Tijdens het boodschappen doen in de supermarkt tel ik de bedragen van in de winkelwagen gelegde producten altijd in mijn hoofd op. Meestal blijkt bij de kassa dat ik het totaalbedrag op de cent nauwkeurig goed uitgerekend heb. Soms scheelt het een beetje door een vergeten product, een rekenfoutje of een prijs van een product dat bij de kassa anders blijkt te zijn dan bij het rek stond aangegeven.
Af en toe meld ik het kassameisje wat het bedrag zal zijn (meestal is dat als ik op een mooi rond bedrag ben uitgekomen met mijn boodschappen) wanneer zij de producten aan het scannen is. Verreweg de meeste vinden dit erg leuk en kijken mij met hun mooie ogen bewonderingswaardig aan als blijkt dat ik het bedrag weer eens exact goed genoemd heb. Vaak volgt een leuk sociaal gesprekje aan de kassa.
Vanochtend ging het echter mis. Ik zat er een paar euro naast door (wat achteraf bleek) een ingeladen product per ongeluk niet meegerekend te hebben. De kassaconversatie ging als volgt:
> "Ik denk dat het precies 12 euro is."
< "Ohw!"
...even later...< "Nee, het is 14 euro 75"
> "Dan heb ik mij verteld, gelukkig heb ik dat bedrag ook bij mij."
< "Wil je de bon ook mee?"
> "Ja, natuurlijk, anders kan ik niet kijken waar ik een rekenfout gemaakt heb!"
Ik na die grap:

Zij:
Klacht: kassameisje snapt grap niet of kon er niet om lachen
N.B. Iedere treingerelateerde opmerking wordt genegeerd. Bovendien zijn alle aantijgingen jegens mij m.b.t. dit onderwerp automatisch verworpen. TS hoeft daar dus niet op in te gaan simpelweg omdat de opmerking dan wel aantijging nietig is en nooit heeft bestaan. Wil je over treinen praten dan ben je welkom in het Treinentopic in PTA.