abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85865555
Graag wil ik jullie expertise voor het volgende;

In mijn nieuwbouwhuis (dat over 2 weken wordt opgeleverd), zit een badkamer die ik casco laat opleveren. Hier zit dus vrijwel niets in, behalve wat leidingen en één radiator. Omdat ik toch alle vrijheid heb qua inrichting, wil ik graag die radiator weglaten en cv-vloerverwarming aanleggen.

Wat ik dan wil, is de aanvoer- en retourpunten van de radiator gebruiken voor een paar lussen in de vloer. Nu heb ik inmiddels begrepen dat je dit niet zomaar kunt doen; de aanvoertemperatuur in de leidingen (60 tot 90 graden) is veel te hoog om de vloer mee te verwarmen. Op de één of andere manier moet je die dus terugregelen.

Nou heb ik begrepen dat je daarvoor een retourtemperatuurreglaar (3x woordwaarde) kunt halen, die de temperatuur van het retourwater (aan het eind van de lussen dus) meet en dan 'iets' doet zodat je je voeten niet brandt (en je vloer niet scheurt)

Wat mij echter niet duidelijk is;
- Hoe begrenst die regelaar de temperatuur? Wordt de aanvoerleiding gewoon afgeknepen, zodat er minder heet water door de lussen gaat?
- Is het dan niet efficiënter om een soort driewegklep te monteren die retour- en aanvoer mengt aan het begin?
- Ik begrijp dat ik voor kleine oppervlaktes (+/- 4 m2) geen extra pomp nodig heb, klopt dit?
- Moet ik ook nog een soort thermostaatkraan monteren om de boel eventueel dicht te kunnen zetten?
- Andere aandachtspunten? :?

Graag wat advies van mensen met ervaring of kenners! Alvast bedankt! :)

[ Bericht 0% gewijzigd door JSS op 30-08-2010 13:59:07 ]
pi_85866373
Vloerverwarming wordt aangesloten op de bestaande CV-installatie, door middel van een speciaal verdeelunit, deze heeft een eigen thermostaat die ervoor zorgt dat de vloer netjes op temperatuur blijft.
De thermostaatvoeler meet de temperatuur in de verdeelunit
pi_85866580
Bedankt voor je reactie, maar dat is niet helemaal wat ik bedoel. Jij hebt het over vloerverwarmingsinstallaties voor grotere oppervlakten. Maar voor een kleine ruimte, zoals een badkamer, kun je in principe volstaan met een simpeler installatie (geen pomp want weinig meters leiding, geen verdeler want maar één groep etc.). En daarover gaat mijn vraag :)
pi_85867054
De aanvoertemperatuur van je cv water is meestal tussen de 60 en 80 graden een thermostaat kraan zal die themperatuur ook steeds doorlaten naar je badkamervloer, tot de gewenste temperatuur bereikt is, likt me niet prettig voor de vloer. Om dat tegen tegaan zal je toch naar een kleine verdeelunit moeten waarin het aanvoer en retour cvwater van de vloer gemengt word tot max 40 graden
pi_85868361
Nouja, dat is precies mijn vraag. Ik weet dat er zoiets bestaat als een retourtemperatuurregelaar, die dat probleem ook zou kunnen oplossen (en kleiner en goedkoper is), mijn vraag is dus of ik daar in deze situatie voldoende aan heb, of dat ik een verdeel/meng unit nodig heb.
pi_85868537
Wacht even, straks zullen de de mensen de er verstand van hebben, zoals klipper , cv boer en nog enkele die in de branche zitten zich zeker hier melden met goede tips
pi_85869677
je kunt ook muurverwarming overwegen, achter je tegels
pi_85869910
Je zou ook elektrische vloerverwarming kunnen aanleggen.

