Die school heeft weinig bellen te trekken als de leerling 16+ is.quote:Op maandag 30 augustus 2010 09:10 schreef Jolene22 het volgende:
Het draait om de ouders. Zolang de ouders en het kind geen bezwaar maken is er weinig aan de hand (tenzij het gaat om hele grote leeftijdsverschillen dan heb je natuurlijk kans dat er door een school aan de bel wordt getrokken).
Maken de ouders bezwaar en heeft jouw zoon iemand aan de haak geslagen van 13 als 16 jarige dan heb je een probleem. Zij kunnen namelijk namens het kind aangifte doen en dan kan jouw kind gewoon vervolgd worden.
Niet als de leerling 16+ is maar wel als er bijvoorbeeld een 13 jarige leerling op de school zit die een relatie heeft met een 16+'er, dat bedoelde ik namelijk. Of een meisje van 15 met een gast boven de 20. Dan kunnen ze wel degelijk wat doen hoewel ik denk dat tenzij de verschillen erg groot zijn de school het laat afhangen van de toestemming van de ouders. Ik heb zelf het idee dat het steeds meer geoorloofd wordt, leeftijdsverschillen van een aantal jaren onder de 20.quote:Op maandag 30 augustus 2010 09:16 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Die school heeft weinig bellen te trekken als de leerling 16+ is.
Hoezo? Vanaf 16 is alles toegestaan, toch? Het maakt dan toch niet uit hoe oud de ander is?quote:Op maandag 30 augustus 2010 08:57 schreef MarMar het volgende:
Officieel mag een 16jarige niet met iemand die ouder is dan 18
Dan nog zal de school het eerst aan de ouders/verzorgers moeten melden/vragen. Bij geen reactie daar mag de school besluiten een ander traject te gaan bewandelen. Maar consensus van het 'kind' en de ouders maakt de school een buitenstaander die niets kan, en zelfs niets mag doen.quote:Op maandag 30 augustus 2010 10:01 schreef Jolene22 het volgende:
[..]
Niet als de leerling 16+ is maar wel als er bijvoorbeeld een 13 jarige leerling op de school zit die een relatie heeft met een 16+'er, dat bedoelde ik namelijk. Of een meisje van 15 met een gast boven de 20. Dan kunnen ze wel degelijk wat doen hoewel ik denk dat tenzij de verschillen erg groot zijn de school het laat afhangen van de toestemming van de ouders. Ik heb zelf het idee dat het steeds meer geoorloofd wordt, leeftijdsverschillen van een aantal jaren onder de 20.
Dat heb je dan verkeerd. In NL mag je vanaf je 16e seks hebben met iedereen die ook ouder dan 16 is.quote:Op maandag 30 augustus 2010 08:57 schreef MarMar het volgende:
Officieel mag een 16jarige niet met iemand die ouder is dan 18
Klopt. Het vervelende is echter wel dat de 16-jarige later zich wel eens zou kunnen bedenken, en dan heeft de 40-jarige een probleem...quote:Op maandag 30 augustus 2010 11:46 schreef WilburQuant het volgende:
[..]
Dat heb je dan verkeerd. In NL mag je vanaf je 16e seks hebben met iedereen die ook ouder dan 16 is.
Dus het staat een 16 jarige vrij om seks te hebben met iemand van 40 bijvoorbeeld. Dan is die 40 jarige níet in overtreding.
Sorry, nee. Dat heb je fout. Een 16 jarige mag met iedereen seks hebben van boven de 16. Ook iemand van 40. Natuurlijk niet als het gaat om dokter/patient en dat soort gevallen, maar verder met iedereen.quote:Op maandag 30 augustus 2010 13:26 schreef MarMar het volgende:
Met 16 ben je seksueel gezien meerderjarig, maar het is wel degelijk strafbaar om als volwassene seks te hebben met iemand onder de 18, ook als deze wel al 16 is geweest.
Als de 16-jarige in theorie aangifte doet (ookal was het uit vrije wil) is de 40jarige dus gewoon de pineut.
Dit heeft te maken met de machtsverhouding die verondersteld wordt tussen een volwassene en een minderjarige.
Nee, ook jij hebt het fout. Een 40 jarige die seks heeft met een 16 jarige (uit vrije wil) is nóóit in overtreding. Een filmpje van het gebeuren maken mag dan weer niet, want voor seks foto's en films moet je wél 18 zijn.quote:Op maandag 30 augustus 2010 11:52 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Klopt. Het vervelende is echter wel dat de 16-jarige later zich wel eens zou kunnen bedenken, en dan heeft de 40-jarige een probleem...
