abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85859618
Dit kon nog wel eens een lang verhaal worden, maar ik heb even het één en ander aan advies nodig

Ik ben inmiddels 7 maanden in Buenos Aires, Argentinië, om hier mijn scriptie te schrijven en Spaans te leren. Nu heb ik een nog maandje te gaan voordat ik terugkeer naar Nederland, en ik heb er een fantastische tijd opzitten. Echter, vanaf een week geleden is mijn leven hier veranderd in een soort van film, echt niet normaal meer wat ik nu op me afgevuurd krijg.

Het begon allemaal een week geleden op zaterdagavond. Ik was alleen thuis in mijn appartement, welke ik deel met twee Franse meisjes (A en C) en een Duitse jongen. Ik woon er inmiddels al behoorlijk lang, de rest is een week of drie geleden ingetrokken. Ik zou naar een feestje gaan, en net als alle andere keren pakte ik de lift naar beneden. Eenmaal aangekomen op de begane grond deed ik de liftdeur open en werd ik meteen naar binnengeduwd door twee mannen. In de lift zette een een panty op z'n hoofd, ik kreeg een stomp in mijn maag en twee pistolen naar me gericht. Ik moest vertellen op welke verdieping ik woonde, en eenmaal boven aangekomen het appartement open maken. Vervolgens hebben ze gedurende een half uur (voor m'n gevoel leek dit meer op drie uur) alle waardevolle spullen van mij en mijn huisgenoten verzameld. Daarbij moest ik steeds op een bed gaan zitten van de betreffende kamer (alle huisgenoten hadden de deuren van hun kamers niet op slot gedaan), ik kreeg een doek op mijn hoofd en continu een geweer op mij gericht. Alles begon vrij hectisch en nerveus, maar op de één of andere manier lukte het om niet in paniek te raken. Aangezien ik Spaans nu aardig goed beheers begon ik met één van de twee overvallers aan de praat te raken. Dit was echt te bizar voor woorden, we hadden het over de Wk-finale, mijn scriptievoorstel etc. Hij bood zelfs aan om een fles water uit te keuken te halen om me wat rustiger te maken. Hier heb ik uiteraard geen slok van genomen, je weet nooit wat ze erin stoppen. Het is me vervolgens gelukt om ze over te halen om mijn laptop te laten staan. Ik zei dat deze oud en traag was en m'n hele scriptie erop stond (had al een tijd geen backup gemaakt). Tevens heb ik ze gevraagd om onze paspoorten en bankpasjes niet mee te nemen, en ook hieraan hebben ze gehoor gegeven. Wel hebben ze alle laptops van mijn huisgenoten meegenomen, cameras, telefoons, juwelen, geld enz. Van mij hebben ze mijn telefoons die ik in Nederland gebruik, mijn camera en 180 euro aan contact geld meegenomen. Ze vertelden me dat ze eigenlijk op zoek waren naar groot geld, aangezien de meerderheid van de Argentijnen geen vertrouwen heeft in het banksysteem en grote bedragen thuis bewaren in een kluis.

Na afloop (ik was toen redelijk bang aangezien het me tot me doordrong dat het allemaal te rustig verliep, en dat ik uiteraard hun gezichten had gezien) moest ik aan de keukentafel gaan zitten om het één en ander door te nemen. Uiteraard mocht de politie niet meteen inschakelen, en bij de aangifte zeggen dat ik hun gezichten niet had gezien. Tevens moest ik ze daarna helpen bij het overvallen van de buren op dezelfde verdieping. Ik moest op de deur kloppen en vragen of ik hun telefoon mocht gebruiken terwijl ze om de hoek stonden en mij onder schot hielden. Gelukkig waren de buren niet thuis, en toen ze in de liftschacht zagen dat de lift stopte op de verdieping onder ons zijn ze de trap afgelopen. Ik moest wachten, maar heb snel een sms gestuurd met mijn Argentijnse mobiel die ik in mijn broek had weten te frutselen. Toen de overvallers terug kwamen en riepen dat ik mee moest naar beneden deed ik alsof ik het niet begreep en ben rustig mijn appartement binnengelopen. Ze draaiden zich namelijk meteen om dus ik zag kans om dit veilig te doen. Ik heb vervolgens de deuren op slot gedaan en de sleutels aan de binnenkant erin laten zitten (ze hadden namelijk een sleutelbos meegenomen om het gebouw te kunnen). Vervolgens heb ik gewacht op de politie, die al na 5 minuten met drie auto's kwam. Ik heb een andere sleutel van de gebouwdeur van het balkon gegooid en gewaarschuwd dat ze evt nog binnen konden zijn. Ze hebben het gebouw doorzocht, maar blijkbaar waren de overvallers 'm al gesmeerd.

