, en jou helpen het op te bouwen. Ik zou zeggen kijken op mijn blog, en als je het leuk vind moet je eens een proefles nemen bij jou in de buurt.

succes ^O^
Vecht voor je recht, fysiek en Mentaal. Laat je niet breken door mensen die denken dat ze iets van jou kunnen bepalen, laat je geluk niet wegnemen, laat je niet beinvloeden, Houd je eigen mening. Leven is overleven, overleven is vechten.
pi_86042874
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 18:45 schreef noksala het volgende:
Heeh, je bent bij mij aan het mooie adres. Ik ehb er een heel blog over getypt: http://timeforfight.blogspot.com/. Nee, je hoeft echt helemaal niet lenig te zijn voor Wing Chun. Alle trappen worden onder het kruis gegeven. Conditie heb je wel nodig, maar als je dat nog niet hebt zal de leraar rustig aan doen met je, en jou helpen het op te bouwen. Ik zou zeggen kijken op mijn blog, en als je het leuk vind moet je eens een proefles nemen bij jou in de buurt.

succes ^O^
Toch maar eens de karate training een keertje overslaan en gaan voor die proefles! Hopelijk is de club hier in de buurt ook een beetje gezellig. Heb van de week ook proeflessen boksen en eskrima gedaan en die vielen allebei voornamelijk door de sfeer nogal tegen.
  vrijdag 3 september 2010 @ 22:29:50 #18
302269 noksala
Nare mensen moeten dood!
pi_86043049
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 22:26 schreef Azreal het volgende:

[..]

Toch maar eens de karate training een keertje overslaan en gaan voor die proefles! Hopelijk is de club hier in de buurt ook een beetje gezellig. Heb van de week ook proeflessen boksen en eskrima gedaan en die vielen allebei voornamelijk door de sfeer nogal tegen.
Ja, mijn leraren zijn bijzonder vriendelijk. Ik hoop dat je het naar je zin krijgt, succes ^O^
pi_86413049
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 22:29 schreef noksala het volgende:
Ja, mijn leraren zijn bijzonder vriendelijk. Ik hoop dat je het naar je zin krijgt, succes ^O^
Was echt een geweldige training. Baal ervan dat ik het maar 1x in de week kan volgen.
pi_86430166
Bij taekwondo (probeer het alsjeblieft goed te schrijven. Het is taekwondo of taekwon-do, niet Tea Kwando) hoef je niet mee te doen aan wedstrijden en kan je ook op latere leeftijd beginnen. Ik ben 20 en train ook met mensen van 30/40 (ook beginners). Maar voor geestelijke rust hoef je iig niet bij mijn vereniging te komen, daar doen we nooit wat mee.

quote:
Op maandag 30 augustus 2010 14:21 schreef Azreal het volgende:
WTF taekwondo is gewoon pantser aan en lomp raggen. Of in mijn geval als beginner lomp in elkaar geragd worden ;). Ik heb na m'n gele band ook besloten dat alleen nog te doen voor de conditietraining en de lenigheid.
Sparring misschien, maar ook bij WTF heb je stijlwedstrijden :P. En slechte vereniging dan, bij de vereniging waar ik train is het echt not-done om los te gaan op een beginner. Zelfs bij mij (vrouw, blauwe band) moeten mensen met hogere banden nog voorzichtig doen.
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_86430237
judo is leuker voor kinderen en wing chun is gerommel op de vierkante centimeter. taekwondo is een en al trappen.

als je een vechtsport wilt die functioneel is kan je beter voor kickboksen gaan dan voor karate. Ik heb jaren karate gedaan, en hoewel er ook wel verdedigings elementen inzitten is het vooral een show vechtsport, net als taekwondo. dat kumite stelt doorgaans niets door. erg low contact :O

ik heb laatst meegedaan aan een lesje krav maga. het is geen mooie vechtsport (of meer een systeem) maar wel efficiënt. wil je een geestelijke balans, ga dan yoga doen. wil je een goede conditie, ga dan boksen en conditie training doen, en wil je zelfverdediging, kijk dan naar mma of krav maga, want met die individuele vechtsporten bereik je niets op straat