Tenzij je er geld voor vraagt....dan mag het weer niet op je 16-de.quote:
Ik heb het uitgebreid uitgepluist voordat ik die post deed.quote:Op maandag 30 augustus 2010 14:16 schreef WilburQuant het volgende:
[..]
Sorry, nee. Dat heb je fout. Een 16 jarige mag met iedereen seks hebben van boven de 16. Ook iemand van 40. Natuurlijk niet als het gaat om dokter/patient en dat soort gevallen, maar verder met iedereen.
Ken de wet zou ik zeggen. Het is opvallend hoeveel mensen de wet niet kennen op dit gebied.
Nee, niet juist. Heb je die wetboek quotes gelezen? Dan weet je toch al dat je fout zit! Aan uitspraakjes heb ik niets. Veel mensen denken de regels te kennen (zoals jij), maar zitten er echt naast. Het wetboek is de enige juiste bron in dit geval en het is een féit dat vanaf 16 jaar seks legaal is, ook met iemand van 40.quote:Op maandag 30 augustus 2010 15:04 schreef MarMar het volgende:
[..]
Ik heb het uitgebreid uitgepluist voordat ik die post deed.
Zodra iemand van zestien aangifte doet tegen die van 40 is diegene gewoon de lul, zoek maar eens dergelijke uitspraken op ik ben te lui om de linkjes weer op te zoeken.
Prostitutie mag idd pas vanaf je 18e. Dat willen ze verhogen naar 21 trouwens.quote:Op maandag 30 augustus 2010 14:41 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Tenzij je er geld voor vraagt....dan mag het weer niet op je 16-de.
VOC mentaliteit is dus fout.
Mijn zoon zit dus exact in die situatie ja.quote:Op maandag 30 augustus 2010 19:09 schreef Henno het volgende:
Een gedooggeval lijkt me wanneer een jongen van een 15 en een meisje van 14 het erg gezellig hebben met elkaar, waarna de jongen 16 wordt.
Dan kan je toch niet zeggen "ja wacht nu maar maximaal twee jaar, daarna mag je weer"
Zo was het altijd maar ik meen dat dat een paar jaar geleden is veranderd. Nu is tussen 12 en 16 ook geen aanklacht meer nodig. Vandaar dat daar ook niets over wordt vermeld ik het artikel in het wetboek. Seks onder de 16 is verboden, punt. Alleen als het leeftijdsverschil klein is wordt er eigenlijk nooit iets aan gedaan.quote:Op maandag 30 augustus 2010 23:08 schreef jaha het volgende:
Wettelijk zit de situatie heel simpel in elkaar. Je mag als persoon geen sex hebben (sexueel binnendringen) met iemand die jonger is dan 16 jaar. Strikt genomen is 15-15 dus ook verboden (voor degene die actief het lichaam van de ander binnendringt). In de praktijk wordt een leeftijdsverschil van maximaal twee jaar gedoogd. En volgens mij: bij wederzijdse instemming en toestemming van de ouders zal geen rechter een straf opleggen. Althans ik hoop dat we toch niet zo zijn doorgeslagen in Nederland. Dus als de ouders van het 13 jarige meisje het goed vindt, en jij (als vader van de jongen) ook, dan kan dat gewoon in Nederland.
Overigens is het dacht ik zo dat bij kinderen onder de 12 geen aangifte van ouders of kind noodzakelijk is, als de politie aanwijzingen heeft dat er sex is geweest tussen het kind en iemand anders, dan kan het OM zelfstandig tot vervolging over gaan. Tussen 12 en 16 is aangifte van ouders, leraren, voogd of de persoon zelf wel noodzakelijk en boven de 16 kan de persoon in kwestie zelf atlijd naar de politie stappen en zeggen dat het tegen zijn of haar zin in was (dus: verkrachting),
Ik denk dan dat het makkelijkst is, alles onder de 16 kan mist die andere persoon niet meer dan 3 jaar ouder is. Bij een hogere leeftijdsverschil heb je al snel niet meer een gelijkwaardige relatie. Sowieso vraag ik me af wat een volwassen persoon met een 13-jarig kind moet.quote:Op maandag 30 augustus 2010 23:50 schreef WilburQuant het volgende:
[..]
Zo was het altijd maar ik meen dat dat een paar jaar geleden is veranderd. Nu is tussen 12 en 16 ook geen aanklacht meer nodig. Vandaar dat daar ook niets over wordt vermeld ik het artikel in het wetboek. Seks onder de 16 is verboden, punt. Alleen als het leeftijdsverschil klein is wordt er eigenlijk nooit iets aan gedaan.
Maar het blijft een schemergebied. Wanneer nog gedogen en wanneer niet? 13 en 16? 13 en 17? 13 en 18 enz enz....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |