abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85369776
Ik zal mezelf even introduceren.
Ik ben 19 jaar.
Ben ooit op de middelbare school begonnen op de HAVO/VWO.
Ik zou havo 2 nogmaals moeten doen, of naar vmbo t 3 gaan op een gegeven moment.
Ik koos impulsief en ook door iedereen gestimuleerd ertoe, ik voelde me ook wat vermoeid en dit zou beter zijn, voor de vermoeidheid was het het ook overigens, voor het vmbo t.
Dit ruimschoots behaald, niks aan gedaan en nog altijd 8en gehaald.
Vervolgens naar het mbo en daar ben ik 2 keer gestrand op een mbo nivo 4 opleiding ik had er geen motivatie voor die leraren zijn kansloze figuren en je moet maar allerlei kutklusjes doen je leert er niks van echt een totale waanzin.
Het zou aan de school kunnen liggen echter, het ligt aan mij, of beter nog, gewoon die mbo mentaliteit.
Lijkt wel een gevangenis ofzo controle op alles, ik ben daar tegen ik kan er niet tegen en ik kan en ga me niet daar aan aanpassen zodat de leraar met een harde plasser zichzelf geweldig en hoog op de maatschappelijke ladder vind staan(dat moest even)
Hoe dan ook, ik moet nu verder, zal ik terug naar de havo gaan?
Havo 4 kom ik dan in volgens mij? En daarna havo 5 dan zou ik als ik dat haal 21 zijn op dat moment.
Hoe zit het qua leeftijd ben ik niet veel ouder dan de gemiddelde havo 4-ganger?
Alle informatie is goed, ik ben geinteresseerd in jullie meningen hierover :Y
pi_85369816
Als je de HAVO wil doen, en je denkt dat je het kunt moet je ervoor gaan!
For every minute you are angry you lose sixty seconds of happiness.
pi_85370267
Maar ik ben dan 20 op het moment dat havo 4 klasgenoten 15 of 16 zijn? Als ik het goed heb.
Dat voelt wel ongemakkelijk eigenlijk.
pi_85370628
Je kunt ook naar het volwassenenonderwijs (vavo) gaan. Dan kun je havo 4/5 in 1 jaar afronden (het kan daar ook wel in 2 jaar). Daar zitten volwassenen, maar eigenlijk vooral mensen die nog een paar vakken moeten om hun diploma te halen. Dus mensen van een jaar of 16-20 ongeveer :)

Dit is vast wel op een ROC bij jou in de buurt. Tarieven verschillen, maar omdat jij nog geen startkwalificatie hebt, is het voor jou geloof ik niet zo duur. Soms subsidieren gemeenten dit. Moet je even naar informeren bij het ROC wat vavo aanbiedt. Zou er wel mee opschieten als je er dit schooljaar nog wilt beginnen.
know'm sayin?
word? word.
  maandag 16 augustus 2010 @ 23:08:16 #5
150363 Wii-Style
Ba-Lue Bolivar Ba-Lues-Are
pi_85372003
Je klinkt een beetje als ik TS maar ik ben een stukje erger. Dit jaar doe ik VAVO. VMBO-T. Binnenkort ben ik 23. Ik ben dus van plan om zo het ladder te klimmen om uiteindelijk naar uni te gaan. (Dan kan ik natuurlijk een colloquium doctum doen, maar ik heb een slechte 'geschiedenis' gehad met school, en bovendien denk ik dat het gebrek aan kennis te groot zal zijn.)

Als je echt HAVO wilt, kan je dus VAVO doen.
Linkse theedrinkende criminelenknuffelaar.
pi_85372153
Zo heb dit net ff gelezen.

Ik was zelf 18 toen ik van de havo afkwam, dus op zich valt je leeftijd nog wel mee. De meeste havo 4 leerlingen zijn rond de 17, dus 2 jaartjes verschil is op zich wel te doen denk ik en er zitten altijd wel een paar die ooit zijn blijven zitten. Dus ga uit van 1 a 2 jaartjes veschil.

Verder zou het mij in jou geval vooral gaan over het onderwijs, wat ik begrijp is dat mbo te simpel is??? In ieder geval, als je geen motivatie hebt, zou ik zowieso weer de havo gaan doen.