[ Bericht 33% gewijzigd door Synthesist op 14-09-2010 18:05:36 ]
pi_86437935
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 17:55 schreef Chicolate het volgende:
Sparring misschien, maar ook bij WTF heb je stijlwedstrijden :P. En slechte vereniging dan, bij de vereniging waar ik train is het echt not-done om los te gaan op een beginner. Zelfs bij mij (vrouw, blauwe band) moeten mensen met hogere banden nog voorzichtig doen.
Geen slechte vereniging, maar ken daar iemand met een zwarte band. Dan wil je elkaars grenzen nog weleens opzoeken. Bovendien was iedereen die geen zwart had (op mij na) ook nog eens jonger dan 16. En je leert lekker klappen vangen. Iets waar allebei de taekwondo verenigingen waar ik in NL bij heb gezeten verder veel te weinig aandacht aan besteden. Vereniging had wel meer focus op sparring dat op stijl.
pi_86438432
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 17:57 schreef Synthesist het volgende:
judo is leuker voor kinderen en wing chun is gerommel op de vierkante centimeter. taekwondo is een en al trappen.

als je een vechtsport wilt die functioneel is kan je beter voor kickboksen gaan dan voor karate. Ik heb jaren karate gedaan, en hoewel er ook wel verdedigings elementen inzitten is het vooral een show vechtsport, net als taekwondo. dat kumite stelt doorgaans niets door. erg low contact :O

ik heb laatst meegedaan aan een lesje krav maga. het is geen mooie vechtsport (of meer een systeem) maar wel efficiënt. wil je een geestelijke balans, ga dan yoga doen. wil je een goede conditie, ga dan boksen en conditie training doen, en wil je zelfverdediging, kijk dan naar mma of krav maga, want met die individuele vechtsporten bereik je niets op straat
Weet niet wat voor karate jij hebt gedaan, maar wat ik leer is absoluut niet voor de show. De leraar loopt trouwens wel te klagen dat het tegenwoordig allemaal veel te soft is, omdat je niet meer in kruis mag trappen of te hard tegen iemands hoofd mag slaan etc. Ook de manier van weren tijdens het sparren is puur functionaliteit ipv nette technieken. Kan zijn dat het dat verschil is: oude stempel vs wat tegenwoordig als normaal wordt gezien ;).
  dinsdag 14 september 2010 @ 21:49:07 #24
302269 noksala
Nare mensen moeten dood!
pi_86441194
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 10:11 schreef Azreal het volgende:

[..]

Was echt een geweldige training. Baal ervan dat ik het maar 1x in de week kan volgen.
Ja, daar baalde ik eerst ook bestwel van. Maar de technieken zijn eigenlijk heel simpel, sommige kan je gewoon thuis voor de spiegel oefenen. Die kettingstoot bijvoorbeeld, die kan altijd getraint worden om het langer vol te houden. Sinds kort zit een vriend van mij er ook op, en dan oefenen we die bewegingen samen in het park. Dusja het is eigenlijk net wiskunde, de leraar legt uit hoe het moet en vervolgens ga je er zelf mee aan de slag thuis.
pi_86441338
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 21:49 schreef noksala het volgende:
Ja, daar baalde ik eerst ook bestwel van. Maar de technieken zijn eigenlijk heel simpel, sommige kan je gewoon thuis voor de spiegel oefenen. Die kettingstoot bijvoorbeeld, die kan altijd getraint worden om het langer vol te houden. Sinds kort zit een vriend van mij er ook op, en dan oefenen we die bewegingen samen in het park. Dusja het is eigenlijk net wiskunde, de leraar legt uit hoe het moet en vervolgens ga je er zelf mee aan de slag thuis.
Ik ga binnenkort ook en vriend van me eens meeslepen. M'n vriendin was er ook bij, maar na een boks-incidentje ben ik toch bang dat ik haar per ongeluk pijn doe (dacht dat ik tegen haar schouder sloeg, maar raakte haar hoofd :().