De politie is vervolgens maar 10 minuten gebleven en hebben alleen enkele onbenullige vragen gesteld. Ondertussen had ik mijn huisgenoten, huisbaas, een vriend en mijn vriendin gebeld die er allemaal binnen een uur waren. Mijn huisgenoten waren meer geschokt dan ikzelf en ik voelde mij vrij schuldig dat ik mijn laptop had weten te behouden plus alle sim-kaarten en geheugenkaarten, terwijl hun alles waren verloren. Ik had echter de hele tijd een doek op m'n kop dus kon niet zien wat ze aan het stelen waren. Gelukkig zeiden al m'n huisgenoten dat ze niet hadden willen ruilen qua situatie en dat ik me niet schuldig moest voelen. Ze vonden het knap dat ik rustig was gebleven, en dat ik het na afloop zo goed mee om ging.

De dag erna hebben we aangifte gedaan bij de politie, heb ik de verzekering ingeschakeld enz. Ik krijg waarschijnlijk alles vergoed, hoewel er eerst wat problemen waren met de dekking.

Ik ben vervolgens een paar nachten bij mijn vriendin blijven slapen terwijl ze ondertussen de sleutels van het gebouw aan het vervangen waren. Daarnaast had ik wat vervelende herinneringen aan het huis, de lift enz en wilde ik niet alleen zijn. Alles ging redelijk goed, sliep er eigenlijk geen minuut minder om en was alleen maar blij dat ik het had overleefd, afgaande op enkele horror-verhalen die regelmatig in de krant staan. Ik wilde een mooie tijd van mijn laatste maand maken en mij weer vol op mijn scriptie storten.

Echter, gisterochtend werd ik door mijn huisbaas wakker gemaakt met de mededeling dat ik 1 uur had om al m'n spullen te verzamelen en weg te wezen. Volgens hem 'wist iedereen dat ik er meer van wist'. Hij had zijn vader meegenomen die (naar zeggen) bij de Argentijnse gendarmerie een hoge functie bekleedt, zodat ze ervoor konden zorgen dat ik het land nooit uitkwam en in de gevangenis werd gesmeten als ik niet zou meewerken. Hij keek me daarbij niet eens recht in de ogen aan, en wilde niet in discussie gaan. Uiteraard kon ik fluiten naar mijn borg, omgerekend 300 euro. Ik was woedend, maar heb besloten het zekere voor het onzekere te nemen en mijn spullen te pakken. Afgezien van een schouderduw heb ik me ingehouden. Ik zag toen dat al mijn huisgenoten bijelkaar op één kamer zaten, en ben er naartoe gelopen om te vragen wat er aan de hand was. Vervolgens begon één van die Franse meisjes (A.) mij uit te schelden en te beschuldigen van alles; volgens haar zat ik achter alles. Ze vind het te verdacht dat ik mijn laptop, Argentijnse telefoon etc heb mogen houden. Ze sloeg helemaal door met allerlei paranoïde onzin. Het andere meisje (C.) wist niet goed of ze me moest geloven, maar gaf me wel snel haar email-adres. Ik wilde ze overtuigen, maar m'n huisbaas verbood me met ze te praten anders zou hij alsnog te politie bellen. Hij zei de hele tijd dat ik beter kon gaan nadenken over mijn vrijheid en mijn leven. Nu heb ik mijn huisbaas nooit vertrouwd, aangezien al mijn vorige huisgenoten met gedonder zijn weggegaan. Het is echt een maffiose rat en eigenlijk had ik al veel eerder moeten vertrekken daar. Achteraf blijkt dat hij mijn kamer een dag van tevoren al op internet te huur had aangeboden.

