abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fossiel zaterdag 21 augustus 2010 @ 23:04:43 #1
1455 Keroppi
kool kikker
pi_85556012
In november wil ik een aantal dagen naar een stad. Nu stond Istanbul al een tijdje op mijn verlanglijstje, maar na enthousiaste verhalen van vrienden Marrakesh ook. Helaas heb ik niet genoeg vrije dagen/toereikende financien om allebei te doen. Dus ik zal een keuze moeten maken...

Zijn hier mensen die met een of beide steden ervaringen hebben? Het idee is om er een paar dagen te zijn, beetje cultuur sightseen, beetje shoppen (en dan niet alleen van die toeristen/souk/bazar dingen) en uit eten.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Chick on a mission
pi_85556387
Ik ben anderhalve maand geleden naar Marrakech geweest (Club med O+) en 't is wel een leuke stad. Er is daar 1 centraal plein, en als je dat soort dingen leuk vindt als slangenbezweerders, sinaasappelkarretjes en allerlei andere mannetjes die geld willen hebben, is 't een leuke sfeer.

Je hebt er ook een deel met winkels als Zara, magno enzo, moet je maar even vragen daar. Voor de rest is het verkeer daar 1 groot chaos, oversteken is al een hele kunst :') De souks zijn een keer leuk om te zien, maar erg druk en vermoeiend in de (toen ik er was althans) 48 graden.

Of er heeeel veel cultuur is weet ik niet, vast wel, maar toen ik er was was het simpelweg te warm om 't allemaal te bezoeken.

Istanbul, geen idee. Nooit geweest.

[ Bericht 2% gewijzigd door Natrium op 21-08-2010 23:39:30 ]
Do you think you will walk away untested?
  zondag 22 augustus 2010 @ 00:31:24 #3
104963 ETA
European Travel Author
pi_85558934
In 2007 in Istanbul geweest en 3 maanden geleden in Marrakech.

Marrakech heeft in vergelijking met Istanbul een veel gemoedelijker sfeer. Istanbul is drukke stad waar het gewone leven door gaat, waar in Marrakech je makkelijk de rust kan opzoeken in een van de vele parken.

De grote souk in Istanbul is echt groot en deels ook echt gericht op de lokale bevolking. Het is wel leuk om hier een paar uur rond te dwalen. In Marrakech heb je het centrale plein, puur gericht op toeristen. Maar dat en de straten eromheen heb je na 1 dag wel gezien.

In Istanbul kan je makkelijk een paar dagen vermaken. Ik denk dat Marrakech daarvoor te weinig biedt, maar daarin tegen kan je wel mooi even de Sahara bezoeken.

Overigens mag je in Marokko geen enkele moskee bezoeken (muv die ene grote in Casablanca), in Istanbul wel.

Ik zou Istanbul adviseren, het heeft net iets meer te bieden dan Marrakech.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  zondag 22 augustus 2010 @ 11:17:49 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85564946
Als je slechts één stad gaat bezoeken zou ik naar Istanbul gaan. Daar is meer te zien en inderdaad kun je bijna overal in.

In Marakkech is natuurlijk ook tof. Vooral s'avonds eten op Djemaa el Fna was onvergetelijk.

Mijn kennis is wel van 1996-97 dus mogelijk is een en ander veranderd.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_85565028
Ik zou voor Marakech gaan. Ik heb beide steden bezocht en ik vond marakech wat gemoedelijker, gezelliger en vriendelijkere mensen.
Kwa cultuur opsnuiven kun je helemaal los gaan; je kan naar jardin majorelle, de medressa (moslimschool), mausoleum en er zijn 2 grote paleizen en nog wat leuke knusse musea. Het plein met daarom de souk is idd erg sfeervol en dan met name de joodse wijk. verder kun je naar de leerlooierijen en nog diverse andere handwerken.

veel plezier
Martini Rosso, there's Italian Spirit in every one
  zondag 22 augustus 2010 @ 11:31:02 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85565176
Eigenlijk moet je gewoon naar alle twee ;).

Wil nog altijd een keer een langere reis door Marokko maken. De vorige keer werd ik meteen bij aankomst met de dood bedreigd omdat ik weigerde drugs te kopen :') (in de nachttrein van Tanger naar Marrakesh).
Mijn reisverslagen
pi_85565241
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 11:31 schreef SeLang het volgende:
Eigenlijk moet je gewoon naar alle twee ;).