Jammer dat die dummies zo achterlijk duur zijn...
  dinsdag 14 september 2010 @ 22:43:28 #26
302269 noksala
Nare mensen moeten dood!
pi_86443930
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 21:51 schreef Azreal het volgende:

[..]

Ik ga binnenkort ook en vriend van me eens meeslepen. M'n vriendin was er ook bij, maar na een boks-incidentje ben ik toch bang dat ik haar per ongeluk pijn doe (dacht dat ik tegen haar schouder sloeg, maar raakte haar hoofd :().

Jammer dat die dummies zo achterlijk duur zijn...
Haha, ja dat ken ik. Eerst zat ik ook met mijn vriendin op Jui Jitsu. Aangezien ik haar geen pijn wilde doen deed ik altijd heel voorzichtig, totdat ze een keer zei: Je mag ook wel wat harder tegen mij zijn hoor. Dus tijdens een sparring legde ik en verwurging, maar ze kon niet afslaan omdat haar handen klem in haar kleding zat. Normaal ging ik niet door tot het einde maar toen wel, dus ze kreeg een black-out. Sinds dien hebben we het geprobeert normaal te houden, dat lukt ook wel. Maar tijdens een grondsparring liggen we bijna te neuken, dat moeten we nog wel even afleren :D

Die Dummies zijn inderdaad fucking duur. Mijn moeder wilt er niet een voor me kopen omdat ze het troep vind, helaas weet ze niet hoe goed ik daarmee kan trainen. Dus heb ik een ander manier bedacht om mijn bewegingen te doen. Ik pak de BlackBerry van me broer af en stop het in mijn zak. Iedere keer dat hij ernaar grijpt doe ik die paksou :P
pi_86445232
Ik lees het topic nu pas... Mag ik nog een lans breken voor Aikido?
Ik heb jaren geleden Karate gedaan (wado, blauwe band) en Jiu Jitsu (groene band). Allebei erg leuk, en niets ten nadele van deze sporten. Toch op een zeker moment mee gestopt en daarna jaren niets...

Toen een keer wat gehoord over Aikido, later nog eens, uit een andere hoek... Na veel twijfelen de knoop doorgehakt en een proefles gedaan (op mijn 33e): Het was alsof ik thuis kwam:
De sfeer is zo relaxed! (in ieder geval in deze Dojo)
Competitie bestaat niet in Aikido, iedereen werkt om zelf beter te worden. Dus niet om iemand anders te verslaan. Daarbij gaat de een sneller dan de ander.
Er zijn geen gekleurde banden: Een beginner verdient (en krijgt!) net zoveel respect als iemand die na 10 jaar z'n 1e kyu heeft. Pubers trainen met 60+ers
Mijn beste lessen kreeg ik van een leraar van 78 jaar
Vergeleken met andere vechtsporten zijn de trainingen "soft", je hoeft geen ijzeren conditie te hebben, maar vergis je niet: Ook hier kan je aardig spierpijn van krijgen

Om het even op een rijtje te zetten:
Wil je leren vechten, hou je van competitie of wil je bewijzen hoe goed/sterk je bent? Prima, maar dan is Aikido niets voor jou.
Wil je juist leren om *niet* te vechten en zoek je naar balans (fysiek en mentaal), dan zou ik het zeker overwegen.
pi_86450403
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 22:43 schreef noksala het volgende:
Haha, ja dat ken ik. Eerst zat ik ook met mijn vriendin op Jui Jitsu. Aangezien ik haar geen pijn wilde doen deed ik altijd heel voorzichtig, totdat ze een keer zei: Je mag ook wel wat harder tegen mij zijn hoor. Dus tijdens een sparring legde ik en verwurging, maar ze kon niet afslaan omdat haar handen klem in haar kleding zat. Normaal ging ik niet door tot het einde maar toen wel, dus ze kreeg een black-out. Sinds dien hebben we het geprobeert normaal te houden, dat lukt ook wel. Maar tijdens een grondsparring liggen we bijna te neuken, dat moeten we nog wel even afleren :D

