quote:
Op maandag 23 augustus 2010 00:17 schreef Marouska het volgende:Hoi mensen-die-mij-hopelijk-kunnen-helpen!
Binnenkort ga ik verhuizen, van Amsterdam Noord naar de Baarsjes, dus best een stukje. Ons katertje verhuist hierbij als het goed is mee. Het is een zwervertje dat we anderhalf jaar geleden als semi-kitten in huis hebben genomen, woont sindsdien bij ons in. Hij mag gewoon naar buiten, en is gewend aan stadsverkeer. Hij is heel erg aanhankelijk en en ehh 'sociaal' persoonsgericht te noemen I guess (we laten 'm 's avonds bijvoorbeeld wel een 'uit', dan gaan we een stukje lopen, omdat we soms een oppashondje hebben dus die moet dan uit, of omdat we even langs de avondwinkel moeten, en gaat de kat de hele weg mee, lekker gezellig doen, en draaft dan weer mee naar binnen. Echt zoet

)
We verhuizen over een week, en ik denk ongeveer te weten hoe dat aan te gaan pakken (bench lenen > kat + voer + mandje + vertrouwd ruikend iets + kattebak > op rustig plekje > shit verhuizen > als laatste hele hebben en houwen van de kat in z'n geheel zo mee > in aparte, rustigere kamer in nieuwe woning zetten). Maar ik strand een beetje op hoe verder: het is echt een buitenkat, en ik wil 'm niet geforceerd binnen houden op het nieuwe adres. Hoe zorg ik ervoor dat hij op het nieuwe adres settelt, en terug komt zodra ie naar buiten mag? Ik lees op internet dat ik 'm de eerste paar weken binnen moet houden, iemand enige ervaring hoelang?
Hopelijk kan iemand me een beetje uit de brand helpen, we zijn echt niet bereid 'm af te staan, maar willen ook niet dat hij doodongelukkig wordt van binnenzitten. Bij voorbaat dank!
Hoe naar het ook is, hou de kat binnen, 3 maanden is het advies!
Sommigen zijn er eerder klaar voor, maar alleen als je zeker bent, echt zeker, dat ze heel rustig aan verkennen, langzaam verder weg gaan en niet eerst naar buiten hollen om er dan achter te komen dat het allemaal vreemd is.
Eerder als een maand zou ik niet doen, eerst het huis echt kennen en accepteren, dan pas de buitenwereld.
Voor het overhuizen, zet de vervoerbak alvast in de kamer, zet er zo nu en dan wat lekkers in en bemoei je er verder niet mee(als de kat er helemaal ok mee is en ontspannen eet kan je het deurtje even dicht doen, maar niet stressen ermee nu!)
Als het zover is, zet rustig, maar zonder plichtplegingen de kat in de kooi, met de kont eerst is vaak een goed idee(bak overeind, opening boven), gaat de kat er zo in met wat eten en heb je het deurtje al dichtgedaan zo, perfect, doen!.
Op de nieuwe plek zeker weten dat de kat niet weg kan schieten naar buiten, als je nog moet slepen met spullen zet dan de kat op een rustige kamer met kattenbak, voedsel en water.
Loslaten zodra het gesleep is afgelopen en deuren veilig zijn, na wat eerst rondneuzen wat verwennen met wat extra lekkers, dan komt het wel goed.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.