Ik heb vervolgens (al trillend van woede en spanning) met al mijn spullen een taxi gepakt en bij een vriend blijven slapen. Mijn vriendin komt vanavond terug uit Uruguay, dus qua plek hoef ik me geen zorgen te maken.

Dit was de achtergrond, nu komt het probleem.
Vandaag kreeg ik een mailtje van C., met de mededeling dat A. van plan is om samen met mijn huisbaas aangifte tegen mij te gaan doen. Ze is er stellig van overtuigd dat ik erachter zit, en ze beschuldigd mij ervan dat ik geld- en drugsproblemen zou hebben. Dit is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Ik kan dus grote problemen verwachten als ik het land uitga. Nu ben ik uiteraard 100% onschuldig, maar ik heb helemaal geen zin in dit gezeik en wil niet in de val van smerige corruptie lopen. Ik ben van plan om morgen langs de ambassade te gaan om ze alvast in te lichten over alles. Beter dat ze nu alvast geïnformeerd zijn dan dat ik straks word aangehouden en ze dan moet inschakelen.

Naar omstandigheden gaat het wel ok met mij, maar ik ben wel bang voor wat er gaat gebeuren. Dit zijn namelijk problemen die je naar mijn inschatting beter niet kunt hebben in Argentinië. Ik heb besloten om mijn huisbaas en A. met rust te laten, alleen met C. heb ik nu mailcontact en ik denk dat zij inmiddels in mijn onschuld beloofd. Saillant detail is dat ik altijd erg goed met de moeder van mijn huisbaas kon opschieten. Dit is een oud vrouwtje die iedere week met de schoonmaakster meekwam, en voor haar heb ik af en toe gitaar gespeeld, ze was helemaal weg van mij. Ik heb haar nummer alleen niet, en ik denk dat ik beter uit de buurt van die familie kan blijven want ik schat ze echt in als een stel gevaarlijke gekken.

Bedankt voor het lezen, de samenvatting:
Vorige week beroofd in huis door twee gewapende mannen. Ze hebben (op mijn verzoek) mijn laptop niet meegenomen. Vanochtend mijn huis uitgezet door mijn huisbaas op beschuldiging van betrokkenheid. Nu gaat mijn Franse huisgenoot aangifte doen en kan ik problemen verwachten. Ze vind het verhaal van de laptop verdacht. Uiteraard ben ik volledig onschuldig.

Any advice?

[ Bericht 6% gewijzigd door Rrrroedie op 30-08-2010 01:42:08 ]
pi_85859659
Advocaat in de arm nemen en hopen op een goede afloop.
Google is your friend, abuse your friends
pi_85859691
Misschien kun je naar de nederlandse ambassade gaan om advies te vragen. Als er echt stront aan de knikker komt heb je die volgens mij toch nodig.
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
pi_85859719
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 01:32 schreef Charmian het volgende:
Misschien kun je naar de nederlandse ambassade gaan om advies te vragen. Als er echt stront aan de knikker komt heb je die volgens mij toch nodig.
De OP is erg lang maar ik heb hem wel helemaal gelezen. Hij schrijft al van plan te zijn naar de ambassade te gaan. ;)

Heftig verhaal. Ik zeg hetzelfde, ambassade inschakelen maar nog geen advocaat hoor. Ambassade helpt je wel verder en indien echt nodig kan je een advocaat alsnog inschakelen vind ik.
pi_85859769
Ambassade lijkt me geen slecht idee, het verhaal verkopen aan Hollywood lijkt mij ook geen slecht idee
  maandag 30 augustus 2010 @ 01:38:23 #6
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_85859787
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 01:37 schreef opgebaarde het volgende:
Ambassade lijkt me geen slecht idee, het verhaal verkopen aan Hollywood lijkt mij ook geen slecht idee
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_85859860
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 01:37 schreef opgebaarde het volgende:
Inderdaad, ik besef er allemaal geen reet van. Het is inderdaad net alsof ik in een fokking film zit
pi_85859920
Wow dit wil ik wel volgen. En je doet er goed aan om zo snel mogelijk hulp te vragen.
Voordat de tegenpartij dat al doet.