Wil nog altijd een keer een langere reis door Marokko maken. De vorige keer werd ik meteen bij aankomst met de dood bedreigd omdat ik weigerde drugs te kopen :') (in de nachttrein van Tanger naar Marrakesh).
ik hem een georganiseerde reis (dus met NL reisorganisatie) gemaakt in Marokko
pi_85565353
Voor beide steden valt wat te zeggen, je kunt ze niet met elkaar vergelijken. Marrakech is erg leuk, maar dat heb je vrij snel weer gezien.

Istanbul is weer een ander verhaal. Je hebt het hele drukke oude gedeelte, waar het prima vertoeven is en zodra je de boot naar het Aziatische gedeelte pakt, Karakoy bijv, zit je weer in het hippe en trendy gedeelte.

Beide steden vond ik erg leuk, maar als ik een 2e trip moet maken, wordt het zonder na te denken Istanbul!
  zondag 22 augustus 2010 @ 11:42:18 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85565358
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 11:35 schreef MartiniRosso het volgende:

[..]

ik hem een georganiseerde reis (dus met NL reisorganisatie) gemaakt in Marokko
Ik kwam in m'n uppie met bussen en treinen vanuit NL naar Spanje en dan bij Gibraltar (Algeciras eigenlijk) met een boot de zee over naar Marokko :P
Mijn reisverslagen
  FOK!fossiel zondag 22 augustus 2010 @ 15:42:02 #10
1455 Keroppi
kool kikker
pi_85572287
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe! Ik zie wel over het algemeen dezelfde pro's en contra's terug, dus dat zijn dan de dingen om in overweging te nemen.

Maar meer reacties, tips en ervaringen zijn heel erg welkom! :)
Chick on a mission
pi_85576246
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 11:42 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik kwam in m'n uppie met bussen en treinen vanuit NL naar Spanje en dan bij Gibraltar (Algeciras eigenlijk) met een boot de zee over naar Marokko :P
Tja, dan ben je zeker van Algeciras naar Tanger gevaren. Tanger is dan ook een smerig-pauper-drugs stadje.
-weg, zie banmeldtopic-
pi_85606325
Bizar. Nou dateert mijn bezoek aan Marrakech van 2001, maar mijn ervaringen zijn precies omgekeerd tov ETA. :D

quote:
Op zondag 22 augustus 2010 00:31 schreef ETA het volgende:
Marrakech heeft in vergelijking met Istanbul een veel gemoedelijker sfeer. Istanbul is drukke stad waar het gewone leven door gaat, waar in Marrakech je makkelijk de rust kan opzoeken in een van de vele parken.
Ik heb juist de ervaring dat je in Marrakech constant wordt aangesproken door mensen die iets aan je willen verdienen. Opdringerige verkopers in de souq, die enorme einden met je mee blijven lopen en tegen je aan kletsen of je nou iets terugzegt of niet. In Istanbul niets van dat alles. Istanbul is wel een grote drukke stad, maar je kunt er ook makkelijk rust vinden (bijv in de moskee-complexen en parken).

quote:
De grote souk in Istanbul is echt groot en deels ook echt gericht op de lokale bevolking. Het is wel leuk om hier een paar uur rond te dwalen. In Marrakech heb je het centrale plein, puur gericht op toeristen. Maar dat en de straten eromheen heb je na 1 dag wel gezien.
De bazar in Istanbul is weinig authentiek. Er hangen flatscreens aan het plafond voor reclame, de boel is netjes gerestaureerd met gladde natuurstenen vloeren en er hangen Engelstalige informatieborden en wegwijzers.

Op het centrale plein in Marrakech vind je o.a. verhalenvertellers en andere folklore, waar de gemiddeld toerist geen bal van snapt (tenzij je Arabisch sreekt). De souq bestaat uit allerlei onverharde kronkelstraatjes, waar je verdwaalt en aan de kant moet voor een brommer met een schaap achterop om zodoende in een berg stinkend groenteafval te stappen.

quote:
In Istanbul kan je makkelijk een paar dagen vermaken. Ik denk dat Marrakech daarvoor te weinig biedt, maar daarin tegen kan je wel mooi even de Sahara bezoeken.

Overigens mag je in Marokko geen enkele moskee bezoeken (muv die ene grote in Casablanca), in Istanbul wel.

Ik zou Istanbul adviseren, het heeft net iets meer te bieden dan Marrakech.
hiermee ben ik het wel eens. Istanbul heeft meer te bieden dan Marrakech. Marrakech is meer 'hardcore', minder westers dan Istanbul, minder gepolijst.
pi_85627318
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 14:04 schreef k_man het volgende:

[..]

