abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85588023
Van de week viel het mij ineens op dat ons expansievat van de CV ketel scheef hangt. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik me dus niet kan herinneren of dit altijd al zo was of niet.
Er zit een beugel op de muur waar die in zou kunnen hangen, maar het vat zelf is niet te bewegen, dus mijn vriend denkt dat hij altijd al zo hing, maar ik vind het er gewoon vreemd uit zien en denk dat hij niet zo hoort te hangen.

Kan iemand het mij vertellen?
Is dit erg, moet er wat aan gedaan worden, of kan hij zo blijven hangen?
pi_85588093
Als hij nu alleen aan de leiding vast zit zou ik er wel iets aan doen, anders kans dat het een keer gaat lekken of afbreekt als je er tegenaan stoot.
pi_85588515
voor het zicht is het niet mooi, als het expansievast goed vastzit aan de muur kan het geen kwaad. Het vat kan ook muurvast zitten als het alleen aan de leiding hangt. Dus je moet visueel kijken of het vat goed aan de muur hangt. Ik vind het er oerlelijk uitzien, dus ik zou hem rechthangen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_85589072
Hij hangt nu alleen aan de leiding, maar er is verder amper beweging in te krijgen, verschuift misschien een millimeter. Maar goed ik durf er ook niet heel hard aan te trekken, ben bang dat ik iets kapot maak!
Ik denk dus dat hij uit de beugel gevallen is (zou overigens niet weten hoe dat kan gebeuren, maar oké) en mijn vriend denkt dus dat hij al zo hing omdat er geen beweging in te krijgen is.
Er zit wel lichtelijk roest op dat stuk leiding waar hij aan hangt, zou hij daarom zo vast kunnen zitten?
(sorrie ben echt een leek)
pi_85589322
Zo te zien hangt het expansievat alleen aan de cvleiding en is niet gebeugeld, aan de vlek op de muur maak ik op dat het gezakt is. De oorzaak kan heel goed wezen dat het vat stuk is en door dat het nu vol water zit er nu zo bij hangt.
Ik zou dat in iedergeval even kontroleren en mocht het zo zijn gelijk het nieuwe vat met een deugdelijke beugel ophangen
pi_85589446
Moet ik dat niet ergens aan merken dan? Als het vat kapot is?
Heb wel gewoon warm water en de verwarming doet het ook gewoon.
pi_85589811
Je kan het aan de volgende dingen merken
De cv druk kan gedaald zijn
Als je bij hebt gevuld en de ketel brand voor cv kan de druk meter snel oplopen, waardoor het overdrukventiel water kan gaan lozen
Als je op het expansievat tikt moet het onderste deel holler klinken als boven
pi_85590351
Waar woon je!!!

zou niet graag in een 100km radius van je huis willen wonen ivm explosiegevaar!!!

;) zonder gekheid, kan volgens mij geen kwaad...
pi_85591914
Zoals exlurker al aangeeft, hangt het vat hier inderdaad alleen aan de leiding en niet aan de muur.
Evenals zoals eerder aangegeven zit het vat vol of bijna vol met water en is deze gezakt doordat de knelkoppeling wat meegegeven heeft op de leiding.

En inderdaad kun je het zien aan een erg lage druk in de installatie, maar deze kan natuurlijk ook weer goed zijn doordat er de afgelopen tijd misschien regelmatig bijgevuld is.

Let op, zolang er nog enige voordrukkend in het vat zit kan het mogelijk zijn dat het vat nog steeds hol klinkt terwijl het vat het grootste deel van de voordrukkend al kwijt is.
Ook dan is de werking slechter geworden.

In ieder geval moet je even de koppeling op de leiding controleren of deze nog goed aangedraaid is.
Verder zou ik het vat zo spoedig mogelijk (laten) controleren en of vervangen.
Neem dan wel gelijk een expansievatbeugel, een vat ophangen aan de leiding wordt gedaan om kosten te besparen, maar is natuurlijk niet de juiste methode.

http://www.gasservice.org(...)xpansievatbeugel.jpg
pi_85596154
maar er zit dus wel een soort beugel aan de muur (niet zo een als die je in de link stuurde)
het lijkt mij dat hij daarin moet gehangen hebben, maar goed ik ga zometeen wel even bellen naar de man van de kachel.
Heb er op geklopt en boven en onder klinken allebei ongeveer hetzelfde, hoor maar weinig verschil.
pi_85596770
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 08:29 schreef Ophelia85 het volgende:
maar er zit dus wel een soort beugel aan de muur (niet zo een als die je in de link stuurde)
het lijkt mij dat hij daarin moet gehangen hebben, maar goed ik ga zometeen wel even bellen naar de man van de kachel.
Heb er op geklopt en boven en onder klinken allebei ongeveer hetzelfde, hoor maar weinig verschil.
Het is erg slecht te zien op jouw foto, maar is het zo'n beugel die op de muur zit:

In deze beugel wordt het expansievat vastgezet met de rand van het vat.
Als hij hier dus uit is komen zetten, dan zal het vat door het gewicht wel eruit gekomen zijn.
Hoe oud is het vat trouwens?
Gemiddeld gaan ze zo'n 7 jaar mee, de een langer en de ander korter.
Bij goed onderhoud wordt niet alleen de ketel onder handen genomen, maar wordt tevens de voordruk van het vat gecontroleerd.
Hiervoor is het wel nodig dat de installatie even van druk afgehaald wordt.
pi_85615443
Waarschijnlijk heeft er eerst een oud flamco vat op gezeten, dit is het nieuwe model (grijze rindband zit in het midden, bij de auto was het onderste deel groter als de bovenkant). Waarschijnlijk heb je zo'n beugel als klipper hierboven gepost heeft. Dan past het niet bij vervangen van oude vat. Oplossing is om de beugel om te draaien dan past de felsrand er wel in. Maar hier zal dan ook de leiding wat omhoog moeten worden gebracht.

Mooiste oplossing is om het vat gewoon in een rode expansievat beugel te hangen.
pi_85621272
Het is inderdaad zo'n beugel ja.
Vanochtend de monteur gebeld en uitgelegd en die wou gelijk vandaag komen kijken, omdat hij kon afbreken zo en dan zou alles onderstromen met water zei hij.
Helaas moest ik werken dus is mijn moeder hier geweest, dus heb verder niks meer kunnen vragen.
Maar hij was dus inderdaad kapot en volgelopen met water en daardoor scheef gaan hangen.
Er hangt nu een nieuwe maar die hangt dus weer alleen aan de leiding vast. Beetje jammer!
Die beugel op de muur was van een oud vat en daar past deze niet in. Morgen maar even bellen of ze andere beugels voor deze hebben.
Of kun je die ook zelf ergens kopen in een bouwmarkt??

Ik heb trouwens geen idee hoe oud dit vat was. Zijn hier 2,5 jaar geleden komen wonen. CV ketel is uit 2000 dus misschien het vat dan ook?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')