Ik vond het ook moeilijk hoor, toen ik een jaar of 23 was overleed de moeder van een vriend. Net terwijl we 200 km uit elkaar kwamen te wonen. We hadden ook zo'n machovriendschap, concurreren wie de beste was van onze sportvereniging, veel stappen, dat soort dingen. Ik wist niet zo goed hoe ik ermee om moest gaan. Ik wist ook niet wat voor vriend het was, het was er gewoon, ik had me ook nooit zo afgevraagd of ik op hem zou kunnen rekenen, we stelden ons nooit kwetsbaar op tegenover elkaar. Wel het initiatief genomen toen, omdat je voelt dat de makkelijke optie niet de juiste is, maar later hoorde ik dat veel van zijn anderen vrienden het een beetje af lieten weten. Van mij had hij ook niet zoveel verwacht geloof ik.
Het is met vrienden ook een beetje zo dat het vrienden zijn omdat je ze overhoudt. Nu zijn we vrienden door dik en dun, maar dat is ook zo omdat we door het dikke en het dunne zijn heengegaan, later ook nog weer. Dat soort dingen gebeuren, en dat maakt ook de vriendschap die je hebt. Mensen noemen iemand een vriend omdat ze zich ermee vermaken, maar zo werkt het niet. Je kunt niet je echte vrienden uitkiezen, je kiest contacten uit, en het echte vrienden worden is iets wat gebeurt door wat je meemaakt.
Ik denk dat ik de helft nog over heb van de mensen die ik op enig moment als goede vriend of vriendin heb beschouwd. Ik zit er niet zo mee, dat ze overblijven is ook wat ze tot hele goede vrienden maakt. Ik bekijk dat positief, in moeilijke tijden leer je je echte vrienden kennen, maar het is ook heel fijn om echte vrienden te leren kennen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.