Zoals alors zegt je kan kijken naar evt. de vavo, of de normale havo.

Maar ik zou je echt aanraden om de havo te doen(in ieder geval te proberen) en als dat niks wordt, zou je altijd nog kunnen kijken naar een evt. 21+ test voor het hbo.
Wel zou je dan inmiddels 3 jaar verder zijn, waarin je natuurlijk werkervaring ofzo kan opdoen.
Echt veel meer kan ik niet zeggen, behalve denk goed na over wat jij op het moment wilt. En als jij denkt geen probleem te hebben met leeftijdsverschil, zou ik de havo doen, en anders zou ik de andere opties bekijken.
pi_85376588
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 23:10 schreef francis998 het volgende:
Zo heb dit net ff gelezen.

Ik was zelf 18 toen ik van de havo afkwam, dus op zich valt je leeftijd nog wel mee. De meeste havo 4 leerlingen zijn rond de 17, dus 2 jaartjes verschil is op zich wel te doen denk ik en er zitten altijd wel een paar die ooit zijn blijven zitten. Dus ga uit van 1 a 2 jaartjes veschil.

Verder zou het mij in jou geval vooral gaan over het onderwijs, wat ik begrijp is dat mbo te simpel is??? In ieder geval, als je geen motivatie hebt, zou ik zowieso weer de havo gaan doen.

Zoals alors zegt je kan kijken naar evt. de vavo, of de normale havo.

Maar ik zou je echt aanraden om de havo te doen(in ieder geval te proberen) en als dat niks wordt, zou je altijd nog kunnen kijken naar een evt. 21+ test voor het hbo.
Wel zou je dan inmiddels 3 jaar verder zijn, waarin je natuurlijk werkervaring ofzo kan opdoen.
Echt veel meer kan ik niet zeggen, behalve denk goed na over wat jij op het moment wilt. En als jij denkt geen probleem te hebben met leeftijdsverschil, zou ik de havo doen, en anders zou ik de andere opties bekijken.
De meeste 4 havo leerlingen zijn zeker geen 17. Ik was 15, evenals mijn klasgenoten. Enkelen waren 16.
pi_85378003
Na afgestudeerd te zijn aan het MBO spreek ik ui mijn ervaring dat alle school overbodige tijdverspilling en nergens voor nodig. Denk goed na over wat je wilt met je leven en richt je daarop.
Wie dit leest en begrijpt zal zich realiseren dat hij/zij toch wel aardig Nederlands kan. Mits de lezer in kwestie geen gebruik maakt van Google Translate.
pi_85378168
Als je echt havo wilt doen, doen! ^O^ Leeftijd zegt niks, je moet voor het papiertje/diploma gaan! :)
pi_85378723
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 01:27 schreef DrStench het volgende:
Na afgestudeerd te zijn aan het MBO spreek ik ui mijn ervaring dat alle school overbodige tijdverspilling en nergens voor nodig. Denk goed na over wat je wilt met je leven en richt je daarop.
Lees de OP nog maar een paar keer.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 01:57:27 #11
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_85378774
Ik was op de vavo de jongste, er zaten er van 21-22 in de klas die al getrouwd waren. Meeste waren overigens 18 in havo 4. VMBO'ers die 1 jaar MBO gedaan hadden en toch besloten verder te gaan op havo.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_85378879
18 jarigen in havo 4? No way.

Normaal ben je 15/16 als je daar zit, soms 17.

Overigens kun je denk ik beter voor de Vavo kiezen.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 02:15:09 #13
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_85379159
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 02:02 schreef Rnnz het volgende:
18 jarigen in havo 4? No way.

Normaal ben je 15/16 als je daar zit, soms 17.

Overigens kun je denk ik beter voor de Vavo kiezen.
havo 4 op de vavo he ;)
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_85387670
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 02:15 schreef 08gnoT. het volgende:

[..]

havo 4 op de vavo he ;)
Excuses, het was al laat. O-)
pi_85388401
Je wordt sowieso niet meer op een reguliere HAVO toegelaten als ik me niet vergis, dus 't wordt sowieso VAVO.

