abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 augustus 2010 @ 00:17:30 #1
270727 Marouska
DON"T PANIC!!!!
pi_85591931
Hoi mensen-die-mij-hopelijk-kunnen-helpen!

Binnenkort ga ik verhuizen, van Amsterdam Noord naar de Baarsjes, dus best een stukje. Ons katertje verhuist hierbij als het goed is mee. Het is een zwervertje dat we anderhalf jaar geleden als semi-kitten in huis hebben genomen, woont sindsdien bij ons in. Hij mag gewoon naar buiten, en is gewend aan stadsverkeer. Hij is heel erg aanhankelijk en en ehh 'sociaal' persoonsgericht te noemen I guess (we laten 'm 's avonds bijvoorbeeld wel een 'uit', dan gaan we een stukje lopen, omdat we soms een oppashondje hebben dus die moet dan uit, of omdat we even langs de avondwinkel moeten, en gaat de kat de hele weg mee, lekker gezellig doen, en draaft dan weer mee naar binnen. Echt zoet O+ )

We verhuizen over een week, en ik denk ongeveer te weten hoe dat aan te gaan pakken (bench lenen > kat + voer + mandje + vertrouwd ruikend iets + kattebak > op rustig plekje > shit verhuizen > als laatste hele hebben en houwen van de kat in z'n geheel zo mee > in aparte, rustigere kamer in nieuwe woning zetten). Maar ik strand een beetje op hoe verder: het is echt een buitenkat, en ik wil 'm niet geforceerd binnen houden op het nieuwe adres. Hoe zorg ik ervoor dat hij op het nieuwe adres settelt, en terug komt zodra ie naar buiten mag? Ik lees op internet dat ik 'm de eerste paar weken binnen moet houden, iemand enige ervaring hoelang?

Hopelijk kan iemand me een beetje uit de brand helpen, we zijn echt niet bereid 'm af te staan, maar willen ook niet dat hij doodongelukkig wordt van binnenzitten. Bij voorbaat dank!
"Frei sein, high sein, ein bisschen Terror must dabei sein..."
  maandag 23 augustus 2010 @ 00:29:27 #2
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_85592427
Mijn kat is ook een echte buitenkat. Toen wij gingen verhuizen (2 Januari) was het voordeel dat het erg koud was en kat, omdat hij toch al wat ouder wordt, met extreme kou liever niet naar buiten gaat. Hij is een aantal weken binnen geweest (4 ofzo) en toen mocht hij naar buiten. Toen ging het weer sneeuwen en was ik bang dat hij zijn pas gemaakte geuren niet meer terug kon vinden en hield hem weer binnen. Dat was de moeilijkste periode, omdat hij toen al buiten gelopen had. Er zijn mensen die zeggen dat hij bv na een week al buiten kan, andere zeggen 6 weken. Ik heb erg op hemzelf gelet. Toen ik zag dat hij echt de deuren op ging zoeken en zat te wachten achter een deur als wij thuiskwamen durfde ik het aan om hem eruit te laten. Ik ben wel erg bang geweest in het begin. Ik liep ook steeds mee de tuin in en was dan een beetje aan het "rommelen" in de tuin. Wat ik vooral erg belangrijk vond, was dat onze geur overal in de tuin sterk aanwezig was. Dus zelf veel in de tuin komen, misschien heb je voor hem bekende tuinmeubelen die je er neer kunt zetten; dat zijn allemaal dingen die hem zijn tuin terug helpen vinden.
pi_85599720
Wij zijn paar maanden geleden ook verhuisd en we hadden één echte buitenkat die ook beneden kwam en een drie andere die over de balkonnetjes van de buren liepen(We woonden op 1 hoog en de kat ging via schutting van de buren naar beneden en weer terug).

Toen dus verhuisd en we hebben iets van 3-4 weken de katten binnen gehouden.
Daarna eerst onder toezicht naar buiten gelaten in de achtertuin, kijken hoe ze reageerden erop enzo.
Dat ging ook goed, uiteindelijk zijn we de "echte buitenkat" één nachtje kwijt geweest, maar die was de dag daarna weer terug gekomen :)
pi_85612707
Had ooit een buitenkat en toen moeten verhuizen, naar flat waar uitloop voor hem problematisch was.
Veel te druk en veel te veel woon/werk verkeer wat hij niet gewend was. Hij was dus net zo als jou kat verzot op samen wandelen. Hij liet mij nooit uit het oog en volgde op de voet. Als we elkaar kwijt raakten dan zette hij het op het schreeuwen en bleef wachten op de plek waar hij me het laatste gezien had. Ik had gewoon zijn volledige vertrouwen, wij waren gewoon een hecht team..

Maar goed, na de verhuizing ben ik meteen vanaf dag 1 bijna elke avond een flink stuk met hem gaan wandelen. wel altijd na 23.00 uur want dat was zo ongeveer altijd na de uitlaattijd van de meeste hondenbezitters uit de omgeving. In de 2 jaar dat we daar gewoond hebben is dat altijd heel goed gegaan, hij heeft nooit echt een heel erg ontevreden indruk gemaakt.. Daarna zijn we weer verhuisd naar een gunstigere plaats..