Die Dummies zijn inderdaad fucking duur. Mijn moeder wilt er niet een voor me kopen omdat ze het troep vind, helaas weet ze niet hoe goed ik daarmee kan trainen. Dus heb ik een ander manier bedacht om mijn bewegingen te doen. Ik pak de BlackBerry van me broer af en stop het in mijn zak. Iedere keer dat hij ernaar grijpt doe ik die paksou :P
Grondsparring bij de koryu uchinadi noemen we ook niet voor niets de knuffelsessie ;). Verwurgingen wil je inderdaad een beetje voorzichtig mee zijn. Ik kreeg ook altijd commentaar dat ik die te zacht deed, maarja heb ze dan ook geleerd met een stok. Heb je ook drukpunten gehad? Die waren echt leuk. De leraar en degene waar ik mee oefende die ook al 20 jaar bezig is met vechtsport konden er bij mij een paar niet vinden :P.

Mooie vervanging voor een dummie, zo'n broer :P. Werkt inderdaad mooi om paksou te oefenen. Eigenlijk moet ik gewoon een keer fatsoenlijk werk zoeken, dan is die dummie er zo.
  woensdag 15 september 2010 @ 09:50:10 #29
302269 noksala
Nare mensen moeten dood!
pi_86451965
quote:
Op woensdag 15 september 2010 08:20 schreef Azreal het volgende:

[..]

Grondsparring bij de koryu uchinadi noemen we ook niet voor niets de knuffelsessie ;). Verwurgingen wil je inderdaad een beetje voorzichtig mee zijn. Ik kreeg ook altijd commentaar dat ik die te zacht deed, maarja heb ze dan ook geleerd met een stok. Heb je ook drukpunten gehad? Die waren echt leuk. De leraar en degene waar ik mee oefende die ook al 20 jaar bezig is met vechtsport konden er bij mij een paar niet vinden :P.

Mooie vervanging voor een dummie, zo'n broer :P. Werkt inderdaad mooi om paksou te oefenen. Eigenlijk moet ik gewoon een keer fatsoenlijk werk zoeken, dan is die dummie er zo.
Nee, ik heb nog geen drukpunten geleerd. Mijn sensei zei dat als ik 16 ben, dan kan ik naar een andere leraar moet om de drukpunten te leren.
pi_86453985
quote:
Op woensdag 15 september 2010 09:50 schreef noksala het volgende:
Nee, ik heb nog geen drukpunten geleerd. Mijn sensei zei dat als ik 16 ben, dan kan ik naar een andere leraar moet om de drukpunten te leren.
Als je nog geen 16 bent is dat inderdaad geen geschikt materiaal. Je kunt er iemand echt enorm mee toetakelen.
pi_86470964
Als je meer zelfvertrouwen wilt (en jezelf daadwerkelijk wilt kunnen verdedigen), kijk dan eens naar Krav Maga. ;)
pi_86489802
Wilde toch nog even graag een bijdrage leveren.

Iaido is een budo die in NL vooral voor 20+, bij kendo zie je eigenlijk hetzelfde
Kendo heeft naast de sportieve doelen het doel je karakter te ontwikkelen
Iaido is evenals kendo gericht om jezelf te ontwikkelen maar vergt imho minder fysieke inspanning wil natuurlijknog niet zeggen dat men geen mentale inspanning hoeft te leveren.
Sommige dojo besteden meer aandacht aan bijv. meditatie dan anderen.

Het is wellicht leuk om een keertje bij je in de buurt te kijken.

Maps met een groot deel van de dojo in NL
http://maps.google.com/ma(...)004540cc2da3d7a3c01d

Kendo

Kendō (剣道) (Japans: ken, zwaard; do, manier, kunst; De Weg van het Zwaard) is een Japanse zwaardvechtkunst die in de 16e eeuw is ontwikkeld om een groot aantal verschillende technieken te verenigen. Het moderne kendo is echter pas in de tweede helft van de twintigste eeuw ontwikkeld. Een beoefenaar van de sport wordt kendoka genoemd.

Sinds 1975 wordt het concept van kendo als volgt verwoord: "het disciplineren van het menselijk karakter door het toepassen van de principes van Katana". Kendo is dus oefening in zelfdiscipline terwijl kenjutsu daarentegen een echte gevechtstechniek is.