En wat je helemaal niet moet doen is je druk maken om de leeftijd van anderen. 't Gaat om jouw opleiding :)
Ja doei.
pi_85389321
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:39 schreef motorbloempje het volgende:
Je wordt sowieso niet meer op een reguliere HAVO toegelaten als ik me niet vergis, dus 't wordt sowieso VAVO.

En wat je helemaal niet moet doen is je druk maken om de leeftijd van anderen. 't Gaat om jouw opleiding :)
Bron?
know'm sayin?
word? word.
pi_85389389
'als ik me niet vergis', dus ik heb dat ergens van horen zeggen, maar ik kan 't niet als feit bestempelen :+

zou je even een reguliere onderwijsinstelling moeten bellen :+
Ja doei.
pi_85389950
Tenzij de regels recentelijk veranderd zijn, kun je op je 19e gewoon nog naar het voortgezet onderwijs. Ik had namelijk iemand in de klas die later weer terugkwam op de havo (in havo 4), toen was hij ook 19.

Aangezien je nu tot 23 jaar leerplichtig bent, denk ik dat ze je dan sowieso moeten aannemen, zeker als je nog geen startkwalificatie hebt zoals TS.
know'm sayin?
word? word.
pi_85390714
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 13:13 schreef alors het volgende:
Tenzij de regels recentelijk veranderd zijn, kun je op je 19e gewoon nog naar het voortgezet onderwijs. Ik had namelijk iemand in de klas die later weer terugkwam op de havo (in havo 4), toen was hij ook 19.

Aangezien je nu tot 23 jaar leerplichtig bent, denk ik dat ze je dan sowieso moeten aannemen, zeker als je nog geen startkwalificatie hebt zoals TS.
Daar heb ik 1 telefoontje van gehad.
Ik heb de situatie uitgelegd, uitgebreider dan in de OP uiteraard, alles uitgelegd en het was geen probleem.
Geen start kwalificatie tja, de meeste mensen die "mbo-afgestudeerd" zijn .. kunnen nog weinig? Daar zit ik qua denkwijze "boven" maar inderdaad, begonnen op havo/vwo en geen startkwalificatie behalen. Het kan je zo maar gebeuren.
pi_85424791
Een paar overwegingen:

1. Wat is de reden dat je de HAVO zou willen doen? Is dat omdat het een vereiste is voor een vervolgopleiding die je wilt gaan doen, omdat je (jezelf) wilt laten zien dat je het kan of omdat je denkt er een (betere) baan mee te krijgen? In dat laatste geval: waarschijnlijk heb je meer aan een gerichte beroepsopleiding.

2. Over dat controleerderige van de MBO opleiding. Ik heb nooit MBO gedaan maar ik kan me voorstellen dat dat gezien de leeftijd en het niveau van de leerlingen nodig kan zijn. Als je HAVO gaat doen zou ik voor volwassenenonderwijs gaan (ik begrijp dat dat dan VAVO heet?). Volwassenen zijn in het algemeen volwassener en mensen die dit doen kiezen hier zelf actief voor en zullen dus gemotiveerder zijn. Dus gemotiveerdere medeleerlingen die qua leeftijd meer bij je aansluiten en docenten die hun gedrag daar waarschijnlijk op afstemmen.

3. Wat doe je nu qua werk/studie/...?
twijfelgeval?
pi_85425022
Ik heb een tijdje gewerkt, een aantal baantjes gehad die anderen wellicht langer volhouden maar meer dan "vakantiewerk" kan ik er niet van maken.
Zelf mee gestopt dus.
Op het moment zit ik thuis met een Wajong uitkering meer kan ik er niet van maken.
Ik heb Asperger dat is de reden weten jullie dat ook gelijk weer.
Havo is het enige wat ik nog kan bedenken zogezegd, gezien ik MBO heb geprobeert 2x Ferrobarr daar had ik echt helemaal niks aan ;) elke ochtend mezelf motiveren om dan weer zo`n onzin dag te beleven ed.
Je leert niks? Wie heeft bedacht dat we dit een school kunnen noemen? :o
Misschien ga ik wel gewoon verder met (serieus) werk zoeken maar naar de HAVO gaan was ook een overweging.
pi_85426203
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 08:32 schreef Ferrobarr het volgende:
Een paar overwegingen:

1. Wat is de reden dat je de HAVO zou willen doen? Is dat omdat het een vereiste is voor een vervolgopleiding die je wilt gaan doen, omdat je (jezelf) wilt laten zien dat je het kan of omdat je denkt er een (betere) baan mee te krijgen? In dat laatste geval: waarschijnlijk heb je meer aan een gerichte beroepsopleiding.