Ik wil ook dingen in het buitenland gaan doen (en dan echt buitenland, niet europa) vandaar dat ik het wil volgen
De hierboven gepostte teksten, links, afbeeldingen en video's kunnen enigszins overdreven, verdraaid, bedacht of gestolen zijn.
  maandag 30 augustus 2010 @ 01:50:36 #9
305701 Gochme
Goed van mij.
pi_85859959
Sterkte pik. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik me niet vemaakt heb bij het lezen.
Goed van jou.
  maandag 30 augustus 2010 @ 01:57:05 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_85860047
Ambassade. Morgen.

En ik PM je even.
Resistance is futile.
  maandag 30 augustus 2010 @ 02:02:25 #11
277627 Seven.
We are Borg.
pi_85860101
TS, zet je pm box eens aan.
Resistance is futile.
  maandag 30 augustus 2010 @ 02:06:29 #12
166255 Maringo
Bèhèhèhèh
pi_85860150
Zoals een enige keer eerder gezegd: ambassade. Die weten wel wat te doen. Verder sterkte.

En respect voor het redelijk kalm blijven... of in ieder geval het niet in paniek raken ^O^

[ Bericht 53% gewijzigd door Maringo op 30-08-2010 15:14:56 ]
Die volg topic-knop hè...
Op 02-06-2014 16:38 schreef Moeraskat
Je bent te goed voor de mensheid.
pi_85860173
Zoals je zelf al gaat doen lijkt het me het beste om je verhaal te vertellen bij de ambassade en dan maar te hopen op het beste.
Flesje bier
  maandag 30 augustus 2010 @ 02:11:58 #14
245594 Pinterman
Luis in de pels
pi_85860196
Meteen naar de ambassade, first thing in the morning.
Ik wens je een dolfijne dag
pi_85860228
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 02:02 schreef Seven. het volgende:
TS, zet je pm box eens aan.
Staat aan
  maandag 30 augustus 2010 @ 02:19:15 #16
277627 Seven.
We are Borg.
pi_85860253
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 02:14 schreef Rrrroedie het volgende:

[..]

Staat aan
Ja, al gestuurd.
Resistance is futile.
pi_85860295
Wat een verhaal. Sterkte. Zou je de vorderingen willen melden in dit topic de komende dagen? Mits mogelijk.
Football. Glorious football. Dont care what it looks like.
pi_85860311
De ambassade is niet altijd behulpzaam indien ze van mening zijn dat je daadwerkelijk iets fout hebt gedaan. Alsnog wel gaan natuurlijk, niet geschoten is altijd mis. Veel sterkte in ieder geval, zwaar geval!
Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef Graseter het volgende:
Sinceria is de liefste user van FOK!
pi_85860350
Man, de OP leest weg als een spannend boek. Die Fransozen ook altijd :'). Sterkte in ieder geval.
Hier schreef JustinK het volgende:
@:Hooidraad spreekt altijd de waarheid
pi_85860383
Succes.
Ik blijf liever me hele leven in NL wonen. ^O^
  maandag 30 augustus 2010 @ 02:37:56 #21
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_85860389
Wat een situatie. Klote. :{

Ik zou adviseren om de bus te pakken naar een buurland, Paraguay bijvoorbeeld morgenochtend (ik weet niet of je je paspoort nog hebt, anders gewoon illegaal de grens over, ergens door de jungle met zo min mogelijk bagage, het beste ´s nachts) en in Acunsion of La Paz of zo de volgende dag naar de NL-Ambassade te gaan.

Gewoon voor de zekerheid.

