abonnement Unibet Coolblue
pi_85245898
Ik heb begrepen dat het heelal uitdijt en dus steeds groter wordt. Maar hoe kan dat?
Er zijn volgens mij twee opties, en bij beide vraag ik mij een aantal dingen af.

Optie 1: Er komt meer ruimte bij:
Waar komt die ruimte dan vandaan? Kan ruimte vanuit het niets ontstaan of is er iets dat wordt omgezet in ruimte?
Is deze optie een probleem voor het Higgs deeltje? Als ik het idee van een Higgs-field goed heb begrepen betekent het dat de ruimte gevuld is met Higgs-deeltjes en dat interactie van andere deeltjes met deze Higgs-deeltjes de massa van die andere deeltjes bepaalt. Maar als er steeds ruimte bijkomt dan moeten die Higgs deeltjes zich over steeds meer ruimte verspreiden en wordt het minder dicht en zou je verwachten dat de interactie met andere deeltjes en dus de massa van die andere deeltjes minder wordt.

Optie 2: De bestaande ruimte wordt opgerekt:
Veranderen er dan eigenschappen van ruimte? Wordt dan de Planck-lengte ook groter? Kan de ruimte scheuren?

Dit zijn zo een aantal dingen die ik mij afvroeg, weet iemand hoe dit zit?
  Redactie Frontpage / Weblog vrijdag 13 augustus 2010 @ 17:38:59 #2
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_85246130
Ik snap het ook nooit, waar is het einde van het heelal? ;( ?!
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_85246162
Voor optie 1: Kijk eens naar filmpjes van explosies. Dat is ongeveer hetzelfde mechanisme.

Optie 2: Heel mogelijk, waar theorieën bestaan dat het andere universums zijn met een aantrekkingskracht zo groot dat we uitrekken en er naar toe drijven. Ik meen ooit iets gelezen te hebben over grote regionen in ons universum die compleet uit niks bestaan. Grote gaten, dus die kan je als scheuren opvatten.
Ron Paul 2012
  Redactie Frontpage / Weblog vrijdag 13 augustus 2010 @ 17:40:10 #4
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_85246192
Maar hoe kan het nou oneindig zijn er moet toch een einde zijn :( ?
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 17:41:32 #5
293423 Anarkhia
Nut up! Or shut up!
pi_85246262
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 17:40 schreef Paul het volgende:
Maar hoe kan het nou oneindig zijn er moet toch een einde zijn :( ?
Hoe kan er een einde zijn het moet toch oneindig zijn :( ?
You must believe in free will; there is no choice.
pi_85246263
Als iets oneindig is zou het geen reden hebben om uit te dijen. Dus oneindig is het niet.
Ron Paul 2012
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 17:43:33 #7
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_85246350
Mischien verandert de pitch/dichtheid van de kleinste deeltjes in het heelal waardoor het heelal uitdijt. Mischien worden wij allemaal daardoor opgerekt en hebben dat niet door. Mischin krimpen we ook allemaal wel na een tijd en hebben dat niet door. mischien ademt het heelal wel door dit fenomeen.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  Redactie Frontpage / Weblog vrijdag 13 augustus 2010 @ 17:44:28 #8
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_85246396
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 17:41 schreef Supersoep het volgende:
Als iets oneindig is zou het geen reden hebben om uit te dijen. Dus oneindig is het niet.
:o
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_85246404
Volgens mij is het heelal oneindig groot, maar zit er wel een eindige hoeveelheid sterren enzo in. Deze gaan steeds verder uit elkaar staan, maar dat maak niet uit: er is toch ruimte zat.
Als we wisten waar we mee bezig waren, zou het geen onderzoek heten. -Albert Einstein
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 17:44:56 #10
293423 Anarkhia
Nut up! Or shut up!
pi_85246417
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 17:41 schreef Supersoep het volgende:
Als iets oneindig is zou het geen reden hebben om uit te dijen. Dus oneindig is het niet.
Als iets een einde heeft kan het niet uit dijen. Dus een einde is er niet.
You must believe in free will; there is no choice.
pi_85246731
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 17:44 schreef Anarkhia het volgende:

[..]