Kendo komt voor uit de samoeraitraditie van het feodale Japan en gelijkt daarin met aanverwante budodisciplines als iaido en jodo. Kendo is de moderne sportvariant van het kenjutsu. Evenals judo, karate, aikido etc. behoort kendo tot het budo. Vooral in Japan, de Verenigde Staten, Duitsland en Frankrijk wordt de sport beoefend. Ook buiten Japan heeft Kendo grote bekendheid gekregen. In Nederland wordt kendo al ruim 25 jaar beoefend en zijn er in de meeste grote steden wel dojo te vinden.

Kendo wordt onderwezen met "zwaarden" gemaakt van gespleten bamboe, (shinai) geheten. De beoefenaar (kendoka) draagt een uitgebreid beschermend harnas (Bogu). Bij het kenjutsu en 'kendo kata' worden boken (houten zwaarden) en katana (stalen zwaarden) gebruikt. In het moderne kendo zijn twee soorten aanvallen: slagen en stoten. Slagen zijn alleen toegestaan op bepaalde delen van het lichaam: de bovenkant en slapen van het hoofd, de rechter- en linkerzijde van het lichaam en de onderarmen. Stoten mogen alleen op de keel zijn gericht; of op de bovenkant van de borstplaat, bij wijze van verdediging, of om de tegenstander weg te stoten om daarna naar bijvoorbeeld het hoofd aan te vallen. Aangezien een verkeerd geplaatste stoot op de keel verwondingen kan veroorzaken wordt deze techniek op beginnersniveau veelal niet toegepast en pas later geïntroduceerd.

Iaido

Iaido (居合道; Japans: iaidō) is te omschrijven als de kunst van het snel en vloeiend trekken van het zwaard, gevolgd door een aanval en behoort tot het Budo. Iaido is sterk verwant aan andere Japanse vechtkunsten als kendo en jodo. Het komt voort uit de culturele krijgstraditie van de samoerai (bushi) van het klassieke Japan.

Iaido wordt beoefend met een iaito (metalen oefenzwaard) of gesmeed scherp zwaard (真剣 = shinken). Welk type zwaard wordt gebruikt heeft veelal te maken met de mate van geoefendheid van de iaidoka.

Alle bewegingen dienen vloeiend, zuiver en resoluut te worden uitgevoerd. De vele kata omvatten zittende en staande technieken, waarbij aanvallen van voor, achter en opzij kunnen komen. Hierbij kan het om één of meerdere (denkbeeldige) tegenstanders gaan. De uitvoering wordt gekenmerkt door concentratie en voortdurende waakzaamheid (残心 = zanshin).

De meeste kata (oefenvormen) worden zonder daadwerkelijke tegenstander uitgevoerd. Bij de uitvoering van technieken moet men zich echter wel een tegenstander voor de geest halen zodat je een zo realistisch mogelijke situatie creëert. Het gevoel van een werkelijk gevecht moet worden opgebouwd. Bij het onderdeel tameshigiri worden de slagen geoefend op opgerolde tatami.

[ Bericht 1% gewijzigd door ArcticBlizzard op 16-09-2010 10:35:26 ]
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_86490040
Ja, maar daar heb je dus niets aan als het gaat om jezelf leren verdedigen en het krijgen van meer zelfvertrouwen...
pi_86491128
quote:
Op donderdag 16 september 2010 10:35 schreef Booomer het volgende:
Ja, maar daar heb je dus niets aan als het gaat om jezelf leren verdedigen en het krijgen van meer zelfvertrouwen...
Het ging dan ook om het spiritueel ontwikkelen ipv het leren verdedigen en het krijgen van meer zelfvertrouwen...
pi_86491457
Heeft TS al iets besloten?
hula
pi_86491905
quote:
Op donderdag 16 september 2010 11:17 schreef NikkelCobalt het volgende:
Heeft TS al iets besloten?
Ik denk dat TS door de bomen het bos niet meer ziet :P.