2. Over dat controleerderige van de MBO opleiding. Ik heb nooit MBO gedaan maar ik kan me voorstellen dat dat gezien de leeftijd en het niveau van de leerlingen nodig kan zijn. Als je HAVO gaat doen zou ik voor volwassenenonderwijs gaan (ik begrijp dat dat dan VAVO heet?). Volwassenen zijn in het algemeen volwassener en mensen die dit doen kiezen hier zelf actief voor en zullen dus gemotiveerder zijn. Dus gemotiveerdere medeleerlingen die qua leeftijd meer bij je aansluiten en docenten die hun gedrag daar waarschijnlijk op afstemmen.

3. Wat doe je nu qua werk/studie/...?
Daar zou ik me niet in vergissen. Ik zei al over het algemeen zitten er jongeren van 16-20 jaar. Sommige zijn erg gemotiveerd om alsnog een bepaald diploma te halen. Anderen echter zijn al eerder gezakt en totaal niet gemotiveerd om ook maar iets te doen en gaan liever een beetje lopen zieken.

Op het vavo gaat ook niemand achter je kont aanzitten dat je dit en dat af moet hebben, dat is jouw verantwoordelijkheid. Je moet er echt naartoe gaan met de instelling dat je jjouw doel wilt bereiken en dat je er voor jezelf zit. Zitten waarschijnlijk genoeg toffe mensen hoor, bij mij iig wel, maar echt niet allemaal gemotiveerd, ik heb er heel veel zien afhaken of alsnog zakken.

Ik heb trouwens ook een tijd onder mijn niveau gezeten op school en toen ik wel op mijn eigen niveau zat, werd ik veel meer gemotiveerd om echt aan het werk te gaan voor school.
know'm sayin?
word? word.
pi_85427493
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 08:47 schreef ScarFace- het volgende:
Ik heb een tijdje gewerkt, een aantal baantjes gehad die anderen wellicht langer volhouden maar meer dan "vakantiewerk" kan ik er niet van maken.
Zelf mee gestopt dus.
Op het moment zit ik thuis met een Wajong uitkering meer kan ik er niet van maken.
Ik heb Asperger dat is de reden weten jullie dat ook gelijk weer.
Havo is het enige wat ik nog kan bedenken zogezegd, gezien ik MBO heb geprobeert 2x Ferrobarr daar had ik echt helemaal niks aan ;) elke ochtend mezelf motiveren om dan weer zo`n onzin dag te beleven ed.
Je leert niks? Wie heeft bedacht dat we dit een school kunnen noemen? :o
Misschien ga ik wel gewoon verder met (serieus) werk zoeken maar naar de HAVO gaan was ook een overweging.
Goed dat je wat wilt gaan doen! ^O^ Havo is een goede basisopleiding waar je veel kanten mee op kunt. M.b.t. dat werk: heb je de afgelopen jaren iets gedaan waarvan je dacht: dit is op zich wel leuk / dit is een richting waarin ik verder wil?

M.b.t. dat MBO: ik bedoelde niet dat jij die controle nodig had, maar dat dat in het algemeen wellicht nodig is en dat jij daar wellicht "de dupe" van geworden bent.
twijfelgeval?
pi_85428694
als je 19 bent kom je in aanmerking voor volwassenenonderwijs, daar kun je misschien 2 jaar in 1 doen ? je bent nu natuurlijk wat ouder en wijzer :P dus dat is redelijk te doen hoor.
het scheelt ook dat de omgeving daar veel serieuzer is minder keten enzo!
succes met de keuze en de opleiding!
pi_85480823
Ook weleens gedacht aan een jaar MBO niveau 4 en vervolgens lekker HBO gaan doen? Waarom zou je in godsnaam het middelbaar onderwijs willen doen?
Overigens is de OP dramatisch geschreven, dus ik hoop voor TS dat je in werkelijkheid wel netjes kan schrijven. Op deze manier red je het op geen enkele opleiding...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')