abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85678394
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 09:46 schreef NJ het volgende:

[..]

Klopt. Toen was ik ineens één van de leidende oproerkraaiers in de klas. Alleen jammer dat ik zo m'n best deed om m'n leervoorsprong te verbergen dat ik nu twee jaar achterstand heb. :').

Het belangrijkste is om ze goed geïnteresseerd te houden. Waar zijn je kinderen goed in? Ik viel natuurlijk een beetje tussen wal en schip, maar ik met bijvoorbeeld geschiedenis op de Havo had ik halverwege jaar twee het volledige curriculum tot en met jaar vijf al doorgelopen. Omdat het me boeide. Maar meer dan me een nieuw boek geven als het vorige uit was heeft de school nooit gedaan. Dan zijn nog 3,5 jaar de stof die je al kent best boring.
Het lijkt me echt heel lastig, zowel als ouders en als kind. Als ouder ben je natuurlijk (terecht) retetrots, want je kind is Slim(mer dan de rest). Maar ook alles wat hierboven staat speelt mee. En als kind is het ook voortdurend balanceren.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 09:54:29 #277
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_85678529
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 09:49 schreef KingOfMars het volgende:

[..]

Het lijkt me echt heel lastig, zowel als ouders en als kind. Als ouder ben je natuurlijk (terecht) retetrots, want je kind is Slim(mer dan de rest). Maar ook alles wat hierboven staat speelt mee. En als kind is het ook voortdurend balanceren.
Klopt. En die balans heb ik eerlijk gezegd nog steeds niet voor 100% gevonden.
En bij m'n ouders leefde het niet zo. Ik werd op de basisschool gepest en later op de middelbare school ook. Daar zijn m'n cijfers onder gaan leiden (pas op het HBO ging ik met plezier naar school), waardoor ook het issue van m'n intelligentie naar de achtergrond verdween.
And now for something completely different, I'm on a horse.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 25 augustus 2010 @ 09:56:00 #278
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85678565
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 09:49 schreef KingOfMars het volgende:

[..]

Aan de ene kant ben ik wel trots dat ze nu al echt goed kan lezen en voorloopt met rekenen en dergelijke, maar aan de andere kant zie ik ook wel dat ze een betwetertje is en zich in een situatie dat alle OUDERS zeggen 'goh wat knap' dat ze zich niet goed een houding weet te geven.

Aan de andere kant reageren alle kinderen van rond de 6 a 7 jaar een beetje raar in allerlei sociale situaties :P
  woensdag 25 augustus 2010 @ 09:56:01 #279
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_85678567
Op een wat lichter noot hoorde ik trouwens gisteren dat ik best een goede daad heb verricht.

Vorige week heb ik in m'n AH een Somaliër aangehouden wegens diefstal van 4 flesjes ES bier en nou hoorde ik van de recherche dat ze hem het land uit gaan zetten, omdat hij hier illegaal blijkt te zijn.

Dus ook al heb ik geen Geert gestemd, ik heb toch m'n steentje bijgedragen aan dit land. B-).
pi_85678643
De GBL is trots op je NJ!

Ga je nog naar de Photokina trouwens? :7.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 25 augustus 2010 @ 10:00:04 #281
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85678666
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 09:56 schreef NJ het volgende:
Op een wat lichter noot hoorde ik trouwens gisteren dat ik best een goede daad heb verricht.

Vorige week heb ik in m'n AH een Somaliër aangehouden wegens diefstal van 4 flesjes ES bier en nou hoorde ik van de recherche dat ze hem het land uit gaan zetten, omdat hij hier illegaal blijkt te zijn.

Dus ook al heb ik geen Geert gestemd, ik heb toch m'n steentje bijgedragen aan dit land. B-).
Je hebt hem toch wel KEIHARD ene paar pestklappen gegeven he toen je hem aanhield??
  woensdag 25 augustus 2010 @ 10:01:56 #282
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_85678711
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 09:56 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Aan de ene kant ben ik wel trots dat ze nu al echt goed kan lezen en voorloopt met rekenen en dergelijke, maar aan de andere kant zie ik ook wel dat ze een betwetertje is en zich in een situatie dat alle OUDERS zeggen 'goh wat knap' dat ze zich niet goed een houding weet te geven.

Aan de andere kant reageren alle kinderen van rond de 6 a 7 jaar een beetje raar in allerlei sociale situaties :P
Hoe gaat dat op school?
Want ik kan me nog herinneren dat rond die tijd (groep 4, kan ook 3 zijn) hadden we voorleesmoeders. Dan ging je in groepjes van vijf of zes zitten met zo'n voorleesmoeder en ieder kind las vier regels. Ik zat samen met een ander meisje (Emma) apart en we lazen een hele bladzijde per persoon.
Eigenlijk zou de school op zo'n moment in moeten zien dat je die kinderen daarmee een status aparte geeft. Het is wel goed voor hun ontwikkeling (had ik vier regels mogen lezen, was ik in slaap gevallen), maar voor het groepsgevoel is het funest. En die balans is zeker op jonge leeftijd verschrikkelijk moeilijk.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 10:02:29 #283
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_85678727
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 09:59 schreef KingOfMars het volgende:
De GBL is trots op je NJ!

Ga je nog naar de Photokina trouwens? :7.
Geen idee. Ik wist helemaal niet dat dat er alweer aan zat te komen. :@.
Lijkt me wel tof om een dagje te doen!
  woensdag 25 augustus 2010 @ 10:03:02 #284
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_85678744
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 10:00 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Je hebt hem toch wel KEIHARD ene paar pestklappen gegeven he toen je hem aanhield??
Natuurlijk niet, Swets, dan hadden ze hem weer direct op straat moeten zetten, ondanks het feit dat hij geen paspoort heeft.
pi_85678761
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 10:02 schreef NJ het volgende:

[..]