Maarja, als ik naar mezelf kijk ben ik ook ooit begonnen door even bij kobudo te gaan kijken en train ik nu in 4 verschillende vechtsporten. En zodra ik tijd hebt komt daar een 5e bij (kan dat zwaard niet eeuwig stof laten vangen he ;)).
pi_86492044
quote:
Op donderdag 16 september 2010 10:35 schreef Booomer het volgende:
Bij TS ging het om geestelijke balans, zelfvertrouwen, ontwikkeling van lichaam en geest etc niet om zelfverdediging...

Over het algemeen vinden sensei e.d. het niet erg prettig wanneer jij de geleerde technieken buiten de dojo gebruikt. Toen ik Tang soo do deed zijn er om die reden 3 mensen weggestuurd. Imho is weglopen vaak het beste om te doen.

bij kendo en Iaido gaat het niet om zelfverdediging maar om het ontwikkelen van je karakter door het doen van kendo of iaido.

quote:
Iai is eerst als een zwaardmethode begonnen, maar het doel van iai is in de eerste plaats mentale training en daarmee samengaand lichamelijke training en training van de technieken.

Iai traditie werd overgeleverd van generatie naar generatie. Het ontwikkelde tot een systeem waarbij de geestelijke vorming veel belangrijker werd dan de uiteindelijke techniek van het doden van de tegenstander. De echte geest van het iai vindt men dus niet noodzakelijk in het doorhakken of het snijden van de tegenstander. Overwinning in iai is te vinden in het niet tot wraak geneigde hart en het niet aangaan van het conflict door het zwaard niet te trekken. Daarom werd iai ook genoemd: saya no uchi no kachi (overwinning met het zwaard in de schede of het niet getrokken zwaard).

Met andere woorden iai is een trainingsvorm om menselijke perfectie en waardigheid te verwerven. Algemeen betekent iaido de weg of de manier om in harmonie te leven en door eindeloze oefening in harmonie te komen met al wat ons omringd. Zwaardkunst is m.a.w. een manier om tot volledige geestelijke en lichamelijke ontwikkeling te komen.

Op technische vlak wordt iai ook als een zeer moeilijke techniek beschouwd, het aanleren ervan vergt van de beoefenaar dan ook een heel grote concentratie, zowel geestelijk als lichamelijk, aanhoudend doorzettingsvermogen is vereist bij het beoefenen van iaido.

I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_86545761
In de OP had TS het over het krijgen van zelfvertrouwen. Dat krijg je naar mijn mening niet door geestelijke balans en ander spiritueel gedoe, maar doordat je van jezelf weet dat je jezelf kan verdedigen als je op straat wordt aangevallen. En dat leer je dus bij Krav Maga, in tegenstelling tot bij de vele Oosterse vechtsporten waarbij je je op traditionele wijze leert verdedigen tegen traditionele aanvallen (en waar je op straat dus niets aan hebt). :)
pi_86546787
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 18:42 schreef Booomer het volgende:
In de OP had TS het over het krijgen van zelfvertrouwen. Dat krijg je naar mijn mening niet door geestelijke balans en ander spiritueel gedoe, maar doordat je van jezelf weet dat je jezelf kan verdedigen als je op straat wordt aangevallen. En dat leer je dus bij Krav Maga, in tegenstelling tot bij de vele Oosterse vechtsporten waarbij je je op traditionele wijze leert verdedigen tegen traditionele aanvallen (en waar je op straat dus niets aan hebt). :)
In een latere post geeft TS vrij duidelijk aan dat het gaat om vertrouwen in zijn lichaam. Niet zozeer in vertrouwen jezelf te kunnen verdedigen. Overigens heeft zelfvertrouwen op straat alles te maken met geestelijke balans. Dat gaat meer om uitstraling en die kun je ook prima hebben als je jezelf totaal niet kunt verdedigen.

Wat is er overigens niet traditioneel aan een aanval op straat? In het kruis trappen noem ik nou ook niet bepaald origineel... Het is niet een bepaalde stijl die bepaalt hoe goed je bent, dat doe je helemaal zelf. Hooguit past de ene stijl beter bij de ene persoon en een andere stijl beter bij de ander.