quote:
Met elektrische vloerverwarming kunt u een ruimte onafhankelijk van het CV systeem verwarmen. Elektrische vloerverwarming wordt onder andere geleverd op zeer dunne matjes. Waar u bij standaard vloerverwarming sleuven moet maken in de vloer, is dit bij elektrische vloerverwarming niet nodig. U kunt het zelfs over uw oude vloer leggen en over de matjes heen tegelen. Elektrische vloerverwarming is vooral geschikt voor kleinere ruimtes, zoals een badkamer.
http://www.warmteservice.(...)e-vloerverwarming.do
xboxlive: dnova79
Psn: dnova79
als god komt, kreunt hy dan (6)
AQuila360: Hij heeft wel gelijk, BBnova, door jou is de 360 reeks ten onder gegaan(ALWEER)
pi_85870056
Ja, elektrisch kan ook, maar dat is nogal kostbaar als hoofdverwarming ;)
pi_85870154
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 13:35 schreef JSS het volgende:
Ja, elektrisch kan ook, maar dat is nogal kostbaar als hoofdverwarming ;)
quote:
In mijn nieuwbouwhuis (dat over 2 weken wordt opgeleverd), zit een badkamer die ik casco laat opleveren. Hier zit dus vrijwel niets in, behalve wat leidingen en één radiator.
Het word bijverwarming, want de radiator is de hoofdverwarming ;)
xboxlive: dnova79
Psn: dnova79
als god komt, kreunt hy dan (6)
AQuila360: Hij heeft wel gelijk, BBnova, door jou is de 360 reeks ten onder gegaan(ALWEER)
pi_85870852
Hmm, ik was niet helemaal duidelijk :X Ik bedoelde: de radiator weg en die leidingen gebruiken voor vloerverwarming. Zal het even aanpassen.

Wat ik overigens zo lees, is dat ik aan een RTL-ventiel in principe voldoende zou hebben. Als er water van bijv. 50 graden doorheen komt, sluit dit ventiel het circuit. Dan koelt de boel vanzelf af naar bijv. 40 graden, waarna weer wat nieuw water wordt doorgelaten, tot het retourwater weer 50 graden is. Dat herhaalt zich de hele tijd en zorgt ervoor dat er altijd water van rond de 50 graden in de leidingen staat. In dat geval hoef ik dus ook geen verdeler/menginstallatie om te zorgen dat het water minder heet is. Correcte redenatie?
  maandag 30 augustus 2010 @ 14:23:48 #12
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_85871797
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 13:58 schreef JSS het volgende:
Wat ik overigens zo lees, is dat ik aan een RTL-ventiel in principe voldoende zou hebben. Als er water van bijv. 50 graden doorheen komt, sluit dit ventiel het circuit. Dan koelt de boel vanzelf af naar bijv. 40 graden, waarna weer wat nieuw water wordt doorgelaten, tot het retourwater weer 50 graden is. Dat herhaalt zich de hele tijd en zorgt ervoor dat er altijd water van rond de 50 graden in de leidingen staat. In dat geval hoef ik dus ook geen verdeler/menginstallatie om te zorgen dat het water minder heet is. Correcte redenatie?
volgens mij wel, ik heb in m'n badkamer vloerverwarming zo'n RTL ventiel. Zo regelt men hier in Duitsland in ieder geval gewoon de vloerverwarming in de badkamer en/of keuken. In m'n vorige woning uit 1994 was dat precies zo. Volgens mij heb ik een RTL van Heimeier
pi_85872956
Dat lijkt me niet.

Tegen de tijd dat de retour temperatuur opgelopen is naar 50 graden, kan je er vanuit gaan dat de temperatuur in het begin van je leiding 10-20 graden hoger is.
pi_85874643
gewoon je ketel minder heet stoken :?
pi_85881281
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 15:45 schreef Ou-Tannu het volgende:
gewoon je ketel minder heet stoken :?
Het is al een nieuwbouwhuis, dus grote kans dat zijn systeem uitgelegd is op lagere temperaturen, alleen of de installateur de ketel daar ook op aangepast heeft betwijfel ik.

Zoals gezegd kun je daar een heimeier rtl ventiel voor nemen.
Dit ventiel wordt in de retourleiding geplaatst en bewaakt de doorstroomtemperatuur van de leiding.
Op de knop is een aanduiding van 1 tot 5 aangebracht, waarbij 1 voor 10 graden staat, 2 voor 20 enz tot 5 voor 50 graden.

Dit zal inderdaad de meest goedkope oplossing zijn, wat tevens zijn grootste voordeel is t.o.v. andere systemen.

Natuurlijk heeft dit systeem ook nadelen, zoals gezegd zal de aanvoertemperatuur "tijdelijk" veel hoger kunnen liggen, het systeem wordt hier niet op bewaakt.
Zodra de thermostaat de ingestelde temperatuur meet zal deze het ventiel sluiten totdat deze onder de ingestelde temperatuur komt.
De ingestelde temperatuur kan komen door de ruimtetemperatuur of de watertemperatuur.
Indien de kraan weigert of defect raakt dan bestaat de kans dat deze niet meer afsluit waardoor je vloer onnodig oploopt in temperatuur en eventueel veel te heet wordt.