Geen idee. Ik wist helemaal niet dat dat er alweer aan zat te komen. :@.
Lijkt me wel tof om een dagje te doen!
Mij ook! Dus.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 25 augustus 2010 @ 10:13:25 #286
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85679066
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 10:01 schreef NJ het volgende:

[..]

Hoe gaat dat op school?
Want ik kan me nog herinneren dat rond die tijd (groep 4, kan ook 3 zijn) hadden we voorleesmoeders. Dan ging je in groepjes van vijf of zes zitten met zo'n voorleesmoeder en ieder kind las vier regels. Ik zat samen met een ander meisje (Emma) apart en we lazen een hele bladzijde per persoon.
Eigenlijk zou de school op zo'n moment in moeten zien dat je die kinderen daarmee een status aparte geeft. Het is wel goed voor hun ontwikkeling (had ik vier regels mogen lezen, was ik in slaap gevallen), maar voor het groepsgevoel is het funest. En die balans is zeker op jonge leeftijd verschrikkelijk moeilijk.
Nou ja, Saskia zit nu net een week in groep 3. In de kleuterklas was natuurlijk al opgemerkt dat ze voorliep, maar daar ligt de nadruk natuurlijk nog niet op klassikaal leren. Gisteren waren we bij de informatieavond over hoe het er het komende jaar in groep 3 uit gaat zien mbt leermethodes en dergelijke en de juf sprak ons aan of we komende week even konden gaan zitten, want voor haar was het nu al duidelijk dat ze Saskia niet gaat boeien met het lesmateriaal voor groep 3. In principe is Saskia met lezen op het niveau van halverwege groep 3. Schrijven is voornamelijk motoriek. Rekenen is voor mij wat moeilijker inschatten, maar we zijn nu al een beetje spelenderwijs met de tafel van 2 bezig terwijl ze nu in groep 3 optellen en aftrekken tot 10 gaan leren.

Wat ze nog niet heeft is automatismen. Als ik 4 roep, kan saskia nog niet direct '6' roepen om tot tien te komen. Dat moet ze echt nog -uitrekenen- niet echt meer op de vingers, maar ze moet wel denken. En die automatismen schijn wel belangrijk te zijn. Maar goed, ik denk dat als we zo tussen neus en lippen door dat als een spelletje oefenen dat ze het over een week of 2 gewoon al weet.

Vorig jaar hebben ze met een meisje ook groep 3 en 4 in 1 jaar gedaan. Dan het eerste halfjaar voornamelijk verrijken met lesstof uit groep 4 en dan na de kerst 'over' naar groep 4 om na de zomer gelijk door te stromen naar groep 5.

Het leuke is dat de juf die nu in groep 3 zit vorig jaar groep 4 had en het hele traject dus meegemaakt heeft. De juf nu in groep 4 is Saskia's kleuterjuf geweest de eerste 2 jaar dus die kent haar door en door. Daarnaast zijn de groep dit jaar klein; 23 leerlingen in groep 3 en 17 in groep 4. Ruimte dus voor aandacht.

Dus wat dat betreft lijkt het nu gunstig om dit te doen.
pi_85679412
tl;dr.
Moggeh.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 25 augustus 2010 @ 10:25:02 #288
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_85679440
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 10:24 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
tl;dr.
Moggeh.
hehehe

mogguh
pi_85679442
Voor zover ik begrijp is zo ongeveer ieder kind tegenwoordig hoogbegaafd, maar lopen ze sociaal-ecologisch achter ofzo.
pi_85679629
ik is terug, en auto is gefixed voor het bedrag van NUL euro's 8-)

Goed volk die kampers :')
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_85679652
Je mist nu alleen het platinum in je katalysator?
pi_85679679
Nee mn portefeuille lag wel op de voorstoel die is wel weg . 8-)
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_85679704
Heb je al je nieren en hoornvliezen nog?
pi_85680011
Nog wel denk ik.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 10:48:39 #295
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_85680219
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 10:13 schreef Swetsenegger het volgende:
In principe is Saskia met lezen op het niveau van halverwege groep 3. Schrijven is voornamelijk motoriek. Rekenen is voor mij wat moeilijker inschatten, maar we zijn nu al een beetje spelenderwijs met de tafel van 2 bezig terwijl ze nu in groep 3 optellen en aftrekken tot 10 gaan leren.

Lezen is eind groep3 /halverwege groep 4 niveau :Y

En ik was vroeger in de 5e klas zelf 'leesmoeder' voor m'n klasgenoten.. en in de 5e en 6e heb ik voornamelijk boeken zitten kaften en boeklonnen :')
Dat wil ik iig niet voor m'n kind!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_85680239
Gezellig E.T Leesmoeder :P
  woensdag 25 augustus 2010 @ 11:14:29 #297
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_85681084
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 10:48 schreef E.T. het volgende:

[..]

Lezen is eind groep3 /halverwege groep 4 niveau :Y

En ik was vroeger in de 5e klas zelf 'leesmoeder' voor m'n klasgenoten.. en in de 5e en 6e heb ik voornamelijk boeken zitten kaften en boeklonnen :')
Dat wil ik iig niet voor m'n kind!
Dan weten we in ieder geval van wie Saskia het heeft. B-).
  woensdag 25 augustus 2010 @ 11:15:45 #298
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_85681138
En weer weg. Eerst even naar de IKEA (nouja, even...) en vanavond eten in een restaurant met een Michelinster! :9.
pi_85681171
Sterkte NJ.

In beide gevalled dus.
pi_85681481
De IKEA , daar ga ik vanmiddag ook ff langs als we toch bij het AMC zijn , zweedse gehaktballetjes scoren :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')