Ik heb juist de ervaring dat je in Marrakech constant wordt aangesproken door mensen die iets aan je willen verdienen. Opdringerige verkopers in de souq, die enorme einden met je mee blijven lopen en tegen je aan kletsen of je nou iets terugzegt of niet. In Istanbul niets van dat alles.

Ik ben vorig jaar in Istanbul geweest en ik werd bij elke stap die ik zette aangesproken en daarbij passeerden alle nationaliteiten de revu en of je ze nou wel of niet negeerde ze bleven roepen...
de marokkaanse regering heeft de bevolking opgeroepen om touristen met rust te laten....
  maandag 23 augustus 2010 @ 22:30:02 #14
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_85627512
Ga Naar Fez, veel leuker!, opgelost, slotje!
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_85627647
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 22:25 schreef MartiniRosso het volgende:

[..]

Ik ben vorig jaar in Istanbul geweest en ik werd bij elke stap die ik zette aangesproken en daarbij passeerden alle nationaliteiten de revu en of je ze nou wel of niet negeerde ze bleven roepen...
de marokkaanse regering heeft de bevolking opgeroepen om touristen met rust te laten....
Ja, en heeft die oproep gewerkt...?

Ik heb die verhalen wel meer gehoord over Istanbul, maar zelf totaal nergens last van gehad, terwijl ik echt wel herkenbaar ben als toerist.
pi_85627702
In heel marokko is geen flikker te zien, man.
  maandag 23 augustus 2010 @ 22:35:52 #17
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_85627722
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 22:35 schreef atomicrunner het volgende:
In heel marokko is geen flikker te zien, man.
Gast :{w
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_85627887
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 22:34 schreef k_man het volgende:

[..]

Ik heb die verhalen wel meer gehoord over Istanbul, maar zelf totaal nergens last van gehad, terwijl ik echt wel herkenbaar ben als toerist.
Het hangt ook een beetje ervan af als welke nationaliteit je eruit ziet. Ik ben één avondje met een Japanner door Istanbul gewandeld, dat was pas écht een ramp. Echt om medelijden van te krijgen. We hebben toen voor het avondeten heel gauw de boot naar de overkant van de Bosporus gepakt, daar viel het gelukkig allemaal wel mee. :)

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 23-08-2010 22:40:58 ]
pi_85655093
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 22:34 schreef k_man het volgende:

[..]

volgens marokkaanse kennissen van mij wel...
pi_85813411
Zet één stap van de ferry in Tanger en die rifapen zwermen als strontvliegen om je heen en schooieren om als "gids" jou hun Tanger te laten zien. Of dan die drugs....niet meer te tellen hoeveel van die gastjes je hasj proberen aan te smeren.
Opbokken met die lui!
-weg, zie banmeldtopic-
  FOK!fossiel zaterdag 28 augustus 2010 @ 23:53:27 #21
1455 Keroppi
kool kikker
pi_85820723
De keuze is overigens op Marrakech gevallen :)

Bedankt voor alle reacties!
Chick on a mission
  zondag 29 augustus 2010 @ 00:36:04 #22
104963 ETA
European Travel Author
pi_85821897
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2010 23:53 schreef Keroppi het volgende:
De keuze is overigens op Marrakech gevallen :)

Bedankt voor alle reacties!
allleen Marrakech, of ook nog omringende gebieden?
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  FOK!fossiel zondag 29 augustus 2010 @ 09:09:23 #23
1455 Keroppi
kool kikker
pi_85825512
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 00:36 schreef ETA het volgende:

[..]

allleen Marrakech, of ook nog omringende gebieden?
Alleen de stad, vanwege het beperkt aantal vrije dagen wat ik nog heb. Maar als het bevalt ga ik zeker nog een keer terug voor een rondreis.
Chick on a mission
pi_85825553
Hmm, slechte keuze. Marrakesh is vies, goor, klein en je wordt constant lastig gevallen.
Istanbul is een metropool waar je veel meer in de massa opgaat en waar een factor 100 meer te doen en zien is.
pi_85847750
Als je in de sfeer weet te komen is Marrakech net zo geweldig als Istanbul. Het lastig gevallen worden valt heel hard mee, het is gewoon een andere cultuur waar je als Nederlander misschien de eerste dag even aan moet wennen. Maar ook Istanbul is geweldig, is meer een 'typisch' grote stad zoals we gewend zijn maar dan met een ander sfeertje. Allebei leuke steden waar ook 's avonds het leven doorgaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')