Het is dan ook verstandig om voor het ventiel een filter te plaatsen zodat vervuiling niet in het ventiel kan komen en deze daardoor defect raakt.
Ook een noodafsluiter is aan te bevelen om de leiding eventueel te kunnen ontkoppelen van het systeem.
Ook kan je denken aan een maximaalthermostaat welke een afsluiter laat dichtlopen zodra de temperatuur boven de 55 graden komt.

Bij een standaard vloerverwarmingsverdeler is dit vaak al ingebouwd,deze zijn trouwens verkrijgbaar vanaf 1 groep.

Zie hier meer informatie over de heimeier retourwatertemperatuurbegrenzer ( goed voor 4 x de woordwaarde)
http://www.heimeier.com/nl/PDF/Info_dutch/3.4-lq.pdf
pi_85885865
Dank je, klipper, voor je uitgebreide antwoord. Opzich sta ik niet heel negatief tegenover een 1-groeps verdeler; ik kan ze echter alleen vinden met pomp. En dat is ten eerste onnodig in deze situatie en ten tweede verwacht ik dat dat geluidsoverlast gaat geven. De verdeler/pomp komt immers in de badkamer en zal, lijkt me, altijd draaien.

Dat van het kunnen afsluiten lijkt mij ook verstandig. Is het dan misschien een idee om zo'n Heimeijer K-RTL te halen (http://www.heimeier.com/n(...)3-483-00-0708-hq.pdf)? Dat is een RTL met een thermostaatknop. (Edit: overigens heeft de RTL een afsluitmogelijkheid volgens die folder, weet niet wat dat inhoudt?)

Moet ik verder nog ergens rekening mee houden bij de aanleg?

[ Bericht 6% gewijzigd door JSS op 30-08-2010 20:58:26 ]
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 07:24:20 #17
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_85899728
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 18:44 schreef klipper het volgende:

[..]
Zoals gezegd kun je daar een heimeier rtl ventiel voor nemen.
Dit ventiel wordt in de retourleiding geplaatst en bewaakt de doorstroomtemperatuur van de leiding.
Op de knop is een aanduiding van 1 tot 5 aangebracht, waarbij 1 voor 10 graden staat, 2 voor 20 enz tot 5 voor 50 graden.

Dit zal inderdaad de meest goedkope oplossing zijn, wat tevens zijn grootste voordeel is t.o.v. andere systemen.

Natuurlijk heeft dit systeem ook nadelen, zoals gezegd zal de aanvoertemperatuur "tijdelijk" veel hoger kunnen liggen, het systeem wordt hier niet op bewaakt.
Zodra de thermostaat de ingestelde temperatuur meet zal deze het ventiel sluiten totdat deze onder de ingestelde temperatuur komt.
De ingestelde temperatuur kan komen door de ruimtetemperatuur of de watertemperatuur.
Indien de kraan weigert of defect raakt dan bestaat de kans dat deze niet meer afsluit waardoor je vloer onnodig oploopt in temperatuur en eventueel veel te heet wordt.

Het is dan ook verstandig om voor het ventiel een filter te plaatsen zodat vervuiling niet in het ventiel kan komen en deze daardoor defect raakt.
Ook een noodafsluiter is aan te bevelen om de leiding eventueel te kunnen ontkoppelen van het systeem.
Ook kan je denken aan een maximaalthermostaat welke een afsluiter laat dichtlopen zodra de temperatuur boven de 55 graden komt.
Volgens mij gaat het hier thuis ook zo.
Ik heb overigens een Vailant Ecocompact en kan de temperatuur zowieso niet hoger zetten dan 60 graden.
pi_85910403
Ik heb een reactie gehad van een webwinkel voor DHZ-vloerverwarming en daarna even met hen gebeld. Zij raden een RTL af, omdat het water dat in de leidingen staat, dan toch heel heet kan worden. Ik lees echter veel verhalen op internet dat zo'n systeem met een RTL prima kan op een oppervlakte van 4 à 5 m2. Wat nu te geloven?

Zij raden dan het gebruik van een 1-groeps verdeler met pomp aan. Naast het feit dat deze ruim ¤ 100,- duurder is, ben ik bang voor het geluid van de pomp. Iemand daar ervaring mee?
pi_85911074
De risico's van die RTL heeft klipper uitvoerig besproken. Het kan dus waarschijnlijk wel, maar waarom zou je zoveel risico nemen als er beter alternatieven bestaan?