Dus ga lakker met je kat samen eerst de buurt verkennen, zal de band tussen jullie alleen maar versterken.. :)
  maandag 23 augustus 2010 @ 21:12:15 #5
270727 Marouska
DON"T PANIC!!!!
pi_85623929
Bedankt voor de tips, ga er zeker wat mee doen! Denk dat ik 'm eerst wel een paar weken binnenhoud, ben bang dat hij anders niet aan het nieuwe huis 'hecht'. Dat hij alleen maar negatieve associaties opbouwt met het nieuwe huis omdat het dan nog eng en luidruchtig enzo is vanwege de verhuizing. Heb liever dat hij naar buiten kan zodra het een beetje leuk is om ook terug te komen, en het echt goed naar 'm ruikt enzo.

En dat van het uitlaten is ook een goed idee ja, nog helemaal niet aan gedacht! Is voor dat beest fijner, en voor mijn gemoedsrust ook! Waar ik echter wel zo bang voor ben is dat ie (vooral de eerste paar keer) ergens van schrikt, omdat hij de omgeving en geluiden enzo niet kent, en alsnog ervandoor vlucht. Dat zou naar zijn.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:07:58 #6
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_85668918
Dat kan. Toen mijn kat eenmaal naar buiten mocht (2e keer, na de sneeuw) en ik eens de voordeur open trok en hij dus op het tuinpaadje zat, schrok'ie zich helemaal te pletter dat de hond ineens de deur uit kwam. Terwijl ik altijd via de voordeur met de hond uitga, was blijkbaar bij de kat dat kwartje nog niet gevallen.
pi_85732724
Wij zijn met 2 buitenkatten van het buitenland naar NL, weer weg, en weer terugverhuisd. We zijn de eerste keer 1 kat een dag kwijtgeweest. Ik weet niet meer wiens lumineuze idee het was, maar wat meteen heel goed werkte was op het nieuwe adres wat vuile kattebakkorrels in de tuin strooien. Blijkbaar herkennen katten zo meteen welke tuin "van hen" is en waar ze thuishoren. Daarna hebben we dat steeds gedaan, en zijn nooit meer iemand kwijtgeraakt.
Sterkte met de verhuizing!
pi_85732978
Zorg dat je kat iig niet kan ontsnappen.
Mijn kat ontsnapte tijdens het verhuizen uit zijn bench (slechte sluiting), raakte in paniek en werd voor m'n neus doodgereden.
pi_85739231
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 15:28 schreef Dipstaart het volgende:
Mijn kat ontsnapte tijdens het verhuizen uit zijn bench (slechte sluiting), raakte in paniek en werd voor m'n neus doodgereden.
Brrr, kheb het 2x gezien dat het bijna gebeurde met twee van onze beessies...
Maar dat is ook afhankelijk van hoe schrik-proof de kat is, één van onze beessies is nogsteeds niet schrik-proof en die holt van het minste geringste al weg.
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 15:06:05 #10
270727 Marouska
DON"T PANIC!!!!
pi_85772936
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 15:28 schreef Dipstaart het volgende:
oohhh jasses...

We hebben geboft: ik kwam er nét voor de verhuizing achter dat de achtertuin uitkomt in een volkomen afgesloten hofje! Echt ideaal, hij kan d'r rondlopen en z'n ding doen, zonder echt gevaar te lopen. Zolang we de ramen enzo aan de voorkant vh huis maar een beetje dichthouden iig, dattie niet in een avontuurlijke bui alsnog die kant op gaat... De tip vd kattenbakkorrels ga ik zeker opvolgen!
pi_85786494
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 15:06 schreef Marouska het volgende:

[..]

oohhh jasses...

We hebben geboft: ik kwam er nét voor de verhuizing achter dat de achtertuin uitkomt in een volkomen afgesloten hofje! Echt ideaal, hij kan d'r rondlopen en z'n ding doen, zonder echt gevaar te lopen. Zolang we de ramen enzo aan de voorkant vh huis maar een beetje dichthouden iig, dattie niet in een avontuurlijke bui alsnog die kant op gaat... De tip vd kattenbakkorrels ga ik zeker opvolgen!
Is dat hofje dan afgesloten met stenen of boompjes?
En is die dan ook van bovenaf afgedekt?
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 21:55:21 #12
270727 Marouska
DON"T PANIC!!!!
pi_85787128
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 21:42 schreef PAAC het volgende:

[..]