Als iets een einde heeft kan het niet uit dijen. Dus een einde is er niet.
Dat is niet waar. Het eindpunt verschuift dan juist steeds. We hebben het nu over het universum zelf. Dat heeft een duidelijk eindpunt en dat eindpunt verschuift zich steeds. Waar bevindt het universum zich dan in? Dat weet dan niemand en dat zullen we ook niet weten.
Ron Paul 2012
pi_85246940
Ik zie het heelal voor me als de aarde, maar dan zittten we vast op het oppervlak. De aarde is eindig groot, toch kan je in elke richting oneindig ver reizen, alleen kom je dan steeds hetzelfde punt weer tegen als je een rondje hebt gemaakt. Als de aarde groter wordt worden de afstanden tussen steden groter net als de afstanden tussen sterrenstelsels in het heelal groter worden. Zo moet je volgens mij het uitdijen van het heelal ook zien.
Maar als de aarde groter wordt moet er of meer aarde bijkomen of de aardkorst moet worden opgerekt. Datzelfde geldt dan volgens mij voor het heelal.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:00:29 #13
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_85247158
Uiteindelijk wordt alles en iedereen uit elkaar getrokken.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:01:44 #14
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_85247203
Ja, ik weet precies hoe het zit. Vanavond ben ik met breaking news op de CNN.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:09:17 #15
293423 Anarkhia
Nut up! Or shut up!
pi_85247540
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 17:51 schreef Supersoep het volgende:

[..]

Dat is niet waar. Het eindpunt verschuift dan juist steeds. We hebben het nu over het universum zelf. Dat heeft een duidelijk eindpunt en dat eindpunt verschuift zich steeds. Waar bevindt het universum zich dan in? Dat weet dan niemand en dat zullen we ook niet weten.
We weten ook niet eens of er een eindpunt is. en dat zullen we waarschijnlijk ook voor een hele lange tijd niet weten. En het ligt er ook erg aan welke definitie je aan het woord universum hangt

Het is zelfs mogelijk dat we allemaal in een groot zwart gat zitten en dat het daar door lijkt alsof het universum uitdijt.
You must believe in free will; there is no choice.
pi_85256181
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 17:41 schreef Supersoep het volgende:
Als iets oneindig is zou het geen reden hebben om uit te dijen. Dus oneindig is het niet.
Waarom niet?
-
pi_85266763
In de eerste theorie zie je een andere verdeling in oude en nieuwe sterrenstelsels. Je hebt ze dan overal evenveel want de gebieden met sterrenstelsels die er al zijn worden overal evenveel opgevult met nieuwe sterrenstelels.

Dan blijgt het wel zo dat hoe verder je kijkt hoe jonger alles wordt. Maar nu denken we dat we ook nog het effect zien van een universum dat heel ver weg zowiezo alleen nog maar bestond uit hele jonge sterrenstelsels, omdat die oude er zowiezo nog niet konden zijn.

Als het universum al voor eeuwig zou bestaan en overal is de verdeling van jong en oud gelijk dan zul je dus hoe ver je ook ver weg kijkt altijd hetzelfde zien. En dat zien we niet. Je kijkt dan wel terug in de tijd, maar dan zie je dus extra oude voor de jonge die er dan nog bij moeten komen. Is dit process niet in balans dan zal het universum langzaam ouder worden totdat het niet meer bestaat. En dan heb je dus alsnog een begin nodig.

Het is subtieler als je zowel een universum hebt met een begin en opvulling. Weet niet of je dat bedoelt. Maar als het universum nieuwe materie creeert moet je dat ook kunnen observeren en daarna verklaren. Dus dat mag je neit negeren.

[ Bericht 26% gewijzigd door Harunobu op 14-08-2010 01:09:41 ]
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 05:37:20 #18
312608 Nectar
Ain't that sweet
pi_85271306
Het heelal dijt zich eigenlijk niet uit, het is een soort dichtheid van een warm smeltpunt (veroorzaakt Big Bang) hierdoor is het heelal ontstaan, het heelal en d eplaneten zijn eigenlijk gewoon stukjes dichtheid, met nadruk op de planeten, het heelal is op dit moment niet oneindig maar word met de dag groter omdat dat warme smelt punt zich steeds meer uitbreidt tot het ware, hierdoor ontstaan er steeds meer big bangetjes, en wordt het heelal uiteindelijk zo groot, dat een mens in nog geen miljoen jaar met lichtsnelheid het einde kan behalen.
de planeten zijn eigenlijk gewoon korrels van dat smeltpunt, dat smeltpunt heeft een 'keroinside warmte veroorzaakt'waardoor dus het ontplofte en dus een heelal onstond

nee er zij geen meerder heelallen, dit is de enigste.
laatijd tijdstip nu, dus heb niet echt op typfoutjes gelet.