Mocht je je paspoort nog hebben, kan je dan vanuit Paraguay of Brazilië een vlucht naar Amsterdam of Brussel boeken z.s.m. Misschien is het niet nodig, maar ze zijn daar mega-corrupt, dus als die huisbaas veel geld heeft kan hij de rechter omkopen. In die landen doen ze niet aan eerlijke rechtspraak.
  maandag 30 augustus 2010 @ 02:38:12 #22
277627 Seven.
We are Borg.
pi_85860390
Wat is er trouwens zo saillant aan de moeder van je huurbaas? Of heb je wel meer gedaan dan gitaar spelen? :P
Resistance is futile.
  maandag 30 augustus 2010 @ 02:38:55 #23
277627 Seven.
We are Borg.
pi_85860400
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 02:37 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Wat een situatie. Klote. :{

Ik zou adviseren om de bus te pakken naar een buurland, Paraguay bijvoorbeeld morgenochtend (ik weet niet of je je paspoort nog hebt, anders gewoon illegaal de grens over, ergens door de jungle met zo min mogelijk bagage, het beste ´s nachts) en in Acunsion of La Paz of zo de volgende dag naar de NL-Ambassade te gaan.

Gewoon voor de zekerheid.

Mocht je je paspoort nog hebben, kan je dan vanuit Paraguay of Brazilië een vlucht naar Amsterdam of Brussel boeken z.s.m. Misschien is het niet nodig, maar ze zijn daar mega-corrupt, dus als die huisbaas veel geld heeft kan hij de rechter omkopen. In die landen doen ze niet aan eerlijke rechtspraak.
Oftewel, schuld bekennen. Slim ja.

He pulled a Joran!
Resistance is futile.
  maandag 30 augustus 2010 @ 02:39:18 #24
pi_85860401
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 02:31 schreef Hooidraad het volgende:
Man, de OP leest weg als een spannend boek. Die Fransozen ook altijd :'). Sterkte in ieder geval.
Fransen zijn echt raar in hun hoofd. Tous les franćais sont fous. :')
pi_85860408
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 02:38 schreef Seven. het volgende:

[..]

He pulled a Joran!
Als die huisbaas rijk zat is, dan zou ik ook vluchten. Je weet maar nooit...
  maandag 30 augustus 2010 @ 02:41:41 #26
277627 Seven.
We are Borg.
pi_85860422
Trouwens, het is niet volledig ondenkbaar dat je huurbaas hier zelf achter zit, alleen dat de onderburen niet thuis waren klopt niet in een dergelijk scenario.

Zou ook beter zijn voor Rrrrroedie, the movie.
Resistance is futile.
  maandag 30 augustus 2010 @ 02:43:14 #27
pi_85860431
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 02:38 schreef Seven. het volgende:

[..]

He pulled a Joran!
Je kan toch uitleggen dat je het rechtssysteem van Argentinië niet vertrouwt? Ik bedoel een land dat mensen uit vliegtuigen gooit, is nu niet echt betrouwbaar lijkt me. De ambassade begrijpt dat heus wel.

Ook al ben je onschuldig ik zou nooit een proces afwachten in een gaar land met gare mensen en een door en door corrupt rechtssysteem dat werkt middels vriendjespolitiek.

Het zijn toffe landen daar op zich, maar als je het rechtssysteem tegen je hebt, zijn de rapen gaar. En een cel daar overleef je wellicht 1 maand, daarna bezwijk je door uitputting en cholera, ondervoeding, en misschien marteling.
  maandag 30 augustus 2010 @ 02:45:02 #28
pi_85860441
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 02:40 schreef Sdm007 het volgende:

[..]

Als die huisbaas rijk zat is, dan zou ik ook vluchten. Je weet maar nooit...
In die landen doet men echt alles voor geld. Ze verkopen hun eigen moeder daar nog voor een handvol pesos. Logisch gezien de armoede (Argentinië was ooit rijk, maar dat zijn ze niet meer).
pi_85860443
Misschien iniedergeval een advocaat zoeken en zorgen dat hij op de hoogte is en je zijn nummer altijd bij je hebt, mocht de politie je arresteren maar zo'n vaart zal het wel niet lopen..
pi_85860450
Ik zou alvast ook een kopie van je scriptie maken en aan iemand toevertrouwen van je vrienden zodat die hem in jouw plaats kunnen indienen mocht iemand je spullen alsnog in beslag nemen (ik weet niet of ze dat kunnen of mogen, maar het zou zonde zijn als je dat ook nog eens kwijt bent).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')