Mooi voorbeeld: oosterse vechtsporten zijn totaal niet geschikt voor jou, omdat je het idee daarvan totaal niet begrijpt (tenminst, niet voor zoverre uit je posts blijkt). Krav Maga pak je wel, dus dat past bij jou.

Ander voorbeeld: oorstere vechtsporten zijn totaal niet geschikt voor mij, omdat ik een vechtkunst wil beheersen.
pi_86547657
TS: Tai chi mag nu dan wel suf lijken, het is wel begonnen als gevechtssport. Zo erg suf kan het nooit zijn, ik kende een beroepsmilitair die met een paar mensen uit de sportschool ook aan tai chi deed. ;)
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_86547964
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 19:36 schreef krakkemieke het volgende:
TS: Tai chi mag nu dan wel suf lijken, het is wel begonnen als gevechtssport. Zo erg suf kan het nooit zijn, ik kende een beroepsmilitair die met een paar mensen uit de sportschool ook aan tai chi deed. ;)
Zelf heb ik in China gezien hoe ze daar Tai Chi oefenen. Je wilt echt geen ruzie met die oudjes ;). Wel mooi overigens om ze van dat hele rustige opeens helemaal los te zien gaan.
pi_86554171
Alle Oosterse vechtsporten zijn oorspronkelijk ontstaan omdat men zich wilde kunnen verdedigen. Maar die sporten zijn gebleven bij de traditionele technieken, die tegenwoordig niet meer werken. Kom op, niemand valt met een rechte stoot aan op straat, tenzij er een hoek achteraan komt. Maar bij sporten als Karate en Taekwondo leer je juist tegen die statische rechte stoten verdedigen. Het gaat daarbij dan ook meer om de sport dan om het jezelf kunnen verdedigen. Maar daar krijg je lijkt mij niet meer zelfvertrouwen door...
pi_86554284
Het is Taekwon-Do. niet tea kwando.

godver verdiep je eens erin voordat je überhaupt een topic aanmaakt.
pi_86569292
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 22:11 schreef Booomer het volgende:
Alle Oosterse vechtsporten zijn oorspronkelijk ontstaan omdat men zich wilde kunnen verdedigen. Maar die sporten zijn gebleven bij de traditionele technieken, die tegenwoordig niet meer werken. Kom op, niemand valt met een rechte stoot aan op straat, tenzij er een hoek achteraan komt. Maar bij sporten als Karate en Taekwondo leer je juist tegen die statische rechte stoten verdedigen. Het gaat daarbij dan ook meer om de sport dan om het jezelf kunnen verdedigen. Maar daar krijg je lijkt mij niet meer zelfvertrouwen door...
Ik heb als volgt leren weren: "gooi er maar iets tussen, zolang je maar niet geraakt wordt is het prima".
Maarja, zoals ik al zei: ik ben geinteresseerd in vechtkunsten, niet in vechtsporten.
  zaterdag 18 september 2010 @ 22:34:48 #45
302269 noksala
Nare mensen moeten dood!
pi_86585146
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 13:50 schreef Azreal het volgende:

[..]

Ik heb als volgt leren weren: "gooi er maar iets tussen, zolang je maar niet geraakt wordt is het prima".
Maarja, zoals ik al zei: ik ben geinteresseerd in vechtkunsten, niet in vechtsporten.
Net als jou ben ik ook geintresseert in vechkunsten. Vechten is een kunst. Wanneer mensen er een sport van maken, en met namen topsport dan is het al gauw 3x niks. Die gasten trainen elke dag, en ze doen zichzelf en andere alleenmaar pijn. Dat is hartstikke zonde als je ook ziet dat vechten mooi kan zijn, kijk bijvoorbeeld maar naar een aikido sparring.

Wanneer mensen op een krijgkunst gaan alleen als doel om zichzelf te verdedigen is niet goed. Je moet ook daatwerkelijk geintresseert zijn in een krijgskunt, en de moeite en energie hebben om ook de Oorsprongen en gedachten achter de krijgkunst te weten. Als je alleen sterk wilt worden en meer zelfvertrouwen hebben op straat ga je maar naar de fitness.