:W

En dat warme punt is onstaan door God. Arabisch = Allah.
Want er was er natuurlijk helemaal niks
pi_85272196
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 05:37 schreef Nectar het volgende:
Het heelal dijt zich eigenlijk niet uit, het is een soort dichtheid van een warm smeltpunt (veroorzaakt Big Bang) hierdoor is het heelal ontstaan, het heelal en d eplaneten zijn eigenlijk gewoon stukjes dichtheid, met nadruk op de planeten, het heelal is op dit moment niet oneindig maar word met de dag groter omdat dat warme smelt punt zich steeds meer uitbreidt tot het ware, hierdoor ontstaan er steeds meer big bangetjes, en wordt het heelal uiteindelijk zo groot, dat een mens in nog geen miljoen jaar met lichtsnelheid het einde kan behalen.
de planeten zijn eigenlijk gewoon korrels van dat smeltpunt, dat smeltpunt heeft een 'keroinside warmte veroorzaakt'waardoor dus het ontplofte en dus een heelal onstond

nee er zij geen meerder heelallen, dit is de enigste.
laatijd tijdstip nu, dus heb niet echt op typfoutjes gelet.

:W

En dat warme punt is onstaan door God. Arabisch = Allah.
Want er was er natuurlijk helemaal niks
En staat dat allemaal in de Koran?
pi_85272488
Volgens mij dijt het heelal uit in ruimte maar ook in tijd. Zelf denk ik dat de ruimte die voorbij het universum zou bestaan gewoon nog niet bestaat omdat het gewoon nog niet zo laat is.

De ruimte voorbij het heelal bestaat net zo min als dat morgen op dit moment ook niet bestaat.
Zodra het echter morgen is bestaat de ruimte en tijd an overmorgen nog niet.

"morgen gratis bier"

Ik geloof dat niemand mij begrijpt als ik zeg dat het heden ( vandaag) de grens van het universum is.
En toch lijkt het mij vrij logisch. Als het heelal uitdijt in ruimtetijd, waarom zou het absolute heden dan niet de grens van het universum kunnen zijn.

De reden dat het heelal steeds groter lijkt te worden is omdat de verleden tijd als het ware steeds meer toeneemt.


Maar goed, ik doe maar een gooi..:)
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:00:48 #21
312608 Nectar
Ain't that sweet
pi_85278126
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 09:30 schreef Schonedal het volgende:

[..]

En staat dat allemaal in de Koran?
Weet ik niet precies
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:05:14 #22
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_85278266
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 14:00 schreef Nectar het volgende:

[..]

Weet ik niet precies
Hoe kom je dan aan die "wijsheid" die je zo stellig verkondigt?
Ik pak mijn brommer en ik ga.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:06:31 #23
312608 Nectar
Ain't that sweet
pi_85278299
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 14:05 schreef drijfhout het volgende:

[..]

Hoe kom je dan aan die "wijsheid" die je zo stellig verkondigt?
'God (Allah in het arabisch)'
'De meester der heelallen'

EN natuurlijk de kennis die ik opbouwde van 7 maanden geleden
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:18:29 #24
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_85278609
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 14:06 schreef Nectar het volgende:

[..]

'God (Allah in het arabisch)'
'De meester der heelallen'

EN natuurlijk de kennis die ik opbouwde van 7 maanden geleden
Maar hoe kom je dan aan die kennis, als je niet weet of het in de koran staat?

Spreekt Allah rechtstreeks met jou? :o _O_
Ik pak mijn brommer en ik ga.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:20:40 #25
312608 Nectar
Ain't that sweet
pi_85278666
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 14:18 schreef drijfhout het volgende:

[..]

Maar hoe kom je dan aan die kennis, als je niet weet of het in de koran staat?

Spreekt Allah rechtstreeks met jou? :o _O_
Jaaaa, dat wil je wel weten he :7
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')