Maar waar zou je die pomp kunnen installeren? Kan die ook niet dichterbij de CV ketel worden geplaatst? Verder is mijn ervaring met een 3-groeps dat het met de 'herrie' erg meevalt, kan me niet voorstellen dat een 1-groeps meer geluid produceert.
pi_85911996
Die pomp moet je echt je oor tegen aan leggen om te horen zolang er geen lucht in het systeem zit zou me daar niet te druk om maken.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 15:46:31 #21
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_85913331
ik zou me meer zorgen maken over een verdeler in de badkamer die je weg moet werken & plaats voor moet hebben dan voor het lawaai van de pomp
pi_85913570
Wegwerken in de badkamer kan wel, ik heb ruimte genoeg in de badombouw. Zal dan een luik monteren om hem bereikbaar te maken.

Al met al begin ik inderdaad overtuigd te raken van het nut van een verdeler met pomp in dit geval. Bedankt voor jullie hulp ^O^
pi_85921074
De rtl unit is inderdaad besproken.
In Nederland worden dit soort systemen veel minder toegepast doordat we er vaak misschien ten onrechte wat argeloos tegenover staan.
Vandaar dat anderen vanuit het buitenland dit soort systemen vaker tegenkomen.

Vanuit de installatiewereld is het volgende:
Met de CE-keur is in principe af gesproken dat alles gecontroleerd is, en het product is dus veilig en kan niet defect zijn, een beveiliging tegen een defect is dan ook niet nodig.
Zeker de oude Nederlandse filosofie was alles kan defect raken dus moeten we het beveiligen tegen 1 defect.
2 defecten tegelijk wordt dan weer als minder voorkomend beschouwd, er moet immers vanuit gegaan worden dat een defect wel gevonden wordt.

De rtl unit valt onder het CE-keur, immers alles wat verkocht word in de EU valt daaronder.

In jouw geval indien je wel voor een RTL-unit kiest, zou ik in ieder geval de K-RTL nemen, deze bewaakt niet alleen de retourtemperatuur, maar tevens op ruimtetemperatuur.
De RTL bewaakt alleen op retourtemperatuur zodat je deze ook weer niet te hoog in moet stellen.

Tot 1 Januari 2002 werden installaties trouwens standaard uitgelegd op 90/70 graden, sinds 1 Januari 2002 is de standaard 75/65 graden een en ander volgens de EN 442 (Europese Norm 442) of zelfs 55/45 graden.
Je zou aan je installateur kunnen vragen op welke temperaturen de installatie is uitgelegd en of de ketel daarop begrensd is.

Indien je installatie uitgelegd is op 55/45 graden, dan is er sowieso geen probleem om de K-RTL unit aan te schaffen, mocht het dan mis gaan, dan blijft de vloer altijd nog onder de temperatuur waarin het problemen zou kunnen geven.
Bij 75/65 graden zou je misschien een extra klep kunnen plaatsen welke aangestuurd wordt door een maximaal thermostaat ingesteld op 55 graden.

De vraag blijft alleen of je dan goedkoper uit bent dan een vloerverwarmingsunit.
Gezien de kleine ruimte waarom het gaat, heb je natuurlijk maar een kleine unit nodig met dito pomp, de pomp kan je zelfs nog voorzien van een tijdklok (goedkope mogelijkheid) of een pompschakelaar (dure mogelijkheid)
Bij een vloerverwarmingsunit wordt het "hete" aanvoer water van de aanvoer gelijk gemengd met het retourwater van de vloerverwarming, er stroomt dus relatief koel water door de vloer.

Met de rtl unit heb je altijd kans dat er regelmatig te heet water je vloer inloopt, hij zit tenslotte niet voor niets in de retour gemonteerd, in de aanvoer zou hij waarschijnlijk geeneens open gaan.

Badkamerunit:
pi_85925009
Okee, duidelijk verhaal. Dan ben ik eruit;

Ik ga uitzoeken wat de temperatuurregeling van de ketel is. Is dit 75/65, dan neem ik een verdeler met pomp (vooral nadelig vanwege het geluid en iets duurder). Is het 55/45, dan neem ik een K-RTL unit.

Bedankt voor je expertise, klipper _O_

NB. 'zijn er nog aan-/afraders qua verdelers? DHZ-toko offreert een Robot verdeler met Grundfos pomp voor rond de ¤ 210,-.
pi_85925243
WTH is een topmerk en gebruikt ook Grundfos pompen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')