Is dat hofje dan afgesloten met stenen of boompjes?
En is die dan ook van bovenaf afgedekt?
Het is een erg bizarre opstelling van huizen aan twee kanten, waarvan de achtertuinen een hofje vormen, en hoogbouw (flats) aan de weerzijden. Het is idd niet van bovenaf afgedekt, maar alle gebouwen gaan een paar verdiepingen hoog op zn minst. Had 't even met de buurvrouw besproken die vier katten heeft, en die verzekerde me d'r van dat er nooit eentje buiten heeft weten te komen in de acht jaar dat ze d'r woont.
pi_85787373
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 21:55 schreef Marouska het volgende:

[..]

Het is een erg bizarre opstelling van huizen aan twee kanten, waarvan de achtertuinen een hofje vormen, en hoogbouw (flats) aan de weerzijden. Het is idd niet van bovenaf afgedekt, maar alle gebouwen gaan een paar verdiepingen hoog op zn minst. Had 't even met de buurvrouw besproken die vier katten heeft, en die verzekerde me d'r van dat er nooit eentje buiten heeft weten te komen in de acht jaar dat ze d'r woont.
Ok :)

De onze laten zich niet tegenhouden door muren, schuttingen en heggen namelijk :P
Maar zulke gebouwen zal hun ook niet lukken denk ik.
pi_85788596
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 00:17 schreef Marouska het volgende:
Hoi mensen-die-mij-hopelijk-kunnen-helpen!

Binnenkort ga ik verhuizen, van Amsterdam Noord naar de Baarsjes, dus best een stukje. Ons katertje verhuist hierbij als het goed is mee. Het is een zwervertje dat we anderhalf jaar geleden als semi-kitten in huis hebben genomen, woont sindsdien bij ons in. Hij mag gewoon naar buiten, en is gewend aan stadsverkeer. Hij is heel erg aanhankelijk en en ehh 'sociaal' persoonsgericht te noemen I guess (we laten 'm 's avonds bijvoorbeeld wel een 'uit', dan gaan we een stukje lopen, omdat we soms een oppashondje hebben dus die moet dan uit, of omdat we even langs de avondwinkel moeten, en gaat de kat de hele weg mee, lekker gezellig doen, en draaft dan weer mee naar binnen. Echt zoet O+ )

We verhuizen over een week, en ik denk ongeveer te weten hoe dat aan te gaan pakken (bench lenen > kat + voer + mandje + vertrouwd ruikend iets + kattebak > op rustig plekje > shit verhuizen > als laatste hele hebben en houwen van de kat in z'n geheel zo mee > in aparte, rustigere kamer in nieuwe woning zetten). Maar ik strand een beetje op hoe verder: het is echt een buitenkat, en ik wil 'm niet geforceerd binnen houden op het nieuwe adres. Hoe zorg ik ervoor dat hij op het nieuwe adres settelt, en terug komt zodra ie naar buiten mag? Ik lees op internet dat ik 'm de eerste paar weken binnen moet houden, iemand enige ervaring hoelang?

Hopelijk kan iemand me een beetje uit de brand helpen, we zijn echt niet bereid 'm af te staan, maar willen ook niet dat hij doodongelukkig wordt van binnenzitten. Bij voorbaat dank!
Hoe naar het ook is, hou de kat binnen, 3 maanden is het advies!
Sommigen zijn er eerder klaar voor, maar alleen als je zeker bent, echt zeker, dat ze heel rustig aan verkennen, langzaam verder weg gaan en niet eerst naar buiten hollen om er dan achter te komen dat het allemaal vreemd is.
Eerder als een maand zou ik niet doen, eerst het huis echt kennen en accepteren, dan pas de buitenwereld.

Voor het overhuizen, zet de vervoerbak alvast in de kamer, zet er zo nu en dan wat lekkers in en bemoei je er verder niet mee(als de kat er helemaal ok mee is en ontspannen eet kan je het deurtje even dicht doen, maar niet stressen ermee nu!)
Als het zover is, zet rustig, maar zonder plichtplegingen de kat in de kooi, met de kont eerst is vaak een goed idee(bak overeind, opening boven), gaat de kat er zo in met wat eten en heb je het deurtje al dichtgedaan zo, perfect, doen!.
Op de nieuwe plek zeker weten dat de kat niet weg kan schieten naar buiten, als je nog moet slepen met spullen zet dan de kat op een rustige kamer met kattenbak, voedsel en water.
Loslaten zodra het gesleep is afgelopen en deuren veilig zijn, na wat eerst rondneuzen wat verwennen met wat extra lekkers, dan komt het wel goed.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_85789298
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 22:23 schreef erodome het volgende:

[..]
Als het zover is, zet rustig, maar zonder plichtplegingen de kat in de kooi, met de kont eerst is vaak een goed idee(bak overeind, opening boven), gaat de kat er zo in met wat eten en heb je het deurtje al dichtgedaan zo, perfect, doen!.
Zo in het hok stoppen is ook een goeie ja :)
Onze transport bakken kun je ook van bovenaf openen, en ze er zo instoppen.
Vooral ons beessie dat veel schrikt en niet echt houd van vastgehouden worden(gisteren weer gemerkt met een klauw tegen m'n neus) is er alleen op die manier in te krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')