Ik vind zo'n sollicitatiegesprek sowieso maar een farce. Feitelijk is een beetje een toneelspel. Als je verbaal redelijk sterk bent is het tamelijk eenvoudig om gedurende een half uurtje een andere persoonlijkheid te veinzen. Als je enigszins in kan schatten waar ze naar op zoek zijn kan je daar op inspelen. In hoeverre je hier iets mee opschiet is een tweede vermits dit meestal in de proeftijd wel naar voren komt.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 19:27 schreef Flashwin het volgende:
Binnenkort gaat het voor mij beginnen.
Heb niet zoveel gesolliciteerd in mijn leven..voornamelijk uitzendbureau werk gedaan tot op heden. Maar vanwege behalen diploma moet ik er ook aan geloven.
Graag hoor ik jullie ervaringen..dingen die fout gegaan zijn..onverwachte vragen..gewoon van alles.
Zelf heb ik alleen een keer bij UPC helpdesk moeten "solliciteren". Kreeg 2 losers voor me die zichzelf en de baan iets te serieus namen. Van die gasten die falen in elk aspect van het leven en dan zichzelf opwerken van helpdeskmedewerker tot teamleider.nofi..maar ga dan niet doen alsof je het gemaakt hebt in het leven.
Ik kreeg allerlei vragen gesteld over zaken waarvan ik dacht: wat heeft dat te maken met mijn functioneren als helpdesknerd..uiteindelijk met hun spelletje meegedaan en nog enig fake enthousiasme eruit weten te persen. Baan gekregen en toch nog een jaartje als bijbaan weten vol te houden.
Voor de rest dus niet echt ervaringen, ben benieuwd naar opmerkelijke verhalen van jullie kant.
Maar het gaat toch ook om de eerste indruk die je van iemand krijgt? Zo een gesprek kan duidelijk maken of de sollicitant in het profiel past dat het bedrijf in gedachten heeft. Ik denk dat je onderschat hoeveel (globaal) kan blijken over iemand uit zo een gesprek.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 19:44 schreef Gulo het volgende:
[..]
Een sollicitatiegesprek is wel nuttig om informatie uit te wisselen, maar of een bedrijf binnen een uurtje nu iemand kan doorgronden...? Ik denk het niet.
Toch niet helemaal met je eens. Kijk maar eens naar de STAR-methodiek die veelvuldig gebruikt wordt bij sollicitatiegesprekken. Daarnaast zijn er ook nog vele andere opties om een goed beeld te krijgen van kandidaten. Denk aan rollenspelen, potentieel onderzoek, assessment, gesprek met een gedragspsycholoog e.d.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 19:44 schreef Gulo het volgende:
[..]
Ik vind zo'n sollicitatiegesprek sowieso maar een farce. Feitelijk is een beetje een toneelspel. Als je verbaal redelijk sterk bent is het tamelijk eenvoudig om gedurende een half uurtje een andere persoonlijkheid te veinzen. Als je enigszins in kan schatten waar ze naar op zoek zijn kan je daar op inspelen. In hoeverre je hier iets mee opschiet is een tweede vermits dit meestal in de proeftijd wel naar voren komt.
Een sollicitatiegesprek is wel nuttig om informatie uit te wisselen, maar of een bedrijf binnen een uurtje nu iemand kan doorgronden...? Ik denk het niet.
quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 22:04 schreef Kimbell het volgende:
Ik kwam ooit solliciteren als intercedent bij één of ander aftands uitzendbureautje. Een stuk of vier verveelde dames bestudeerden hun nagels achter hun pc's. De manager probeerde mij er echter van te overtuigen dat het ging om een zeer dynamisch bedrijf met een zeer dynamische succesvolle manager (hij dus). Na tien minuten te hebben geluisterd naar zeer onwaarschijnlijke verhalen over de grote hectiek in het bedrijf en hoe ik daar mee om zou gaan zei ik dat ik zou beginnen met prioriteiten te stellen, aangezien ik toch echt niet op twee plaatsen tegelijk kan zijn. "Maar dat moet wel", zei hij bloedserieus. Tja.
Dynamisch bedrijf en werknemers... oftewelhet verloop van werknemers was zeker erg hoogquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 22:04 schreef Kimbell het volgende:
Ik kwam ooit solliciteren als intercedent bij één of ander aftands uitzendbureautje. Een stuk of vier verveelde dames bestudeerden hun nagels achter hun pc's. De manager probeerde mij er echter van te overtuigen dat het ging om een zeer dynamisch bedrijf met een zeer dynamische succesvolle manager (hij dus). Na tien minuten te hebben geluisterd naar zeer onwaarschijnlijke verhalen over de grote hectiek in het bedrijf en hoe ik daar mee om zou gaan zei ik dat ik zou beginnen met prioriteiten te stellen, aangezien ik toch echt niet op twee plaatsen tegelijk kan zijn. "Maar dat moet wel", zei hij bloedserieus. Tja.
Poehquote:Op zondag 9 januari 2011 17:31 schreef Taaie-Neuskoek het volgende:
Niet iedere sollicitatie is 'een halfuurtje met mekaar leuteren'. Voor de recruitment van AiO's op mijn huidige plek worden 2 dagen met presentaties en gesprekken ingeruimd, met een lange beoordeling daarna.
Voor mijn komende baan had ik eerst een 1-uur durende video conferentie, en daarna een halve dag met 3 verschillende gesprekken, een praatje, en lunch met een manager.
Post-doctoraal medewerker. Wetenschapper dus.quote:Op zondag 9 januari 2011 17:32 schreef Maraca het volgende:
[..]
PoehOm wat voor soort functie gaat het dan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |