abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85719690
Hallo Klussers :)

Ik heb een stroom probleem en dacht dat een van jullie me mischien verder kon helpen.

We hebben 2 aardlekschakelaars, en op elk zitten 3 groepen. Nu is er iets mis in groep 1 van aardlekschakelaar 2 met de schakelaar van de buitenverlichting. Geen probleem, zolang we die niet gebruiken is er niks aan de hand. Zodra je de schakelaar omzet klapt de aardlekschakelaar eruit.

Nu klapte de dag erna steeds weer de aardlekschakelaar 2 uit..na veel gezoek bleek het een stekkerdoos in de garage te zijn, ertussenuit gehaald. Probleem verholpen

Maar nu knalt groep 2 er uit als het hard/ veel regend. Hij klapt er maar 1 keer uit en als ik hem weer aanzet is het goed.
Maar het vreemde is dat er helemaal geen dingen in die groep zitten die buiten zitten.

Nu vroeg ik me af. Kan het zijn dat deze groep last heeft van de groep waarde buitenverlichting opstaat?

Dus maw, kan groep 2 last hebben van een storing in groep 2?

Wat is jullie advies?
pi_85720069
Het is me even onduidelijk hoe het zit met de groepen? Klopt het verhaal in de OP?
Wie dit leest is gek
  donderdag 26 augustus 2010 @ 10:20:42 #3
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_85720496
Nee.

Je hebt waarschijnlijk ergens een aansluiting waar het water bij kan. Daar zou ik eerst eens naar op zoek gaan.
pi_85720654
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 10:20 schreef Snakey het volgende:
Nee.

Je hebt waarschijnlijk ergens een aansluiting waar het water bij kan. Daar zou ik eerst eens naar op zoek gaan.
idd, een verdeeldoos die vol is geregend, een kabel in de tuin die sluiting maakt, enz enz.
pi_85720695
@Nieuwschierig
k heb 2 aardlekschakelaars, op elke schakelaar zitten 3 groepen

Aardlekschakelaar 1 met de 3 bijbehorende groepen werkt goed
Aardlekschakelaar 2 met de 3 groepen geeft problemen, 1 probleem in groep 1, dit probleem is bekend en zolang we de schakelaar niet gebruiken komt het niet voor
groep 2? leverd nu problemen bij veel regen

@Snakey, de nee is het antwoord op de vraag of groep 1 de oorzaak kan zijn voor storing in groep 2?
De enige aansluitingen waar water bij kan zitten nl op groep 1..dat is de "buitengroep"

In groep 2 zit wel de garage, maar daar komr geen water bij
pi_85720740
een kabel in de tuin was ook ons idee, maar die zit dus op groep 1
pi_85720894
Is er misschien een apparaat aangesloten op groep 2 dat het lek kan veroorzaken? Misschien puur toeval dat bijvoorbeeld je senseo intern is gaan lekken.

En ik zou toch even alle kabels langslopen.
pi_85720959
oke, goedemorgen :@ .ik bedenk me net dat ik in de war ben met een eerder stroom probleem en dat ik bij het regen probleem alleen de aardlekschakelaar om moet zetten...dus dat het toch gewoon uit groep 1 kan komen :')

ik moet dus zoeken in de tuin..ik gok de aansluiting van de tuinlampjes..die zag er een tijdje terug al ruk uit.

Bedankt voor het meedenken in elk geval :*
  donderdag 26 augustus 2010 @ 10:41:39 #9
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_85721290
Als een groep er uit vliegt bij heftige regen lijkt me dat de oorzaak duidelijk is. Ook al ligt die groep niet buiten blijkt er toch water bij te komen.

Logische conclusie, toch?
pi_85721391
ja, logische conclusie. Maar ik was alleen in de war met die groepen...en daarom snapte ik er niks meer van :)
  donderdag 26 augustus 2010 @ 10:47:01 #11
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_85721461
Ik zag het te laat. :)

Ik heb iets van 4 of 5 groepen, en kom er ook nooit uit of kan me amper herinneren welke groep waar hoort. :P
  donderdag 26 augustus 2010 @ 10:49:16 #12
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_85721540
Ik had exact hetzelfde probleem. Ook een stoppenkast met 2 aardlekschakelaars (met elke 3 groepen), waarvan er eentje bij slecht weer eruit knalde.

Bij mij wordt het veroorzaakt door de buitengroep, alleen kan ik het probleem buiten niet vinden.

Ik heb het probleem niet opgelost, maar wel een goede workaround gecreeerd:
Inmiddels heb ik de stoppenkast gemoderniseerd (dus geen ouderwetse zekeringen meer), met 2 aardlekschakelaars met elk 4 groepen (alleen voor in het huis), verder een HACO voor buiten en een HACO voor de garage.

Een HACO is een zekering + aardlekschakelaar in een.

Als het nu hard regent springt nu alleen nog de buiten HACO eruit. En daar heb ik weinig last van.

Ik weet dat het geen oplossing is, maar wel een, voor mij goed, werkende workaround.
pi_85722176
Ik dacht al dat het met vrouwenlogica te maken had. Vandaar mijn eerdere vraag.
Wie dit leest is gek
pi_85722309
Goede tip: buitenverlichting op laagspanning, trafo in de schuur monteren.

Voordelen:
* makkelijke montage (niet diep ingraven, geen grondkabel nodig)
* flexibel (kan met draad)

Nadelen:
* beperkte hoeveelheid stroom (als levert een trafo van 250watt meestal wel genoeg)

Bijkomende tip: gebruik je laagspanning, leg de draad dan in z'n geheel rond, sluit dus niet alleen het begin maar ook het einde van de draad op de trafo aan. Op die manier beperk je de spanningsval door de langere draad. Let hierbij wel op dat je de goede pool gebruikt anders maak je kortsluiting.

Gr. Richard.
pi_85722494
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 11:07 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ik dacht al dat het met vrouwenlogica te maken had. Vandaar mijn eerdere vraag.
:D

@Appeltje
oke, ik snap niks van je stuk tekst :@ maar bedankt voor de tip :D Ik zal eens vragen aan de vriend van mn moeder of dat een optie is. Maar aan de andere kant denk ik..de oorzaak zoeken, fixen, probleem opgelost :P

@Pdiscs, bij ons is het zo dat buiten op een groep staat waar ook 1 stopcontact voor binnen opzit. En die heb ik wel nodig.
Had liever gehad dat buiten en de garage op een losse zaten idd. Maarja ik heb er echt geen verstand van dus geen idee of dat uberhaupt mogenlijk is.

Ik ga eerst dit probleem eens oplossen en dan zien we wel verder
pi_85725354
Misschien is het ook handig om wat tussentijdse updates te geven zodat je probleem evt sneller kan worden opgelost gezien de hoeveelheid fokusers die op dat moment online zijn.
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_85725990
naja als ik eraan denk zal ik updates geven, hebben jullie wat te lachen :P
pi_85735557
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 10:47 schreef Snakey het volgende:
Ik zag het te laat. :)

Ik heb iets van 4 of 5 groepen, en kom er ook nooit uit of kan me amper herinneren welke groep waar hoort. :P
ik heb er 9 :)
en een mooie lijst in de meterkast met wat waar op staat :)

kost even een uurtje ( of 2 ) en je hebt er zoveel voordeel aan :D
pi_85740125
hier ook een lijst waar alles opstaat :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')