Zou iedereen maar er net zo over denken als ik. Wat een prachtige wereld zou dat zijn.
  zondag 19 september 2010 @ 00:15:42 #46
316009 Whutzur
aids + opeten=aidsopeten
pi_86588099
je wil gewoon voor jezelf dus niet naar een Dojo(krijg je speciaal combat les enz)
gewoon naar de plaatselijke vereniging, er is niks mis mee als je nu pas begint.
maar je zou nooit een echte pro kunnen worden de meeste echte champs zijn vanaf hun 20ste al pro.
pi_86588975
Ja dat moet kunnen mits je geen rare afwijkingen etc heb . Zijn naar mijn idee ook niet de meest zware/blessure gevoelige vechtsporten ..

/Edit

Ik ben op mijn 25e begonnen met MMA/Shooto en daarvoor nooit echt gesport .
Des te ouder je word des te langer doe je er over om een bepaalde basisconditie op te bouwen of je nu 18,25 of 30 bent uiteindelijk kom je er wel alleen is het dus de tijd nemen en naar je lcihaam luisteren.

[ Bericht 30% gewijzigd door Steve-O op 19-09-2010 00:54:10 ]
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
  zondag 19 september 2010 @ 11:31:00 #48
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_86594871
Naar aanleiding van dit topic ook maar een proeflesje ergens geregeld voor Wing Chun/Kung Fu en ik ben 35. :D
Maar goed mijn leeftijd vind ik niet zo boeiend, ik wil gewoon weer wat met sport doen en vind hardlopen of fitness erg kansloos. Dit lijkt me gewoon een stuk leuker. :Y

Wing Chun gekozen omdat het één erg dicht bij mijn huis is en twee het, zoals Synthesist het omschreef, "gerommel op de vierkante centimeter" De techniek dus lijkt me interesant en leuk om aan te leren. ;)

Aikibudo leek me ook wel aardig, maar ik heb het idee dat bij Wing Chun je ook wat meer aan je uithoudingsvermogen en conditie werkt. :)

Dus TS en de rest bedankt voor de ingeving/idee/inspiratie etc.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  woensdag 22 september 2010 @ 22:46:18 #49
302269 noksala
Nare mensen moeten dood!
pi_86732265
quote:
Op zondag 19 september 2010 11:31 schreef Semisane het volgende:
Naar aanleiding van dit topic ook maar een proeflesje ergens geregeld voor Wing Chun/Kung Fu en ik ben 35. :D
Maar goed mijn leeftijd vind ik niet zo boeiend, ik wil gewoon weer wat met sport doen en vind hardlopen of fitness erg kansloos. Dit lijkt me gewoon een stuk leuker. :Y

Wing Chun gekozen omdat het één erg dicht bij mijn huis is en twee het, zoals Synthesist het omschreef, "gerommel op de vierkante centimeter" De techniek dus lijkt me interesant en leuk om aan te leren. ;)

Aikibudo leek me ook wel aardig, maar ik heb het idee dat bij Wing Chun je ook wat meer aan je uithoudingsvermogen en conditie werkt. :)

Dus TS en de rest bedankt voor de ingeving/idee/inspiratie etc. [ afbeelding ]
Fijn om te horen ^O^

Ondanks dat Wing Chun de snelste en een van de meeste effectieve vechtkunsten van de wereld is, is het toch niet erg bekend. Het zijn chille bijzondere bewegingen, en niet snel te misbruiken. Omdat ik graag zou willen dat Wing Chun wat bekender word heb ik deze blog gemaakt: http://timeforfight.blogspot.com/
  maandag 1 oktober 2012 @ 00:36:36 #50
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_117452147
En TS al je nek gebroken?

Moet zeggen bijzonder informatief topic, kom je toch zelden tegen :3 Ik ben 22 en begin net met Judo. Verder alleen Voetbal, Tennis en Zeil ervaring. De groep bestaat uit bijna alleen maar bruine zwarte en wat blauwe banden. Here comes tha noob!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')